handdator

Visa fullständig version : Hur motiverar ni er?


sstar
2005-12-10, 01:06
*grr* Jag vill inget hellre än att gå ner i vikt och vet precis hur jag ska äta och träna för att göra det. Problemet är att jag bara inte KAN motstå ifrån god mat och choklad. Ibland går det bra några dagar men sen trillar jag dit igen och blir lika arg varje gång

Någon som kan hjälpa mig med tips på hur man kan göra för att inte falla för frestelsen? Jag har b la hört att krom skulle minska sötsuget...

BBr
2005-12-10, 01:12
Paulun ska tydligen ha något tillskott som ska motverka sånt..

mangemani
2005-12-10, 01:16
varför vill du gå ner i vikt?vad är det som får dej att vilja det?
vad är det du vill?vill du bli smal?varför äter du då onyttigt?


ställ dom frågorna för dej själv och svara på dom.....svaret du får utav dom här frågorna är din motivering.

det är ett helvete,men det är bara i början(alltså sötsuget)...biter man ihop och VILL gå ner i vikt så går det.

Lalla
2005-12-10, 01:30
Ett tips é att skita i "deffen" i några veckor men avstå HELT från godis, kakor, chips, läsk, glass osv. Även om det är tufft i början.
Ät istället ren orafinerad (ngt lite mer fettsnål) husmanskost.
Då du vant dig av med alla de onyttigheterna, vilket tar kanske 1-2veckor, kan du succesivt bara minska portionerna och lägga till några förbränningspass per vecka så är du där... :thumbup:

Vad jag menar är att ta ett steg i taget, att skippa alla onyttigheter och strypa portionerna på en gång lär bara sluta med jojo-effekten. *screwy*

Men visst är det :whipped: som gäller.

sissa
2005-12-10, 05:08
*grr* Jag vill inget hellre än att gå ner i vikt och vet precis hur jag ska äta och träna för att göra det. Problemet är att jag bara inte KAN motstå ifrån god mat och choklad. Ibland går det bra några dagar men sen trillar jag dit igen och blir lika arg varje gång

Någon som kan hjälpa mig med tips på hur man kan göra för att inte falla för frestelsen? Jag har b la hört att krom skulle minska sötsuget...

god mat= fet mat? ;)

Utan att ha någon kunskap som helst inom det här, så tänker jag att istället för att strypa "det förbjudna" ( godis, snabbmat osv) helt så kanske du kan bestämma att det är okej med "onyttigheter" på lördan tex. Vet ju inte hur du äter nu, eller vad det skulle göra för skillnad med en "onyttig dag" i veckan. Vet ej heller om det blir jobbigare för dig att ha en dag, eller om det bara lockar dig att äta mer, och mer, och mer...Att det är allt eller inget som gäller.

Tänkte bara att den här totalförbjudan kanske bidrar till att du tappar motivationen och att du får panik av bara tanken och blir godissugen bara av tanken på "aldrig mer"

Hur skulle du vilja att det var? Du skriver att du vet hur du ska äta och träna för att gå ner i vikt.

mini_Arnold
2005-12-10, 07:33
*grr* Jag vill inget hellre än att gå ner i vikt och vet precis hur jag ska äta och träna för att göra det. Problemet är att jag bara inte KAN motstå ifrån god mat och choklad. Ibland går det bra några dagar men sen trillar jag dit igen och blir lika arg varje gång

Någon som kan hjälpa mig med tips på hur man kan göra för att inte falla för frestelsen? Jag har b la hört att krom skulle minska sötsuget...
Titta dig själv i spegeln så ser du varför du bör avstå från sött kanske?
Har du dålig karaktär och/eller disciplin kanske det inte hjälper men prova det först.

Krom kommer inte att stärka dina svagare sidor. :)

sissa
2005-12-10, 10:17
Titta dig själv i spegeln så ser du varför du bör avstå från sött kanske?
Har du dålig karaktär och/eller disciplin kanske det inte hjälper men prova det först.

Krom kommer inte att stärka dina svagare sidor. :)

Syftar inte på trådstartaren nu, utan tänker allmänt om viktnedgång, sluta röka, eller vad det nu kan vara. Jag tror inte att det beror på dålig karaktär om man inte lyckas med det målet man har. Vad menar man det uttrycket liksom?
"Nej, jag kunde inte sluta röka, pga min dåliga karaktär"
Det är snarare, i mina ögon, ett sätt att förflytta "ansvaret" till någon gen man har, man föddes med "dålig karaktär" ", därför kan jag inte sluta röka.
"Jag är en sådan som inte kan sluta röka"
Finns det såna? Hur är man en sån? Hur kan man födas till en sån person?

Jag tror inte det handlar om dålig karaktär eller inte. Det är att förenkla det.
Dessutom känns det lite skuldbeläggande "Du är en svag person som antagligen aldrig kan uppnå något"

mini
2005-12-10, 10:35
Jag har också jätteproblem med diciplinen. Det gäller bara tt ha en målbild. Har du någon förebild som du vill se ut som i kroppen? Snoka reda på fina bilder av personen/personerna, spara, sätt upp exempelvis på kylskåpet. Varje gång du frestas så tänk på din målbild.

Jag kan heller inte ha onyttiga saker hemma. Finns det så äter jag det. Planera dina inköp. Försonas med att maten inte är jättespännande alla gånger. Hitta ett annat belöningssystem/en annan tröst än mat.

Bestäm dig!

mini_Arnold
2005-12-10, 10:37
Syftar inte på trådstartaren nu, utan tänker allmänt om viktnedgång, sluta röka, eller vad det nu kan vara. Jag tror inte att det beror på dålig karaktär om man inte lyckas med det målet man har. Vad menar man det uttrycket liksom?
"Nej, jag kunde inte sluta röka, pga min dåliga karaktär"
Det är snarare, i mina ögon, ett sätt att förflytta "ansvaret" till någon gen man har, man föddes med "dålig karaktär" ", därför kan jag inte sluta röka.
"Jag är en sådan som inte kan sluta röka"
Finns det såna? Hur är man en sån? Hur kan man födas till en sån person?

Jag tror inte det handlar om dålig karaktär eller inte. Det är att förenkla det.
Dessutom känns det lite skuldbeläggande "Du är en svag person som antagligen aldrig kan uppnå något"

Du har rätt. Har inget med karaktär att göra.. mer med självdisciplin.
Vissa vill skada sig själv medans det finns andra som definitivt inte vill det.
Skuldbeläggande? På vilket sätt?
Jag vet inte riktigt hur det funkar i huvet på dom/er(?) som har dålig kosthållning. Hur tänker dom? Och varför? Men visst fan går det att ändra på det. Jag gav bara ett förslag av kanske hundra? Gjorde jag fel?

sissa
2005-12-10, 10:49
Du har rätt. Har inget med karaktär att göra.. mer med självdisciplin.
Vissa vill skada sig själv medans det finns andra som definitivt inte vill det.
Skuldbeläggande? På vilket sätt?
Jag vet inte riktigt hur det funkar i huvet på dom/er(?) som har dålig kosthållning. Hur tänker dom? Och varför? Men visst fan går det att ändra på det. Jag gav bara ett förslag av kanske hundra? Gjorde jag fel?

Nej, du har rätt att uttrycka dina tankar och åsikter vad jag vet :)

Jag tror att det kan finnas massor med anledningar till att man gör som man gör. Och vetskap räcker inte till. Åtminstone inte bara. Isåfall skulle nog alla sluta röka/ gå ner i vikt om man är överviktig, för alla vet ju att det är farligt.
Jag tror med andra ord inte att det bara är en "förnuftsgrej"

Logik är ett bra och effektivt verktyg för många saker, men det är inte applicerabart på alla grejer här i världen tror jag:-) Där får man nog komplettera med lite andra verktyg för att reda ut vad som ligger till grund för den livsituation man har

Antosh
2005-12-10, 11:03
Som andra har sagt, sätt upp ett (realistiskt?) mål som du vet att du kan uppnå, tex förlora 4 kg på 2 månader.

Sen Tänk på hur snygg du kommer vara när du uppnått det du vill, visst, utseende är inte allt och det har mycket med självförtroende och utstrålning att göra. Men! är du själv nöjd med din nya fina kropp så får man automatiskt mer självförtroende och alla andra kommer också tycka att du plötsligt är sjukt mycke attraktivare :)

Fungerar som motivation för mig, kan vara för jag tycker muskler e skitsnyggt och är rätt utseendefixerad :em:

mini_Arnold
2005-12-10, 11:08
Nej, du har rätt att uttrycka dina tankar och åsikter vad jag vet :)

Jag tror att det kan finnas massor med anledningar till att man gör som man gör. Och vetskap räcker inte till. Åtminstone inte bara. Isåfall skulle nog alla sluta röka/ gå ner i vikt om man är överviktig, för alla vet ju att det är farligt.
Jag tror med andra ord inte att det bara är en "förnuftsgrej"

Logik är ett bra och effektivt verktyg för många saker, men det är inte applicerabart på alla grejer här i världen tror jag:-) Där får man nog komplettera med lite andra verktyg för att reda ut vad som ligger till grund för den livsituation man har
Så du säger att alla som röker och äter onyttigt saknar sunt förnuft? ;)

Alm
2005-12-10, 11:27
När det gäller sånt här, så kan man antingen vara hård eller inte.
Jag tycker man ska vara hård.

