handdator

Visa fullständig version : Bicep Hjälp!!!!!


Tesla
2005-12-12, 22:55
Jag tränar bicepsen en gång i veckan precis som jag gör med alla andra muskelgrupper. Problemet e att bicep släpar efter som f*n, allt annat går dock stadigt framåt. Frågan e alltså om man kanske skulle ta o träna bicep 2 ggr per vecka? Så har någon synpukter, tips?

Arne Persson
2005-12-12, 23:06
Jag tränar bicepsen en gång i veckan precis som jag gör med alla andra muskelgrupper. Problemet e att bicep släpar efter som f*n, allt annat går dock stadigt framåt. Frågan e alltså om man kanske skulle ta o träna bicep 2 ggr per vecka? Så har någon synpukter, tips?


Öka dosen per pass, och kör två pass, ett tungt och ett lättare. Man blir bra på det man tränar! ;) Viktigast av ALLT, sätt upp mål!!!

mentzer
2005-12-13, 08:39
Öka dosen per pass, och kör två pass, ett tungt och ett lättare. Man blir bra på det man tränar! ;) Viktigast av ALLT, sätt upp mål!!!

Om han redan kör 30 set biceps, ska han köra 40? Eller är 50 ännnu bättre?

Jacksatan
2005-12-13, 09:28
Om han redan kör 30 set biceps, ska han köra 40? Eller är 50 ännnu bättre?

Japp. Armar är så stora muskler så helst ska man köra dessa 3ggr i veckan med 80set varje pass.
Jag tycker det låter idiotiskt, Arne, även om det verkar funka på dig. Själv började jag öka när jag började köra armar varannan vecka och lite lättare.

Ninjasmurf
2005-12-13, 09:47
biceps får ju gratis träning av ryggträningen, så ser man till att separara dom två passen har fått två biceps pass i veckan...
Tror det bästa för att bygga biceps är att köra dom fokucerat/koncentrerat dvs inte för höga vikter, utan hela tiden sträva efter maximal kontakt, biceps är en lite skit muskel egentligen så det är lätt att koppla in en massa andra muskler som "hjälp".

Ulf A Big
2005-12-13, 09:52
Japp. Armar är så stora muskler så helst ska man köra dessa 3ggr i veckan med 80set varje pass.
Jag tycker det låter idiotiskt, Arne, även om det verkar funka på dig. Själv började jag öka när jag började köra armar varannan vecka och lite lättare.

Så är det för de flesta de förstår inte vilken bra tricepsträning bänken är och inte heller hur bra rowng är för biceps. De flesta som tränar har oftast övertränade armar och därav blir det inte mycket ökning utan det blir mer överlevnad för de stackars musklerna...

pragmatist
2005-12-13, 10:56
Jag skisserade ett prioriteringsprogram i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57740

Du kan ju testa det för armarna om du vill.

Tesla
2005-12-13, 11:05
Tack för svaren, nu har jag lite o fundera på. Ska nog slänga in ett litet extra pass på onsdager när jag tränar tricep.

Tesla
2005-12-13, 11:10
Kör bör tillfället 12 set med cable curls och 6 set rodd, kanske skulle ta o försöka öka på några set? eller kanske skulle man ta o minska nu när jag ska köra 2ggr veckan?

Sällen
2005-12-13, 11:22
Jag tränar bicepsen en gång i veckan precis som jag gör med alla andra muskelgrupper. Problemet e att bicep släpar efter som f*n, allt annat går dock stadigt framåt. Frågan e alltså om man kanske skulle ta o träna bicep 2 ggr per vecka? Så har någon synpukter, tips?


Har haft det dära problemet också, Det jag gjorde för att åtgärda det var att köra två bicepsövningar med 5 set i varje, och då jäklar ska det vara strikt till 110%, DU ska känna att det är biceps som arbetar, det är då du gör rätt. :thumbup:

fonzie
2005-12-13, 21:40
Herregud. 10 set biceps. Jag gör 10 set för ryggen.

nemd
2005-12-13, 21:47
Kör bör tillfället 12 set med cable curls och 6 set rodd, kanske skulle ta o försöka öka på några set? eller kanske skulle man ta o minska nu när jag ska köra 2ggr veckan?

Kanske skulle ta nån bättre övning för biceps än cable curls? Typ skivstångcurl, pull-ups?

petersson
2005-12-13, 21:50
Herregud. 10 set biceps. Jag gör 10 set för ryggen.

Så man ska inte träna armarna ordentligt? Sitter dom inte på kroppen precis som alla andra muskler?

Osten80
2005-12-13, 21:54
Herregud. 10 set biceps. Jag gör 10 set för ryggen.


10 set biceps är ju absolut inget överdrivet. Däremot kan jag tycka att 10 set för ryggen är för lite för en så stor muskelgrupp som den är.

nordland
2005-12-13, 22:09
Så är det för de flesta de förstår inte vilken bra tricepsträning bänken är och inte heller hur bra rowng är för biceps. De flesta som tränar har oftast övertränade armar och därav blir det inte mycket ökning utan det blir mer överlevnad för de stackars musklerna...

Är lite inne på samma linje, dock endast när det gäller biceps. För mig har biceps väldigt låg prioritet, och tränas väldigt sällan. Max 1 bicepspass/månad.
Få övningar och gristungt (hel del sving). Annars får biccarna sitt från ryggträningen chins/smala chins/latsdrag/sittande rodd mm.. Tycker mig kunna öka vikten/repsen vid varje pass, så för mig fungerar det kanon..

För triceps är det tvärt emot... 4-7 övningar, tungt och mååånga set.. Kanske 25-30 set för triccarna... Sen får triceps även sitt under bröstpasset då jag håller ganska smalt i bänkpressen, samt vinklar in armbågarna en del.. Så räknat med den sekundära träningen triceps får under bänk/bröstpasset, så hamnar det totala antalet set för triceps på ca 40-50set/vecka..