handdator

Visa fullständig version : två muskelgrupper per pass


daja
2002-08-05, 12:57
Hur gör ni när ni kör två muskelgrupper per pass?!
Kör ni klart ena muskelgruppen innan ni påbörjar nästa eller kör ni varannan övning?
Vad är att föredra? Har ju hört att den muskelgrupp man vill prioritera ska man lägga först i passen, men hur blir det då om man kör varannan?

Kanske inte spelar så stor roll, men kul att veta hur ni gör!

El-Loco
2002-08-05, 13:09
Jag tränar alltid 2 grupper/dag och då blir det en "stor" och en "liten". Typ axlar och triceps. Då kör jag klart axlar först sedan kör jag på triceps.
Tycker det är lättare att fokusera sig på en viss muskelgrupp åt gången. :bpump:

Huldagranat
2002-08-05, 13:32
Då jag själv inte är speciellt erfaren så skulle jag inte vilja rekomendera någonting alls egentligen, men under mitt knappa år som "seriöst tränande" har jag provat en par olika "splittningar" av kroppen. För tillfället kör jag följande:

Pass1: biceps/mage
Pass2: bröst/axlar
Pass3: rygg/triceps/underarmar
Pass4: Benträning

Hur som helst så upplever jag inte att jag kan träna de olika muskelgrupperna till "pump" om jag kör fler än två muskelgrupper per pass. Som du/ni ser kör jag bara biceps en dag + mage. Det beror helt enkelt på att jag förut, då jag körde biceps å triceps under samma pass, inte upplevde att jag kunde ta upp mig fullt i bicepsen om jag skulle orka med tricepsen å vice versa.

Har tyvärr ett liknande problem när det gäller Pass2, dvs bröst/axlar...har lite funderingar på att dela upp denna träningen på två dagar. Ett annat alternativ är att byta plats på bröst å triceps.
Efter att ha tränat ryggen hårt under "hela min aktiva period" ;) känner jag att axlarna har halkat efter lite å förmodligen skulle må bra av att få tränas lite hårdare, vilket blir möjligt om jag bara kör dem tillsammans med tricepsen.

Så gott som alltid kör jag klart en muskelgrupp innan jag börjar på en annan, dvs då jag inte har ont om tid. Detta både av praktiska skäl (att inte uppta för stor plats på gymmet) och för att det helt enkelt känns bäst så... :bpump:

När det gäller prioritering av en speciell muskelgrupp, så är det ju logiskt att lägga den först, men tanke på att man är som piggast då. Själv kör jag snurrande schema...allt för att inte låta kroppen falla in i rutiner. Variation förnöjer! :hbang:

Så gör jag....hur gör ni andra!?

muskelbyggarn
2002-08-05, 15:00
>daja

Du kan göra hur du vill egentligen. Testa dig fram till vad som känns bäst. I de flesta fall är det bäst att köra dem separat, men ex. biceps/triceps är fint som fanken att köra varannan på.

Testa dig alltså fram, så vet du vad som känns bäst för dig sedan!

Vänl,,,
Tobbe

Yonas
2002-08-05, 17:39
Huldagranat:

Såhär är alltid ett alternativ:

Dag 1. Bröst + triceps (biceps)
Dag 2. Rygg + biceps (triceps)
Dag 3. Ben + vader
Dag 4. Axlar + mage

Du kan ju också dela upp benen på framsida och baksida, och köra framsida tillsammans med vader, sedan baksidan på axeldagen.

Har själv kört på det här schemat och gör det nu också mer eller mindre. Det finns självklart ett otal olika varianter att dela upp sitt program på, men det här är i alla fall ett sätt som jag tycker är rätt smart och funkar bra.

Allan
2002-08-05, 18:04
Yonas - kul att vi har samma upplägg t 100%

allan

Blaze
2002-08-05, 21:53
Yonas, var det inte du som styrketränade 2 ggr i veckan och körde en övning per muskelgrupp?

Yonas
2002-08-05, 22:19
Som tusan, Allan. Träningsupplägg är väl något vi är överens om då. :D

Blaze:

Första året jag tränade var det bara två-tre gånger i veckan. Körde samma schema varje gång då. Benböj, stelbenta mark, press OH och chins. Sedan la jag till lite mage, vader och mycket farmers walk.

daja
2002-08-07, 10:15
Muskelbyggarn >

Håller med om att biceps/triceps är riktigt schysst att köra varannan! Det e så jag kör just nu.
Kör faktiskt varannan även för de andra muskelgrupperna, har gjort det ett tag nu.
Ska nog testa att ta dom var för sig och se om det blir nån skillnad.

