handdator

Visa fullständig version : Kaffe efter träning


Juliette
2005-12-15, 10:18
Har precis börjat med en ny vana.. På mitt gym har de så otroligt god caffe latte (med minimjölk) så jag har börjat ta en efter varje gång jag tränat (efter jag duschat bastat mm, så ca 45 min efter träning) sen går jag hem och äter frukost.

Eftersom jag försöker bli av med fett just nu, kanske detta inte alls är bra? Vill ju fortsätta bränna fett efter träning, påverkar detta förbränningen och fettinlagringen?

Ska jag sluta med min nya "goda" vana? *Snyft* är ju så gott!

Callek
2005-12-15, 11:49
Är väl inte "optimalt" att ta en kopp kaffe innan du går hem och äter. Pga insulinpåverkan.

Jag hade hellre nypit en kopp innan träningen :D

Juliette
2005-12-15, 12:07
Är väl inte "optimalt" att ta en kopp kaffe innan du går hem och äter. Pga insulinpåverkan.

Jag hade hellre nypit en kopp innan träningen :D

*snyft* det var väl det jag visste..

Hur stor skillnad gör det egentligen i fettförbränningssyfte?

Callek
2005-12-15, 12:21
Vet faktiskt inte, men jag menar är det nått man tycker om osv så får man väl unna sig det. Det enda gången jag har deffat (inför Junior SM i Judo) för ett par år sedan så drack jag kaffe stup i ett. Trots detta så rann fettet av :)

Men jag hade som sagt hellre tagit en kopp kaffe innan träningen. Eller en stund efter att du har ätit efter träningen. Men det är jag det.

Juliette
2005-12-15, 12:25
Jo, men det gör jag ju oxå :)

Djens
2005-12-15, 13:09
Efter träning är insulin anabolt, så jättedåligt äre inte :)

King Grub
2005-12-15, 13:50
Efter träning är insulin anabolt

Nej. Bara om du är en råtta eller en gris.

jwzrd
2005-12-15, 14:39
Nej. Bara om du är en råtta eller en gris.

Har du några studier som visar det? (Att insulin inte är anabolt för människor alltså).

King Grub
2005-12-15, 14:42
Teorierna att insulin skulle vara anabolt bygger på gamla djurförsök, och där stämmer det verkligen, men det visade sig inte stämma på människa, bara på gnagare och grisar.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, April 15, 2005.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Anti-katabolt är det däremot, och minskar muskelnedbrytning efter träning och bidrar därigenom till en bättre proteinbalans. Men det minskar inte muskelnedbrytningen och är inte antikatabolt i vila - inte heller där tjänar man på gainermåltider.

"Hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states.

Callek
2005-12-15, 14:46
Ganska intressant att det skiljer sig mellan människor och grisar i det fallet.

Djens
2005-12-15, 15:48
"Teorierna att insulin skulle vara anabolt bygger på gamla djurförsök, och där stämmer det verkligen, men det visade sig inte stämma på människa, bara på gnagare och grisar.
"

Pinsamt värre, antar jag borde väntat på gruben ;)