handdator

Visa fullständig version : Kräftor!


olga
2002-08-05, 08:48
Snart är det dags för kräftor *längtar*!
Kan nån snäll människa upplysa mig om proteininnehåll i kräftor? Jag gissar att jag får äta hur mycket som helst? *hoppas*
:eating:

johan-cr
2002-08-05, 09:02
14.6g protein 0.5g fett och 1.2g kolhydrater / 100g

så det är bara att äta på..

:eating: :eating: :eating:

mangs
2002-08-05, 10:31
Är det inklusive skal?:smash:

Sverker
2002-08-05, 11:36
Siffrorna är klart hämtade från Livsmedelsverkets Livsmedelstabel. Siffrorna anger per 100 g ätlig del.

Först i tabelen står att ( endast ) 12 % av kräftorna är " ätlig del ". Precis vad jag alltid misstänkt:D

johan-cr
2002-08-05, 11:43
Självklart är det ätbara delarna.. Som med allt annat. Känns rätt onödigt att räkna på saker som man inte äter..

daja
2002-08-05, 12:24
har aldrig förstått mig på det där med att sitta och suga av små skaldjur som livnär sig på att käka allt som dött i havet.

Men vad gör man inte för de där nubbarna!
:cheers:

olga
2002-08-05, 14:26
Det var ju många snälla här :naughty:

Då är det bara festa på :eating: :cheers:

:loveyou:

GhostFace
2002-08-13, 17:37
Det enda av kräftan jag äter är kräftstjärten o den kan man köpa på burk. Så jag sparar inte bara pengar utan en j-la massa tid & pillrande på det....:D

D.v.s. mera tid till snapsandet & allt övrigt på bordet...:eating:

Kjellstroem
2002-08-13, 17:46
Originally posted by GhostFace
Det enda av kräftan jag äter är kräftstjärten o den kan man köpa på burk. Så jag sparar inte bara pengar utan en j-la massa tid & pillrande på det....:D

D.v.s. mera tid till snapsandet & allt övrigt på bordet...:eating:

Fan.. då kan du ju inte suga på lagen?... det som är det goda ju :)

För övrigt ska man inte använda de där kräftknivarna... nej, krossa klorna mellan tänderna och sila bort skalen i munnen ;)

GhostFace
2002-08-13, 19:35
Originally posted by Kjellstroem


Fan.. då kan du ju inte suga på lagen?... det som är det goda ju :)

För övrigt ska man inte använda de där kräftknivarna... nej, krossa klorna mellan tänderna och sila bort skalen i munnen ;)


Hrmmm, det där med att 'suga' överlåter jag till det kvinnliga könet...:naughty:

Nej, inga hela kräftor inkl. sörplande & sugande, tack...;)

JP
2002-08-16, 09:27
Är egentligen näringsvärdet på själva kräftorna så intressant? Inte i någon tabell finns värdena inklusive dryckerna som obönhörligt måste konsumeras till kräftorna inkluderade! Dessutom finns ju en ganska stor okänd faktor vad det gäller ökad energiförbrukning i smaband med skalande, skålande och borddansande. Utan alla dessa kan knappast nettoeffekten värderas eller hur? Tillkommer gör dessutom allt det man blir sugen på senare på natten eller dagen därpå (i o f s gemensamt med många andra festaktiviteter...).:cheers: