handdator

Visa fullständig version : Denna ständiga bänkpressfixering, varför?


Dumleman
2005-12-14, 22:48
Hej jag har en liten fråga på hjärtat. Varför är "alla" så bänkpressfixerade? Om någon ska fråga hur stark denne är så frågar han/hon "hur mycket tar du i bänkpress?". Jag har till och med varit med om att när några ska bryta arm så har den ene sagt hur mycket denne tar i bänkpress som om bänkpress skulle ge några stora fördelar i armbrytning. Är det här ett nytt fenomen eller har folk alltid varit såhär bänkpressfixerade? Var kommer denna fixering ifrån? Eller det kanske bara är jag som uppfattar det såhär, egentligen finns det inge som helst fixering kring bänkpress? :D

Sheogorath
2005-12-14, 22:49
Hej jag har en liten fråga på hjärtat. Varför är "alla" så bänkpressfixerade? Om någon ska fråga hur stark denne är så frågar han/hon "hur mycket tar du i bänkpress?". Jag har till och med varit med om att när några ska bryta arm så har den ene sagt hur mycket denne tar i bänkpress som om bänkpress skulle ge några stora fördelar i armbrytning. Är det här ett nytt fenomen eller har folk alltid varit såhär bänkpressfixerade? Var kommer denna fixering ifrån? Eller det kanske bara är jag som uppfattar det såhär, egentligen finns det inge som helst fixering kring bänkpress? :D

Tidigare var det press över huvudet som var måttstocken. Idag är det bänkpressen. Kanske blir något annat i framtiden.

(jag är inte heller så stark i bänkpress, men det är inget vi ska hänga läpp för tycker jag)

mystic[-_-]
2005-12-14, 22:50
Det är den övningen folk känner till och det blir lättare att ljuga om reslutat där än på övningar som de inte är bekanta med :)

BigForre
2005-12-14, 22:50
Ingen aning, men jag har tänkt på det också...och det stör mig också...jaja, jag är rätt kass i bänk och det är därför det stör mig ;)

BigForre
2005-12-14, 22:51
Tidigare var det press över huvudet som var måttstocken. Idag är det bänkpressen. Kanske blir något annat i framtiden.

(jag är inte heller så stark i bänkpress, men det är inget vi ska hänga läpp för tycker jag)

Varför inte Böj+Mark+Bänk? =)

Kaboffastar
2005-12-14, 22:51
är väl knappast någon ny grej iaf ? :)

Alla vet vad bänkpress är, så tror jag det ligger till.

Lallle
2005-12-14, 22:56
Det är en bra övning. discobyggare är speciellt inriktade på bröst och eftersom dem flesta är discobyggare blir den störst.

Dumleman
2005-12-14, 22:56
Jamen marklyft då? Sådan lyft har väl funnits i alla tider?

Kwon
2005-12-14, 22:58
Ja, det är väl så att alla vet/känner till bänkpressen, även de som ej tränat någonting.

På Krogen

Yngve: OJ! Du ser stark ut! Vad tar du i Donkey raises?

Perra: :confused:

Mighty
2005-12-14, 22:59
Tidigare var det press över huvudet som var måttstocken. Idag är det bänkpressen.
Tidigare? Hur många år tillbaka i tiden då?
Sedan första gången jag steg in på ett gym för 15 år sedan har bänkpress varit måttstocken för den "stora massan" på hur stark en person är.

MilkmaN
2005-12-14, 23:00
Det bästa är ju att man kan ljuga bara det ser ut som man tränar en aning. Slänga på 20 kg är inga problem :D

puppas
2005-12-14, 23:01
Bänk är gay.

Kaboffastar
2005-12-14, 23:02
Ja, det är väl så att alla vet/känner till bänkpressen, även de som ej tränat någonting.

På Krogen

Yngve: OJ! Du ser stark ut! Vad tar du i Donkey raises?

