handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein: Naturell?


spinkoo
2002-08-04, 17:27
Greetings:D

I sökan på det heliga sojaproteinet har jag hittat två alternativ som verkar lovande. Eran uppgift är således att antingen instämma med mina påståenden eller rata dem. Kom igen nu, jag vill ha många synpunkter:naughty:

Har hittat proteinet av märket "naturell" eller nåt hette det.

Det finns en "blå-dominerad" (egentligen gul och vit) burk som heter "bulk" och en med ett renare protein!

Ska kanske ha det lite renare proteinet, det är inget isolat eller så men ett helt vanligt soja proteni...tror jag,,,

1. Är det denna sort man får bitchtits av:nono: :confused: ? (konstig forumlering ser jag i efterhand men ni fattar...=)

2. Om ni vet nåt som är utmärkande konstigt med detta protein, skriv gärna det, som om dom tagit bort aminosyror, fettet är härdat vegetabliskt eller nåt annat goja...

Äcsh skriv om ni vet nåt, är det ett rekomenderat köp att blanda i vasslet? Vassle+soja= muskler (hoppas jag)...:angel:

Miko
2002-08-05, 00:18
Jag tror att soja är en mycket bra protein källa.
För så billiga kilopriser har man helt enkelt råd med att höjja sitt protein intag kraftigt. Samtidigt har soja protein en bra aminosyre profil och innehåller tex mycket mer L-Arginine än vassle, kasein och ägg protein.
Per 100 gram 92% sojaprotein isolat (SUPRO):
Glutamin: 10,5 gram
Arginine: 7,6 gram.
BCAA: 18,1 gram.

Soja innehåller en massa nyttigheter med antioxidantisk verkan, bra för ledbesvär, stress och så.

Det där med att soja protein tillför dig en massa östrogener vet jag inte riktigt så mycket om. Men jag har även läst (nyligt) att soja kan innefatta anti-östrogena effekter. Jag tror att vetenskapen får ta och bevisa det där, en gång för alla.
Sojans isoflavon Daidzein tros öka testosterone nivåerna och GH nivåerna, och kan öka kroppens egen produktion av Thyroxin, som i sin tur ökar ämnesomsättningen.

spinkoo
2002-08-05, 12:09
Tjena Miko!

Det är som du säger, jag ska använda det för sin höga andel BCAA att kompletera vassle med. Kan det bli bättre? Nej:D

Du drog upp ännu fler bra effekter där, som jag visste låg och lurade men inte vad:D :rolleyes:

Men vissa säger "-Akta dig för soja med fett i. Och det är 7% fett i det jag tänkte köpa...:(

Ingen som vet något specifikt om märket, det är ju det "vanligaste" vad jag förstår...

The Dwag
2002-08-06, 17:23
Originally posted by Miko
Jag tror att soja är en mycket bra protein källa.
För så billiga kilopriser har man helt enkelt råd med att höjja sitt protein intag kraftigt. Samtidigt har soja protein en bra aminosyre profil och innehåller tex mycket mer L-Arginine än vassle, kasein och ägg protein.
Per 100 gram 92% sojaprotein isolat (SUPRO):
Glutamin: 10,5 gram
Arginine: 7,6 gram.
BCAA: 18,1 gram.

Soja innehåller en massa nyttigheter med antioxidantisk verkan, bra för ledbesvär, stress och så.

Det där med att soja protein tillför dig en massa östrogener vet jag inte riktigt så mycket om. Men jag har även läst (nyligt) att soja kan innefatta anti-östrogena effekter. Jag tror att vetenskapen får ta och bevisa det där, en gång för alla.
Sojans isoflavon Daidzein tros öka testosterone nivåerna och GH nivåerna, och kan öka kroppens egen produktion av Thyroxin, som i sin tur ökar ämnesomsättningen.


vad är det för vetenskap du talar om ?

Läs senaste Muscular Development , Testo-mag eller alla länkar jag postade in ett tag Soja är skit och visst finns det en del positiv forskning om det men även negativ så varför köpa det då ? Nog för finnar alltid är snåla ;)

spinkoo
2002-08-06, 22:58
Ingen som ville säga nåt mer...:blah: :confused: :blah:

cjs
2002-08-06, 23:17
Jag kan väl bara säga det att jag testat det där "Naturell" sojaprotein. Smakar skit.

Nu är ju kanske inte smaken viktigast, så vad återstår då att säga? Halten protein är ganska låg, det jag köpte var deras "rena proteintillskott" vilket innebar 73% protein.

Soja är ju kanske ingen höjdare till protein heller. Visst har det säkert fördelar, men det sägs ju ha en del nackdelar också vilket Dwag påpekat ett antal ggr. :)

Om man nu ska snåla så tycker jag att man kan köpa kaseinpulver eller kasein-vassle-ägg-blandningar. Finns flera stycken såna att hitta till rimliga priser. Alternativt billigt vasslekoncentrat.

Är du rädd för att få bitchtits av sojaprotein så tycker jag det känns psykologiskt viktigt att undvika köpa det. Personligen vill jag vara säker på att jag får i mig protein av bra kvalité som känns schysst att hälla i sig. Hur kul är det att mixa till drinkar som man misstänker medför (måhända väldigt små, men ändå) biverkningar?

Gorby
2002-08-07, 08:09
Har prövat lite olika sojaprotein, och min erfarenhet är att det är en enorm skillnad mellan olika märken. Det vanliga från hälsokosten, "enkiloshinkarna" tycker jag är helt värdelöst. Magproblem och heavy ass rännskita. Tror att det beror på att proteinet är väldigt orent (68 gram protein/100gram). Har dock bra erfarenheter av renare sojaprotein. Bästa hittills är Supro.

Förövrigt- Bitch tits av sojaprotein? Jovars...
Äter man för mycket ful-soja, faller dolmen av...
Ful-soja kan leda till tyngre grejor, kikärtor, kidneybönor, rödbetor...:D

psyko_bob
2002-08-07, 08:40
Glöm ej sojamjöl, billigt och en massa extra kalorier, perfekt för oss som förbrukar mängder med energi.

Grahn
2002-08-07, 13:44
En svensk studie visar att soja kan vara orsak till allvarliga och kraftiga matallergier.

http://www.*******.se/vetenskaplig_forskning/breaking_research/br_27_april_1999.asp

flipp
2010-01-12, 15:51
Naturells protein är verkligen billigt. Har köpt deras 73% sojaprotein och gainern "Bulk" som även innehåller kolhydrater samt vitaminer. Sojaproteinets smak var ingen höjdare däremot smakade "Bulk" hyffsat. Någon som kan bedöma om dessa produkter är ok som dagligt proteintillskott och ibland måltidsersättning? Priset är så bra att det känns omotiverat att lägga betydligt mer pengar på vassle eller kasseinprotein om skillnaden i effekt mellan soja och mjölprotein är liten?
http://www.naturell.se/default.php?p=prod_bulk
http://www.naturell.se/default.php?p=prod_sojapro

WHITEFOLKS
2010-01-12, 16:19
Hur mycket köper du de för?

De funkar utmärkt som proteintillskott.

flipp
2010-01-12, 18:07
Runt hundralappen per kilo hos de flesta näthandlare. Upplever även att smaken inte känns så "konstgjord" som de vassleproteinpulver jag testat tidigare. Dock är det en lite mjöligare smak på gott och ont. Det verkar även bra mycket billigare än andra sojaprotein, ex. Dahlblads, därför funderar jag på om det är sämre på något sätt, förutom att koncentrationen protein är något lägre, 73 procent.