handdator

Visa fullständig version : Människor som skryter mycket


John M
2005-12-10, 20:24
Känner en person som skryter mycket, han har ett behov att berätta om sina olika typer av prestationer, t ex hur mycket hans cykel kostade, vad han har gjort tidigare i livet osv.

Varför gör man detta? Har man ett stort behov av bekräftelse? Dåligt självförtroende? Bra självförtroende?

Yankeee
2005-12-10, 20:27
Har man ett stort behov av bekräftelse? Dåligt självförtroende?

:thumbup:

Solros
2005-12-10, 20:28
Nehe, jag har fan världens bästa självförtroende och skryter aldrig!!!!

Kwon
2005-12-10, 20:30
Hur mycket en cykel kostar kan man ju nämna för sina bekanta antingen för att:

Skryta med att den var dyr.[vill höja sitt eget värde, oj vad jag har råd me dyra saker, bara det bästa är gott nog åt mig etc]

Beklaga sig att den kostade så mycket och sedan klaga på cykelbutiker.[vill påpeka för vänner/bekanta att cyklar är banne mig dyra i dagens samhälle, kan kanske också försöka fiska sina bekanta om billigare butiker. Kan också vara att man vill ha sympati. Kanske rent ut av vill ha ekonomiskt stöd av vännerna? :D]

Tipsa att den var värd priset och vill att vännerna också skall köpa. [Bryr sig om sina vänner]

skaparn
2005-12-10, 20:43
Hur mycket en cykel kostar kan man ju nämna för sina bekanta antingen för att:

Skryta med att den var dyr.[vill höja sitt eget värde, oj vad jag har råd me dyra saker, bara det bästa är gott nog åt mig etc]

Beklaga sig att den kostade så mycket och sedan klaga på cykelbutiker.[vill påpeka för vänner/bekanta att cyklar är banne mig dyra i dagens samhälle, kan kanske också försöka fiska sina bekanta om billigare butiker. Kan också vara att man vill ha sympati. Kanske rent ut av vill ha ekonomiskt stöd av vännerna? :D]

Tipsa att den var värd priset och vill att vännerna också skall köpa. [Bryr sig om sina vänner]

Det var ett mycket dåligt exempel av trådskaparen. Att diskutera hur mycket en cykeln kostar handlar om så mycket djupare ting än skryt. Det är en uppskattning av och en diskussion kring - ett konstverk och kulturellt föremål. Man beskriver helt hur mycket man älskar cykeln genom siffror på den uppoffring man gjort när man betalade för att få äga en skönhet.

Allt annat snack om priser blabla är nog en fråga om behov av bekräftelse dock.

Kwon
2005-12-10, 20:53
Att man berättar vad man gjort tidigare i livet för sina bekanta gör man ju antingen för att:

Man vill skryta. [Oj vad mycket man har gjort/hunnit med. Jag är riktigt världsvan jag!]

Man söker diskussionsämne/liknande intressen med sina bekanta [Man vill ha något stimulerande att konversera om alt hitta en själsfrände alt man är uttråkad]

Man vill aktivera sina vänner och bekanta [Genom att berätta olika saker man varit med om kanske man får någon vän att bli intresserad av liknande, det kan vara allt från konståkning, världsomsegling runt haven, pyramidbyggande, jobba som livvakt, militär i annat land etc osv]

Man vill informera sina bekanta. [Man berättar om olika saker man varit med om för att förvarna bekanta om hur det kan gå, vilka risker det finns. Man bryr sig alltså om sina vänner/bekanta]

tp_88
2005-12-10, 20:56
Jag tycker att de som verkligen har något som vore värt att skryta om sällan gör det.

Yankeee
2005-12-10, 20:58
Jag tycker att de som verkligen har något som vore värt att skryta om sällan gör det.

Precis, det är en mycket bra riktlinje. Känner någon ett stort behov av att bevisa något så är det oftast en överdrivt / lögn / annat.

Kwon
2005-12-10, 20:59
Precis, det är en mycket bra riktlinje. Känner någon ett stort behov av att bevisa något så är det oftast en överdrivt / lögn / annat.

Men jag HAR faktiskt träffat Nils Poppe och nästan blivit överkörd av Bingoloket!!! :D

carlsm
2005-12-10, 21:04
Sen finns det alltid väldigt många som är/blir avundsjuka så fort någon har något att berätta.

Kwon
2005-12-10, 21:14
Jag tycker iaf det är trevligt när folk delar med sig av sina upplevelser i livet.

Johan O
2005-12-10, 22:23
Vill ni veta vad min nya cykel som ska beställas efter nyår kostar? :D

Kwon
2005-12-10, 22:25
Vill ni veta vad min nya cykel som ska beställas efter nyår kostar? :D

Självklart! Berätta också vad du gjort tidigare i livet (förutom priset på cykeln).

skaparn
2005-12-10, 22:49
Vill ni veta vad min nya cykel som ska beställas efter nyår kostar? :D

Ja.

Johan O
2005-12-10, 22:53
Ja.