Perra: :confused:

Perfekt överdrivet där Kwon, jävligt långt åt helvete bort från bänkpressen men ändå inom den godkända ramen, så nära gränsen man kan komma utan att det blir en amatörs humor.
Grattis, jag är stolt över dig. :thumbup:

Mago
2005-12-14, 23:02
Det är ju ingen fråga om att bänkpress är den övning mest folk utanför gymmet känner till.

Men man vill ju dyka lite djupare.. Varför är bänkpress den övning som alla känner till och använder som måttstock?

För att den påminner om armhävningar som alla kan göra hemma?
För att bröstet inte aktiveras så mycket i det vardagliga livet så när man väl sätter igång med träningen så dubblas massan och styrkan snabbt?

Mago
2005-12-14, 23:16
Tidigare? Hur många år tillbaka i tiden då?
Sedan första gången jag steg in på ett gym för 15 år sedan har bänkpress varit måttstocken för den "stora massan" på hur stark en person är.

Det var väl mer bakåt 30-40-talet typ.

viktor88
2005-12-14, 23:18
jag tycker mark borde vara måttstocken *flex*

Corpobal
2005-12-14, 23:36
Jag tycker enarms omvänd pulldown i cablecrossen ska vara den nya måttstocken.

Rockhard
2005-12-14, 23:41
Alla som någon gång varit i ett gym har väl testat bänkpress. Marklyft och knäböj är inte lika tillgängliga och därför inte lika intressanta för den stora massa.

Officer
2005-12-14, 23:43
Perfekt överdrivet där Kwon, jävligt långt åt helvete bort från bänkpressen men ändå inom den godkända ramen, så nära gränsen man kan komma utan att det blir en amatörs humor.
Grattis, jag är stolt över dig. :thumbup:



Vet inte om det var ironi, men jag är iaf jävligt road över Kwons humor ditt halvfetto :)

grisbil3n
2005-12-14, 23:49
Bra fråga, det enda jag vet är att det är den övning jag gillar mest att öka i, den känns så påtaglig och konkret, eller nåt...

Kwon
2005-12-14, 23:55
Vet inte om det var ironi, men jag är iaf jävligt road över Kwons humor ditt halvfetto :)

Tack gubben.

Det viktigaste är dock att jag är enormt road själv (av min humor).

Jag brukar skratta själv åt det jag skriver eller berättar.

Perra: Varför sitter han där å skrattar och pratar med sig själv?

Yngve: Han berättar skämt för sig själv! Enormt lättroad är han!

5 min senare.

Perra: Jaha, nu har han berättat något skämt tydligen, men nu sitter han bara där helt tyst?

Yngve: Han hade väl hört skämtet förut...

Dåligt! *cry*

GO JUL GUBBEN! :thumbup:

Dumleman
2005-12-15, 00:02
Bra fråga, det enda jag vet är att det är den övning jag gillar mest att öka i, den känns så påtaglig och konkret, eller nåt...
Ja bänkpress kanske uppfattas som dramatiskt och mer allvarligt än andra övningar eftersom man ligger under stången och det blir så tydligt om man misslyckas. Kanske det är något psykologiskt i det som gör att bänkpress är måttstocken :).

Kaboffastar
2005-12-15, 00:02
Vet inte om det var ironi, men jag är iaf jävligt road över Kwons humor ditt halvfetto :)

Det var mitt hjärtas uppriktiga mening aKa jag var seriös :)

TrasMannen
2005-12-15, 00:03
För bänkpress är ultimat helt enkelt.

Rock'nRoll
2005-12-15, 00:06
Jag trodde alla visste att bänken är den bästa styrkemätaren??

Dumleman
2005-12-15, 00:17
Jag kom på en till sak. Jag har märkt att många tror att teknik inte spelar någon roll i bänkpress :). Förstår iofs inte varifrån det kommer men det ser kanske så enkelt ut att bara trycka upp vikten. Kan va ännu en anledning till varför bänkpress anses vara måttstocken.

BajareN
2005-12-15, 00:29
Det är en otrolig bänpressfixering numera, det finns ju de som lägger på en smula utöver sina riktiga resultat...sen finns det de som är Arnold utan att ha styrketränat!
Jag en bekant som platsar i Hall of Fame. Enligt honom skulle han ha gjort en fyra på 140kg i bänken, helt otränad och 19 år gammal. Brutalt tänker jag samtidigt som jag funderar på om jag ska trycka upp något i brunan på honom för att få ned honom på jorden!

Man kan ju undra vad tumregeln är, jag tror det kan vara 20kg mer än ens riktiga resultat om inte mer!

Jag bänkar iaf 190kg! Vad bänker du???

ugglan
2005-12-15, 01:32
Jag har märkt av det rätt mycket också, både bland ungdomar och folk i övre medelåldern. Jag brukar alltid kontra med "vad tar du i knäböj?" eller "vad tar du i marklyft?" vilket oftast resulterar i en lite nervös bortförklaring om varför just dom inte tränar ben / rygg

Jense
2005-12-15, 06:58
ja marklyft är måttstocken.

J.Saarela
2005-12-15, 07:07
När jag gick på gymnasiet så var bänkpress till och med en måttstock på hur vass man är på att slåss bland hockeyboysen hahah

Noodles
2005-12-15, 07:31
Bänkpress är också en övning som passar bra att vara ett gäng killar på. Det optimala är tre stycken som turas om och det visar sig att deras pass består bara av bänkpress. Det samma gäller alla pass man ser dem köra. När en av killarna ligger och pressar så ska de andra två skrika till honom för att peppa. Det finns inget som är häftigare än att efter en bänkning resa sig upp och titta runt lite med sina framåtroterade axlar.

Dissector
2005-12-15, 07:32
Hej jag har en liten fråga på hjärtat. Varför är "alla" så bänkpressfixerade? Om någon ska fråga hur stark denne är så frågar han/hon "hur mycket tar du i bänkpress?". Jag har till och med varit med om att när några ska bryta arm så har den ene sagt hur mycket denne tar i bänkpress som om bänkpress skulle ge några stora fördelar i armbrytning. Är det här ett nytt fenomen eller har folk alltid varit såhär bänkpressfixerade? Var kommer denna fixering ifrån? Eller det kanske bara är jag som uppfattar det såhär, egentligen finns det inge som helst fixering kring bänkpress? :D

Mja, om någon tar 200 i bänkpress är det väl ganska sannolikt att personen har tränat rätt bra och förmodligen är ganska stark. Men det är väl inte så många som använder sig av bänkpress-resultat för att faktiskt mäta allmän råstyrka, utan det är ett mått på just.. bänkpress. Visst, folk verkar ha en förkärlek till bänkpress, och det är nog en av de första övningar en nybörjare börjar göra :)
Men som sagt, det är nog ganska sannolikt att om man bänkar 190 så är det OFTAST inte så att man ror med 10 kilo, curlar 5 och knäböjer 20 :)

Metal_boy_
2005-12-15, 07:35
När jag gick på gymnasiet så var bänkpress till och med en måttstock på hur vass man är på att slåss bland hockeyboysen hahah


Hehe. Borde iof vara en bra måttstock på hur hårt man kan crosschecka :)

High1ander
2005-12-15, 07:53
Bänkpress är också en övning som passar bra att vara ett gäng killar på. Det optimala är tre stycken som turas om och det visar sig att deras pass består bara av bänkpress. Det samma gäller alla pass man ser dem köra. När en av killarna ligger och pressar så ska de andra två skrika till honom för att peppa. Det finns inget som är häftigare än att efter en bänkning resa sig upp och titta runt lite med sina framåtroterade axlar.Hahahaha har tre grobianer på mitt gym, de kör bara bänk. Har snackar vi (nu låter jag mina härliga fördomar ta över) 3 mobbade offer som under highschool tänkte "Wow, om man tränar bröst så kanske tjejerna inte märker mitt fula nylle, och killarna kanske inte vågar mucka med mig".

