handdator

Visa fullständig version : Jag provade en ny marklyftsteknik!


tristan
2005-12-10, 20:39
Jag ställde mig med ett ben på vardera sida om stången och tog båda händerna i något slag "saxgrepp" på det räfflade området i mitten och lyfte. Detta tilltalade mig då det kändes naturligare att dra rakt upp än att dra stången runt knäna. Det gick även att använda quadriceps mer med denna teknik än vid vanlig mark. Så jag funderar på att börja träna det här lyftet ibland. Jag tycker inte riktigt om vanligt mark pga att jag måste luta mig över stången så mycket så att överkroppen nästan blir helt horizontell i början av lyftet.

Vad tror ni? har ni provat att lyfta så? finns denna övning?

Det blir kanske så att jag svetsar ihop en specialstång för denna övning så att man slipper greppa med båda händerna om varann utan har något slags dubbelhandtag, alternativt en kort stång som går på tvären om stången vikterna sitter på.

JJ
2005-12-10, 20:48
Jag hade nog satsat på en trap bar istället.

tristan
2005-12-10, 20:49
ja det borde bli ungefär detsamma

Bönne
2005-12-10, 20:54
Trap borde väl vara bättre, då det lär bli tufft att gå upp i full stånde läge ifall du har stången mellan benen.

tristan
2005-12-10, 21:19
Trap borde väl vara bättre, då det lär bli tufft att gå upp i full stånde läge ifall du har stången mellan benen.

nja, jag har rätt långa armar och litet paket. Men den kan nog vara bättre jag vet inte det måste utredas i praktiken.

Tomten
2005-12-11, 13:43
Jag hade nog satsat på en trap bar istället.

Fan har aldrig sett en sån där på något gym där jag tränat. Fast... coolt redskap!

stahlberg
2005-12-11, 15:54
Marklyft utföres så, att båda benen är på samma sida om stången. Annars heter det inte marklyft.

Däremot finns det en övning där man står med fötterna på olika sidor om stången. Det är närmare 30 år sedan jag "råkade ut för den", så jag minns inte mera vad den heter. Möjligen var det Jefferson lift, eller något liknande.

Kan inte tro att din nya stil är bättre än vanliga marklyft, där du helt enkelt måste ha brister i tekniken. Varför inte träna bort dem istället.

Karl-Alfred
2005-12-11, 18:14
För ett tag sedan predikades i en tråd om fördelarna med sk. sumo marklyft. Kanske värt en titt om du inte har provat att lyfta på detta sätt.

- Jonas

tristan
2005-12-11, 19:59
sumolyft känns så otäckt på många ställen av benen men det är kanske en teknik som är värd att testa lite mer.

tristan
2005-12-11, 20:03
Marklyft utföres så, att båda benen är på samma sida om stången. Annars heter det inte marklyft.

Däremot finns det en övning där man står med fötterna på olika sidor om stången. Det är närmare 30 år sedan jag "råkade ut för den", så jag minns inte mera vad den heter. Möjligen var det Jefferson lift, eller något liknande.

Kan inte tro att din nya stil är bättre än vanliga marklyft, där du helt enkelt måste ha brister i tekniken. Varför inte träna bort dem istället.

marklyft är ju förståss alltid marklyft och jag gissar att det är tekniken det hänger mycket på. Det som är skönt med den övning jag beskriver är ju att man inte kanske behöver så mycket teknik och det känns direkt som en naturlig rörelse att lyfta vikten mellan benen istället för framför. Som att lyfta en sten ungefär.

stahlberg
2005-12-12, 11:40
Jag vet inte hur du lyfter stenar. Men jag anser åtminstone RENT ALLMÄNT att marklyft är ett betydligt naturligare sätt att utföra en styrketräningsövning än att göra någon variant av Jefferson lift.

Trots allt kanske det vore dags att försöka lära sig lite marklyftsteknik istället? Ultrabred sumo kan kännas obehagligt för insidan av låren, om man inte är tillräckligt rörlig/vig och/eller om man har för svagt utvecklade muskler där.

Annars torde korrekt utförda marklyft kännas obehagliga bara på benens framsida, om man lyfter med en räfflad stång och i kortbyxor eller lyftdräkt.

tristan
2005-12-12, 13:00
jag sökte på jefferson lift och det är inte det lyftet jag menar. Det ser ju galet ut.

Nitrometan
2005-12-12, 13:20
Den här?
http://www.weightliftingdiscussion.com/jefferson.html

Trodde definitivt det var nåt sånt du menade?

Om inte hur gör du då?

En beskrivning:
To perform the Jefferson lift the lifter starts by straddling the bar, with each leg to either side of the barbell, with the leg wider than shoulder width apart. The wider width is necessary so that the lifter can properly squat down to grasp the bar. One leg should be forward of the other leg by about 1-foot. The lifter squats down and holds the bar with one hand in front (usually the dominant hand) and the second hand to the rear. Care should be taken as the lifter reaches down to the bar to keep the back flat and head up, this lift is not as kind as the traditional deadlift as to matters of incorrect form. Once the lifter grasps the bar the lift is performed by first using the power of the legs and then back to complete the lift. The lift is completed with the legs somewhat locked-out at the top of the lift.

tristan
2005-12-12, 17:05
naaaj!
jag håller båda händerna på samma ställe. På den korta räfflade ytan i mitten av stången med fingrarna flätade om varandra. Detta låter som om det skulle vara instabilt men det var inte så farligt om än lite. Därför som jag funderar på att göra något specialgrepp.

stahlberg
2005-12-12, 18:19
Jag måste i alla fall berömma mig själv och säga att jag har ett sjuhelsickes minne (när det gäller styrketräning, annars är jag ganska dement). Jag kom alltså ihåg övningens namn efter närmare 30 år.

Jag är fortfarande av den åsikten att tristan borde träna marklyftsteknik istället. Att hålla händerna på samma ställe måste leda till enorma balanssvårigheter (och därmed förenad skaderisk) så fort vikterna blir tyngre.

Karl-Alfred
2005-12-14, 14:35
Snubblade över en marklyftsvariant jag inte sett innnan. Flera här känner säkert igen den... sajten jag hittade den på (http://www.infinityfitness.com/videos/exer.htm) kallade den DB Split Deadlift (http://www.infinityfitness.com/videos/lower/splitdl.asf).

Gjorde ett pilottest igår och gillade den. Trodde "lilleman" skulle vara i fara i övre läget men det var inga problem. Toppen för silmjölkar som jag som inte lyfter så tungt :thumbup:

- Jonas

Nitrometan
2005-12-14, 15:00
Än är du inte dement Stahlberg!

Men korrekt teknik är säkert bättre.

Flätade fingrar är inte bra. När jag tränade JJ bröt jag fingrar på tre motståndare som gjorde misstaget att fläta ihop sina fingrar. Avoid it - som de säger i Ryssland.

Nitrometan
2005-12-14, 15:02
Klarläggande "JJ" i mitt inlägg syftade inte på kolo-medlemmen JJ utan på kampsporten jujitsu.