handdator

Visa fullständig version : Vitamin B


Fatcan
2005-12-11, 18:50
Har hört att b-vitamin bl.a ska vara bra för håret, få det att växa snabbare osv. Vad mer har ökat intag av b-vitamin för effekt? Hade tänk börja ta det som kostillskott nu.

Sverker
2005-12-11, 18:55
Det finns en hel hög med B-vitaminer: thiamin, riboflavin, niacin, pantotensyra etc. Du får berätta mer. De flesta har ingen annan effekt än vitamineffekten och överskottet kissar du ut.

Snakeyes
2005-12-11, 19:24
Har hört att b-vitamin bl.a ska vara bra för håret, få det att växa snabbare osv. Vad mer har ökat intag av b-vitamin för effekt? Hade tänk börja ta det som kostillskott nu.

B-vitaminer behövs för en stor mängd processer i kroppen. Vitamin B6, B12 och Folsyra är bl a effektivt för att motverka förhöjda homocysteinnivåer. Den b-vitamin som anses vara viktigast för hårtillväxten är Biotin, men jag tror knappast att du hittar några vetenskapliga studier som bekräftar det påståendet. Min personliga erfarenhet är dock att Biotin får håret att växa fortare. MSM är också bra i den bemärkelsen.

Fatcan
2005-12-11, 19:39
Tack snakeyes

Sverker:

Vitamin B1 (tiaminnitrat) 15mg
Vitamin B2 (riboflavin) 15mg
Vitamin B6 (pyridoxinhydroklorid) 15mg
Vitamin B12 (cyanokobalamin) 5 mikrogram

Fatcan
2005-12-11, 19:48
Biotin är altså den B-vitamin som skall gynna hårtillväxt, mitt b-vitamin tillskott innehåller inte den, crap *grr27*

Sverker
2005-12-11, 20:14
Sverker:

Vitamin B1 (tiaminnitrat) 15mg
Vitamin B2 (riboflavin) 15mg
Vitamin B6 (pyridoxinhydroklorid) 15mg
Vitamin B12 (cyanokobalamin) 5 mikrogram

Det där ger ingen annan effekt mer än att du kommer att kissa gult. 15 mg riboflavin är 5 ggr ditt dagsbehov och överskottetet kissar du ut (riboflavin är ett gult färgämnen).

Sedan är jag ytterst tveksam till att något B-vitamin skulle påverka hårtillväxten, inte ens biotin.

Fatcan
2005-12-11, 20:52
Jahapp...tråkigt att höra, men någon annan effekt än att man pissar gult måste det ju ge :D, det innehåller ju mera än riboflavin.

Djens
2005-12-11, 22:16
EN kompis sa till mig häromdagen att man faktiskt inte vet om man behöver vitamin B12, jag ligger lite efter i min Biokemi 2a just nu :D , men jag har sett en del användande av B-vitaminer,

Sverker: Är det bevisat att människan behöver B12an?

King Grub
2005-12-11, 22:27
Sverker: Är det bevisat att människan behöver B12an?

Metylkobalamin och 5-deoxyadenosyl kobalamin är formerna av vitamin B12 som används i människokroppen (Brody T. Nutritional Biochemistry. 2nd ed. San Diego: Academic Press; 1999).

10-15% av alla personer över 60 år beräknas lida av B12-brist (Baik HW, Russell RM. Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annu Rev Nutr. 1999;19:357-377).

Antn
2005-12-11, 22:40
10-15% av alla personer över 60 år beräknas lida av B12-brist (Baik HW, Russell RM. Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annu Rev Nutr. 1999;19:357-377).

men vad leder då bristen på B-12 till? några allvarligare konsekvenser?

för att omformulera Djens fråga, vad har B-12 för funktion i kroppen? (förutom att leda till ev. brist utav det ;) )

Aelrik
2005-12-11, 22:47
Fatcan, du kan se vad b-vitamin behövs till här:
howstuffworks.com
The B-complex vitamins are actually a group of eight vitamins, which include thiamine (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pyridoxine (B6), folic acid (B9), cyanocobalamin (B12), pantothenic acid and biotin. These vitamins are essential for:


The breakdown of carbohydrates into glucose (this provides energy for the body)
The breakdown of fats and proteins (which aids the normal functioning of the nervous system)
Muscle tone in the stomach and intestinal tract
Skin
Hair
Eyes
Mouth
Liver

Det behövs för hårväxten men att ett ökat intag ger ökad effekt verkar inte ha några vetenskapliga belägg.