Men brösten är ju viktiga i raggfaktorn, både tjejer och killar "bröstar" upp sig för att göra sig attraktivare (omedvetet som medvetet). Men det förklarar knappast varför alla tränar bröst och mäter pattstyrkan.

Men personligen, det är en "lätt" övning (och nu vill jag inte att SL:are börjar skicka dödshot) för en finnig 15 åring jämfört med att slänga upp en jävla stång, eller köra ner röven i backen med en stång (marklyft och knäböj). Jag personligen vågar/vill inte maxa varken mark eller knäböj (mark har hänt) eftersom där känns det som att man kan ta i och skada sig, liksom i marken har jag känslan att jag kan köra på "för tungt", samma sak gäller knäböj. I bänken, kör man för tungt så åker inte en disk i ryggen till Kina, osv. Jag anser bara att bänk är "lättare att maxa".
Sen, bänk behöver självklart teknik, men det känns som för att gemeneman så "bemästrar" man bänken snabbt jämfört med knäböj och marklyft.

Vidare så är det väl självklart macho-faktor också, bänk = starka slag, bra på att putta (i vanliga människans ögon) vilket är respekt. Men mark vadå, kan slita sönder folk i fighter då? Knäböj, kan man studsa upp folk högt i luften så de sen landar och skadar sig?

Personligen så säger jag hellre vad jag drar i mark än bänk, men jag tränar bänk bra mycket mer än mark... (Bara för jag vill ha större pattar än mina tjejer så jag kan mobba dem)

bedlam
2005-12-15, 08:24
själv brukar jag fråga om marklyft :)

Metal_boy_
2005-12-15, 08:25
Alla vet ju att det är Bicepscurl som är det ultimata styrketestet :D

AFanatic
2005-12-15, 08:33
Tack gubben.

Det viktigaste är dock att jag är enormt road själv (av min humor).

Jag brukar skratta själv åt det jag skriver eller berättar.

Perra: Varför sitter han där å skrattar och pratar med sig själv?

Yngve: Han berättar skämt för sig själv! Enormt lättroad är han!

5 min senare.

Perra: Jaha, nu har han berättat något skämt tydligen, men nu sitter han bara där helt tyst?

Yngve: Han hade väl hört skämtet förut...

Dåligt! *cry*

GO JUL GUBBEN! :thumbup:

Tyckte det var ganska bra så här på morgonkvisten. :D


Bänk är en uppmärksamhetsprostituerad övning helt enkelt.

Nitrometan
2005-12-15, 08:44
Ja bänkpress kanske uppfattas som dramatiskt och mer allvarligt än andra övningar eftersom man ligger under stången och det blir så tydligt om man misslyckas. Kanske det är något psykologiskt i det som gör att bänkpress är måttstocken :).
Då tycker jag en tung böj kan framkalla mer dödsångest. I bänken kan man ju lägga ner stången och tippa av vikterna eller nåt. I böjen kan Newton m.h.a. vikterna stämpla dig till en våt fläck på golvet.

Marklyft är ett bättre mått på styrka. Bara att dra. Inga konstigheter.

Piranha
2005-12-15, 08:56
Då tycker jag en tung böj kan framkalla mer dödsångest. I bänken kan man ju lägga ner stången och tippa av vikterna eller nåt. I böjen kan Newton m.h.a. vikterna stämpla dig till en våt fläck på golvet.

Marklyft är ett bättre mått på styrka. Bara att dra. Inga konstigheter.


Marklyft är så jävla klockrent, ingen annan övning kan man göra så mycke på ren vilja å fan i helvete.

Bomma 250 och bli skitförbannad , lägga på 270 och dra upp det som PAPPER !!!

High1ander
2005-12-15, 09:09
Marklyft är så jävla klockrent, ingen annan övning kan man göra så mycke på ren vilja å fan i helvete.

