handdator

Visa fullständig version : lättare smittad


sissa
2005-12-15, 10:48
är det så att en del lättare blir smittade av tex magsjuka än andra?


själv har jag tex spytt två gånger i hela mitt 28-åriga liv tex (när jag var så liten så jag inte minns vet jag inte och räknar inte in)

är det bara så att man inte kommit i kontakt med bakterien, dvs antingen har man inte träffat folk som är sjuka eller så har man varit noga med hygienen osv?

när jag jobbade inom vården och maginfluenserna gick och den ena efter den andra insjuknade så blev jag aldrig sjuk.


det känns som att det krävs mer än bara tur för att inte bli smittad, när jag ändå har kräkts extremt lite.


inte för att man måste spy för att man har influensa kanske, men det har inte kommit den andra vägen heller så att säga

Big Lou
2005-12-15, 10:53
är det så att en del lättare blir smittade av tex magsjuka än andra?


själv har jag tex spytt två gånger i hela mitt 28-åriga liv tex (när jag var så liten så jag inte minns vet jag inte och räknar inte in)

är det bara så att man inte kommit i kontakt med bakterien, dvs antingen har man inte träffat folk som är sjuka eller så har man varit noga med hygienen osv?

när jag jobbade inom vården och maginfluenserna gick och den ena efter den andra insjuknade så blev jag aldrig sjuk.


det känns som att det krävs mer än bara tur för att inte bli smittad, när jag ändå har kräkts extremt lite.


inte för att man måste spy för att man har influensa kanske, men det har inte kommit den andra vägen heller så att säga

Mycket intressant tråd.... *ler*
Men jag tror definitivt att det är olika....inte ofta jag åker på nåt sånt jag heller. Spytt har jag inte gjort av sjukdomskäl på 10 år....av andra skäl var det väl 5 år sen. *ler'
Vad som kommer andra vägen tänker jag inte ens gå in på till skillnad från föregående talar emn magsjuka överhuvudtaget var länge sen...peppar peppar ta i trä.

olwe
2005-12-15, 10:54
PÅ grund av vanlig magsjuka eller maginfluensa har jag aldrig spytt.. inte sen jag var pytteliten iaf. Det är nog ganska vanligt att det ligger till så. Sen är ju vissa intoleranta mot det ena eller det andra vilket kanske kan få dem att spy.

Jag har för övrigt askass hygien, äter saker som hamnat på golvet etc.. men är nästan aldrig magsjuk i vanliga magsjukdomar.

sissa
2005-12-15, 10:57
PÅ grund av vanlig magsjuka eller maginfluensa har jag aldrig spytt.. inte sen jag var pytteliten iaf. Det är nog ganska vanligt att det ligger till så. Sen är ju vissa intoleranta mot det ena eller det andra vilket kanske kan få dem att spy.

Jag har för övrigt askass hygien, äter saker som hamnat på golvet etc.. men är nästan aldrig magsjuk i vanliga magsjukdomar.


askass hygien är kanske inte nödvändigt, men lite lagom är nog bra.

min mammas sambo hade en superpedant mamma ( över alla rimliga gränser) och så fort han åt hos någon annan så blev han magsjuk direkt

High1ander
2005-12-15, 10:57
är det så att en del lättare blir smittade av tex magsjuka än andra?


själv har jag tex spytt två gånger i hela mitt 28-åriga liv tex (när jag var så liten så jag inte minns vet jag inte och räknar inte in)

är det bara så att man inte kommit i kontakt med bakterien, dvs antingen har man inte träffat folk som är sjuka eller så har man varit noga med hygienen osv?

när jag jobbade inom vården och maginfluenserna gick och den ena efter den andra insjuknade så blev jag aldrig sjuk.


det känns som att det krävs mer än bara tur för att inte bli smittad, när jag ändå har kräkts extremt lite.


inte för att man måste spy för att man har influensa kanske, men det har inte kommit den andra vägen heller så att säga
Finns ju många orsaker:
Bra gener
Bästa gener
Du är en sund människa och har bra immunförsvar
Du är fortfarande ung, vänta tills du blir 40...
Du utsätter/utsatte dig ständigt för smitta och på så sätt skydda dig genom att immunsystemet lärde sig - träna sig att bekämpa virus och bakterier.

