handdator

Visa fullständig version : Doggcrapp


pecson
2005-12-12, 20:33
ni som kör doggcrapp här på forumet hur bra resultat har ni fått av det.

styrkeökningar, viktökningar etc

polaren
2005-12-13, 10:05
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57383

Tror den där killen kör DC och han har ju fått riktigt fina resultat!

Fatcan
2005-12-13, 10:13
Både styrke och massaökningarna var bra. Jag gick från 68kg till 77kg. Kör inte längre eftersom jag tröttnade lite på träningsmetoden men ska börja igen om några månader.

pecson
2005-12-14, 15:16
nice 9 kg!! spelar ingen roll om det är fett. bara så man vet att man kan öka

fonzie
2005-12-14, 20:37
Klart du ska börja med doggcrapp! :thumbup:
Ska själv börja med det efter jul, iaf en hemmagjord variant. Kan inte träna axlar ordentliget pga kassa leder/rotatorcuffar. Men jag jobbar på det. Tror också jag kommer skippa rest paues, static hold och det där. Iaf till en början eftersom jag är nybörjare ännu.

thomast
2005-12-14, 20:49
nice 9 kg!! spelar ingen roll om det är fett. bara så man vet att man kan öka

Jag har ett hemsnickrat kost-och bicepscurlprogram. Jag lovar minst 10 kg:s viktuppgång på tre månader.

alex_ax
2005-12-15, 00:45
Jag har ett hemsnickrat kost-och bicepscurlprogram. Jag lovar minst 10 kg:s viktuppgång på tre månader.

??? :confused:

thomast
2005-12-15, 10:05
??? :confused:

Det var riktat till Herr Pecson som har fått för sig att man går upp i vikt av att styrketräna. Vill man gå upp i vikt (fett/muskler) får man se till att proppa i sig mer energi än vad man förbrukar.

fonzie
2005-12-15, 14:52
Det var riktat till Herr Pecson som har fått för sig att man går upp i vikt av att styrketräna. Vill man gå upp i vikt (fett/muskler) får man se till att proppa i sig mer energi än vad man förbrukar.

Nu var det väl inte riktigt så han menade...sökte väl mer bevis på om det funkat för de som praktiserat det.

keffat_liv
2005-12-15, 15:00
Nu var det väl inte riktigt så han menade...sökte väl mer bevis på om det funkat för de som praktiserat det.

att gå upp i vikt är väl inget bevis på om DC funkar? Det är bevis på att man äter mycket hemma.

fonzie
2005-12-15, 16:08
att gå upp i vikt är väl inget bevis på om DC funkar? Det är bevis på att man äter mycket hemma.

men äta är ju basic... *slap*

pecson
2005-12-15, 18:32
klart som fanken jag vet att man går upp i vikt när man äter mer energi.
men det tar jag för givet att folk vet. men det var väl kul att du fick va duktig.

dessutom var det inte fettvikten ja sökte efter det var mer muskelvikten.
hade jag viljat veta om ökning av fettvikt är det ju bara att gå till lokala Mcdonken och fråga om viktökningen på stammisarna sedan de introducerade nya Mc bacon :cool:

mentzer
2005-12-15, 19:13
Det var riktat till Herr Pecson som har fått för sig att man går upp i vikt av att styrketräna. Vill man gå upp i vikt (fett/muskler) får man se till att proppa i sig mer energi än vad man förbrukar.

Du ökar inte muskelmassan endast genom att äta heller.

Lalla
2005-12-15, 19:25
Hmmm, undrar om man kan beställa "Doggescrap" på tv-shop?
Näe, men skämtåsido. Det finns ju bara ett sätt att öka på, överbelasta muskelfibrerna och fyll på med högoktanig energi samt toppa med lite lagom vila på det. :thumbup:
Upprepa under lång tid...

Men alla sätt är ju bra sålänge...

mentzer
2005-12-15, 19:28
Hmmm, undrar om man kan beställa "Doggescrap" på tv-shop?
Näe, men skämtåsido. Det finns ju bara ett sätt att öka på, överbelasta muskelfibrerna och fyll på med högoktanig energi samt toppa med lite lagom vila på det. :thumbup:
Upprepa under lång tid...

Men alla sätt är ju bra sålänge...

Och vad tror du dc går ut på?

thomast
2005-12-15, 20:01
Du ökar inte muskelmassan endast genom att äta heller.