Sverker: Är det bevisat att människan behöver B12an?

Denna sida verkar då tycka det.
http://www.b12.brist.com/Templates/StartPage____30.aspx
Själv har jag ingen aning.

Sverker
2005-12-12, 06:02
men vad leder då bristen på B-12 till? några allvarligare konsekvenser?

för att omformulera Djens fråga, vad har B-12 för funktion i kroppen? (förutom att leda till ev. brist utav det ;) )


Mognaden av de röd blodkropparna. Det bildas stora klumpiga blodkroppar som inte fungerar som de ska, penisiös anemi kallas det.

Bristan kan vara av antingen folacin eller cobolamin. När behandling med folacin inte hjälper är det brist på cobolamin ( B-12 ). Tillskott eller injektion av cobolamin botar tillståndet.

hasse36
2005-12-12, 06:50
Metylkobalamin och 5-deoxyadenosyl kobalamin är formerna av vitamin B12 som används i människokroppen (Brody T. Nutritional Biochemistry. 2nd ed. San Diego: Academic Press; 1999).

10-15% av alla personer över 60 år beräknas lida av B12-brist (Baik HW, Russell RM. Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annu Rev Nutr. 1999;19:357-377).Min mors väninna har B12-brist trots att hon nog ligger på 5-10 ggr RDI genom kosten (min gissning).

Är lösningen alltid att öka på med ännu mera B12?

King Grub
2005-12-12, 07:26
Varför har hon B12-brist?

Runt 2% av personer över 60 lider av pernicious anaemi, en inflammation av magen där kroppens egna anikroppar bryter ned magens celler. Denna nedbrytning leder till minskad frisättning av enzymer som bland annat behövs för att ta hand om oralt B12. Injektioner av B12 är ofta ett krav för behandling

10-30% av personer över 60 lider av atrofisk gastrit, som nedreglerar magens slemhinnor av tillverka saltsyra och funktionen hos pepsin, vilket i sin tur nedreglerar förmågan att frigöra B12.

Diabetes och celiaki, bland annat, kan också påverka B12-absorptionen, så att veta orsaken till bristen är grundläggande.

Doktorn
2005-12-12, 09:00
Mognaden av de röd blodkropparna. Det bildas stora klumpiga blodkroppar som inte fungerar som de ska, penis iös anemi kallas det.

Bristan kan vara av antingen folacin eller cobolamin. När behandling med folacin inte hjälper är det brist på cobolamin ( B-12 ). Tillskott eller injektion av cobolamin botar tillståndet.


Hehe...Undrar om det påverkar reproduktionsorganen hos män oxå?

Allvarligt talat nu, jag tror den tillslut leder till döden då EPO produktionen upphör. Det är iaf åtskilliga personer, där ibland kändisar, som gjort det.

Doktorn
2005-12-12, 10:13
Varför har hon B12-brist?

Runt 2% av personer över 60 lider av pernicious anaemi, en inflammation av magen där kroppens egna anikroppar bryter ned magens celler. Denna nedbrytning leder till minskad frisättning av enzymer som bland annat behövs för att ta hand om oralt B12. Injektioner av B12 är ofta ett krav för behandling

10-30% av personer över 60 lider av atrofisk gastrit, som nedreglerar magens slemhinnor av tillverka saltsyra och funktionen hos pepsin, vilket i sin tur nedreglerar förmågan att frigöra B12.

Diabetes och celiaki, bland annat, kan också påverka B12-absorptionen, så att veta orsaken till bristen är grundläggande.


Brist på intrinsic factor produktion i magsæcken ær fræmsta orsaken.

Doktorn
2005-12-12, 10:14
Min mors väninna har B12-brist trots att hon nog ligger på 5-10 ggr RDI genom kosten (min gissning).

Är lösningen alltid att öka på med ännu mera B12?


Nej, då problemet førmodligen ær att hon ej kan ta upp det. Øka det genom kosten var behandlingen førr, men folk dog ju ændå så nu ger man helt enkelt injektioner.

Doktorn
2005-12-12, 10:17
Mognaden av de röd blodkropparna. Det bildas stora klumpiga blodkroppar som inte fungerar som de ska, penisiös anemi kallas det.

Bristan kan vara av antingen folacin eller cobolamin. När behandling med folacin inte hjälper är det brist på cobolamin ( B-12 ). Tillskott eller injektion av cobolamin botar tillståndet.