Om du har ett mål du vill nå upp till, då måste du vara villig att göra uppoffringar. Är du inte det, så kommer du sannolikt aldrig nå ditt mål. Inse att det är du som bestämmer vad du äter, ingen annan.
Det är ett ganska lätt beslut du står inför, antingen väljer du att äta som du ska göra för att nå dina mål, eller så gör du inte det.

Det är knappast det svåraste beslutet du kommer att stå inför här i livet.

Om du inte gillar det jag säger, så kan vi linda in allt och säga att det säkert finns en psykologisk förklaring till beteendet. Men jag ser inga sådana tendenser här.

/En totalt okvalificerad psykolog

sissa
2005-12-10, 12:03
Så du säger att alla som röker och äter onyttigt saknar sunt förnuft? ;)

Nej, det sa jag inte vad jag vet.

Fartman
2005-12-10, 15:02
Ett tips é att skita i "deffen" i några veckor men avstå HELT från godis, kakor, chips, läsk, glass osv. Även om det är tufft i början.
Ät istället ren orafinerad (ngt lite mer fettsnål) husmanskost.
Då du vant dig av med alla de onyttigheterna, vilket tar kanske 1-2veckor, kan du succesivt bara minska portionerna och lägga till några förbränningspass per vecka så är du där... :thumbup:

Vad jag menar är att ta ett steg i taget, att skippa alla onyttigheter och strypa portionerna på en gång lär bara sluta med jojo-effekten. *screwy*

Men visst är det :whipped: som gäller.

Lalla är inne på något bra här, om du lyckas få bort det där jävla sötsuget (som i mina ögon mer är hunger/tristess) så lär det vara bra mycket enklare att starta igång en seriös diet senare. Sen, att bara lyckas få bort sötsakerna från iaf 6 av veckans dagar lär göra sitt när det gäller att få bättre form.
Själv äter jag mycket just nu och är inne i en tung uppbyggnadsperiod, trots att jag inte håller kosten så jättehårt har jag i princip aldrig något som helst sötsug.. däremot så blir jag hungrig rätt ofta och har jag varit hungrig för länge så kommer något som kan misstänkas som sötsug, men det är egentligen bara det faktum att kroppen vill ha mat NU.
Vad vill jag säga med det här? Jo, om du ser till att äta bra mat mer regelbundet så kommer du inte att ha samma problem med sötsug.

mangemani
2005-12-10, 15:09
ja gör precis som jag gjorde när jag slutade att röka,jag slutde pang bom,inge dra ner på ciggen eller liknande,bara la av helt...samma med dieten,den nya kosten samt dom mindre målen,jag började med det direkt och kroppen har inte reagerat negativt på det.

Sniggel
2005-12-10, 22:51
Du har rätt. Har inget med karaktär att göra.. mer med självdisciplin.

Ny bytte du bara ut ordet ju :-p
Kan man födas med Karaktär så borde man kunna födas med självdisciplin med :-p
Tycker snarare att karaktär är nåt som man kan bygga upp, låter som det, nåt som kan ändras.

Till Trådskaparen:
Jag själv har inget sötsug alls längre, förutom när jag fuskat med maten och inte ätit tillräckligt ofta (väntat mer än 6-7 timmar).
Dessutom har jag aldrig godis eller högsockerhaltiga saker hemma och får heller ingen lust att handla det om jag inte råkar vara jättehungrig NÄR jag handlar, för då har jag även ett sötsug och blir frestad.

Så mitt tips, vet inte om det funkar på dig men, handla alltid mat när du är mätt.

Lizzie
2005-12-11, 09:51
Så du säger att alla som röker och äter onyttigt saknar sunt förnuft? ;)

Det skulle jag vilja påstå, fast beroendeproblematiken är mycket svårare än så. Att bryta ett beteende är det svåraste man kan göra.

Alm
2005-12-11, 11:31
Det skulle jag vilja påstå, fast beroendeproblematiken är mycket svårare än så. Att bryta ett beteende är det svåraste man kan göra.

