handdator

Visa fullständig version : kravmärkt proteinpulver - finns det?


Archos
2005-12-14, 23:30
Pratade med en kompis som vill gå upp i vikt, och det behövs verkligen då han är "underviktig". Jag föreslog att han skulle börja lägga till proteinpulver till sin kost, men då tittade han på mig och fnös lite. "Nä, det äter jag inte med tanke på galna kosjukan" osv. Han är väldigt noga med det han stoppar i sig och äter mycket kravmärkt och biodynamisk kost.

Jag började tänka efter och kom att tänka på att de flesta pulver kommer från USA, och hur har mjölkkorna det där egentligen? Hur är det med hormontillskott, antibiotikaanvändning osv. Hur bra är råvaran som används till våra proteinpulver egentligen? Kanske skulle man ha tillgång till ett kravmärkt pulver?

SåTunn
2005-12-15, 01:16
Galna kosjukan sprids väl enbart via köttet? Ej via mjölk? Om det hade funnits någon risk för detta hade garanterat Livsmedelsverket varnat om detta men jag kan inte påminna mig att jag har läst någon varning.

Archos
2005-12-15, 12:32
Det där med galna kosjukan är väl överdrivet. Men om man tänker rent moraliskt då, att man vill handla så miljövänligt man kan?

Pratade med det med sambon, och när hon sa "det är alltså delvis det du bygger upp din kropp på", då lät det inte så trevligt! Jag menar, vad får man trycka i kossorna i USA exempelvis? Hur hårt avlar man fram kor så att de ska producera så mycket mjölk som möjligt, osv?!

Pepz
2005-12-15, 12:33
lite OT
Men om han "underviktig" så behöver han inte lägga till lite protein till sin kost utan han behöver äta mer! mycket mer!

Ant
2005-12-15, 12:55
Eiselt har skrivit att de skulle komma med protec som kravmärkt, men det verkar gå ganska segt, eller har ni lagt ner det eiselt?

cjs
2005-12-15, 13:14
Eiselt t.ex. körde väl med råvaror från NZMP i Nya Zeeland och där ska ju kossorna vara friska och allt är frid och fröjd å fritt från skräp, typ.

Fugitive
2005-12-15, 20:56
fx har väl ingredienser enbart från svenska arla, eller?

Angus
2005-12-15, 22:50
fx har väl ingredienser enbart från svenska arla, eller?

Danska Arla :)