handdator

Visa fullständig version : En kort fråga


Cloud
2005-12-14, 12:48
Hejhej, jo det är såhär att min kompis sa till mig att kroppen tar inte alltid upp samma mängd näring från maten, utan det beror på när man äter den och om man inte ätit på väldigt länge och så. Själv sa jag att kroppen alltid tar upp all näring som maten har att erbjuda. Vem har rätt egentligen?

Sen undrar jag också om man verkligen tar upp ALL näring från maten alltid? kan det inte hända att det följer med protein/kolhydrater/fett i avföringen, eller det är omöjligt?

tack på förhand :)

//Gustav

King Grub
2005-12-14, 12:56
Man tar aldrig upp all näring från maten; det sker alltid värmeproduktion och en del protein, fett och kolhydrat går alltid till spillo i tarmen och malabsorberas.

JJ
2005-12-14, 14:00
Man tar aldrig upp all näring från maten; det sker alltid värmeproduktion och en del protein, fett och kolhydrat går alltid till spillo i tarmen och malabsorberas.

Vet man om mer går till spillo efter en riktigt stor måltid eller påverkar inte det alls?

Cloud
2005-12-14, 16:03
min kompis sa till mig att kroppen tar inte alltid upp samma mängd näring från maten, utan det beror på när man äter den och om man inte ätit på väldigt länge och så. Själv sa jag att kroppen alltid tar upp (nästan) all näring som maten har att erbjuda. Vem har rätt egentligen?

Tack för svaret, Grub, du har inget till ovanstående fråga? : )

(alltså, det jag menar är att det kvittar hur mycket man ätit före, hur mycket man äter efter, hur länge sen det var man ätit och hur tjock eller hur smal man är, kroppen tar ändå alltid upp samma mängd näring som den alltid gör. är det rätt?)


//Gustav

Aelrik
2005-12-14, 17:09
Sådant som kroppen inte kan lagra kommer den ju inte att ta upp när den inte behöver det längre (c-vitamin etc.). Så det går ju rakt igenom.
Annars kan väl alkohol slå ut näringsupptaget ganska bra...
Bortsett från detta så spelar det ingen roll vad/när/hur man äter. Det passerar tarmen ändå.

Max
2005-12-14, 22:08
King Grub svarade mest på om energin togs upp och inte näringen. Näringen tas i allmänhet upp sämre om kroppen inte har användning för den. Ett exempel är t.ex. upptaget av kalcium som är stort om behovet är stort och vice versa. Man vinner därför på att sprida ut sitt näringsintag, tidigare nämndes också vitamin C som är vattenlöslig och därför måste tillföras med en viss regelbundenhet.

Cloud
2005-12-14, 22:42
King Grub svarade mest på om energin togs upp och inte näringen. Näringen tas i allmänhet upp sämre om kroppen inte har användning för den. Ett exempel är t.ex. upptaget av kalcium som är stort om behovet är stort och vice versa. Man vinner därför på att sprida ut sitt näringsintag, tidigare nämndes också vitamin C som är vattenlöslig och därför måste tillföras med en viss regelbundenhet.

Jo, alltså, det är energin jag menar! inte vitaminer, mineraler eller dylikt.

jag ska omformulera då...

Kvittar det hur mycket man ätit före, hur mycket man äter efter, hur länge sen det var man ätit och hur tjock eller hur smal man är? tar kroppen ändå alltid upp samma mängd ENERGI (kcal) som den alltid gör?
Eller kan det skilja sig hur mycket kcal man får i sig av mat beroende på någon av dessa faktorer?


//Gustav

Max
2005-12-14, 22:55
Jo, alltså, det är energin jag menar! inte vitaminer, mineraler eller dylikt.

jag ska omformulera då...

Kvittar det hur mycket man ätit före, hur mycket man äter efter, hur länge sen det var man ätit och hur tjock eller hur smal man är? tar kroppen ändå alltid upp samma mängd ENERGI (kcal) som den alltid gör?
Eller kan det skilja sig hur mycket kcal man får i sig av mat beroende på någon av dessa faktorer?


//GustavDå har King Grub givit dig ett ypperligt svar.

Cloud
2005-12-15, 16:24
Då har King Grub givit dig ett ypperligt svar.

Nej, inte direkt.

Han svarade på denna fråga: Sen undrar jag också om man verkligen tar upp ALL näring från maten alltid? kan det inte hända att det följer med protein/kolhydrater/fett i avföringen, eller det är omöjligt?

Han säger då att precis ALL näring inte kan tas upp, men det jag frågar är om man tar upp olika mängder energi vid olika tillfällen.

Kvittar det hur mycket man ätit före, hur mycket man äter efter, hur länge sen det var man ätit och hur tjock eller hur smal man är? tar kroppen ändå alltid upp samma mängd ENERGI (kcal) som den alltid gör?
Eller kan det skilja sig hur mycket kcal man får i sig av mat beroende på någon av dessa faktorer?

Jag är fortfarande intresserad av om man alltid tar upp samma mängd energi från maten (jag vet fortfarande att man inte tar upp ALL energi, det har Grub redan svarat på) vid alla tillfällen. Vet inte någon detta?

//Gustav