handdator

Visa fullständig version : Bra nerladdningsprogram?


Salltun
2005-12-10, 18:04
Hej.

Någon som har några tips på bra nerladdningsprogram för musik? Tankar alltid med Bittorrent, men vill ha något program där jag kan tanka enskilda låtar utan att tanka ett helt album.

Dock vill jag inte ha något slött och reklamfullt program som Morpheus eller liknande.

:)

XroW
2005-12-10, 18:08
Men det är ju olagligt ladda ner Spel/filmer/Musik med program som
Dc ++ ? *rolleyes*

keffat_liv
2005-12-10, 18:10
Ja det är väldigt olagligt så sådant ska vi inte hålla på med, dessutom är det svårast att åka dit på torrents.

Trance
2005-12-10, 18:12
Ja det är väldigt olagligt så sådant ska vi inte hålla på med, dessutom är det svårast att åka dit på torrents.

Förutom att torrents är helt öppet och vem som helst kan se vad du hittar på. Sedan i laglig mening så vet jag inte i Sverige, men jag tror de fixar till det rätt snabbt, det var en i Singapore(tror jag) som åkte dit nyss för att tankat torrents.

Salltun
2005-12-10, 18:13
Tack för ''tipsen''... :furious:

XroW
2005-12-10, 18:15
Tack för ''tipsen''... :furious:

hehe det fick man inte trance :D

Trance
2005-12-10, 18:15
Tack för ''tipsen''... :furious:

Man får inte prata/tipsa om olaglig nedladdning här. Så sluta gnäll. Dessutom kan du inte leta upp något mer passande ställe att leta upp vad som är bra så är du inte gammal/nördig nog. Du får allt hålla dig till att spela in mtv genom att hålla radion mot din TV. Livet är hårt.

christian
2005-12-10, 18:16
Förutom att torrents är helt öppet och vem som helst kan se vad du hittar på. Sedan i laglig mening så vet jag inte i Sverige, men jag tror de fixar till det rätt snabbt, det var en i Singapore(tror jag) som åkte dit nyss för att tankat torrents.

Finns privsiter där med...

Sen rent juridiskt skulle jag vilja se hur det håller när man delar ut 3/100-delar av en film. Var går gränsen? En byte? En miljon byte?

utorrent är den bästa klienten för torrenter.

Catstyle
2005-12-10, 18:17
På både itunes.se och cdon.se kan du köpa musik som du laddar ner.

Trance
2005-12-10, 18:18
Finns privsiter där med...

Sen rent juridiskt skulle jag vilja se hur det håller när man delar ut 3/100-delar av en film. Var går gränsen? En byte? En miljon byte?

utorrent är den bästa klienten för torrenter.

Ja, men de flesta "privata" sidor är rätt öppna. Juridiskt sett så krävs det att det är tillräckligt för att göra en husransakan. Tror inte direkt de dömmer dig genom att de såg något laddas ner, däremot kanske de kan få herr polis att knacka på. Då har du trots allt filmen på din dator. Även om det blev lurigt med den senaste domen.

christian
2005-12-10, 18:21
Ja, men de flesta "privata" sidor är rätt öppna. Juridiskt sett så krävs det att det är tillräckligt för att göra en husransakan. Tror inte direkt de dömmer dig genom att de såg något laddas ner, däremot kanske de kan få herr polis att knacka på. Då har du trots allt filmen på din dator. Även om det blev lurigt med den senaste domen.

Nej, husrannsakan blir det inte pga en enstaka film. Det vet vi ju redan. =)

Via torrenter delar man ju heller inte med sig av allt hela tiden så just att spåra upp någon är nog klurigare. Inte så att det finns en fin fillista att välja och vraka ur.

Men, men. Det är givetvis bara en tidsfråga innan torrenter som vi känner det blir hetsjagade och tvingas gå "under jorden" med total anonymitet och kryptering.

Dumleman
2005-12-10, 18:23
Men, men. Det är givetvis bara en tidsfråga innan torrenter som vi känner det blir hetsjagade och tvingas gå "under jorden" med total anonymitet och kryptering.
haha fortsätt dröm, total anonymitet finns inte och kommer aldrig att finnas. Krypterad trafik kan förbjudas, så är det visst i Frankrike.

Salltun
2005-12-10, 18:23
Man får inte prata/tipsa om olaglig nedladdning här. Så sluta gnäll. Dessutom kan du inte leta upp något mer passande ställe att leta upp vad som är bra så är du inte gammal/nördig nog. Du får allt hålla dig till att spela in mtv genom att hålla radion mot din TV. Livet är hårt.

Finns väl program som är lagliga och tar betalt för nerladdningarna?

Trance ----> *cry*

Trance
2005-12-10, 18:26
Nej, husrannsakan blir det inte pga en enstaka film. Det vet vi ju redan. =)

Via torrenter delar man ju heller inte med sig av allt hela tiden så just att spåra upp någon är nog klurigare. Inte så att det finns en fin fillista att välja och vraka ur.

Men, men. Det är givetvis bara en tidsfråga innan torrenter som vi känner det blir hetsjagade och tvingas gå "under jorden" med total anonymitet och kryptering.

Sant, men som sagt. Innan räckte det väl med ett screenshot att man kunde ladda ner en film. Väldigt konstigt hur som helst då dessa kan manipuleras rätt lätt, samma med fillistor.

Men angående torrents, det är ju bara för ett filmbolag eller liknande att gå till piratebay klicka på sin film och se alla som seedar/tankar deras film. Titta vilket IP de har och anmäla. Dock är väl lagen rätt tandlös just nu.

Trance
2005-12-10, 18:27
Finns väl program som är lagliga och tar betalt för nerladdningarna?

Trance ----> *cry*

Napster, allofmp3.com

christian
2005-12-10, 18:29
haha fortsätt dröm, total anonymitet finns inte och kommer aldrig att finnas. Krypterad trafik kan förbjudas, så är det visst i Frankrike.

Tillräckligt för att du inte ska ha en aning om vem som för tillfället har filerna iaf.

Sen finns det ju olika grader av anonymitet, givetvis.

Mute, Earthstation5, Filetopia, Darknet(?) mm mm

Ser gärna ngn liten textsnutt som berättar mer om att krypterad trafik är förbjuden i frankrike. Vore tråkigt om vi tvingas dra ned VPN-linor, skippa SSL/ TLS osv.

Trance
2005-12-10, 18:30
haha fortsätt dröm, total anonymitet finns inte och kommer aldrig att finnas. Krypterad trafik kan förbjudas, så är det visst i Frankrike.

Om vi säger så här, det kan bli extremt svårt att hitta en person. Speciellt med framtida versioner av Freenet/Darknet

"The system is designed so that information stored in the system is encrypted and replicated across a large number of continuously-changing anonymized computers around the world. It is extremely difficult for an attacker to find out which participants are hosting a given file, since the contents of each file are encrypted, and can also be broken into sections that are distributed over many different computers. Even the participants themselves don't know what they are storing."
http://en.wikipedia.org/wiki/Freenet

Sedan är jag tveksam att krypterad trafik är förbjuden i Frankrike, måste vara hårt att vara kund hos en Internet-bank isåfall.

christian
2005-12-10, 18:33
Sant, men som sagt. Innan räckte det väl med ett screenshot att man kunde ladda ner en film. Väldigt konstigt hur som helst då dessa kan manipuleras rätt lätt, samma med fillistor.

Men angående torrents, det är ju bara för ett filmbolag eller liknande att gå till piratebay klicka på sin film och se alla som seedar/tankar deras film. Titta vilket IP de har och anmäla. Dock är väl lagen rätt tandlös just nu.

Njae, inte som fällande (?) bevis även om jag erkänner att jag inte är tillräckligt insatt i det fall i Danmark där detta påstods ha hänt. Ang den i Eskilstuna (?) så var skärmdumpen ett indicium och grabbens erkännande i de inledande förhören avgörande.

Det är därför man håller sig borta från piratbukten... men där kommer vi åter igen till bevisfrågan. Om jag tankat 10% eller delat med mig 10% av en film, dvs den är obrukbar. Kan jag då fällas? Troligtvis kommer det bli så men innan det avgörs vill inte jag bli exemplet iaf.. ;)

Dumleman
2005-12-10, 18:33
http://www.aftonbladet.se/it/9906/29/it_itskolan1.html
I Frankrike får du inte kryptera någonting utan myndigheternas tillstånd. I Kina och Singapore är rättigheten till kryptering begränsad.
haha ni litar väl på min extremt säkra källa? :D

christian
2005-12-10, 18:42
http://www.aftonbladet.se/it/9906/29/it_itskolan1.html

haha ni litar väl på min extremt säkra källa? :D

Aftonbladet var inte helt korrekta, läste på lite nu och såg att Frankrike inte tillåter säljande och brukande av "icke godkända och registrerade kryptometoder". Det är inte helt olagligt..

Dvs du måste registrera själva algoritmen samt den nyckel du använder för att kryptera. Lite skrämmande faktiskt då denna lag funnits sedan 1997 och man inte hört något om den.

http://mike-pereira.com/subpage/docs/encrypt.htm

christian
2005-12-10, 18:44
Fast nu blev jag osäker:

http://www.theregister.co.uk/1999/01/15/france_to_end_severe_encryption/

Dumleman
2005-12-10, 18:50
http://telemat.die.unifi.it/book/Security/appa.htm
Notera "Copyrigtht © 1986 Universita' di Firenze. All rights reserved." :) Suck svårt att hitta nya källor.