handdator

Visa fullständig version : Referenser - studier.


Kaboffastar
2005-12-14, 13:00
Jag läste någonstans att ju mer muskler man sparar medans man går ner i vikt ju lättare är det att hålla vikten sedan.

Jag undrar om det finns några studier på detta. skulle behöva referenser och så vidare.

tack på förhand =)

jwzrd
2005-12-14, 13:13
Hur vikten utvecklas handlar om din kost. Om du tänker börja äta bajsmat igen efter bantningskuren så är det väl tillfälligt en fördel att ha en större muskelmassa som använder mer energi.

JJ
2005-12-14, 13:16
Mer muskler gör av med mer energi.

Fredrik_
2005-12-14, 13:29
Har ingen aning om var den här är publicerad ursprungligen.. men varje kilo "lean mass" ökar BMR med 21.6 kcal.

Katch-McArdle formula (BMR based on lean body weight)


If you have had your body composition tested and you know your lean body mass, then you can get the most accurate BMR estimate of all. This formula from Katch & McArdle takes into account lean mass and therefore is more accurate than a formula based on total body weight. The Harris Benedict equation has separate formulas for men and women because men generally have a higher LBM and this is factored into the men's formula. Since the Katch-McArdle formula accounts for LBM, this single formula applies equally to both men and women.


BMR (men and women) = 370 + (21.6 X lean mass in kg)

King Grub
2005-12-14, 13:49
men varje kilo "lean mass" ökar BMR med 21.6 kcal.

En överdrift enligt McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147, som ger 13 kcal/kg/dag.

Fredrik_
2005-12-14, 14:24
En överdrift enligt McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147, som ger 13 kcal/kg/dag.

Det var ju en rejält stor skillnad. Är det andra mätmetoder eller vad ligger bakom?

Sniggel
2005-12-14, 14:45
Det var ju en rejält stor skillnad. Är det andra mätmetoder eller vad ligger bakom?
Så om jag skulle gå upp 10 kg muskler (vilket jag kanske aldrig gör från mitt nuläge) så skulle jag förbränna 130 fler kcal på en inaktiv dag? Det låter ju inte speciellt märkvärdigt

King Grub
2005-12-14, 14:56
Så om jag skulle gå upp 10 kg muskler (vilket jag kanske aldrig gör från mitt nuläge) så skulle jag förbränna 130 fler kcal på en inaktiv dag? Det låter ju inte speciellt märkvärdigt

Det är det inte heller; det är aktivitet som förbrukar energi.