handdator

Visa fullständig version : Hur många övningar på varje muskelgrupp?


Lindstrom2
2005-12-15, 17:47
Hej!

Hur många övningar rekomenderar ni till dessa muskelgrupper:

Biceps -
Triceps -
Axlar -
Bröst -
Rygg -

Ni får även komma med lite förslag på övningar - jag har nämligen gymat i 10 månader snart nu - har gått upp 5 kg - vill gå upp ännu mer - väger nämligen bara 64 kg och är 1.71 cm lång och är 17 år.
Jag vill gå upp mer och få mer muskler!

/Johan

m0gh
2005-12-15, 18:49
Biceps -
Triceps -
Axlar -
Bröst -
Rygg -

Biceps kan du väl köra hammercurls och stångcurl och pull-ups.. borde räcka. Sen på triceps kan du köra 3 lämpliga övningar oxå.
Rygg kan du köra lite mer övningar på eftersom ryggen är mkt större.. marklyft, latsdrag, stångshrugs, chins.. hyperextensions oxå.. fast den brukar jag bara köra ifall jag inte köra marklyft. finns massor med mer övnignar
Bröst räcker de nog om du kör Bänkpress, hantelpress 45* / 30* graders vinkel, dips.. hantelflyes oxå kanske?
Axlar kan du ju köra militärpress, Drag till hakan med "vågig" stång, framåtlutande hantellyft och hantellyft åt sidan typ..


>>jag är inte så bra på styrkträning än så ta inte mina tips allt för seriösa :)<<

//m0gh :hbang:

lauria
2005-12-15, 19:00
Det är många som undrar hur många övningar man ska köra. Enligt mig så är det inte så jätte viktigt. Jag räknar heller på antalet set man kör. Lås säga att jag köra ben så kan jag köra 10set knäböj och 10set benspark. Eller som jag körde sist 5set knäböj, 5set front squat, 5set benpress med ett ben, 5set benpress. Det kan variera allt från två till sex övningar bara jag blir tillräckligt slut och det brukar jag bli på 20set sammanlagt. Så kör lite olika övningar på en del 1set och andra kanske 12set. Prova dig fram och se vad som funkar. Men för att svara någoluda på frågan så köra ja oftast så här:

Bicca 12-16....3-4 övningar
Tricca 18-20....4-5 övningar
Bröst 18-20....4-5 övningar
Framsida ben 18-20....4-5 övningar
Baksida ben 12-16....2-3 övningar
Axlar 18-22....4-5 övningar
Rygg 20-25....4-6 övningar
Mage 5-7 (körs helst två grr i veckan)....1-2övningar
Vader 6-10 (körs två ggr i veckan)....1-2övningar
Traps 5-10....1-2övningar