45.000
Gaaaaaaaaah! :naughty:

Dumleman
2005-12-10, 22:58
Känner någon ett stort behov av att bevisa något så är det oftast en överdrivt / lögn / annat.
Behovv av att bevisa att det är överdrivet eller en lögn :D? Nej det där köper inte ens jag. *slap*

Yankeee
2005-12-10, 23:19
Behovv av att bevisa att det är överdrivet eller en lögn :D? Nej det där köper inte ens jag. *slap*

Och så läser vi om meningen ;)

Olsson
2005-12-10, 23:26
22k slänge jag på min cykel :D

mkt vist sagt av skaparn för övrigt

Jax
2005-12-10, 23:31
Jag vill också ha en ny cykel. *cry*

wintersnowdrift
2005-12-10, 23:40
En bild säger mer än tusen siffror...

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinpcykeln1.jpg

Fast skönhet vette fan ;).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-10, 23:54
Hann inte med att göra edit på mitt förra inlägg *grr27*. Men för att gå lite mer on topic och inte kapa tråden till någon slags orgie i cykelsnack:

I cykelkretsar gäller lite andra regler över vad som klassas som "skryt". Att tala om vad din cykel är värd anses inte som ett sätt att hävda dig, utan mer som skaparn säger om en ömhetsbetygelse. :D

Sen antar jag att din poäng egentligen inte är att personen som skryter är just cyklist, utan mer fenomenet i allmänhet. För mig handlar "skrytfaktorn" mer om hur någonting sägs än om vad som sägs. Alla vill ju bli uppskattade, men de människor som uppfattas som skrytsamma tror jag har missat lite i hur man bäst vinner andras gillande och respekt. De lägger helt enkelt fram sina meriter på helt fel sätt - för så länge man framstår som ödmjuk i grunden kan man framhäva sig själv ganska rejält utan att verka högfärdig.

//Kristin

skaparn
2005-12-10, 23:57
45.000
Gaaaaaaaaah! :naughty:

Bild och fullständig spec. Nu tack.

Nu.

Tack.

Olsson
2005-12-11, 00:09
En bild säger mer än tusen siffror...

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinpcykeln1.jpg

Fast skönhet vette fan ;).

//Kristin

columbus pinta :thumbup:

Min egen älskling
http://www.cykelcity.se/bilder/300/4859901171.jpg

Scratch89
2005-12-11, 00:15
Jag har en kompis som alltid skryter om hur dyra hans kläder är, att han ska få en dator som kostar 16000 i julklapp, att hans mamma betalar det ena än det andra. Jag tror det är för att han inte har något annat att berätta, så han måste hävda sig.

Ryska_raketen
2005-12-11, 00:34
en cykel hit och en cykel dit. Ja köpte pistage nötter idag, det ni!

Johan O
2005-12-11, 00:44
Bild och fullständig spec. Nu tack.

Nu.

Tack.

Lugna pungen lite nu.
Så här kommer den se ut när allt är ihopbyggt. Fast vevarmar och vevlager stämmer inte, har inte orkat välja ut någon ersättare än bara.
Den kommer se ut ungefär som på länken nedan, fast grå ram, gula fälgar och vita framgaffelben. :thumbup:

Ram: Santacruz VP-FREE (large) Anodized Slate
http://www.santacruzbikes.com/vpfree

Styrlager: RaceFace Diabolus

Kedjestyrare: Evil E-thirteen

Hjul: Mavic Deemax UST 2005 (yellow)

Framgaffel: Marzocchi 66RC2x 170mm 20mm 2006

Broms Fram: Avid Juicy Five 2006 203mm

Broms Bak: Avid Juicy Five 2006 185mm

Vevarmar (inkl. vevlager): Shimano Saint Cranks HollowTech II & BB 38t 170mm

Pedaler: DMR V12 Magnesium 9/16" (grey)

Styre: Azonic Stealth FR Riser 31,8 oversize

Styrstam: Azonic Launch FR-X 60mm 31,8 clamp

Handtag: Lizard Skins Logo Lock-on Grips

Kasset: Shimano XT 9spd M760 11-32

Bakväxel: Shimano XT M751 LongCage

Växelreglage (bak): Shimano XT M751 9spd right hand rear

Däck: Maxxis High Roller UST 26x2,35

Kedja: SRAM PC990 9spd

Växelvajer: Shimano XT Gear Cable Set

Sadelstolpe: FSA FR230 Freeride Seatpost 31,6mm / 350mm

Sadel: SDG Bel Air RL Titanium

Sadelklämma: Hope Seat Clamp & QR (gold) 31,8mm

Kwon
2005-12-11, 00:45
en cykel hit och en cykel dit. Ja köpte pistage nötter idag, det ni!

Sicket skryt! :( :D

Jense
2005-12-11, 00:47
min lägenhet är värd 30 sånna cyklar BWÖWÖWÖHÖHÖHÖ

Prankie
2005-12-11, 02:56
Min senaste cykel kostade 159kr med lås, ny från affären. :D

m0gh
2005-12-11, 03:02
Vet ni vad.. jag är så jävla cool! Btw så har min pappa en ferarri!! Jag har inte läst ngt i denna tråden och har inte en aning om vad den handlar om.. ville bara berätta de. Just de.. kom på att min mobil kosta 8000.. ganska lågbugdet om jag får säga de själv. :sleep: :sleep: :eek:

Karl_alfred
2005-12-11, 03:13
Känner en person som skryter mycket, han har ett behov att berätta om sina olika typer av prestationer, t ex hur mycket hans cykel kostade, vad han har gjort tidigare i livet osv.

Varför gör man detta? Har man ett stort behov av bekräftelse? Dåligt självförtroende? Bra självförtroende?
Svara nått i stil med: Beklagar verkligen att du inte hitta en billigare cykel :(

blasr
2005-12-11, 08:17
Vi har en sån där storskrytare i våran byhåla :D. Han kan stå i timmar och berätta om sin lumpentid där han sprängde befälets bilar, jagade älg med pansarvagn, söp ner befälet under bordet och tog permis osv osv. Man skulle kunna skriva en bok om alla hans bravader, den skulle bli i tjocklek med bibeln skulle jag tro.

skaparn
2005-12-11, 08:55
Lugna pungen lite nu.
Så här kommer den se ut när allt är ihopbyggt. Fast vevarmar och vevlager stämmer inte, har inte orkat välja ut någon ersättare än bara.
Den kommer se ut ungefär som på länken nedan, fast grå ram, gula fälgar och vita framgaffelben. :thumbup:

Ram: Santacruz VP-FREE (large) Anodized Slate
http://www.santacruzbikes.com/vpfree

Snygg! Santa Cruz har jag aldrig cyklat på, men alla deras ramar är iallafall snygga och ser alla ut som feta DH-riggar. Vart brukar du hålla till och cykla?

Förresten, du som verkar vara i den branchen med lite hårdare cykling, varför valde du inte Saint-gruppen? XT är visserligen ett bra val, gedigna grejer överlag.


Ehmmm, Topic var det ja, aja. Kul för dig med cykelköp!

Johan O
2005-12-11, 11:13
Snygg! Santa Cruz har jag aldrig cyklat på, men alla deras ramar är iallafall snygga och ser alla ut som feta DH-riggar. Vart brukar du hålla till och cykla?

Förresten, du som verkar vara i den branchen med lite hårdare cykling, varför valde du inte Saint-gruppen? XT är visserligen ett bra val, gedigna grejer överlag.


Ehmmm, Topic var det ja, aja. Kul för dig med cykelköp!

När jag håller till här i trakten blir det mest vanlig trail-riding, men under sommaren blir det en del downhillresor till bl.a. Dalarna och kanske Åre nästa år. Den ska klara av allt man vill köra och detta är nog den mest ultimata "Go anywhere, do anything bike" jag lyckats hitta.

Shimano Saint måste tyvärr grupperas med andra Saintgrejjor för att funka. Till exempel vill man ha Saintbakväxel måste man ha ett Saintbaknav annars passar det inte ihop och jag som kommer köra med Mavic-grejjor i hjulen får då välja bort det. Saintvevlager och vevarmar går också bort eftersom kedjelinjen blir helt kass enligt Santacruz själva.

Allan
2005-12-11, 11:16
Ämnet!!! Håll er till ämnet!!!!! Herregud!!!!!


allan

bubbe
2005-12-11, 11:54
Vi har en gammal gubbe i båtklubben även känd som världsmästaren, oavsett vilken prestation man har gjort så har han gjort samma fast värre, bättre, större. Jomen, han har dragit fiskar större än någon annan, seglat på fler hav, större skutor, värre grundstötningar, varit ute i häftigare storm. Listan kan göras lång, hade dessutom turen att sitta nattvakt i somras med honom, hjääääälp mina öron började blöda trodde med säkerhet jag skulle avlida den natten.

skaparn
2005-12-11, 13:02
Ämnet!!! Håll er till ämnet!!!!! Herregud!!!!!


allan

Så så, tänk på hjärtat.

Lucas
2005-12-11, 18:36
känns som att jag borde kännma igen någon stackare från happy lr ngt

känns inte som att man behöver skryta så mycket om cyklarnas värde.
jag rullar på ett gäng olika hojjar med lite roligare delar som chrisking,flybikes å white ind



tråkigt.

Diana
2005-12-11, 18:51
ja tycker de är lätt att avgöra om en person säger nåt i skrytsyfte eller om de är en passion tex cykeln(för att visa hur mkt den betyder osv, va man offrar på den i form av cash) beroro ju HELT på hur det sägs och vem som säger det :thumbup:

sen är ju alla människor såå olika.. så nåt som är helt naturligt att snacka om i vissa kompis kretsar, tex dyra inköp, kan ses som skryt i andra osv :)

Kwon
2005-12-11, 18:53
Ja, det är ju så med allting.

Oftast är det inte VAD som sägs som är det viktigaste, utan HUR det sägs.

Man brukar känna när någon skryter kontra när någon är passionerad! :thumbup:

Du kan tex säga ett skällsord med värme och kärlek!

Mr. Moose
2005-12-11, 19:05
Vi Skåningar skryter inte,
vi bara säger som det är!