handdator

Visa fullständig version : Viktökning...... hjälp


Crizz82
2005-12-15, 10:02
Jag har tränat i 3månader och tycker att jag märker ganska fina resultat. Har dock ett problem, som jag alltid har haft. Jag kan inte gå upp i vikt! Jag är naturligt "jätte" smal. Idag så äter jag 3 ordentliga måltider + ett intag av protein/kolhyderat shake om dan. Det blir även ett mellanmål med typ 1 banan också. Vad kan jag göra för att öka mer i vikt/volym.

Crizz82
2005-12-15, 10:09
Insåg att jag råkade lägga den i fel kategori. Hur får jag bort den?

Larsson
2005-12-15, 10:28
Går du inte upp vikt så äter du helt enkelt för lite, även om du tycker att du äter mycket är det uppenbarligen inte tillräckligt om du inte går upp i vikt. Sen blir du
inte jättegrov efter 3månaders träning. Ät ordentligt och träna hårt så kommer du att få resultat.

nirre
2005-12-15, 10:30
du måste äta mer än vad du gör av med= viktökning

kan ge ett exempel hur jag har ändrat min frukost, tyckte jag åt som fan förut.

förut: två formfranskor med ett glas oboy
NU: 2,5dl havregrynsgröt, 4 dubbelmackor polar extreme, en liter mjölk.

innan jag går o lägger mig käkar jag 3dubbelmackor polarextreme med 250gram kesella. sen äter du bra annan mat under dagen, gainers efter träning osv. kan garantera att du kommer gå upp i vikt om du gör så här. gör jag iaf.

väger runt 75kg nu, 180cm,18år
innnan jag började äta o träna bra , vägde jag 60kg drygt

thomast
2005-12-15, 10:33
du måste äta mer än vad du gör av med= viktökning

kan ge ett exempel hur jag har ändrat min frukost, tyckte jag åt som fan förut.

förut: två formfranskor med ett glas oboy
NU: 2,5dl havregrynsgröt, 4 dubbelmackor polar extreme, en liter mjölk.

innan jag går o lägger mig käkar jag 3dubbelmackor polarextreme med 250gram kesella. sen äter du bra annan mat under dagen, gainers efter träning osv. kan garantera att du kommer gå upp i vikt om du gör så här. gör jag iaf.

väger runt 75kg nu, 180cm,18år
innnan jag började äta o träna bra , vägde jag 60kg drygt

Du tycker inte att det är aningen overkill med 130-150g kolhydrater i målet precis innan läggdags?

BigForre
2005-12-15, 10:52
Det blir tre ordentliga måltider och ett mellanmål med typ en banan...så ofta äter min mamma...kom tillbaka och gråt över samma fråga när du äter 6 måltider om dagen....

Crizz82
2005-12-15, 11:08
Intressant att det alltid ska finnas såna som dig på forum, jag bad om hjälp inte någon uppläxning! Skriv istället hur jag ska äta och vad de 6 måltiderna skall innehålla.... Tack för hjälpen!

Larsson
2005-12-15, 11:10
Det finns en sökfunktion använd den och du kommer att hitta tips på nyttiga måltider.

Crizz82
2005-12-15, 11:11
Ok. Tack för hjälpen!

pragmatist
2005-12-15, 12:25
Intressant att det alltid ska finnas såna som dig på forum, jag bad om hjälp inte någon uppläxning! Skriv istället hur jag ska äta och vad de 6 måltiderna skall innehålla.... Tack för hjälpen!

Grejen är väl den att personer som du frågar om exakt samma sak nästan dagligen på det här forumet (och alla andra träningsforum också för den delen), och svaret är alltid exakt detsamma. Därför blir folk kanske en smula odiplomatiska i sina svar. ;)

Eftersom jag är en snäll och tillmötesgående person tänker jag ge dig några tips i alla fall:

1) Ät med 2-3 timmars intervall under hela dagen, mellan fem och åtta måltider.
2) Ät något som innehåller fullvärdigt protein vid varje måltid. Inga mackor, kakor, bullar, bananer etc som mellanmål.
3) Ät frukt och/eller grönsaker tillsammans med varje måltid.
4) Ät inte för fettsnålt. 25-35% av ditt kaloriintag ska komma från fett, någorlunda jämnt fördelat mellan mättat, omättat och fleromättat.
5) Har du svårt att äta tillräckligt så ta kalorierna i flytande form - gör proteindrinkar av olika slag, häll på lite extra olivolja på maten etc.

hio
2005-12-15, 18:44
text
Varför skulle inte mackor fungera som mellanmål?

King Grub
2005-12-15, 18:47
Varför skulle inte mackor fungera som mellanmål?

