handdator

Visa fullständig version : Få ner stången med bänktröjan.


bubbe
2005-12-12, 19:50
Har nu kört 3 ggr med den nya mindre fury tröjan, och måste säja att det är ett rent hel....e att få kontroll på den. Har lyckats med ett lyft men då handlade det mer om balansstycke och inte styrka för att få upp stången. dvs lyckades få ner stången till bröstet trots tvärstopp på armarna, sen balansera upp den istället för att med kraft skjuta upp stången. Med 4 cm kloss känns tröjan så helt rätt, ner stabilt, armarna i position och full fart upp. Det är runt sista centimetern som det tar stopp, alltså tvärstopp. armarna börjar åka pga att dom inte får ner stången.

Till frågan, ska jag ösa på mer vikt pressa ner stången och med hjälp lyfta upp den, eller ska jag försöka med lättare vikt tänja ut den? Som den sitter nu så kommer sömmen vid det riktiga tyget framför axelleden och trycker på utsidan av axeln istället för bakom är det ok eller måste den upp högre?

negative
2005-12-12, 19:59
Mer vikt. Jag tvivlar på att den kommer att töja ut sig.

bubbe
2005-12-12, 20:01
Mer vikt. Jag tvivlar på att den kommer att töja ut sig.

Den måste töja sig! om man slänger på mer vikt så är ju tanken att den ska töja sig så pass att stången kommer ner, inte armarna ska bli kortare :D

emmzan
2005-12-12, 20:21
Tokamatör är jag i tröjkretsar men när jag hade problemet med en väldigt liten inzer, att jag inte kom ner, så la vi på betydligt mer vikt under ett lyft för att tänja ut tröjan något vilket iaf fungerade för mig vid det tillfället.

Sen var det mycket i huvudet också att våga dra igenom smärtan innan stången var nere, men det krävdes 90 för att få ner stången och typ 75 var väl max för mig att få upp med den tröjan :)

bubbe
2005-12-12, 20:27
Tokamatör är jag i tröjkretsar men när jag hade problemet med en väldigt liten inzer, att jag inte kom ner, så la vi på betydligt mer vikt under ett lyft för att tänja ut tröjan något vilket iaf fungerade för mig vid det tillfället.

Sen var det mycket i huvudet också att våga dra igenom smärtan innan stången var nere, men det krävdes 90 för att få ner stången och typ 75 var väl max för mig att få upp med den tröjan :)

ja det känns ju helt galet att lägga på kanske 200, när man har stora problem med 170. Men det är kanske bästa sättet? Känns så snopet när man tycker det går svinlätt med 4cm kloss, och utan så är det jätteproblem.

Styrkebyggare
2005-12-12, 20:42
Det är väldigt stor skillnad beroende på hur du drar tröjan. Om du drar ner den hårt frampå så blir det mycket svårare att komma ner än om du låter den sitta lite högre, och drar lite mer där bak.

Naturligtvis kan man få ut mer kilo av tröjan genom att dra den mer där fram, men kontrollen minskar rätt rejält, och som sagt...man skall ju helst komma ner också.

bubbe
2005-12-12, 21:05
Det är väldigt stor skillnad beroende på hur du drar tröjan. Om du drar ner den hårt frampå så blir det mycket svårare att komma ner än om du låter den sitta lite högre, och drar lite mer där bak.

Naturligtvis kan man få ut mer kilo av tröjan genom att dra den mer där fram, men kontrollen minskar rätt rejält, och som sagt...man skall ju helst komma ner också.

aha, detta visste jag inte om. jag har hela tiden spänt framsidan och satt fast bälte för att kragen inte ska sätta sig i halsen. Kanske inte ska spänna så hårt helt enkelt, tycker faktiskt också det är svårt att lyfta bröstkorgen och magen en riktig brygga pga spänningen neråt i tyget. Hmm ska testa detta, tack för tipset. ps baktill kan man knappt dra, tyget bara flexar då det är stretchtyg.

Börje H
2005-12-13, 07:53
ps baktill kan man knappt dra, tyget bara flexar då det är stretchtyg.
Det går bara fint att dra baktill, längst ner. Det är bara att dra distinkt och nog långt. Annars är det bara att lasta på mera vikt och "släppa ner" vikten, med 3 passare. Och nog töjer sig tröjan en del, så låga klossbänkar för att lära sig bemästra trycket är att rekomendera. När det går att köra kontrollerade lyft på låga klossar brukar det lösa sig med lite mer fart så är du nere på bröstkorgen sedan utan klossar.

Nitrometan
2005-12-13, 08:15
* övning
* fart
* vikt

Du har fått en del bra tips här.

Här finns några tips också.
http://www.liftinglarge.com/getting_the_most_o.htm

bubbe
2005-12-13, 15:25
aah, mer tips. man tackar.

Klossbänkar på 4cm går helt lysande, inga som helst problem utan det är sista cm innan bröstet som jag har problem.

Jag kör på med dessa tips i bakhuvudet, nästa fredag ska tröjan på igen så då ska vi se om det inte kan blir bättre.