handdator

Visa fullständig version : Hur skulle ni ha gjort?


Dumleman
2005-12-11, 20:05
Tore är släkt med och känner Erik. Tore betalade Erik i förväg för en sak som Tore ännu inte hade laglig rätt att själv äga. Det uppstod dock "problem" så att Tore aldrig kommer kunna äga saken som Tore redan har betalat Erik för. Nu måste Erik sälja saken till Anders men dock för en mindre summa än vad Tore betalade. Om ni var Erik, skulle ni betala tillbaka allt det som Tore betalade i förskott eller enbart betala tillbaka det som ni får in genom försäljningen till Anders?

Alla förstått fråga? :)

mini
2005-12-11, 20:06
nej (som i nej, jag fattar inte vad du far efter.)

Zakath
2005-12-11, 20:06
Självklart betalar man tillbaka allt man lånat av någon annan. *screwy*

Yankeee
2005-12-11, 20:06
Det beror på varför Tore inte kunde äga saken.

Kwon
2005-12-11, 20:07
Pengar och girighet kan få goda vänner och släktingar att bli ovänner :(

christian
2005-12-11, 20:08
Det som jag fick in på försäljningen.

Frågan är vad Tore inte fick äga lagligt? Det är inte direkt vardagliga saker man inte får äga i Sverige.

reinholdsson
2005-12-11, 20:09
Erik får pengar av Tore för att köpa en sak, han lägger alltså inte ut några pengar själv.

Tore ska då få tillbaka det som Erik får för den när han säljer saken till Anders. Tore får ju skylle sig själv att han "köpte" den genom Erik.

H.Emanuel
2005-12-11, 20:10
Folk som är goda vänner/släktingar kan bli som djur över någons dödsbädd när saker ska delas upp, så det förvånar mig inte alls.

reinholdsson
2005-12-11, 20:11
Det som jag fick in på försäljningen.

Frågan är vad Tore inte fick äga lagligt? Det är inte direkt vardagliga saker man inte får äga i Sverige.

Kan just nu inte komma på annat än vapen som man inte får inneha, såtillvida man inte har licens.

Dumleman
2005-12-11, 20:12
Folk som är goda vänner/släktingar kan bli som djur över någons dödsbädd när saker ska delas upp, så det förvånar mig inte alls.
Haha ja precis.

Det har föresten med vapen att göra om det spelar någon roll.

christian
2005-12-11, 20:13
Kan just nu inte komma på annat än vapen som man inte får inneha, såtillvida man inte har licens.

Precis vad jag tänkte.

Tore får väl ragga en som är villig att betala vad han gett från början då? Erik gjorde ju Tore en tjänst så varför ska han betala ur egen ficka?

Kwon
2005-12-11, 20:14
Haha ja precis.

Det har föresten med vapen att göra om det spelar någon roll.

! COOLT!

Hur mycke säljeru en Mac-10 för?

Dumleman
2005-12-11, 20:19
Jag ser det som att Tore har givit Erik ett räntefritt lån. Men samtidigt kan jag förstå att Erik ser det som att Erik förlorar mellanskillnaden om Erik nu betalar tillbaka det som Tore betalade i förväg och säljer det till Anders för en lägre summa.

reinholdsson
2005-12-11, 20:23
Jag ser det som att Tore har givit Erik ett räntefritt lån. Men samtidigt kan jag förstå att Erik ser det som att Erik förlorar mellanskillnaden om Erik nu betalar tillbaka det som Tore betalade i förväg och säljer det till Anders för en lägre summa.

Så kan man se det. Men samtidigt var det väll aldrig meningen att Erik skulle ha saken? Tore har väll bara gett Erik pengarna så han kunde köpa en sak åt honom. En sak som Erik annars inte hade köpt. Om så är fallet tycker jag inte Tore ska ha mer pengar än vad Erik kan få för saken om han säljer den.

mini
2005-12-11, 20:25
Tore får välan själv sälja det han köpt?

Dumleman
2005-12-11, 20:28
Så kan man se det. Men samtidigt var det väll aldrig meningen att Erik skulle ha saken? Tore har väll bara gett Erik pengarna så han kunde köpa en sak åt honom. En sak som Erik annars inte hade köpt. Om så är fallet tycker jag inte Tore ska ha mer pengar än vad Erik kan få för saken om han säljer den.
Nej Erik hade saken sedan länge så det var inte p.g.a. Tore som Erik skaffade saken.

reinholdsson
2005-12-11, 20:29
Nej Erik hade saken sedan länge så det var inte p.g.a. Tore som Erik skaffade saken.

Ok, om det inte var på Tore som Erik skaffade den så ska Tore ha tillbaka alla sina pengar, eller eventuellt pengarna från försäljningen + godtycklig hyra, vilket skulle kunna uppgå till ursprungspriset.

christian
2005-12-11, 20:48
Ok, om det inte var på Tore som Erik skaffade den så ska Tore ha tillbaka alla sina pengar, eller eventuellt pengarna från försäljningen + godtycklig hyra, vilket skulle kunna uppgå till ursprungspriset.


Håller med, det förändrar ju saken helt och hållet.

Jag förstod det som att Erik köpte saken med Tores pengar.

Alternativt om man Erik ser det som en handpenning som nu förverkats iom Tores nedlåtenhet att uppfylla ev. muntliga avtal om fullföljande av ev. licenskurser osv. Eftersom Erik nu har vapnet så kan inte Tore göra så mycket, eller hur? :D

edgen_ÖSD
2005-12-12, 05:03
Aktier?