Är inte det en sanning med modifikation? Låt oss säga att en 60 kg:s kille äter upp sig till 120kg, borde inte kroppen då anpassa kroppens muskler efter den nya kroppshyddan till en viss del? (extremt exempel)

mentzer
2005-12-15, 20:08
Är inte det en sanning med modifikation? Låt oss säga att en 60 kg:s kille äter upp sig till 120kg, borde inte kroppen då anpassa kroppens muskler efter den nya kroppshyddan till en viss del? (extremt exempel)

Jo, det är möjligt, men han får ett helvete att deffa bort fettet, och kommer förmodligen tappa alla nya muskler under processen.

pecson
2005-12-15, 21:11
i nån studie som Dante nämnde så hade de undersökt 3 olika grupper
1 grupp var sumobrottare 1 grupp styrkelyftare 1 grupp bodybuilders
de undersökte andelen muskelmassa.

på 1:a plats kom sumobrottarna 2:a plats styrkelyftarna 3:e plats kroppsbyggarna alla hade ungefär samma längd

man kanske ska ta studierna med en nypa salt men det är ändå något att fundera över. sumobrottarna ska enligt rykten äta väldiga mängder med ris o fisk om dagarna så i så stora mängder kanske man bygger muskler ändå.

tänk om man då åt som en sumo, tränade med fighterhjärta i gymmet och körde cardio för att hålla hullet utanför leken då kanske det skulle gå bra. ungefär nåt sånt här sa Dante

Lalla
2005-12-15, 23:00
Och vad tror du dc går ut på?
Ungefär vad alla andra program också går ut på...
Försökte bara vara lite ironisk över att det låter som att DC är något magiskt, bara man kör efter det så ordnar sig allt. Efter 6mån väger man in på 123,5kg... ;)

Menar bara att det kvittar nog vilket program du kör efter, bara du verkligen överbelastar ordentligt och försöker öka kontrollerat varje pass. Dessutom bra kost, sömn och kontinuitet.
Lägg till en STOR portion tålamod så löser det sig på sikt... :thumbup:

Ziso
2005-12-15, 23:16
Vart kommer namnet ifrån egentligen? DoggCrapp=Hundskit?

BeatNec
2005-12-15, 23:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1218384&postcount=18

mentzer
2005-12-16, 07:20
Ungefär vad alla andra program också går ut på...
Försökte bara vara lite ironisk över att det låter som att DC är något magiskt, bara man kör efter det så ordnar sig allt. Efter 6mån väger man in på 123,5kg... ;)

Menar bara att det kvittar nog vilket program du kör efter, bara du verkligen överbelastar ordentligt och försöker öka kontrollerat varje pass. Dessutom bra kost, sömn och kontinuitet.
Lägg till en STOR portion tålamod så löser det sig på sikt... :thumbup:

Det du skrev är precis vad dc går ut på. Överbelasta muskeln så mycket som möjligt, ät ordentligt, vila och sedan upprepa efter 3-4 dagar.

hahavaffan
2005-12-16, 09:10
Vad innebär denna träningsmetod? Beskrivs den nånstans?

Lalla
2005-12-16, 10:06
Det du skrev är precis vad dc går ut på. Överbelasta muskeln så mycket som möjligt, ät ordentligt, vila och sedan upprepa efter 3-4 dagar.

jaha...?! *screwy*

Men jag försökte som jag tidigare sa ironisera lite över att det är ett "inne" sätt att träna på detta forum. Väldigt många som börjar intressera sig för det.
Endera var det inte så populärt o göra det eller så blev det ett missförstånd där min ironiska underton inte kom till sin rätt.

Personligen har jag ej testat att köra enl. Dogcrapp. Men det är säkert ett bra system/träningssätt, hans tankegångar och teorier bygger ju på samma som Grubben.
Funderar faktiskt på o testa det under jan-april för o se hur det utvecklar sig. Om inte annat för lite variation i träningen.

Nitrometan
2005-12-16, 10:24
Det du skrev är precis vad dc går ut på. Överbelasta muskeln så mycket som möjligt, ät ordentligt, vila och sedan upprepa efter 3-4 dagar.
Överbelasta? Lägga på mer vikt än muskeln klarar?

Vad betyder överbelasta i det här sammanhanget?

Belasta muskeln gör man ju varje gång man tränar.

Överbelastning handlar ju om att ta sönder nåt. Om en hissvajer överbelastas går den av, om en webbserver överbelastas (dos-attack?) så lägger den ner.

jwzrd
2005-12-16, 10:44
Överbelasta? Lägga på mer vikt än muskeln klarar?

Vad betyder överbelasta i det här sammanhanget?

Belasta muskeln gör man ju varje gång man tränar.

Överbelastning handlar ju om att ta sönder nåt. Om en hissvajer överbelastas går den av, om en webbserver överbelastas (dos-attack?) så lägger den ner.

Nu är vi två :)

Överbelastning/överbelasta är ett ord som är (tm) Max-OT men INGEN fattar det. Ingen verkar heller intresserad av att fundera på vad ordet betyder eller vad dom menar när dom använder det. Jag har haft exakt den här diskussionen en gång förut.

Det är att göra det enkelt för sig att använda 'överbelastning' så som det görs eftersom det inte berör volym, set-vila, repetionshastighet, relativ belastning, belastningskurva (tex skillnaden mellan ett ballistiskt utförande och tex dynamisk bänk med band som gör slutpressen tung). Ordet förklarar ju liksom ingenting alls.

Folk använder det dels för att beskriva hur "tungt" övningen känns, alternativt belastar, muskeln i ett set. Men samtidigt brukar man inte vilja gå med på att en 1RM isf belastar maximalt.

För att göra allt mer underhållande så tycker jag själv att de största styrke- och volymförbättringarna finns att hitta i just repetionshastighet, olika utförandedetaljer, vissa grupper av övningar hellre än andra osv och för att återknyta till DC så finns där många sådana saker som är mycket effektiva OM och tammetusingen ENDAST OM dom görs korrekt. Grunden i DC är i princip alla saker som sliter maximalt på kroppen, det är mycket svårt att "betala tillbaka" det som ren.

wabbabi_bb
2005-12-16, 11:51
nice 9 kg!! spelar ingen roll om det är fett. bara så man vet att man kan öka

*slap*

Don_Kocke
2005-12-22, 00:46
Är det inte för lite vila om man kör t.ex 3 dagar i veckan ? med tanke på att sån hård träning till failure i varje sätt kräver enormt lång återhämntningstid

morte
2005-12-22, 00:59
Dante har tom fått revbenen och sternum att växa genom sin träning, och så kör han utsida pecs med wide grip smythe-pressahs!

han är allt bra trovärdig den där Dante. Vad kan man annars bli, om inte trovärdig, när man har en sådan intellektuell klippa som In-Human vid sin sida.

pragmatist
2005-12-22, 01:51
Är det inte för lite vila om man kör t.ex 3 dagar i veckan ? med tanke på att sån hård träning till failure i varje sätt kräver enormt lång återhämntningstid

Jo, man kan tycka det. Tanken är dock att man kör väldigt lite volym, bara ett set med rest-pause, kanske sammanlagt 20-25 repetitioner varav kanske 4 till failure, och så static hold på det då... Det sliter en del, men det är väl egentligen inte värre för CNS än många tränar ändå.

Min främsta invändning mot DC är dock att det bara är när man närmar sig och sedan når failure som man egentligen tränar de muskelfibrer som har störst potential att växa (typ IIb/IIx) och får någon egentlig sprätt på muskeltillväxten. Vikterna man använder förefaller mig vara för lätta för att ge särskilt mycket effekt i övrigt.

z_bumbi
2005-12-22, 05:39
tänk om man då åt som en sumo, tränade med fighterhjärta i gymmet och körde cardio för att hålla hullet utanför leken då kanske det skulle gå bra. ungefär nåt sånt här sa Dante

Jo för sumobrottare styrketränar ju inte alls i kombination med sitt stora matintag plus en massa konditionsträning..
Eller är det snarare så att de som flera här inne kan berätta att de kan leka med större träningsvikter genom att de har ett antal kilos övervikt under hela sin träningskarriär plus att deras träning med "kroppsvikt" blir ganska tung och att de därför lägger på sig mer muskler.

mentzer
2005-12-22, 07:02
Dante har tom fått revbenen och sternum att växa genom sin träning

Precis som Arnold.

mentzer
2005-12-22, 07:03
och så kör han utsida pecs med wide grip smythe-pressahs!

Jaså, var har du fått det ifrån?

mentzer
2005-12-22, 07:15
Min främsta invändning mot DC är dock att det bara är när man närmar sig och sedan når failure som man egentligen tränar de muskelfibrer som har störst potential att växa (typ IIb/IIx) och får någon egentlig sprätt på muskeltillväxten. Vikterna man använder förefaller mig vara för lätta för att ge särskilt mycket effekt i övrigt.

För lätta? :confused:
Menar du för höga reps? Antalet reps ska i de flesta övningar ligga mellan 12-20, rest-pausat 2 ggr. Det betyder att man i första "mini-setet" bör ligga mellan 8-15 reps.

pragmatist
2005-12-22, 11:10
Ja, om du tränar med ditt 15RM skulle jag vilja hävda att vikten är för lätt. Övningen aktiverar inte de största fibrerna förrän du närmar dig och sedan når failure.

mentzer
2005-12-22, 12:37
Ja, om du tränar med ditt 15RM skulle jag vilja hävda att vikten är för lätt. Övningen aktiverar inte de största fibrerna förrän du närmar dig och sedan når failure.

Och vart går gränsen? 14?

Fatcan
2005-12-22, 12:38
Ja, om du tränar med ditt 15RM skulle jag vilja hävda att vikten är för lätt. Övningen aktiverar inte de största fibrerna förrän du närmar dig och sedan når failure.

Det som menas är ju 15 restpausade reps, det kan t.ex se ut såhär x15 (8,5,2) Tror inte det är så vanligt att nån kör 15 reps i första restpausen.

Bite
2005-12-22, 12:51
Jaså, var har du fått det ifrån?
Utsida pecs, jepp..det skrev han om på intensemuscle´s forum, blev lite förvånad faktiskt. Tråden verkar inte finnas kvar nu längre.