handdator

Visa fullständig version : Tvångskastrering efter övergrepp mot barn?


Jax
2005-12-11, 13:40
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=501165&previousRenderType=6

Vad tycker ni?

Någon som vet vad som händer vid kastrering förresten? Minskar lusten?

Allan
2005-12-11, 13:42
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=501165&previousRenderType=6

Vad tycker ni?

Någon som vet vad som händer vid kastrering förresten? Minskar lusten?

Ja. Däremot minskar inte risken för att personen begår våldsbrott.


allan

Yankeee
2005-12-11, 13:42
http://www.kvv.se/templates/KVV_Blog____3247.aspx?viewholearticle=true

Jax
2005-12-11, 13:43
Ja. Däremot minskar inte risken för att personen begår våldsbrott.


allan
Hur kan det vara så? Det borde väl ha ett direkt samband om drivkraften försvinner?

*edit*
Nu har jag läst på. Tack Yankeee!

Griip
2005-12-11, 13:47
Låter som en bra ide. En stor drivkraft försvinner ju iaf, och kastreringen behöver inte heller vara permanent.

mela
2005-12-11, 13:50
Antingen det eller skjuta dem i skallen..

Nej men, de ska kasteras, låsas in och gärna bli tagna i stjärten av en stor, hårig man

Allan
2005-12-11, 13:55
......och gärna bli tagna i stjärten av en stor, hårig man

Det finns tyvärr rätt många undersökningar som visar att män som begår övergrepp mot barn faktiskt har blivit just det. Utnyttjade själva alltså.

allan

Lallle
2005-12-11, 13:55
Det låter faktiskt inte så dumt.

Yankeee
2005-12-11, 13:57
Ni som säger att det vore bra, har ni läst vad som står på sidan jag skickade?

mela
2005-12-11, 13:57
Det finns tyvärr rätt många undersökningar som visar att män som begår övergrepp mot barn faktiskt har blivit just det. Utnyttjade själva alltså.

allan


Misstänkte det. Men det var väl mer att.. ja. De blev utsatta för det de utsätter andra barn för?

Griip
2005-12-11, 14:00
Ni som säger att det vore bra, har ni läst vad som står på sidan jag skickade?


Yeah? Sexlusten är ju ändå stor del av anledningen till varför dem gör det, e väl ingen här som säger att dem bara ska kastrera? Som gärningsman så borde man väl tom vilja det själv, om man nu inte är "ond" dvs, vilket inte många är, och är man "ond", så ska man ju också ha det.

hejhopp
2005-12-11, 14:03
Usch låter som en hemsk idé.

Yankeee
2005-12-11, 14:03
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=450853&previousRenderType=8

"De antiandrogena läkemedel som används slår ut delar av drivkraften, men effekten är endast måttlig och går att upphäva på fem minuter med hjälp av anabola steroider. "

Yankeee
2005-12-11, 14:04
Yeah? Sexlusten är ju ändå stor del av anledningen till varför dem gör det, e väl ingen här som säger att dem bara ska kastrera? Som gärningsman så borde man väl tom vilja det själv, om man nu inte är "ond" dvs, vilket inte många är, och är man "ond", så ska man ju också ha det.

"Sexualbrott handlar inte bara om den sexuella driften, utan det kan vara väldigt många faktorer som finns med bakom.

Till exempel dynamiska riskfaktorer, som kognitiva förvrängningar: att man tycker det är ok att ha sex med barn, eller brister i att relatera och känna empati."

http://www.kvv.se/templates/KVV_Blog____3247.aspx?viewholearticle=true

Piranha
2005-12-11, 14:05
Jag tror inte det löser problemet.

Men det borde finnas nå sätt att kemiskt dämpa dem ordentligt och så gärna på med en elektronisk boja.

Griip
2005-12-11, 14:08
"Sexualbrott handlar inte bara om den sexuella driften, utan det kan vara väldigt många faktorer som finns med bakom.

Till exempel dynamiska riskfaktorer, som kognitiva förvrängningar: att man tycker det är ok att ha sex med barn, eller brister i att relatera och känna empati."

http://www.kvv.se/templates/KVV_Blog____3247.aspx?viewholearticle=true


Men om man minskar sexlusten är det ju ändå uppenbart att dem inte faller för "trycket" lika ofta, dem vet ju att det dem gör är fel. Vet dem inte det så är det mer vård som behövs, jag tänker mer på att denna typ av kastrering vore användbart när dem ska tillbaka till samhället.

Och som sagt, jag tror dem själva inte skulle ha mycket emot det ifall dem nu vet om att dem är störda, sen behöver det ju inte vara permanent heller så det är ju en riktigt bra sak faktiskt.

Allan
2005-12-11, 14:08
Jag är för alla metoder som kan minska brottslighet på ett bevisat effektivt sätt. Däremot är väl kemisk kastrering bara tillämpligt på återfallsförbrytare, och de är faktiskt jävligt få när det gäller barnsexbrott. De flesta övergepp begås av folk som ingen hade en aning om kunde begå just barnsexbrott - och hur dämpar man lusten hos dem?


allan

Piranha
2005-12-11, 14:10
Jag är för alla metoder som kan minska brottslighet på ett bevisat effektivt sätt. Däremot är väl kemisk kastrering bara tillämpligt på återfallsförbrytare, och de är faktiskt jävligt få när det gäller barnsexbrott. De flesta övergepp begås av folk som ingen hade en aning om kunde begå just barnsexbrott - och hur dämpar man lusten hos dem?


allan


Bra fråga , men som sagt alla är oskyldiga tills de bevisats motsaten.