Det gör dom. Sedan är det naturligtvis skillnad på rågmjölsbaserat surdegsbröd med hela korn och Skogaholmslimpa.

nirre
2005-12-15, 19:03
Du tycker inte att det är aningen overkill med 130-150g kolhydrater i målet precis innan läggdags?
jo kanske en aning men upp i vikt går man. o man bangar inte helelr för den delen.

pragmatist
2005-12-15, 19:57
Mackor med fullvärdigt protein till är ju helt ok. Läs det i sin kontext. :)

Pez
2005-12-15, 22:40
Du tycker inte att det är aningen overkill med 130-150g kolhydrater i målet precis innan läggdags?
Ett till skäl till att många tror att dom äter som en häst - att man har dålig koll på näringsvärdet/energimängd i olika livsmedel.

3 dubbelmackor polarkraft extrem blir i runda svängar 70g kolh.

BigForre
2005-12-15, 23:51
Skriv istället hur jag ska äta

Ajaj, nu skulle jag kunna fortsätta vara dryg...Nej var inte bara meningen att vara dryg, utan att få dig att vakna till och inse att intag av mat 3 gånger om dagen är väldigt få gånger...Ingen (frisk) människa har förmågan att de inte kan gå upp i vikt. När vi kommer till maten så är det mycket sunt förnuft som gäller...du kommer långt med att tänka tillbaka på den gammla underbara kostcirkeln, inta kolhydrater med lågt GI (förlåt grub, jag vet att det inte spelar någon roll längre, eller längre, det har väl aldrig ändrats men förståelsen att det inte spelar någon roll, utan näringsinnehåll som är viktigt, men jag tror att det är en bra riktlinje att gå på fortfarande)...vill du sedan gå in mer serisöst på det så kan du ju börja läsa lite om kost och näring t.ex. här på forumet. Se även till att du får i dig tillräckligt med mat, att hålla på och räkna kalori in och kalori ut är ganska overkill, en bra början är att väga dig med jämna mellanrum och se så att du går sakta men säkert uppåt (för det ska du göra i ditt fall), bäst är att väga dig samma tid på dygnet t.ex. på morgonen och inte reagera på de skillnader som kommer att kunna uläsas mellan varje vägning, utan mer se att det pekar uppåt...perkar det inte uppåt, är mer mat, för mycket uppåt, ät lite mindre, lycka till...

muddafrikka
2005-12-16, 00:13
Nu när mackor ändå är på tal så vill jag gå till botten med en sak..

Varför anses det som något halvdant när det handlar om muskelbyggande?
Är det jag som har jävligt mycket pålägg (ost och kött) eller är det ni som mest äter bröd?

Äter jag mackor så kommer maximalt en tredjedel av proteinet från brödet..

BigForre
2005-12-16, 09:25
Nu när mackor ändå är på tal så vill jag gå till botten med en sak..

Varför anses det som något halvdant när det handlar om muskelbyggande?
Är det jag som har jävligt mycket pålägg (ost och kött) eller är det ni som mest äter bröd?

Äter jag mackor så kommer maximalt en tredjedel av proteinet från brödet..

En macka med trefligt pålägg och grofvt bröd ser inte jag ner på iaf...

pragmatist
2005-12-16, 11:53
Det är klart det går att göra nyttiga mackor, men den vanliga Svensson-mackan (typ en ostfralla) är kanske inget under av näringsinnehåll precis. Det är väl därifrån ett visst förakt för mackor kommer.

Nismo
2005-12-17, 01:24
När jag bulkar mixar jag 1kg kvarg tillsammans med rågflingor, någon frukt, linfröolja och minimjölk i en balja. Tar mig ett stort glas av blandningen som mellanmål då och då.

Trident
2005-12-18, 17:41
Känner igen dina problem med att gå upp i vikt, ville själv lägga på mig några extrakilon ända sedan mellanstadiet och uppåt.

Träna tungt och mycket ( styrketräning + explosiv sport t ex amerikansk fotboll) varvat med mkt käk. Detta har du ju redan fått svar på, mitt egna tips till dig att dricka mer mjölk. Jag gick upp från 70 till 90 på ca 1 ½ år, varav ca hälften muskler. Försök dricka ett pkt (lättmjölk) till varje stor måltid, och om du lägger dig sent sveper du ett pkt i sängen precis innan du ska sova. Kan garantera att du går upp i vikt till en början!

Tänk dock på att varva det hela med schysst konditions- opch fettförbränning i samband sen, så att det inte blir för mkt. Blev själv grymt deffad av lumpen (ned till ca 82 kg), så nu tar jag det lugnare med mjölken.


/Peter