handdator

Visa fullständig version : Stela axlar


Weird
2005-12-12, 00:14
Har fått höra av flera personer att jag har väldigt stela axlar. Jag har således letat strech övningar för axlarna men utan något större resultat. Är det någon som sittre ine med några bra övningar/ länkar till övningar så dela med er.

Slimfit
2005-12-14, 20:39
Här finns en del stretchövningar

http://www.ryggochmuskelakuten.se/

anders_87@ht
2007-04-12, 13:58
Hur ofta bör man stretcha axlarna? Jag har också stela axlar - så stela att jag har väldiga problem med att klia mig på ryggen. Bör jag stretcha främre eller bakre deltoideus mer eller mindre av någon anledning?

mvh Anders

Guddi
2007-04-12, 21:09
du kan stetcha så ofta du vill i stort sett. Dock är det inte alltid av godo om man redan har bra rörlighet. Är du stel är det bara att stretcha på

anders_87@ht
2007-04-14, 19:50
Är osäker på om det just är axlarna jag är stel i. Jag vet att jag är rätt stel i hela överkroppen, men vet inte riktigt vad som är nödvändigt att stretcha. Min flickvän frågade mig om jag kunde ta min ena arm bakom ryggen, och den andra bakom nacken och ta tag i händerna bakom ryggen. (lite svårt att förklara) *gah!* Jag bev lite chockad när både min flickvän, hennes mamma, pappa och bror kunde, men inte jag. Fram tills nu har det inte försvårat min träning, men på senaste har mina axlar och rygg börjat värka. Jag har kollat igenom lite stretchövningar för just rygg och axlar som jag tänkt göra varje kväll innan jag går och lägger mig. Finns det något annat man kan göra för att bli mer rörlig, eller något man ska tänka på så man inte skadar eller "överstretchar" sig?

mvh Anders

anders_87@ht
2007-04-15, 08:55
EDIT: kan det ha någon negativ effekt på styrke/muskelökning om man är väldigt stel? Jag läste i en träningsartikel i metro att stretching frigör någonting som tydligen ska ha en positiv effekt på muskelökning... stämmer detta?