handdator

Visa fullständig version : Ang fotbolls-VM, nu är en detalj utredd


skaparn
2005-12-13, 21:05
Jag satt och funderade ifall det fanns ett samband mellan befolkningsmängd och FIFA's ranking. Det gjorde det inte. Modellen hade knappt relevans alls, förklaringsgrad på 8%.

Så ni kan sluta undra nu.

MasterChief
2005-12-13, 21:47
Jag satt och funderade ifall det fanns ett samband mellan befolkningsmängd och FIFA's ranking. Det gjorde det inte. Modellen hade knappt relevans alls, förklaringsgrad på 8%.

Så ni kan sluta undra nu.

Rätt fascinerande, faktiskt! (Jag är TOTALT ointressad av fotboll och enda anledning att jag skulle se skiten är pga av att det sänds i HDTV).

Egentligen borde befolkningsmängden alternativt antal aktiva spelare i landet vägas in när man ska bedömma vilket lag som ska vinna VM. Jag menar, går det att sätta poäng med en precision på en tiondel hur bra någon åker skridskor så borde detta vara en högst rimlig åtgärd.

Holland skulle vara Brasilien överlägsna. Jag förmodar att det finns fler fotbollsspelare på CopaCabana än i hela Holland (som är rankade två efter Brasilien).

Solros
2005-12-13, 21:48
Befolkningsmängd i vad? Tusental?

MasterChief
2005-12-13, 21:49
Befolkningsmängd i vad? Tusental?

Ööööhhh....gissa...

skaparn
2005-12-13, 21:56
Borde kanske skrivit det, men det är givetvis i tusental.

MUGEN
2005-12-13, 21:57
Ööööhhh....gissa...

jag förstår faktiskt heller inte i vilka tal, brasilien som är nr.1 har en befolkning på nästan 200 tusen i ditt diagram, i verkligheten skulle jag gissa på närmare 200 miljoner.

varför skulle FIFA´s ranking öht. ha med befolkningsmängd att göra, den bygger ju på som allt annat i fotboll, vad landet(laget) har presterat på plan.

skaparn
2005-12-13, 21:58
Rätt fascinerande, faktiskt! (Jag är TOTALT ointressad av fotboll och enda anledning att jag skulle se skiten är pga av att det sänds i HDTV).

Egentligen borde befolkningsmängden alternativt antal aktiva spelare i landet vägas in när man ska bedömma vilket lag som ska vinna VM. Jag menar, går det att sätta poäng med en precision på en tiondel hur bra någon åker skridskor så borde detta vara en högst rimlig åtgärd.

Holland skulle vara Brasilien överlägsna. Jag förmodar att det finns fler fotbollsspelare på CopaCabana än i hela Holland (som är rankade två efter Brasilien).

Ja, nästa projekt blir att relatera rankingen till precentuell andel engagerade i fotboll. Men då får man bara med licensierade spelare vilket lär ge I-länder en högre andel gentemot u-länder än vad som är korrekt om alla _spelare_ vore mätt.

Trance
2005-12-13, 21:59
Sedan är ju inte rankingen direkt tillförlitlig då t.ex. mexico och usa har lite lättare kvalgrupp än europeiska lag.

skaparn
2005-12-13, 22:00
varför skulle FIFA´s ranking öht. ha med befolkningsmängd att göra, den bygger ju på som allt annat i fotboll, vad landet(laget) har presterat på plan.

Ja, den bygger på vad landslaget presterat. Och det var just det jag ville testa mot befolkningsmängd. Större urval av spelare skulle ge bättre landslag om den relativa andelen aktiva vore densamma i alla länder tycker man, och fotboll är en stor sport i nästan alla länder.

Men så var nu inte fallet.

MasterChief
2005-12-13, 22:01
jag förstår faktiskt heller inte i vilka tal, brasilien som är nr.1 har en befolkning på nästan 200 tusen i ditt diagram, i verkligheten skulle jag gissa på närmare 200 miljoner.

varför skulle FIFA´s ranking öht. ha med befolkningsmängd att göra, den bygger ju på som allt annat i fotboll, vad landet(laget) har presterat på plan.


Men det är i tusental. Det innebär att du ska lägga till 3 nollor.
För övrigt, ta det inte på så stort allvar.

skaparn
2005-12-13, 22:02
För övrigt, ta det inte på så stort allvar.

Äntligen någon som förstått. Det var visserligen något jag var nyfiken på, men jag kommer inte försöka få den publicerad i någon ansedd tidskrift...

MasterChief
2005-12-13, 22:04
Ja, nästa projekt blir att relatera rankingen till precentuell andel engagerade i fotboll. Men då får man bara med licensierade spelare vilket lär ge I-länder en högre andel gentemot u-länder än vad som är korrekt om alla _spelare_ vore mätt.

Detta är intressant. Hur kommer det sig egentligen att ett litet skitland kan konkurrera med jättarna? Kan ett fotbollslag vara betydligt större än summan av de enskilda spelarna?