handdator

Visa fullständig version : Minideff + cardio = sant?


trasan
2005-12-14, 19:02
Jag tycker att min s.k bulk gått lite överstyr och tänkte gå ner ca 5 kilo. Min första tanke var att börja löpa några gånger i veckan och kanske skippa lite onödigt käk. Någon som vet hur långt alt. hur länge man behöve springa varje veckan för att bli av med 5 kilo på 1-2 månader? Väger för tillfället ca 95 kg och utför ingen mer aktivitet än styrketräning 4 dagar i veckan och en morgonpromenad på 25 minuter + kvällspromenad 25 min. Nån som har några generala tips ? :D

Herkulez
2005-12-14, 19:04
beror ju helt på hur kosten ser ut, hur bra diciplin du har att följa kosten etc
men 5kg med bra kost ska inte ta mer än 6-10v beroende hur mkt muskler du vill behålla

polaren
2005-12-14, 19:06
Ät ofta, ät mindre kolhydrater, och utöka promenaderna till 40-50min.
Det skulle iaf jag testa för att se hur det går, sikta på att gå ner 0,5kg i veckan för att inte bli av med så mycket muskelmassa!

trasan
2005-12-14, 19:19
Men om jag drar ner på kolisarna så måste jag väl kompensera med protein, right? O det känns lite krångligare att t.ex byta ut mina mellanmål som oftast innehåller grovtbröd/frukt/pasta osv mot mer proteinrik mat. Nån som har lite tips? Dricker i dagsläget en prottedrink om dagen, ska jag öka intaget kanske?

Herkulez
2005-12-14, 19:20
totalt omöjligt att svara på, skriv istället hur du tänkt äta under dieten så får vi svara sen vad som ska ändras på, skriv även mängden.
samt hur gammal du är, va du väger samt hur lång du är

trasan
2005-12-14, 19:42
totalt omöjligt att svara på, skriv istället hur du tänkt äta under dieten så får vi svara sen vad som ska ändras på, skriv även mängden.
samt hur gammal du är, va du väger samt hur lång du är

187 cm 18 år.
Diet och diet, vet inte om det är en diet riktigt eftersom jag endast kommer köra på känn. Men jag kan väl uppskattningsvis säga att jag äter;

Frukost;
3 mackor (grovt) med pålägg skinka,smör
Mjölk ca 5 dl
Yoghurt ca 3 dl
1 Frukt
Lunch; Nån form av husmanskost (skolmat), _stor_ portion
ca 7-8dl mjölk

EfterträningsdrinK
ca 2 dl whey 80 med en skvätt dextro i.

Kvällsmat; Nån form av husmanskost med väldigt stor portion.
Ca 6 dl mjölk och 1-2 smörgåsar med pålägg.

Ibland byts lunch, alt kvälssmaten ut på skärpmat :D Men ere bulk så är det! Men det ska vi ta o ändra på nu tänkte jag ju. Som du kanske ser så äter jag inte jättemycket utan jag måste ha en förbannat slö ämnesomsättning. Men som sagt -5 kg så kommer jag nog i ok form.

keffat_liv
2005-12-14, 19:59
hmm nu vet jag ju inte hur stora dina "stora poritoner" är, men i mina ögon ser du inte ut att äta så mycket:/

trasan
2005-12-14, 20:29
hmm nu vet jag ju inte hur stora dina "stora poritoner" är, men i mina ögon ser du inte ut att äta så mycket:/

Jag vet inte riktigt vad man ska jämföra med, men låt säga att det är mer mat än en stor pizza.

myling
2005-12-14, 21:05
Att vräka i sig mycket energi på få tillfällen är ju knappast det optimala, såvida du inte bara är ute efter att bli tjock? Dela upp den totala energi du får i dig nu på fler mål, det eviga tjatet om att äta var 3:e timma är nog nåt för dig. Då kan kroppen tillgodose sig näringsämnena bättre.

Sen får du träna på och sen utvärdera , viktökningen verkar du ju klara :D , bara kvar att bygga musklerna! *flex*

trasan
2005-12-14, 21:09
Ja om man bara inte hade studerat och varit så bunden vid tider *cry* Annars rent muskelmässigt ligger jag rätt bra till, har ökat konstant i vikt under ett år och tänkte egentligen inte börja skala av nåt föräns i mars.. Men nu tycker jag att jag ändå är för fet :) kanske kan dra upp nån bild om jag får tag på mig kamera :P

polaren
2005-12-14, 21:57
Jag börjar också bli ganska fet, men har tänkt förbli det i 1 år till. Har inte orken att gå ner i vikt :) + att jag tycker det skulle kännas lite onödigt att börja deffa när jag bara tränat i ca 4 månader.

Men istället för att äta så stora portioner några gånger om dagen kan du väl ta med dig mackor och sånt till skolan, ganska lätt att linda in i plastfolie. Så sprider du ut ditt ätande lite mer under dagen!

mentzer
2005-12-14, 22:17
Varför en "minideff"?
Är du seriös med muskelbyggandet så kör på, och kör en ordentlig deff sedan.
Annars blir det varken hackat eller malet.

trasan
2005-12-14, 22:33
Varför en "minideff"?
Är du seriös med muskelbyggandet så kör på, och kör en ordentlig deff sedan.
Annars blir det varken hackat eller malet.

Därför att jag byggt i snart 16 månader och är inte den typen som trivs med att ha dubbelhaka och bildäck :D Snälla, kan ingen svara på frågorna? RÄknade lite löst på det o fick att mitt dagliga intag va på 3500-4000...

mentzer
2005-12-14, 22:41
Därför att jag byggt i snart 16 månader och är inte den typen som trivs med att ha dubbelhaka och bildäck :D Snälla, kan ingen svara på frågorna? RÄknade lite löst på det o fick att mitt dagliga intag va på 3500-4000...

Om du nu har dubbelhaka och bildäck vore det nog smartare att köra en riktig deff. 5kgs viktnedgång kommer inte att göra sååå stor skillnad.