Bomma 250 och bli skitförbannad , lägga på 270 och dra upp det som PAPPER !!!
Japp sen är ens armar 5 cm längre efter det... :)

Jag personligen tycker mark (eller kanske frivändningar) är "bäst" för att avgöra styrka, men de innefattar också teknik och det känns som sagt att maxning där är farligare...

Big Lou
2005-12-15, 10:45
Klart att man ska jämföra styrka genom hur strak man är i bänken!!!
Och detta är absolut inget jag säger bara för att jag råkar bänka lika mycket som jag böjer... :em:

Nä men allvarligt talat så är det väl för att de flesta vet ungefär hur en bänkpress går till och den ger ett hyfsat mått på hur stark man är i överkroppen.
Givetvis inget exakt men snackar man med en kille som gjort 200? så anar man att det finns en del krut under skjortan iaf. :)

pocoloco
2005-12-15, 11:41
Som ni vet så har ju Kolomedlemmar och inbitna tränande/byggare ganska ensamrätt på de där med att träna ben och ryggen tyngre en vad de behövs.
Bänkpress lär ju vara en den övningen som tar bäst på överkroppen - the disco shit! Därmed så är det den viktigaste övningen att fråga om i plugget, i skolan osv. Men tycker det ligger lite pejniskomplex i de där mina polare tog 70-110 för något år sedan. Nu när vi går till gymmet äre balansträning under 40-50 kg, i vissa fall bara stången som tränas.

Berguven
2005-12-15, 12:12
Vad jag minns var det dock annorlunda när man var en liten påg som knappt ens börjat skolan. Såfort man hittade en större sten var det minsann dags att testa styrkan genom att lyfta den.

Gpajpen
2006-11-16, 15:08
Då tycker jag en tung böj kan framkalla mer dödsångest. I bänken kan man ju lägga ner stången och tippa av vikterna eller nåt. I böjen kan Newton m.h.a. vikterna stämpla dig till en våt fläck på golvet.

är väl tvärtom där. :P
i knäböjen äre bara luta sig bakåt (power rack SÅKLART!) om det blir för tungt. bänken däremot...
haru inge passare så ligger du där å dör. vikterna kan inte åka av, dom är ju fast på stången av diverse spännen.

onT: Bänkpress är ett bra mått på styrka. ska man bara jämföra 1 övning varför inte bänkpress. ger en bra indikation på allmän styrka i överkroppen. + att alla vet vad bänkpress är.
har hänt flertalet gånger att jag har behövt visa vad fan marklyft är. svaret brukar bli "JAHA DEN ÖVNINGEN! njaa den brukar ja inte köra.."

den stora massan bryr sig inte ett jävla dugg om ben, och v-formade ryggar tror dom bara är sånt som finns i marvel comics.

PowPow
2006-11-16, 15:13
är väl tvärtom där. :P
i knäböjen äre bara luta sig bakåt (power rack SÅKLART!) om det blir för tungt. bänken däremot...
haru inge passare så ligger du där å dör. vikterna kan inte åka av, dom är ju fast på stången av diverse spännen.


Fast kör man utan passare och med spännen får man kanske skylla sig själv?

En gång i tiden körde jag bakåtlutande bänkpress med spännen, utan passare, och fastnade i bottenläget. Inte skitball.. fast en snubbe kom och hjälpte mig efter en stund.

hultman
2006-11-16, 16:23
Vad jag har märkt så skiftar markresultat och böjresultat rejält mellan individer som har lika stor muskulatur på ett ungefär. Bänkresultat, däremot, är oftast en väldigt bra måttstock på hur stor och stark man är generellt. Jag vet många som markar och böjer mer än jag, men som samtidigt är mycket svagare i andra övningar för samma muskelgrupp, samt mycket mindre volymmässigt. Folk som tar mer än jag i bänkpress är nästan alltid större och starkare, och folk som tar mindre än nästan alltid mindre och svagare. Extremfallet, bänkpressare med grym brygga och tävlingsteknik, är väl dock irrelevant som vanligt.

130kg finsk sisu
2006-11-16, 16:34
Bänkpress aktiverar 80% av överkroppens muskler. Ganska naturligt att den övningen blir "fixerad".

(För 111 gången, bänkpress är så myyyyyyyyycket mer än bröstträningen. Enligt många är bröst endasten sekundär muskel i bänkpress. Men detta har jag agt 1000 gånger, men det är lika skönt att säga det igen!)

Gpajpen
2006-11-16, 16:35
Vad jag har märkt så skiftar markresultat och böjresultat rejält mellan individer som har lika stor muskulatur på ett ungefär. Bänkresultat, däremot, är oftast en väldigt bra måttstock på hur stor och stark man är generellt. Jag vet många som markar och böjer mer än jag, men som samtidigt är mycket svagare i andra övningar för samma muskelgrupp, samt mycket mindre volymmässigt. Folk som tar mer än jag i bänkpress är nästan alltid större och starkare, och folk som tar mindre än nästan alltid mindre och svagare. Extremfallet, bänkpressare med grym brygga och tävlingsteknik, är väl dock irrelevant som vanligt.
det håller jag inte med om.
snarare precis tvärtom. sparrisar kan ta mycket i bänk, men när man väl börjar jämföra mark+böj så är det tydliga linjer vi snackar om.
tar en random snubbe mycket i mark och böj är han av erfaranhet alltid rätt stor, däremot finns det folk som om jag ställer mig brevid är märkbart mindre men ändå tar mer i bänk.

hultman
2006-11-16, 16:43
det håller jag inte med om.
snarare precis tvärtom. sparrisar kan ta mycket i bänk, men när man väl börjar jämföra mark+böj så är det tydliga linjer vi snackar om.
tar en random snubbe mycket i mark och böj är han av erfaranhet alltid rätt stor, däremot finns det folk som om jag ställer mig brevid är märkbart mindre men ändå tar mer i bänk.

Haha, okej. Jag har värdelös teknik i mark och böj, och tar betydligt mindre än de flesta på brädan. Är jag mindre än alla för det? Kan köra femmor på 55 kilo i hantelpress, göra tio jävligt djupa dips med 50 pannor extra och köra tungt i många andra maskinövningar som inte går att jämföra. Senast jag körde mark tog jag 160 pannor, vilket är jävligt dåligt. Min förra träningspolare kör 230 i mark, men jag är mycket starkare i både latsdrag och rodd. I böj tar han 80 kilo mer, men i benspark, benpress och hacksquat tar jag mer. Är jag då mycket svagare än han?

Karl_alfred
2006-11-16, 16:46
Hur mycket tar du i cabelmotorcross?

hultman
2006-11-16, 16:47
Hur mycket tar du i cabelmotorcross?

Fyra Karl_Alfred och en bugg.

Brooklyn
2006-11-16, 16:47
Ja, det är väl så att alla vet/känner till bänkpressen, även de som ej tränat någonting.

På Krogen

Yngve: OJ! Du ser stark ut! Vad tar du i Donkey raises?

Perra: :confused:
ahahahahahah :laugh:

Karl_alfred
2006-11-16, 16:50
Shit inte illa!

Cerberus
2006-11-16, 16:52
Tycker att marklyft borde va ett mer känt mått på styrka än bänkpress.

Eftersom jag skiter i bänkpress o kör mest hantelpressar :D

hultman
2006-11-16, 16:53
Shit inte illa!

dIsc0d4nC3 f0rz3 w1n.

hultman
2006-11-16, 16:53
Tycker att marklyft borde va ett mer känt mått på styrka än bänkpress.

Eftersom jag skiter i bänkpress o kör mest hantelpressar :D

Vilken övning är minst teknik av mark, böj och bänk?

Cerberus
2006-11-16, 17:00
Vilken övning är minst teknik av mark, böj och bänk?

Bicepscurl ffs!!

Brooklyn
2006-11-16, 17:03
Bicepscurl ffs!!
scottcurl... :D

Gpajpen
2006-11-16, 17:10
Haha, okej. Jag har värdelös teknik i mark och böj, och tar betydligt mindre än de flesta på brädan. Är jag mindre än alla för det? Kan köra femmor på 55 kilo i hantelpress, göra tio jävligt djupa dips med 50 pannor extra och köra tungt i många andra maskinövningar som inte går att jämföra. Senast jag körde mark tog jag 160 pannor, vilket är jävligt dåligt. Min förra träningspolare kör 230 i mark, men jag är mycket starkare i både latsdrag och rodd. I böj tar han 80 kilo mer, men i benspark, benpress och hacksquat tar jag mer. Är jag då mycket svagare än han?
du plockar bara det du vill ur mitt inlägg alltså.
jag sa inte alla om du nu inte läste det.
jag sa "det finns folk" och av min erfarenhet är det vanligare att en tunn person kan ta mycket i bänk jämfört med mycket i mark/böj.
det har hänt flera gånger i mitt liv att någon som inte alls gymmat speciellt länge tar rätt ok vikter i bänk efter ett tag men mark/böj och speciellt böj släpar.

Timme
2006-11-16, 22:05
Vilken övning är minst teknik av mark, böj och bänk?

Mark... utan tvekan. Nästan bara att ta tag i stången och ställa sig rak lång med den. Man kan lyfta ruskigt mycket med dålig teknik också.

Jag misstänker att du vill säga att bänk är minst teknik i men så är inte fallet.

aliquis
2006-11-16, 23:11
För att jag tar mer än dig?! muhahaha :D

JusupWilkosz
2006-11-16, 23:59
Själv tränar man strikt och söligt vilket har resulterat i bättre och bättre pecs med tiden.
Vad är det för poäng med att köra tungt i bänkpress egentligen, inte bygger det några bröstmuskler.

Tricklev
2006-11-17, 00:18
Själv tränar man strikt och söligt vilket har resulterat i bättre och bättre pecs med tiden.
Vad är det för poäng med att köra tungt i bänkpress egentligen, inte bygger det några bröstmuskler.

Bygga muskler?
Jag vill bli stark.

aliquis
2006-11-17, 00:24
Själv tränar man strikt och söligt vilket har resulterat i bättre och bättre pecs med tiden.
Vad är det för poäng med att köra tungt i bänkpress egentligen, inte bygger det några bröstmuskler.Man kanske ville bli stark i bänk istället för att ha stora tuttar? Men jag tycker att lyftarna har stora tuttar också, men det verkar de inte tycka själva så kanske finns det bättre alternativ, men jag tror mest att det är definitionen som brister.

hultman
2006-11-20, 20:16
Mark... utan tvekan. Nästan bara att ta tag i stången och ställa sig rak lång med den. Man kan lyfta ruskigt mycket med dålig teknik också.

Jag misstänker att du vill säga att bänk är minst teknik i men så är inte fallet.

Okej. På tre träningspass ökade jag 60 kg i marklyft, utan att ta i mer eller ändra på någonting annat än tekniken. Bänkpressen har gått långsamt framåt, böjen har gått upp och ned samtidigt som benen blivit större, och marklyften har gått upp och ned även där i takt med att ryggen blivit större. Så länge man inte är tävlingsbänkare med grym brygge så vet man hur man ska lyfta, och tekniken skiljer sig väldigt lite mellan utövarna. I böj och mark, däremot, ser jag miljarder olika tekniker varje dag på gymmet.

Hur roligt det än skulle vara att sätta dit alla nybörjare som bara tränar bänk är det ändock fånigt att påpeka att mark- och böjresultat säger mer än 2/3 av en persons fysik och bänkpress en tredjedel, om vi nu väljer att jämföra på det sättet.

Mixxxi
2006-11-20, 21:23
På mitt gym anländer killarna i grupp, turas om att köra bänkpress medan de andra står i ring och tittar på. 15 minuter senare är de klara och lämnar gymmet.

Manligt! :naughty: