handdator

Visa fullständig version : dyrt med byggar mat???!!


fiddebeast
2002-08-06, 11:01
:o oj oj va trött jag blir på att alla tycker de e dyrt med mat som ska vara nyttig.
Visst äta ute e dyrt o du får i dig massa onödigt fett mm.

För att hålla ner lite på kostnaden så här e min månads handel:

Regel 1 KÖTT mm: Kyckling o annat kött e inte dyrt om ni handlar direkt ifrån en farm eller i stor pack typ 10 kg per gång.

T ex. jag köper kyckling bröst med skinn o ben för 19 kr kg.
Köper jag ren kyckling file så kostar den 45 kr kg.( då köper jag den ifrån en grossisthandlare en utlänning som ger mig bra pris)
Köper då 15 kg= 675 kr ren file,
köper jag från kycklingfarmen med bröstben så kostar den 19 kr men ligger då nere i Blekinge
då köper jag 30 kg file / 19 kr kg= 570 kr.
Så ena månaden köper jag med bröstben o den andra ren file.

Fransyska ej delat givetvis: Köper jag för tillfället på COOP i Bäckebol för 34.90 kg danskt kött. Där köper jag ca 5-8 kg a ca 35kr/ kg=280 kr 8 kg

Annars så ringer du upp en chark o frågar vad du kan få för pris om du tex köper 15 kg du kan komma ner till ca 40 kr kg då helt ok.

Torsk köper jag ifrån en fiskare som mina föräldrar känner den e skit dyr men av finaste kvalite 55 kr kg eller så köper jag pollak i någon affär 16 för 400 g. men torsk för ca 300 kr

Tonfisk 5-10 kr burken med 150 gram i då! 20 st =150 kr

Ägg 60-90 st = 50 kr

Lax ibland 2 kg/ 60 kr kg=120 kr
Har alltid i frysen i varje fall.

Kotletter utan ben köper ej delat givetvis: ca 3-5 kg/ 40 kr kg
= 160 kr

Detta e min o tjejens totala månads handel!!:thumbup: OBS! tänk då på att tex kycklingen kanske räcker i typ 2 månader o behövs kanske inte köpas varje månad likså fransyskan!!!
Den totala summan för kött mm = ca 1500 kr för 2 personer

Därefter har jag dessa varor:
Frysta grönsaker 4 påsar/ 14 kr st= ca 60 kr
Frukt ca 50 kr
Paprika 30-60 kr
Örter färska 50 kr
Potatis 10 kg = 24 kr
Ris 4 kg Jasmine o 6 kg parraboild= ca 180 kr
Pasta 10 kg 60 kr
Lök 20 kr
Vitlök 10 kr
Olivolja 50 kr 2 liter
Rapsolja 20 kr 2 liter
Andra kryddor 50 kr
POMMES STRIPPES 5 kg / 30 kr
OBS!!! Detta e inte fetare än vanlig potatis!!!!!
:thumbup:
O sen lite annat dyligt men detta e bas utbudet på vår månads handel!!

TOTALT FÖR 2 PERS= ca 2300 kr!!!

Så lär er att handla rätt så blir det inte dyrt!!!
Givetvis e det dyrare i en mindre stad att handla...

Tjockisen
2002-08-06, 11:07
Får införskaffa större frys om det ska funka hemma hos mig =) Har ett frysfack där det ganska exakt får plats 2 kg kyckling filé.
¨
Någon som vet var man köper billiga SMÅ frysar?

johan-cr
2002-08-06, 11:11
"T ex. jag köper kyckling bröst med skinn o ben för 19 kr kg. "

Vart i blekinge köper du det?
Kan man bara åka dit och handla?

Hemsida/telefonummer? :)

fiddebeast
2002-08-06, 11:13
På lagerbergs i Norje.
Leta upp nummret o ring!

johan-cr
2002-08-06, 11:33
Tjockisen > ring någon reperatör. De brukar ha som de får i inbyte som de säljer för en billig peng. Billigare än så är nog svårt att få iaf :)

ivandrago
2002-08-06, 12:51
pommes strips innehåller iofs lite fett, men däremot väldigt snabba kolhydrater tyvärr.. :(

fiddebeast
2002-08-06, 13:22
OCH vad skulle de göra tycker du??
Ät efter träningen
eller för att få ner värdet på kolisar så drick lite grönt te till plus häll på olja så blir de långsammare.

Ö en sak till mitt blodsocker rör sig knappt utav Jasmine ris o av Pommes...

Alla reagerar olika på alla sorters kolhydrater.

Finns mycket att lära om sin kropp

lappenking
2002-08-06, 14:26
Originally posted by johan-cr
"T ex. jag köper kyckling bröst med skinn o ben för 19 kr kg. "

Vart i blekinge köper du det?
Kan man bara åka dit och handla?

:)

finns ett par höns hus runt om i blekinge det stötsta är nog det i lagerbergs.

om det är någon som bor här i trakten så kan man även köpa detta på Exet vid kungsmarken för 14kr/kg minst en gång i månaden:eating:

är det fisk man är ute efter kan jag tipsa om Torhamns hamn utanför Karlskrona.

MVH Lappen:bpump:

Rob The Man
2002-08-07, 07:58
Måste hålla med fidde om att byggarmaten är otroligt billig om man handlar ordentligt istället för massa småköp här och där och istället åker ut till någon grossist som har det man vill ha.

Kycklingfile 2kg 100kr på Willys har gjort upp att jag köper ett antal kg så får jag det priset samma sak gäller det med ABBAS tonfisk då får jag burkarna för 8kr styck och då köper jag typ 50 stycken åt gången så jag har.

Potatis ris pasta pommes frites ´grönsaker frukt alltid billigt.

Min matkostnad ligger själv på ca: 1400 kr i månaden


/Robban

Munter
2002-08-07, 08:09
ICA Maxi har en specialare nu med kycklingfilé för 65kr kilot, iaf här uppe i Umeå...det är helt ok pris.

Pecca
2002-08-07, 13:39
Tur man känner många som jobbar på Scan (Farmek) då kan man få fint kött till mycket förmånliga priser:), dock så är utbudet begränsat:( .

razores
2002-08-07, 15:05
Glöm inte att i de flesta danska kyckingfiléerna så sprutar de i en massa vätska. Väldigt ofta är det mycket mindre när man väl tillagat det. En del är så lågt som 60% kyckling! Jag försöker hålla mig till svensk kyckling trots att det är dyrare...

lappenking
2002-08-07, 17:51
Originally posted by razores
Glöm inte att i de flesta danska kyckingfiléerna så sprutar de i en massa vätska.

hade jag fan ingen aning om:confused:

Munter
2002-08-07, 19:03
Inte jag heller. Dessutom nog dumt att generalisera all dansk kyckling. Var har du hört detta, razores ?

razores
2002-08-08, 06:24
Det står ofta på förpackningarna faktiskt. T ex så kan man läsa att en pkt kycklingfilé av Willys märke enbart innehåller 70% kyckling. Om man jämför med t ex Kronfågel eller guldfågeln (svenskt) så är det över 90%.
Det har även varit en stor debatt om detta i plus för en tid sen. Där Sverker mer än gärna hivade en stor påse filéer i soptunnan ;) (obs vet ej om han gjore det dock).

Sen har jag också provat båda sorters filéer och stekt lika mycket (150 gr otillagad) och resultatet var att pannan med den danska kyklingen var full med vatten och pannan "skar" sig nästan. Det var också mindre kyckling jämfört med samma mängd svensk kyckling. Det är bevis nog för mig!
Ingen som har hört eller vet om detta sedan tidigare?

z_bumbi
2002-08-08, 08:29
razores: Jag trodde det var allmänt känt att dansk kyckling har högre grad av insprutad vätska än svenska. I alla fall den som säljs i svenska butiker.
På rimi har de thailänsk kyckling, har inte ens brytt mig om att läsa på förpackningen :)

fiddebeast
2002-08-08, 09:28
Jo visst innehåller dansk file mer vatten å endast pga en enda sak.
DEN ÄR MARINERAD MED SOCKER SALT O VATTEN!!!!
inte insprutad med vatten marinerad.
Detta problem löser sig självt när ni grillar kycklingen i ugnen eller så förkokar man den så sockret går sönder först...
Bara att väga den klara produkten( OM MAN NU MÅSTE DET)

Jag menar ni grillar väl ej tex rostbiff, fransyska eller kyckling utan att lägga köttet i en marinad så att ni får ett mört o saftigt kött??

:confused:

HC77
2002-08-08, 09:57
Dansk kyckling innehåller allt som oftast vatten som de har sprutet in i fileen för att kunna sänka priset. Det är bara att läsa på innehållsförteckningen. Danska kycklingfileer innehåller oftast runt 70% kött, resten är vatten kryddor och salt. Svensk kyckling innehåller oftast minst 90-92% kött. Detta trodde jag var allmänt känt bland byggare men tydligen var det inte så. Räknar på på kilopriset per gram kött så blir inte alltid den danska fileen billigare än den svenska.

z_bumbi
2002-08-08, 11:46
Originally posted by fiddebeast
Jag menar ni grillar väl ej tex rostbiff, fransyska eller kyckling utan att lägga köttet i en marinad så att ni får ett mört o saftigt kött??

:confused:

Nej inte så ofta men jag betalar inte gärna pengar för en produkt som är förmarinerad när jag ändå ska marinera den själv...

fiddebeast
2002-08-08, 12:48
inte ens om det kostar 35 kr kg ren file???

eller svensk med bröst ben för 19 kr kg??

Sverker
2002-08-08, 12:53
Eftersom det inte finns någon representant för livsmedelsindustrin här så tar jag på mig att svara :

Man rimmar kycklingfile, skinka, bacon mm därför det blir en saftigare produkt som de flesta konsumenter uppskattar.

På samma sätt glacerar man djupfrysta räkor och ibland styckfrysta kycklingdelar med ett tunt lager vatten för att undvika att ytan torkar och blir grå och trist sk. frysbränna.

För uppmärksamma konsumenter är inte detta ett problem eftersom det klart skall framgå på förpackningen vad som är tillsatt.

Animal
2002-08-08, 13:25
Plus repotage om vattning kyckling:
Plus kyckling (http://www.svt.se/umea/plus/plus_tom01v16/ARKIVET/v51_2000/KYCKLING/kyckling.html)

z_bumbi
2002-08-08, 17:37
Originally posted by fiddebeast
inte ens om det kostar 35 kr kg ren file???

eller svensk med bröst ben för 19 kr kg??

Om jag får tag på danska kycklingbröst för 35 kr/kg så köper jag hellre svenska för 45-50 kr/kg vilket inte borde vara en omöjlighet med tanke på att utpriset i affär brukar ligga på 69 respektive 89 kr/kg (59 respektive 79 på extrapris).
Håller just på att leta leverantörer men har inte kommit ner så långt i pris att jag har slagit till, är det nån som vill sälja ca 40 kg svenska kycklingbröst utan ben så är det bara att säga till.

Svenska med ben för 19 är ett bra pris men de är väl inte förmarinerade ?

fiddebeast
2002-08-08, 18:11
Nope de är alltid direkt slaktade precis före jag köper dem.
blodiga o fina:D

direkt från Mr. slaktare

z_bumbi
2002-08-08, 18:16
fiddebeast: Har tyvärr inte sådana kontakter längre så jag kan köpa från slaktaren men jag har underbara minnen av de biffar som slaktaren själv valt ut, det är då man inser att mycket kött man köper i affärerna inte är så bra :)

fiddebeast
2002-08-08, 20:23
:eating: :eating:

Tjockisen
2002-08-08, 21:30
Fått ett hyfsat pris på Torsåsens kycklginfiléer (65 kronor kilot) och läste nu att det är 90% kyckling i. 65 / 0.9 = 72,22 kronor kilot. Visst, det är fortfarande en 20 kronor billigare än i butiken, men man kan likväl få kyckling för 50 kronor kilot om man har tur. Gäller bara att hitta rätt. Står det på alla förpackningar hur mycket vatten det är i kycklingen?

johan***
2002-08-16, 14:47
Kyskling fileer som är "marinerade" som det står på påsen har legat i vatten för att dra upp sig i vikt och enligt deras provkök bli bättre i smaken vid tillagning. Men detta innebär åxå att kycklingfileen innehåller en massa vatten.

dared
2002-08-23, 12:33
Om man inte är allt för kräsen, (det är ju väldigt sällan byggare är det) så finns det ju 1.5kg pasta för 15kr och Tonfisk 5kr burken på ÖB. Ris är nästan lika billigt som pastan.... Då kan man fan äta sig biffig på exestensminimum...