handdator

Visa fullständig version : kort fråga om triceps extension


sissa
2005-12-12, 16:10
man ska ha överarmarna stilla i den övningen va? dvs det är bara underarmarna som utför rörelsen?

här rör de sig nåt fruktansvärt tex
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Arne Persson
2005-12-12, 16:12
man ska ha överarmarna stilla i den övningen va? dvs det är bara underarmarna som utför rörelsen?

här rör de sig nåt fruktansvärt tex
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html


Läs min tricepsartikel i best of så kommer du att förstå fördelen med att överarmarna skall röra sig.

sissa
2005-12-12, 16:21
Läs min tricepsartikel i best of så kommer du att förstå fördelen med att överarmarna skall röra sig.


har läst artikeln och av nån anledning läste jag "underarmarna" där du skrivit överarmarna *screwy* :em:

jag har inte fått in tekniken på denna övning ännu. har väl inte övat megamkt heller så än finns det väl hopp. det kom dock fram en snubbe idag och undrade vad jag tränade. "triceps" sa jag.
jag skulle köra stången mot pannen samt ha överarmarna helt stilla.

ljuv musik i dina öron arne va?
( han var dessutom PT) :)

Sheogorath
2005-12-12, 18:58
det kom dock fram en snubbe idag och undrade vad jag tränade. "triceps" sa jag.
jag skulle köra stången mot pannen samt ha överarmarna helt stilla.

ljuv musik i dina öron arne va?
( han var dessutom PT) :)

Hela Löddeköpinge gråter blod... *cry*

pragmatist
2005-12-12, 19:06
Det finns för all del flera olika sätt att göra den övningen - bakom huvudet, mot pannan, mot näsan, mot hakan samt mot halsen. Man kan också hålla armbågarna mer eller mindre långt bak. De tar alla lite olika.

Spannmål
2005-12-12, 19:46
Det finns för all del flera olika sätt att göra den övningen - bakom huvudet, mot pannan, mot näsan, mot hakan samt mot halsen. Man kan också hålla armbågarna mer eller mindre långt bak. De tar alla lite olika.

Skulle ngn av varianterna på ngt sätt vara bättre än att föra stången runt huvudet?

Jorgen
2005-12-12, 19:59
Det finns för all del flera olika sätt att göra den övningen - bakom huvudet, mot pannan, mot näsan, mot hakan samt mot halsen. Man kan också hålla armbågarna mer eller mindre långt bak. De tar alla lite olika.
Ja, men varför krångla till det och välja varianter som inte är bra eller sabbar armbågarna?

pragmatist
2005-12-12, 21:33
För att de tränar andra delar av triceps än när man går ned bakom huvudet (som framför allt är bra för triceps långa huvud). Att gå ned till halsen används t.ex. flitigt av en del styrkelyftare (Westside Barbell m.fl.) som komplement till smal bänkpress. Testa dem om du är nyfiken, det är en intressant övning.

Nackdelen med att köra bakom huvudet är att man tenderar svinga upp vikten för mycket, så det blir en sorts mellanting mellan extensions och pullovers.

Arne Persson
2005-12-12, 21:34
har läst artikeln och av nån anledning läste jag "underarmarna" där du skrivit överarmarna *screwy* :em:

jag har inte fått in tekniken på denna övning ännu. har väl inte övat megamkt heller så än finns det väl hopp. det kom dock fram en snubbe idag och undrade vad jag tränade. "triceps" sa jag.
jag skulle köra stången mot pannen samt ha överarmarna helt stilla.

ljuv musik i dina öron arne va?
( han var dessutom PT) :)


Ha ha! Det kan jag tänka mig att han var! :bow: Jag misstänker att han själv hade, som sig bör för en PT-Nisse, ett par ofantliga triccor? :D

Arne Persson
2005-12-12, 21:36
har läst artikeln och av nån anledning läste jag "underarmarna" där du skrivit överarmarna *screwy* :em:

jag har inte fått in tekniken på denna övning ännu. har väl inte övat megamkt heller så än finns det väl hopp. det kom dock fram en snubbe idag och undrade vad jag tränade. "triceps" sa jag.
jag skulle köra stången mot pannen samt ha överarmarna helt stilla.

ljuv musik i dina öron arne va?
( han var dessutom PT) :)

Har du kollat in bilderna?

rQx
2005-12-12, 21:44
Bilderna fungerar inte, eller är det bara jag som inte hittar dem. Eller har pdf filerna kommit upp igen :D

Arne Persson
2005-12-12, 21:56
Bilderna fungerar inte, eller är det bara jag som inte hittar dem. Eller har pdf filerna kommit upp igen :D

Där är vissa som har kunnat öppna dom igen.

Ant
2005-12-12, 22:03
gahhh, läste den nu för tredje gånge, den är verkligen grymt bra, när kommer det fler guider på andra muskelgrupper i "best of"? Jag längtar!

Off topic; kommer du att ha fler utbildningar som den du hade i somras?

sissa
2005-12-13, 08:27
Har du kollat in bilderna?

jepps.

men jag tror jag behöver öva. öva, öva och öva.
jag ska förresten till atletklubben på onsdag (som du tipsade om)
det är en sak att läsa om det och en sak att få hjälp "på plats"

det är lättare om nån får kika på det när man uför övningen.

Metal_boy_
2005-12-13, 11:26
Är väl logiskt att inte köra mot pannan, det stressar ju armbågarna nått förjävligt också. Är väl ingen som försöker inbilla sig att halva knäböj är optimalt heller tex?!

mentzer
2005-12-13, 12:00
Är väl logiskt att inte köra mot pannan, det stressar ju armbågarna nått förjävligt också. Är väl ingen som försöker inbilla sig att halva knäböj är optimalt heller tex?!

Vad har halva knäböj med triceps att göra?

Snake
2005-12-13, 12:35
Vad har halva knäböj med triceps att göra?

..en liknelse att man ska köra hela rörelsemomentet kanske?

Pez
2005-12-13, 12:46
För att de tränar andra delar av triceps än när man går ned bakom huvudet (som framför allt är bra för triceps långa huvud). Att gå ned till halsen används t.ex. flitigt av en del styrkelyftare (Westside Barbell m.fl.) som komplement till smal bänkpress. Testa dem om du är nyfiken, det är en intressant övning.

Nackdelen med att köra bakom huvudet är att man tenderar svinga upp vikten för mycket, så det blir en sorts mellanting mellan extensions och pullovers.
Till halsen blir ju JM-press.. inte sant?

Arne Persson
2005-12-13, 21:21
För att de tränar andra delar av triceps än när man går ned bakom huvudet (som framför allt är bra för triceps långa huvud). Att gå ned till halsen används t.ex. flitigt av en del styrkelyftare (Westside Barbell m.fl.) som komplement till smal bänkpress. Testa dem om du är nyfiken, det är en intressant övning.

Nackdelen med att köra bakom huvudet är att man tenderar svinga upp vikten för mycket, så det blir en sorts mellanting mellan extensions och pullovers.


Efter mina 3 uppvärmningset så stannar jag alltid till i bottenläget innan jag går upp igen, oavsett vikt.