handdator

Visa fullständig version : Frågor om ATP


Loke
2005-12-15, 14:43
Jag är lite osäker på om detta ens passar i näringslära delen, det är snarare generella kemifrågor, så därför la jag tråden här i allmänt.

Hur som hellst. Jag ska ha en kemiredovisning, och det är lite saker jag funderar över:

Stämmer det att energin som släpps lös i steget från ATP till ADP är större än i steget från ADP till AMP? I så fall, finns det nån enkel förklaring till det?

Jag har läst på engelska wikipedia att det bara finns 0,1 mol ATP i kroppen. Det låter väldigt lite, och jag undrar om mängden ATP i en muskel räcker för att genomföra ett helt lyft? Skapas nytt ATP under själva lyftet, eller tar det för lång tid? Om man får slut på både ATP och ADP, vad händer då?

Vad är det kreatin gör? Jag vet att det skapar nytt ATP från ADP. Men beror själva styrkeökningen på att man får mer ATP i förhållande till ADP, eller vad?

Tack så hemskt mycket på förhand om någon vill ta sig tid att svara på frågorna :)

Loke
2005-12-15, 21:09
Hah, verkar inte som det är så många keminördar här på forumet. Synd att man ska ha redovisningen redan imorgon. Oh well, det går nog bra ändå :)

Spinkot
2005-12-15, 21:17
Allmänna Tilläggs-Pensionen menar du? ;)

Lizard
2005-12-15, 21:31
För att vara både otrevlig och helt ärligt så vill jag inte, och säkert några andra med mig, göra dina betyg åt dig. Sorry.

Lizard

Bönne
2005-12-15, 21:32
Min syster läste i princip bara en jävla massor av kemi på Sthlm's universitet, fast hon är inte hemma nu. Så detta hjälper inte dig på något sätt.

The_dude
2005-12-15, 21:51
what is the ATP?



det finns ett gömt matrix-liknande citat i denna post, hittar du den?

Lillgrabben
2005-12-15, 22:34
För att vara både otrevlig och helt ärligt så vill jag inte, och säkert några andra med mig, göra dina betyg åt dig. Sorry.

Lizard



Hehe, dito!


Låst. :devil: