handdator

Visa fullständig version : Lagring av all data- och teletrafik inom EU.


aliquis
2005-12-14, 17:05
http://www2.idg.se/ArticlePages/200512/14/20051214125743_CS/20051214125743_CS.dbp.asp

Fatalist
2005-12-14, 17:06
Hej då frihet.

Officer
2005-12-14, 17:10
Hej då frihet.


Har du nåt att dölja måntro?

Tror annars inte att nån är intresserad av att sitta och lyssna på vad du säger till din pojkvän över telefon.

Tomten
2005-12-14, 17:13
Hej krypterad trafik.

Bönne
2005-12-14, 17:20
Det är otroligt förnedrande, kan inte förstår hur folk kan stå rakryggade när de tillåter sig bli så förnedrade.

En som har något hemskt att dölja kan bara krypta trafiken, så är problemet för denna person ur världen. Djupa kryptningar går inte att få upp inom rimlig tidsperiod.

Dumleman
2005-12-14, 17:24
Hej krypterad trafik.
Hej då kryptering som du inte har sökt tillstånd att använda.

Grahn
2005-12-14, 17:26
Mjo det verkar som om det kommer att behövas mer kryptering i framtiden.

AP, "Har du något att dölja?" argumentet är rätt vidrigt. Många respekterar den personliga integriteten oavsett om det finns något att dölja eller inte. Du kanske litar på alla iblandandade i samhällsorganisationen att göra "rätt" men tro mig det är rätt många som faktiskt inte gör det.

Hur mycket kan vi skära i det personliga innan det är nog enbart med argumentet att det bara drabbar de som har något att dölja?

Grahn
2005-12-14, 17:27
Hej då kryptering som du inte har sökt tillstånd att använda.

HAHAHAHA lycka till med den linjen.

Officer
2005-12-14, 17:27
Mer kontroll till bekostnad av er sk privatliv. Tycker det är fair trade.

Dumleman
2005-12-14, 17:29
HAHAHAHA lycka till med den linjen.
gl hf Frankrike som har haft så i många år, har dock ingen aning om hur pass bra det fungerar.

Grahn
2005-12-14, 17:32
Mer kontroll till bekostnad av er sk privatliv. Tycker det är fair trade.

När slutar det vara "fair trade"?

jwzrd
2005-12-14, 17:32
Har du nåt att dölja måntro?

Tror annars inte att nån är intresserad av att sitta och lyssna på vad du säger till din pojkvän över telefon.

Skiter du med dörren öppen?

mela
2005-12-14, 17:32
så sjukt *grr27*

Grahn
2005-12-14, 17:33
gl hf Frankrike som har haft så i många år, har dock ingen aning om hur pass bra det fungerar.

Lite knivigt att hindra folk från att kryptera då du kan ladda ner verktyg för det gratis på nätet.

skaparn
2005-12-14, 17:33
Mer kontroll till bekostnad av er sk privatliv. Tycker det är fair trade.

Ja, "sk" är ju på sin plats med tanke på att det inte är mycket till privatliv längre. Men jag är lite nyfiken på ifall du tycker att det finns någon gräns. Vad får man _inte_ göra i brottsbekämpningens namn?

Catstyle
2005-12-14, 17:33
Skiter du med dörren öppen?
När jag är ensam, absolut.

mela
2005-12-14, 17:34
Jag kan gå med på att de sparar telefonsamtal och shit om man är misstänkt för någonting eller tidigare gjort någonting.

Men inte annars *screwy*

jwzrd
2005-12-14, 17:34
När jag är ensam, absolut.

Är du AnabolicProteins alter-ego?

Catstyle
2005-12-14, 17:35
Är du AnabolicProteins alter-ego?
När jag är ensam, absolut.

Grahn
2005-12-14, 17:35
När jag är ensam, absolut.

Det kanske är irrelevant i samanhanget eller?
För samanhangets skulle måste det ju antas en kamera eller publik...

Fatalist
2005-12-14, 17:36
Har du nåt att dölja måntro?

Tror annars inte att nån är intresserad av att sitta och lyssna på vad du säger till din pojkvän över telefon.

Hehehhe förbannat rolig du är tönt

Dumleman
2005-12-14, 17:37
Lite knivigt att hindra folk från att kryptera då du kan ladda ner verktyg för det gratis på nätet.
Jag snackar inte om att hindra utan om att göra det olagligt utan tillstånd.

Grahn
2005-12-14, 17:37
Jag snackar inte om att hindra utan om att göra det olagligt utan tillstånd.

Tandlös lag...

jwzrd
2005-12-14, 17:38
När jag är ensam, absolut.

Trollvarning på dig?

Catstyle
2005-12-14, 17:38
Det kanske är irrelevant i samanhanget eller?
För samanhangets skulle måste det ju antas en kamera eller publik...
Jodå, absolut.
Lite det som var grejen, att förutsatt att det sköts 100% felfritt så är det inte jättefarligt, bortsett från den moraliska biten.

Dock sköts ingenting 100%igt, varför det beslut som nu klubbats igenom är tämligen förkastligt, både moraliskt och rent praktiskt.

Menigar
2005-12-14, 17:38
Är det någon här som kan ställa sig bakom att kalla fildelning ett grovt brott?

jwzrd
2005-12-14, 17:39
Är det någon här som kan ställa sig bakom att kalla fildelning ett grovt brott?

Men vaffan, ta det i en annan tråd. Den diskussionen är lika gammal och trött som alla steroiddebatter.

Dumleman
2005-12-14, 17:40
Är det någon här som kan ställa sig bakom att kalla fildelning ett grovt brott?
Det är kapitalet som styr och det finns mycket kapital i multinationella skivbolag, filmbolag och mjukvarubolag. Spelar ingen roll vad vi tycker.

aliquis
2005-12-14, 17:42
Lämna några väl valda ord på http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=225&m=popup&l=sv

Catstyle
2005-12-14, 17:43
Även http://www.stoppaovervakningen.nu/ finns.

Risken är dock att man ger MUF lite cred man inte vill, men det är smällar man får ta.

Menigar
2005-12-14, 17:43
Det är kapitalet som styr och det finns mycket kapital i multinationella skivbolag, filmbolag och mjukvarubolag. Spelar ingen roll vad vi tycker.
Jag tänkte mer på om det kanske fanns någon fin riddare i blänkande rustning som kunde berätta sanningen för mig.

Dumleman
2005-12-14, 17:43
www.stoppaovervakningen.nu Något bra från muf i.v.f. :D

aliquis
2005-12-14, 17:44
Hej krypterad trafik.Frågan är ju om de kommer logga all trafik eller bara det faktum att den har ägt rum, om jag maxar min lina skickar jag 60TB/månad, varsågod att lagra...

Om de bara loggar connections blir det ju besvärligare, begär de loggar över alla som har anslutit mot en ftpserver har de ju rätt ok kännedom om det hela, blir svårt att hindra med proxys med.

P2P nät som skickar skräpdata så fort man inte har något att skicka kan fungera.

aliquis
2005-12-14, 17:45
Det är otroligt förnedrande, kan inte förstår hur folk kan stå rakryggade när de tillåter sig bli så förnedrade.

En som har något hemskt att dölja kan bara krypta trafiken, så är problemet för denna person ur världen. Djupa kryptningar går inte att få upp inom rimlig tidsperiod.Kan ju dock vara intressant att bevisa att Muhammed har varit i kontakt med usama under 30 ggr på en månad? Även om det i sig inte bevisar allt.

aliquis
2005-12-14, 17:46
Hej då kryptering som du inte har sökt tillstånd att använda.Är det så? Vore verkligen sjukt...


Hej öppen accesspoint.

aliquis
2005-12-14, 17:49
Lite knivigt att hindra folk från att kryptera då du kan ladda ner verktyg för det gratis på nätet.http://www.hamachi.cc/ är riktigt trevligt, men det är inte öppet, så man kan ju inte vara helt säker på att man kan lita på det. Att sätta upp något liknande själv är naturligtvis bättre, men kräver mer kunskap och tid. Valfri p2p-server/ftp/windows fildelning över hamachi tillsammans med sina vänner blir ju rätt säkert mot folk som är intresserade av vad som skickas, ATT något har skickats råder det ju dock ingen tvekan om. Men å andra sidan är det ju inte olagligt att skicka "något" ;)

aliquis
2005-12-14, 17:50
Jag kan gå med på att de sparar telefonsamtal och shit om man är misstänkt för någonting eller tidigare gjort någonting.

Men inte annars *screwy*Nu är ju alla misstänkta ;)

mela
2005-12-14, 17:52
Nu är ju alla misstänkta ;)

Ja typ så. Men man bör ju inte vara misstänkt utan anledning.
Ok om man hittat mitt legg i en mördad killes ficka liksom :P

aliquis
2005-12-14, 18:02
Tandlös lag...Som sagt, lagar sätter man upp själv, vem bryr sig om helidiotiska lagar.
De som har satt upp dem är ju oftast inte tillräckligt kompetenta åt något håll hur som helst.

Grahn
2005-12-14, 18:04
Som sagt, lagar sätter man upp själv, vem bryr sig om helidiotiska lagar.
De som har satt upp dem är ju oftast inte tillräckligt kompetenta åt något håll hur som helst.

Undrar om det är olagligt i frankrike att hitta på ett eget språk och inte tala om för staten hur man pratar det med. :D

aliquis
2005-12-14, 18:04
Är det någon här som kan ställa sig bakom att kalla fildelning ett grovt brott?Visst, jag har ju berövat någon typ 30.000 i inkomst senaste månaden... hur nu det går till när jag bara har drygt 6.000 ;)

(det här säger jag bara för att verka tuff, inte för det ligger någon som helst sanning bakom)

Tomten
2005-12-14, 18:05
Hej då kryptering som du inte har sökt tillstånd att använda.

Hur tror du myndigheterna ska ha resurser att göra något åt det när de knappt har tid att sätta dit fildelare? Förbjuda krypterad trafik låter ju också helt otroligt. Vill gärna veta mer om den franska lagen.

aliquis
2005-12-14, 18:06
Även http://www.stoppaovervakningen.nu/ finns.

Risken är dock att man ger MUF lite cred man inte vill, men det är smällar man får ta.Än värre att man ger bort sin nuvarande ip-adress tillsammans med namn i en offentlig handling... Vet inte om jag vill dela med mig av den informationen.

aliquis
2005-12-14, 18:10
Hur tror du myndigheterna ska ha resurser att göra något åt det när de knappt har tid att sätta dit fildelare? Förbjuda krypterad trafik låter ju också helt otroligt. Vill gärna veta mer om den franska lagen.Kul att "jobba hemma" i frankrike och skicka data okrypterat.

Ninjasmurf
2005-12-14, 18:18
Vad jag förstått så är det bara trafiken som lagras, dvs ip-nummer och telenummer inte vad du skicka, hämtar eller säger...

Dock är en ytterst korkad lag, som jag tycker bryter mot FN's mänskliga rättigheters artikel 12
"Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder och anseende. Envar har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp."

Bönne
2005-12-14, 18:21
Undrar om det är olagligt i frankrike att hitta på ett eget språk och inte tala om för staten hur man pratar det med. :DDet är ju just vad kryptning är, så det är det säkert.

Kan ju dock vara intressant att bevisa att Muhammed har varit i kontakt med usama under 30 ggr på en månad? Även om det i sig inte bevisar allt.Du kan alltid hoppa via proxys, från olika värdar, olika proxys varje gång, emot olika värdar varje gång. Det är inte speciellt svårt och görs säkert redan.

Dumleman
2005-12-14, 18:22
Hur tror du myndigheterna ska ha resurser att göra något åt det när de knappt har tid att sätta dit fildelare? Förbjuda krypterad trafik låter ju också helt otroligt. Vill gärna veta mer om den franska lagen.
Nu orkar jag verkligen inte börja leta i den franska lagstiftningen. Jag har hört att det ligger till så. Det är inte olagligt med krypterad trafik så länge som man har sökt tillstånd för det. Men kanske bara jag som har hört fel.

aliquis
2005-12-14, 19:03
Det är ju just vad kryptning är, så det är det säkert.

Du kan alltid hoppa via proxys, från olika värdar, olika proxys varje gång, emot olika värdar varje gång. Det är inte speciellt svårt och görs säkert redan.Fast finns det i sin tur loggar på vem som var ansluten mot proxyn så hjälper det ju inte. (om den är utanför eu är det dock en annan sak)

Bönne
2005-12-14, 19:09
Fast finns det i sin tur loggar på vem som var ansluten mot proxyn så hjälper det ju inte. (om den är utanför eu är det dock en annan sak)Du behöver inte binda dig till en anslutning.

Det är hur lätt som helst att vara osynlig ifall man vill.

Du kan säga vilken nästa mail är som ska användas och vilken du skickar från, sedan bara krypta medelandet. Sedan använder man alltid olika mail-konto, olika proxys, från olika abonnenter.

Denna lagen kommer inte att hjälpa till att bekämpa terrorism.

Fartman
2005-12-14, 19:11
fyfan, är det här verkligen på riktigt? *grr27*

christian
2005-12-14, 19:12
Gissa vad? USA lagrar redan trafiken i viss omfattning in och ut ur landet.

EUs länder kommer bara tvingas lagra informationen kring trafiken, alltså vem som ringde/mailade till vem. Ej innehållet.

Se sid 16.
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/sv/com/2005/com2005_0438sv01.pdf

Fortfarande illa, dock.

Tips: http://tor.eff.org/index.html

aliquis
2005-12-14, 19:27
En liten kommentar till, de som är "för" förslaget och bara tänker på fildelning, där är ju knappast problemet att "bevis" säkras, där är problemet att flera av oss väl inte riktigt ser det som ett brått som är värt att bestraffas.

Och jag tror ingen ser något fel i att "dömma terrorister", frågan är bara vilka som är terrorister? Och så att iaf jag vill ha rätt att säga, tycka och tänka vad som helst utan att riskera några påföljder, men det blir ju helt klart svårare om det jag gör registreras tillsammans med vem jag är.

Fartman
2005-12-14, 19:54
Gissa vad? USA lagrar redan trafiken i viss omfattning in och ut ur landet.

EUs länder kommer bara tvingas lagra informationen kring trafiken, alltså vem som ringde/mailade till vem. Ej innehållet.

Se sid 16.
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/sv/com/2005/com2005_0438sv01.pdf

Fortfarande illa, dock.

Tips: http://tor.eff.org/index.html

Dom kan alltså inte se all piratkopierad porr som strömmar ned till min dator?
Utan bara typ att jag laddade ner "något" från en annan dator? Isåfall är jag lättad.

christian
2005-12-14, 19:59
Dom kan alltså inte se all piratkopierad porr som strömmar ned till min dator?
Utan bara typ att jag laddade ner "något" från en annan dator? Isåfall är jag lättad.

Se kan man alltid göra i realtid, men fäbodjäntan kan du vara lugn för. Den borde vara preskriberad.. ;) Däremot kommer det lagras att du hade kontakt med en annan dator vid den tiden. Min gissning är att det även kommer innefatta kommunikationstyp samt trafikmängd.