Nær man ej vet orsaken skall man ALLTID starta behandlingen med både B12 och folate tills man vet orsaken. Om man enbart ger det ena (minns ej om det gæller både b12 och folate) så kan man førværra sjukdomstillståndet. Jag minns ej exakt vad och varfør men kan kolla upp det...

Snakeyes
2005-12-12, 10:39
Nær man ej vet orsaken skall man ALLTID starta behandlingen med både B12 och folate tills man vet orsaken. Om man enbart ger det ena (minns ej om det gæller både b12 och folate) så kan man førværra sjukdomstillståndet. Jag minns ej exakt vad och varfør men kan kolla upp det...

Ett folsyra intag på > 1 mg / dag kan maskera vissa symptom på b12 brist.

Doktorn
2005-12-12, 20:00
Ett folsyra intag på > 1 mg / dag kan maskera vissa symptom på b12 brist.

Oki då blev jag ju tvungen å kolla upp det i närmsta bok som blev Medical Biochemistry av Baynes (2005):

"Importantly, giving folate alone in a case of vitamin B12 defiency aggravates the neurpathy. Therefore, if supplementation is required during investigation of the cause of megaloblastic anemia, folate needs to be given together with vitamin B12.

Om du vill kan jag kolla upp det i någon medicin bok, men jag tror knappast det står annorlunda där...

Snakeyes
2005-12-12, 21:23
Oki då blev jag ju tvungen å kolla upp det i närmsta bok som blev Medical Biochemistry av Baynes (2005):

"Importantly, giving folate alone in a case of vitamin B12 defiency aggravates the neurpathy. Therefore, if supplementation is required during investigation of the cause of megaloblastic anemia, folate needs to be given together with vitamin B12.

Om du vill kan jag kolla upp det i någon medicin bok, men jag tror knappast det står annorlunda där...

Från NIH:

"Beware of the interaction between vitamin B12 and folic acid
Intake of supplemental folic acid should not exceed 1,000 micrograms (μg) per day to prevent folic acid from triggering symptoms of vitamin B12 deficiency [10]. Folic acid supplements can correct the anemia associated with vitamin B12 deficiency. Unfortunately, folic acid will not correct changes in the nervous system that result from vitamin B12 deficiency. Permanent nerve damage can occur if vitamin B12 deficiency is not treated."

http://ods.od.nih.gov/factsheets/folate.asp#h9

Doktorn
2005-12-12, 21:37
Från NIH:

"Beware of the interaction between vitamin B12 and folic acid
Intake of supplemental folic acid should not exceed 1,000 micrograms (μg) per day to prevent folic acid from triggering symptoms of vitamin B12 deficiency [10]. Folic acid supplements can correct the anemia associated with vitamin B12 deficiency. Unfortunately, folic acid will not correct changes in the nervous system that result from vitamin B12 deficiency. Permanent nerve damage can occur if vitamin B12 deficiency is not treated."

http://ods.od.nih.gov/factsheets/folate.asp#h9


Du bekräftar ju bara det jag skriver, bortsett från att jag skriver att neuropatin förvärras av folate....

Apos78
2005-12-12, 21:45
B-12 fungerar som coenzymer i kroppen och behövs b.la vid omsättningen av aminosyror. Viktig vitamin för metabolismen i kroppens celler, speciellt för benmärgen och nervsystemet.

Doktorn
2005-12-12, 21:59
B-12 fungerar som coenzymer i kroppen och behövs b.la vid omsättningen av aminosyror. Viktig vitamin för metabolismen i kroppens celler, speciellt för benmärgen och nervsystemet.

B12 behövs faktiskt för 2 reaktioner i hela kroppen, ombildning av homocysteine till methionine och nedbrytning av det allra sista av fettkedjor med ojämnt antal kolatomer.

Snakeyes
2005-12-12, 22:05
Du bekräftar ju bara det jag skriver, bortsett från att jag skriver att neuropatin förvärras av folate....

Ja och om du läser lätt mellan raderna så kan således tillskott av folsyra maskera uppenbara symptom på vitamin b12 brist.

.. Folic acid supplements can correct the anemia associated with vitamin B12 deficiency ...

Snakeyes
2005-12-12, 22:12
Vidare kan man slå in "folic acid masking b12 deficiency" på pubmed för att se att detta är en välkänd risk med ett högt folsyra intag.

