handdator

Visa fullständig version : Skillnad på thaiboxning och kickboxning?


Peixe
2005-12-11, 11:53
Vad é skillnaden? Trodde att det var samma förut men hörde att det inte var det, har aldrig sett det på TV eller Live men verkar skoj, funderar på att testa, men vill helst börja Ninjutsu. :naughty:

Catstyle
2005-12-11, 11:59
Är det inte så att i kickboxning så sparkar man inte under midjan samt använder inte knä och armbågar?

Ryska_raketen
2005-12-11, 12:00
Är det inte så att i kickboxning så sparkar man inte under midjan samt använder inte knä och armbågar?


mm

stoffer
2005-12-11, 13:46
Är det inte så att i kickboxning så sparkar man inte under midjan samt använder inte knä och armbågar?
Jepp, dessutom så är inte clinchfighting tillåten i kb.

Inzza
2005-12-11, 13:49
Är det inte så att i kickboxning så sparkar man inte under midjan samt använder inte knä och armbågar?

Beror på , vissa regler tillåter sparkar på benens utsida, samt raka knän över midjan, dvs ingen infight som är tillåtet i thaiboxning.

Detta har jag dock bara snappat upp på kickboxningträningar, den som tävlar kankse sitter på lite mer info.

Karl-Alfred
2005-12-11, 18:31
Första halvåret är det i princip sak samma vad du än väljer, flera klubbar kör dessutom blandat. Knussla inte så mycket utan knalla ned till några klubbar av valfri sort och testa. Bor du så oerhört gynsammt så att du kan välja flera klubbar så kommer förmodligen annat en stilen avgöra vad du väljer (instruktörer, lokaler, kamrater osv...).

Lycka till!

- Jonas

Catstyle
2005-12-11, 19:37
Hmm, jag kapar tråden lite.

Vad är det för skillnad på "vanlig" kickboxning och kinesisk kickboxning?

davedava
2005-12-12, 07:30
Hmm, jag kapar tråden lite.

Vad är det för skillnad på "vanlig" kickboxning och kinesisk kickboxning?
I kinesisk får man kasta/ göra takedowns och på det sättet skaffa poäng, tror jag?

Nitrometan
2005-12-12, 09:41
San Shou - kinesisk kickboxning?
Eller nån annan kung fu fighting variant? Kina är ett stort land där finns säkert flera varianter.

Jag försökte hitta lite regler.

1 - Kicks are allowed to the inside and outside of the legs as well as the upper body.
2 - Knee and elbow strikes are not allowed. (In some cases, knees may be allowed)
3 - All types of Judo & Wrestling Throws are Legal In San Shou.
4 - Fighters have 5 seconds after clinch to execute a takedown, throw or sweep or they are separated by the center referee.
5 - The bout may take place on either a raised platform with no ropes or in a boxing ring with ropes.

pocoloco
2005-12-12, 10:15
San Shou - kinesisk kickboxning?
Eller nån annan kung fu fighting variant? Kina är ett stort land där finns säkert flera varianter.

Jag försökte hitta lite regler.
Moderiniserad Kung-Fu som till stordel liknar kickboxning..

Skillnaden mellan kickboxning och thaiboxning är väl lite själva stilen, rörelse mönstret och stance. Du får knäa, kasta, greppa sparkar, armbåga och clincha och sätta låga sparkar mot lår/innerlår thaiboxning.

Atlas
2005-12-12, 11:51
Man kan väl säga att den största skillnaden är att muai thai är fullsketen med traditioner och danser.. samt att det finns kombinationer av kast samt tekniker där man klättrar (!) på motsåndaren och sätter en armbåge i skallen tex.. detta existerar inte i kickboxning vad jag vet... kort sagt är kickboxning en mycket förenklad variant av muai thai.

davedava
2005-12-12, 13:29
kort sagt är kickboxning en mycket förenklad variant av muai thai.
stämmer väl knappast, kickboxingen utvecklades väl från amerikansk fullkontakkarate och boxning. För övrigt är ju stilen på slag/sparkar mycket olika i kick och thai.

Atlas
2005-12-12, 13:58
stämmer väl knappast, kickboxingen utvecklades väl från amerikansk fullkontakkarate och boxning. För övrigt är ju stilen på slag/sparkar mycket olika i kick och thai.

Det låter konstigt med tanke på att många klubbar samkör kick- o thaiboxnings träningen de första månaderna.. då måste ju grundtekniken vara densamma.. vrid igenom med höften

krellik
2005-12-13, 22:57
Lite grovt kan man säga att skillnaden är att thaiboxning har gamla traditioner, religiös och kulturell innebörd etc, medans kickboxningen utvecklades ur fullkontaktskaraten i USA på 70 talet. Detta gör att klassisk kickboxning ofta har tydliga influenser från karaten vilket ofta kan innebära lite "flashigare" sparkar. Numera går kickboxning dock allt mer mot thaiboxning i sina tekniker.

Skilnaderna i regler är främst att i både thaiboxning och kickboxning får man sparka och slå över midjan.
I thaiboxning får man dessutom armbåga, knäa, sparka och knäa mot benen, ta tag i sin motståndare (så kallad clinch) och knäa från clinchen, här kan man även göra ett speciellt sorts kast som man kan få poäng för också.

Många klubbar i sverige tränar båda. Det kan vara kul att kunna ställa upp i båda, en av fördelarna med kickboxning är att du kan gå in och boxas lite mer med händerna vilket kan vara kul, i övrigt så har dock thaiboxningen hårdare och effektivare tekniker (allmän åsikt..).

Några konstigheter?;)