Jag har varit sjuk, haft feber/influensa 2 gånger senaste 5 åren, missa inte en dag i gymnasiet pga. sjukdom. Antar det mest beror på att jag hela tiden utsätter mig för smittorna, genom att gå hela tiden i skolan...

Pingu
2005-12-15, 11:00
Jag har varit sjuk ganska mycket ( förkylningar etc) medans min sambo har varit sjuk 1 gång sen vi träffades 2001. Så visst verkar vissa klara sig bättre än andra

Metal_boy_
2005-12-15, 11:05
En del skiter ju istället för att spy. Jag är glad att jag är typen som spyr när jag får mag influensa. För bara efter man haft magbesvär en dag, så käns det ju som att man vänt ut och in på röven och åkt på sandpapper.

Pingu
2005-12-15, 11:06
En del skiter ju istället för att spy. Jag är glad att jag är typen som spyr när jag får mag influensa. För bara efter man haft magbesvär en dag, så käns det ju som att man vänt ut och in på röven och åkt på sandpapper.

Sandpapper :laugh:

Piranha
2005-12-15, 11:07
En del skiter ju istället för att spy. Jag är glad att jag är typen som spyr när jag får mag influensa. För bara efter man haft magbesvär en dag, så käns det ju som att man vänt ut och in på röven och åkt på sandpapper.


Fräsht uttryckt metal.

Det verkar som vi har olika starkt immunförsvar ja , sen finns massor av yttre saker som påverkar , stress , hygien , givetvis vad man utsätter sig för , kosthållning.

Sen har man blivit sjuk så har jag iaf fått för mig att man är mer känslig för nya infektioner ett tag efteråt tills kroppen återhämtat sig.

sissa
2005-12-15, 11:12
mamma har aldrig haft magsjuka tror jag. hon är 66 bast. pappa åkte dit på en rejäl när han var 60 typ.

varken mamma eller pappa är sjuka ofta. typ aldrig.

Nitrometan
2005-12-15, 11:15
Hörde på radion (P1) i förra veckan att 20% av befolkningen i Skandinavien saknar receptorer för "vinterkräksjukeviruset" på tarmslemhinnan. De drabbas alltså inte av denna åkomma.

Det verkar inte som om denna avsaknad medför något negativt för de som saknar den.

sissa
2005-12-15, 11:21
Hörde på radion (P1) i förra veckan att 20% av befolkningen i Skandinavien saknar receptorer för "vinterkräksjukeviruset" på tarmslemhinnan. De drabbas alltså inte av denna åkomma.

Det verkar inte som om denna avsaknad medför något negativt för de som saknar den.


jag läste just det efter att ha sökt lite.

kan man kolla det eller, om man är immun?

CyberHamster
2005-12-15, 13:36
Är det inte så att man blir immun mot just den sjukdomen som man hade ett tag efter att man blivit frisk? Sen kanske resten av imunförsvaret typ däckar men iallafall.

zanzi
2005-12-15, 14:18
Är det inte så att man blir immun mot just den sjukdomen som man hade ett tag efter att man blivit frisk? Sen kanske resten av imunförsvaret typ däckar men iallafall.
Inte när det gäller vinterkräksjukan, tyvärr: Vinterkräksjuka (http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Vinterkr%e4ksjuka&oldid=Vinterkr%e4ksjukan).

Lite till från samma länk: "Gen gör dig immun mot kräksjuka. Vinterkräksjukan härjar för fullt i Sverige, men var femte person får aldrig sjukdomen."

muddler
2005-12-15, 14:41
hörde nånting förut om att det handlade lite om vilken blodgrupp man hade om man hade lätt för att bli magsjuk eller inte, lät jävligt flummigt *rolleyes* *screwy*

*Flash*
2005-12-15, 14:54
Jag brukar nästan alltid bli magsjuk när jag åker utomlands, spelar ingen roll om det är Thailand eller London.
Iofs är det inte alltid jag spyr när jag är magsjuk :D och ibland kan det komma ut från båda ställena.
Fast när jag är utomlands brukar jag oftast må dåligt några timmar bara och sen är det helt bra igen.

Sen förutom det så fick jag salmonella på Kos förra året och hade kikhosta som liten men jag har aldrig haft vinterkräksjukan, inte än iaf...

Nina L
2005-12-15, 15:03
En del skiter ju istället för att spy. Jag är glad att jag är typen som spyr när jag får mag influensa.Jag är en skitare. :hbang: Skitare är övermänniskor.