Se t ex:

Folic acid intake and its effects on the prevention of neural tube defects, the masking of vitamin B12 deficiency and the reduction of homocysteine.
J Okla State Med Assoc. 2002 May;95(5):339-42. Review.

Doktorn
2005-12-12, 22:14
Ja och om du läser lätt mellan raderna så kan således tillskott av folsyra maskera uppenbara symptom på vitamin b12 brist.

.. Folic acid supplements can correct the anemia associated with vitamin B12 deficiency ...


Varför skriver du det som svar till att man bör behandla megaloblastic anemia med både folate och B12???

Visst du kan ev. lindra lite, men du kan också förvärra. Det är ren idioti att välja att enbart inta folate istället för båda det och B12 då du riskerar att personen ifråga tar skada. Det är ju inte heller några dyra "mediciner" a la HIV vi snackar om så jag tycker det finns noll argument...

Vad skulle du själv välja att få? Enbart folate eller i kombination med B12?

Apos78
2005-12-12, 22:16
Men kan inte en brist på B12 leda till sekundär folatbrist? Så det finns fler sekundära symtom än primära menar jag??
Då B12 och folat tillsammans omvandlar homocystein till methionine så borde en brist kunna leda till förhöjda homocysteinnivåer om jag inte fattar fel. I längden är väl detta en risk för att utveckla hjärtsjukdom??

Så nog måste man kunna säga att B12 spelar en viktigt roll i kroppen...

Snakeyes
2005-12-12, 22:18
Varför skriver du det som svar till att man bör behandla megaloblastic anemia med både folate och B12???

Visst du kan ev. lindra lite, men du kan också förvärra. Det är ren idioti att välja att enbart inta folate istället för båda det och B12 då du riskerar att personen ifråga tar skada. Det är ju inte heller några dyra "mediciner" a la HIV vi snackar om så jag tycker det finns noll argument...

Vad skulle du själv välja att få? Enbart folate eller i kombination med B12?

Det enda jag säger är att ett högt folsyra intag kan maskera en vitamin b12 brist, jag har ingenstans rekommenderat att man endast ska inta folsyra, jag vet inte riktigt vart du vill komma. Ha en trevlig kväll.

Doktorn
2005-12-12, 22:24
Det enda jag säger är att ett högt folsyra intag kan maskera en vitamin b12 brist, jag har ingenstans rekommenderat att man endast ska inta folsyra, jag vet inte riktigt vart du vill komma. Ha en trevlig kväll.


Du skrev ju det som svar på mitt inlägg att man bör inta folsyra och B12 tillsammans, ej enbart folsyra. Vart ville du komma med det?

Doktorn
2005-12-12, 22:29
Men kan inte en brist på B12 leda till sekundär folatbrist? Så det finns fler sekundära symtom än primära menar jag??
Då B12 och folat tillsammans omvandlar homocystein till methionine så borde en brist kunna leda till förhöjda homocysteinnivåer om jag inte fattar fel. I längden är väl detta en risk för att utveckla hjärtsjukdom??

Så nog måste man kunna säga att B12 spelar en viktigt roll i kroppen...

Jo det stämmer. Folate och B12 hänger väldigt tätt ihop. T ex en brist på B12 manifesterar sig i megaloblastik anemi pga brist på reducerad folate. B12 är helt omöjligt att prata om utan involvera folat!

Hjärtsjukdom vet jag ej, men varför inte. Allt verkar ju ge det på ett eller annat vis...

Fredrik_S
2005-12-13, 00:39
Vem var det som skrev att b3 och b6 i för stora mängder hämmar fettförbränningen? Var det författaren i mitt huvud eller kan jag ha läst det någonstans?

Snakeyes
2005-12-13, 08:55
Du skrev ju det som svar på mitt inlägg att man bör inta folsyra och B12 tillsammans, ej enbart folsyra. Vart ville du komma med det?

Du bör läsa mina inlägg igen. Som svar på ditt inlägg att man inte bör starta behandling med enbart folsyra eller enbart b12, föreslog jag att det beror på att ett ensidigt högt intag av folsyra kan maskera vissa uppenbara symptom med b12 brist. Jag menar då att maskera en b12 brist med folsyra är något negativt som ska undvikas, inte som någon alternativ behandling. Man bör som redan framgått, alltid kombinera b12 och folsyra om man misstänker brist på något av vitaminerna men inte vet vilket.