handdator

Visa fullständig version : Ont i njurarna efter proteindiet?


He-man
2005-12-11, 19:46
Hej!
Jag har nyligen påbörjat min första (ammatör)deff. Än så länge kör jag bara promenader och styrketräning. Min kost består utav lunch och middag (frukost hinner jag sällan äta), övriga mellanmål käkar jag bara proteinpulver (ca 75g per dag). Nu efter ca 2 veckor har jag börjat få ont på båda sidor nere vid ryggen där njurarna sitter, jag är inte säker på om det verkligen är njurarna, men kan det vara så att mina njurar är ovan en sådan enformig diet med allt pulver?

Weird
2005-12-11, 19:56
Hej!
Jag har nyligen påbörjat min första (ammatör)deff. Än så länge kör jag bara promenader och styrketräning. Min kost består utav lunch och middag (frukost hinner jag sällan äta), övriga mellanmål käkar jag bara proteinpulver (ca 75g per dag). Nu efter ca 2 veckor har jag börjat få ont på båda sidor nere vid ryggen där njurarna sitter, jag är inte säker på om det verkligen är njurarna, men kan det vara så att mina njurar är ovan en sådan enformig diet med allt pulver?
Du äter extremt, pulver kan ej ersätta riktigt mat, gå upp tidigare och ät frukost . Dom sakerna skulle jag börja med en gång att göra om jag vore du

MrBoris
2005-12-11, 20:23
Hej!
Jag har nyligen påbörjat min första (ammatör)deff. Än så länge kör jag bara promenader och styrketräning. Min kost består utav lunch och middag (frukost hinner jag sällan äta), övriga mellanmål käkar jag bara proteinpulver (ca 75g per dag). Nu efter ca 2 veckor har jag börjat få ont på båda sidor nere vid ryggen där njurarna sitter, jag är inte säker på om det verkligen är njurarna, men kan det vara så att mina njurar är ovan en sådan enformig diet med allt pulver?

O vilken nytta tror du att du får av att ersätta mat med proteinpulver? Herregud skärp dig och ät vanlig mat. Proteinpulver kan vara bra direkt före och någon timme efter träning men ska aldrig ersätta vanlig sund näring.

MVH

King Grub
2005-12-11, 21:02
Inte för att 75 gram proteinpulver är några proteinmängder som kan misstänkas skada friska njurar. Protein från pulver är inte "farligare" än motsvarande mängd från mat.

H.Emanuel
2005-12-11, 21:12
Hej!
Jag har nyligen påbörjat min första (ammatör)deff. Än så länge kör jag bara promenader och styrketräning. Min kost består utav lunch och middag (frukost hinner jag sällan äta), övriga mellanmål käkar jag bara proteinpulver (ca 75g per dag). Nu efter ca 2 veckor har jag börjat få ont på båda sidor nere vid ryggen där njurarna sitter, jag är inte säker på om det verkligen är njurarna, men kan det vara så att mina njurar är ovan en sådan enformig diet med allt pulver?
Kollat dina njurar?

King Grub
2005-12-11, 21:20
Så många som var fjärde person kan ha mindre, omärkbara njurproblem, som gör en högproteindiet olämplig (Annals of Internal Medicine, March 18, 2003), åtminstone på sikt..

slobban
2005-12-11, 21:24
Så många som var fjärde person kan ha mindre, omärkbara njurproblem, som gör en högproteindiet olämplig (Annals of Internal Medicine, March 18, 2003), åtminstone på sikt.

Lite OT kanske men vart kan man hitta "Annals of Internal Medicine, March 18, 2003"?

King Grub
2005-12-11, 21:38
Du har inte provat att Googla "Annals of Internal Medicine"?

slobban
2005-12-11, 22:12
Har hittat artikeln nu tror jag, och enligt den är undersökningen gjord på ca 1600 amerikanska kvinnor...
Men summa sumarum så verkar det ju som att det inte är så farligt med högproteindiet om man inte är över 65 har diabetes och högt blodtryck!

King Grub
2005-12-11, 22:23
inte är över 65 har diabetes och högt blodtryck!

:confused:

Värdena var justerade för vikt, ålder, diabetes och blodtryck.

"We performed a multivariate linear regression analysis
after adjusting for age; weight; diabetes; hypertension; hy-
percholesterolemia; smoking status; and animal fat, phos-
phorus, and alcohol intake.

We observed no significant adverse renal effects of
high protein consumption in women who had normal re-
nal function at baseline.

Ingen fara för friska njurar.

"However, high total protein intake, particularly high intake of
nondairy animal protein, may detrimentally affect renal
function in women with mild renal insufficiency."

En av forskarna bakom studien säger:

"We found that among women with mildly reduced kidney function - about 25 percent of individuals in our study - a higher-protein diet may lead to accelerated decline in kidney function compared with a lower-protein diet."

Ett relativt högt intag av protein skadar inte friska njurar. Var den övre gränsen går är inte känt.

"There is no reason to restrict protein intake in healthy individuals in order to protect the kidney."

Walser M. Effects of protein intake on renal function and on the development of renal disease. In: The Role of Protein and Amino Acids in Sustaining and Enhancing Performance. Committee on Military Nutrition Research, Institute of Medicine. Washington, DC: National Academies Press, 1999, pp. 137-154.

"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."

Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004

Det finns säkert en övre gräns där det inte är bra för njurarna, även friska sådana.

2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.

Jag tror inte ett högt proteinintag är farligt för friska njurar, men misstänker man att man inte har friska njurar (och det är inget man behöver känna innan) kanske man skall kolla upp saken innan man permanent lägger sig på 3+ g/kg/dygn.

slobban
2005-12-11, 22:33
"There is no reason to restrict protein intake in healthy individuals in order to protect the kidney."



Där har vi det ju!

Jag måste öva upp mina google skills verkar det som.

King Grub
2005-12-11, 22:35
Som sagt, "mild renal insufficiency" behöver inte "kännas". Normalt behöver man säkert inte vara orolig, men trådstartaren verkar vara det, och då är det säkert "better safe than sorry".

slobban
2005-12-11, 22:38
Det här gäller alltså för njurar.
Då borde det finnas liknande undersökningar för andra organ..

n1tro
2005-12-12, 14:15
:confused:

Värdena var justerade för vikt, ålder, diabetes och blodtryck.

"We performed a multivariate linear regression analysis
after adjusting for age; weight; diabetes; hypertension; hy-
percholesterolemia; smoking status; and animal fat, phos-
phorus, and alcohol intake.

We observed no significant adverse renal effects of
high protein consumption in women who had normal re-
nal function at baseline.

Ingen fara för friska njurar.

"However, high total protein intake, particularly high intake of
nondairy animal protein, may detrimentally affect renal
function in women with mild renal insufficiency."

En av forskarna bakom studien säger:

"We found that among women with mildly reduced kidney function - about 25 percent of individuals in our study - a higher-protein diet may lead to accelerated decline in kidney function compared with a lower-protein diet."

Ett relativt högt intag av protein skadar inte friska njurar. Var den övre gränsen går är inte känt.

"There is no reason to restrict protein intake in healthy individuals in order to protect the kidney."

Walser M. Effects of protein intake on renal function and on the development of renal disease. In: The Role of Protein and Amino Acids in Sustaining and Enhancing Performance. Committee on Military Nutrition Research, Institute of Medicine. Washington, DC: National Academies Press, 1999, pp. 137-154.

"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."

Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004

Det finns säkert en övre gräns där det inte är bra för njurarna, även friska sådana.

2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.

Jag tror inte ett högt proteinintag är farligt för friska njurar, men misstänker man att man inte har friska njurar (och det är inget man behöver känna innan) kanske man skall kolla upp saken innan man permanent lägger sig på 3+ g/kg/dygn.

vad ligger kroppsbyggarna på idag ungefär? 2gram / kg ?

King Grub
2005-12-12, 14:39
vad ligger kroppsbyggarna på idag ungefär? 2gram / kg ?

Proffsen? 4-5 gram, kanske, eller mer. Deras proteinsyntes är något uppreglerad, så dom kan använda mer exogent tillfört protein anabolt.

Ulf A Big
2005-12-12, 15:38
Proffsen? 4-5 gram, kanske, eller mer. Deras proteinsyntes är något uppreglerad, så dom kan använda mer exogent tillfört protein anabolt.
Det här får du lov att utveckla lite.... Hur då uppreglerad?
Om det är AAS du tänker på, så nedreglerar det behovet istället.

jwzrd
2005-12-12, 15:42
Det här får du lov att utveckla lite.... Hur då uppreglerad?
Om det är AAS du tänker på, så nedreglerar det behovet istället.

AAS nedreglerar vilket behov? AAS höjer farten på proteinsyntesen vilket gör att den AAS-brukande atleten kan använda mer protein till att bygga vävnad.

King Grub
2005-12-12, 15:52
Om det är AAS du tänker på, så nedreglerar det behovet istället.

Nedreglerar behovet för att bygga lika mycket muskelmassa som en ren byggare, ja. En proffsbyggare är sällan ute efter att bygga mindre muskelmassa än vad han har möjlighet till; snarare utnyttjar han den uppreglerade proteinsyntesen genom att tillföra mer protein än vad han hade kunnat nyttja utan kemisk hjälp. Jag tror han struntar i att hans proteinbehov för likvärdig muskeltillväxt som han hade naturligt är nedreglerat. :)

Ulf A Big
2005-12-12, 15:54
AAS nedreglerar vilket behov? AAS höjer farten på proteinsyntesen vilket gör att den AAS-brukande atleten kan använda mer protein till att bygga vävnad.

Antikatabolt så att det smäller om det....

jwzrd
2005-12-12, 15:54
Antikatabolt så att det smäller om det....

Ja? Anstränger du dig för att skriva så otydliga och intetsägande poster som möjligt?

slobban
2005-12-12, 16:23
Ja? Anstränger du dig för att skriva så otydliga och intetsägande poster som möjligt?

Jag tror bara han vill trycka på det här med att han håller med dig och förstår ditt snack....

MUGEN
2005-12-12, 16:34
Hej!
Jag har nyligen påbörjat min första (ammatör)deff. Än så länge kör jag bara promenader och styrketräning. Min kost består utav lunch och middag (frukost hinner jag sällan äta), övriga mellanmål käkar jag bara proteinpulver (ca 75g per dag). Nu efter ca 2 veckor har jag börjat få ont på båda sidor nere vid ryggen där njurarna sitter, jag är inte säker på om det verkligen är njurarna, men kan det vara så att mina njurar är ovan en sådan enformig diet med allt pulver?

låter som ett krafitgt energiunderskott i mina öron, brukar själv de perioder då jag fått i mig extremdåligt med energi få värkar i främst korsryggen. vet dock inte om det är symptom enbart hos mig

brukar säga att ont i ryggen är ett tecken på hunger ;)

He-man
2005-12-12, 23:40
Tack för alla svar!
Jag ska ta och se över min kost igen. Igår började jag med kvarg istället för proteinpullver och det mättar betydligt bättre, det kanske är som du säger mugen att värken kan bero på hunger, isåfall kanske jag kan märka någon skillnad nu när jag justerar kosten något.

MUGEN
2005-12-13, 16:22
Tack för alla svar!
Jag ska ta och se över min kost igen. Igår började jag med kvarg istället för proteinpullver och det mättar betydligt bättre, det kanske är som du säger mugen att värken kan bero på hunger, isåfall kanske jag kan märka någon skillnad nu när jag justerar kosten något.

spelar förvisso ingen roll om maten mättar mer om du fortfarande ligger på ett för stort energiunderskott.

He-man
2005-12-13, 17:25
spelar förvisso ingen roll om maten mättar mer om du fortfarande ligger på ett för stort energiunderskott.

Nä det är sant, men jag har även börjat käka frukost nu, och till kvargen blandar jag ner lite naturell yoghurt och myssli, som jag räknat ut det på den mängden jag äter bör jag hammna ungefär på 5-600kcal energiunderskott, jag äter ganska mycket till lunch och middag så det borde jämna ut sig. ;)

Doktorn
2005-12-13, 20:43
Hej!
Jag har nyligen påbörjat min första (ammatör)deff. Än så länge kör jag bara promenader och styrketräning. Min kost består utav lunch och middag (frukost hinner jag sällan äta), övriga mellanmål käkar jag bara proteinpulver (ca 75g per dag). Nu efter ca 2 veckor har jag börjat få ont på båda sidor nere vid ryggen där njurarna sitter, jag är inte säker på om det verkligen är njurarna, men kan det vara så att mina njurar är ovan en sådan enformig diet med allt pulver?

Är det ömt också?

He-man
2005-12-15, 13:59
Är det ömt också?

Det gjorde ondare om jag tryckte där jag hade ont, men de senaste dagarna har jag inte kännt av någon värk. Jag gjorde lite ändringar i min kost och började äta mer fasta mellanmål med kessella och naturellyoghurt istället för proteinpullver och ser till att jag får i mig frukost. såhär i efterhand tror jag det beror på att min kropp inte var van så mycket flytande mellanmål som dessutom inte ger någon mättnadskänsla.