Det går ju inte heller med ett sammhälle som går omkring och misstänker folket eller monitorerar dem.

Yankeee
2005-12-11, 14:11
Men om man minskar sexlusten är det ju ändå uppenbart att dem inte faller för "trycket" lika ofta, dem vet ju att det dem gör är fel. Vet dem inte det så är det mer vård som behövs, jag tänker mer på att denna typ av kastrering vore användbart när dem ska tillbaka till samhället.


Fast bara kastreringen i sig fungerar ju inte, som sagt. Det krävs andra behandlingar också. Det var mest det som var poängen, att det inte är någon unversallösning som vissa verkar tro.

Griip
2005-12-11, 14:11
Fast bara kastreringen i sig fungerar ju inte, som sagt. Det krävs andra behandlingar också. Det var mest det som var poängen, att det inte är någon unversallösning som vissa verkar tro.


Agreed.

Allan
2005-12-11, 14:13
Om jag inte är felunderrättad används kemisk kastrering redan idag, fast då frivilligt och i samråd med brottslingen. Och givetvis tillsammans med andra åtgärder.


allan

Piranha
2005-12-11, 14:14
Om jag inte är felunderrättad används kemisk kastrering redan idag, fast då frivilligt och i samråd med brottslingen. Och givetvis tillsammans med andra åtgärder.


allan


Antagligen som alternativ till nåt mer kostsamt för samhället som sitta inne eller psykisk vård...

Har svårt att tänka mig de är helt "frivilligt".

Yankeee
2005-12-11, 14:16
Antagligen som alternativ till nåt mer kostsamt för samhället som sitta inne eller psykisk vård...

Har svårt att tänka mig de är helt "frivilligt".

Kemisk kastrering är ju i princip värdelöst om det inte är frivilligt iom att det är så lätt att gå runt. Vilket man med största sannolikhet skulle göra om det inte var frivilligt.

Allan
2005-12-11, 14:20
...Har svårt att tänka mig de är helt "frivilligt".

Jo, om man vet att man är en riskfaktor och vill göra något åt det.

allan

Piranha
2005-12-11, 14:21
Jo, om man vet att man är en riskfaktor och vill göra något åt det.

allan


Möjligt ..

I vissa stater i USA ( det sjuka jävla landet ) är det lagar på att man måste underätta sin omgivning att man är en dömd sexförbrytare , kanske nåt för sverige i detta fallet.

mini
2005-12-11, 15:02
Jag har inte mycket att säga mer än att jag tycker som Yankeee (skrev jag just det där???) och Allan. Som en frivillig del i behandlingen - ja. Som ett straff - nej.

Nejv
2005-12-11, 15:07
Dödsstraff.

Fartman
2005-12-11, 15:23
Fungerar det så är jag definitivt för det. Nu verkar det dock som att det är hyfsat lätt att komma runt dock..

Yankeee
2005-12-11, 15:24
Jag har inte mycket att säga mer än att jag tycker som Yankeee (skrev jag just det där???) och Allan. Som en frivillig del i behandlingen - ja. Som ett straff - nej.

OMFG

Nitrometan
2005-12-11, 16:10
Om jag inte är felunderrättad används kemisk kastrering redan idag, fast då frivilligt och i samråd med brottslingen. Och givetvis tillsammans med andra åtgärder.

Ja, det gör det. Dessutom så måste det idag vara en viss frivillighet i det eftersom de använder piller. Alldeles för lätt att bara skippa pillrena annars, eller låtsas ta dem.

Bronkitkorv
2005-12-11, 16:30
Det går inte om det inte är frivilligt med tillhörande behandling. Om det är bevisat över all misstanke att en gubbe har begått flera olika övergrepp underen lång tidsrymd så borde man fan skära av ballarna helt och hållet eller låsa in på livstid. Helt lätt fråga är det inte om man tänker lite....

Tolkia
2005-12-11, 22:30
Om jag inte är felunderrättad används kemisk kastrering redan idag, fast då frivilligt och i samråd med brottslingen. Och givetvis tillsammans med andra åtgärder.
Med risk för dubbelpost eftersom jag inte har läst hela tråden än: Kemisk kastrering är inte permanent, utan behandlingen måste upprepas regelbundet, vilket gör det rätt svårt att genomföra den om den dömde INTE samarbetar, i synnerhet sedan personen i fråga släppts ur fängsligt förvar. I alla fall är det så det har fungerat i de fall jag känner till. Det skulle säkert GÅ att åstadkomma permanent sterilisering/kastrering med någon tillräckligt aggressiv behandling, problemet är att en sådan behandling förmodligen skulle vara mer än tillräckligt aggressiv mot övriga organ också.

Edit: Dubbelpost var det ja. Eller trippelpost, allraminst.