Som så mycket annat e det väl bara att testa sig fram!

:hbang:

AndersT
2002-08-07, 10:22
Vad tycker ni om detta? Funderar på att ändra.

Dag 1: Bröst, triceps
Dag 2: Korsrygg, underarmar, vader, mage
Dag 3: Rygg (övre delen), biceps
Dag 4: Axlar, ben

muskelbyggarn
2002-08-07, 10:45
>daja,

Precis, du skall köra det som känns bra för dig och det kan vara ex. att träna de andra muskelgrupperna likadant.

Bara att köra hårt :bpump:


>Anders T

Vilar du något mellan träningsdagarna? annars kan det bli problem med ex. ryggträningen dag 3 om du kört korsrygg dagen innan.

Dag 4 ser ut att bli riktigt mosig, det blir många set där med tanke på att det är axlar, framsida lår, baksida lår ? Försök att sprida ut någon av muskelgrupperna på andra dagar för att göra passet lite kortare och framförallt lättare att träna.


Vänl,,,
Tobbe

AndersT
2002-08-07, 12:06
Muskelbyggarn: Jag sprider ut dagarna, t.ex mån, tis, tors, lör.

Dag 4 brukar känns helt ok, och har dock inte hunnit köra den Max-OT style än. Du kan se vilka övningar jag kör i min dagbok, http://home.admax.net/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=5572.. Jag kommer att minska antalet set radikalt nu med Max-OT.

muskelbyggarn
2002-08-07, 15:51
Ok, med den spridningen bör schemat fungera, men det är fortfarande axlar,framsida,baksida lår som gör mig konfunderad :) det verkar bli mycket träning den dagen, blir det verkligen full intensitet genom alla seten där?

Vänl,,,
Tobbe

lappenking
2002-08-07, 17:49
tycker att

bröst+axlar
ben+vader(mage)
bicep+korsrygg*
tricep+"övrerygg"*(mage)

funkar bra för mig

*=byter plats varannan vecka

med detta upplägg får minna axlar en maxad vila, vilket jag tycker är viktigt för min del:kickass:

LaPpEn*:smash:

Blaze
2002-08-07, 17:54
lappenking:

blir du inte övertränad i korsryggen med det upplägget? eller du kanske bara kör discoövningar?

lappenking
2002-08-07, 17:59
Originally posted by Blaze

blir du inte övertränad i korsryggen med det upplägget? eller du kanske bara kör discoövningar?

nej varför tror du detta?
och nej inga discoövningar (vad det nu är)

king

Åse Columbus
2002-08-08, 07:59
Personligen förstår jag inte upplägg som separerar korsryggen från resten av ryggprogrammet...

Jag kör alltid HELA ryggen så man känner att man har balans i kroppsdelen och kan då avgöra om det finns svagheter i delen eftersom den delen av ryggen kommer då att vara lite mer öm än andra som man är starkare i ...

But ....That´s me...!!

Åse:smokin:

lappenking
2002-08-08, 09:56
gör det mest för att jag vill kunna dela på bicep och tricep,körde med bröst, rygg ,ben och armar men fick inget bra svar på armar därför delade jag på dessa och var då tvungen att della på antingen rygg, ben, eller bröst/axlar.
då jag hadde problem med axlarna vill jag inte splita dessa pga att axeln då blev belastad 2 gånger per pass, ben kändes helt onödigt att dela på pga att vid ex knäböj belastas störe delen av benet.
och kvar är då rygg.
vilket har funkat bra tycker jag.

Lappen:hbang:

Blaze
2002-08-08, 15:17
Lappen

Dag 2 kör du Ben, Om man lastar på i böjen så tar det en hel del på ryggen. Dag 3, korsrygg= marklyft. Dag 4, Rygg= Bent over och kanske sittande rodd.


Men du verkar ju fixa det ändå:)

Megatuttarna
2002-08-08, 21:17
Mån: Ben, Axlar
Tis: Vila
Ons: Bröst, Mage (endast 5 supertunga set á 5 set och negativa varannan vecka)
Tors: Vila
Fre: Rygg
Lör: Biceps/Triceps
Sön: Vila

Jag kör bröst och rygg så tungt att andra muskelgrupper är inte att tänka på när jag kör dessa!

Vaderna växer trots att jag inte kör dom alls..det kan bero på att jag är galen i mark och böjar..dessutom har bara underarmarna och trapzen blivit grövre av alla marklyft!

Mage kör jag tungt för att öka styrkan så jag blir ännu starkare i mark och böjar!

Älskar det här schemat..det funkar för mig!