Det svåraste man kan göra ? Då har man inte mycket perspektiv på världen. Speciellt inte när man sitter i Sverige och gnäller över att man har svårt att äta rätt. That's all im saying.

mini_Arnold
2005-12-11, 11:43
Det svåraste man kan göra ? Då har man inte mycket perspektiv på världen. Speciellt inte när man sitter i Sverige och gnäller över att man har svårt att äta rätt. That's all im saying.
:thumbup: Precis.

pia
2005-12-11, 12:30
Du bör skriva matdagbok och även försöka analysera varför du äter onyttigt. Är det någon brist du har? Jag måste t ex alltid hålla reda på mina måltider och äta fullkorn och sådant som mättar och man håller sig länge på och se till att jag får i mig tillräckligt av alla näringsämnen. För lite eller fel kolhydrater gör att jag får enormt sötsug och även för lite fett. Tristess kan göra att du äter, stress, depression, för lite sömn mm. Det finns alltid en orsak att man gör det man gör och om man bara tycker det är gott så är det inte så svårt att sluta för nyttig mat kan också vara god men om du äter av andra orsaker så är det svårare och eftersom du skriver att du inte kan sluta så gissar jag på att du har andra orsaker till varför du äter och inte bara för att det är gott.

pia
2005-12-11, 12:37
Det svåraste man kan göra ? Då har man inte mycket perspektiv på världen. Speciellt inte när man sitter i Sverige och gnäller över att man har svårt att äta rätt. That's all im saying.
Om man inte varit i situationen så vet man inte heller hur svårt det kan vara. Man kan inte jämföra ett problem med ett annat för det är individuellt. Ett problem kan ses jättelöjligt för någon men är stort för en annan. Det handlar om upplevelsen och känslan.

blekfet2
2005-12-11, 12:47
jag brukar känna på mina valkar om jag känner att motivationen sjunker, då brukar man få ångest och skärpa sig..=)

hade godis över igår, visste att jag kommer att äta upp resten under söndagen om det fanns kvar något...så jag öste ner typ 3dl pepsi max i skålen så allt skulle bli oätbart...funkade perfekt :smash:

H.Emanuel
2005-12-11, 18:08
Det är väl förfan bara att ta sig i kragen och rycka upp sig, precis som att uteblivna resultat av träningen beror på lathet som det skrivs här ibland

GymTT
2005-12-11, 23:36
Jag har inte så svårt att motivera mig, bara att kika på bilder på sin idealfysik så tycker jag man känner suget att nå dit direkt...och det där med sötsaker, det går över fort, det var värst för mig första månaden, idag har jag inte druckit läsk, ätit godis, kakor, glass,saft på 3 år.

Helena B
2005-12-11, 23:42
Jag har inte så svårt att motivera mig, bara att kika på bilder på sin idealfysik så tycker jag man känner suget att nå dit direkt...och det där med sötsaker, det går över fort, det var värst för mig första månaden, idag har jag inte druckit läsk, ätit godis, kakor, glass,saft på 3 år.

3 år, är det sant!? Ja det var imponerande.

Rockhard
2005-12-12, 02:10
*grr* Jag vill inget hellre än att gå ner i vikt och vet precis hur jag ska äta och träna för att göra det. Problemet är att jag bara inte KAN motstå ifrån god mat och choklad. Ibland går det bra några dagar men sen trillar jag dit igen och blir lika arg varje gång

Någon som kan hjälpa mig med tips på hur man kan göra för att inte falla för frestelsen? Jag har b la hört att krom skulle minska sötsuget...

Det kan ju inte stämma för då skulle det ju inte vara något problem med motivationen. Men man kan ju äta choklad fast man går ner i vikt, ät lite mindra av något annat och träna hårdare bara så går det nog bra :)

Yes
2005-12-12, 03:45
Jag tycker inte någon vidare motivering skall behövas. Isåfall är det något som är fel i grunden. Se det såhär; behöver du motiveras för att inte käka råttgift? Skulle du ens fundera på det, även om råttgiftet var helt fantastiskt gott? Är du det minsta rationell frestas du såklart inte av råttgiftet - ditt liv och din hälsa är mycket viktigare än en fantastisk smakupplevelse.
Om du på samma sätt värderar att bli smalare, den bättre hälsan och allt annat positivt det medför, skall du inte ha några problem att motstå dålig mat. Du borde inte vilja äta det, och då skall inte heller någon motivering behövas.

King Grub
2005-12-12, 07:28
idag har jag inte druckit läsk, ätit godis, kakor, glass,saft på 3 år.

Och är du närmare din idealfysik i dag än om du ätit det du ville ha då och då, men med en bra grundkost, jämfört med att stryka det helt?

Lizzie
2005-12-12, 07:51
Det svåraste man kan göra ? Då har man inte mycket perspektiv på världen. Speciellt inte när man sitter i Sverige och gnäller över att man har svårt att äta rätt. That's all im saying.
JAG har inget svårt med att leva en hälsosam livsstil eller att välja rätt mat, men att bryta ett beteénde är skitsvårt! Jag uttryckte väl mig lite klumpigt...det svåraste av allt är det väl inte förstås - det är tex svårare att såga av sig sitt egna ben, men det trodde jag inte hörde hit riktigt.

Angel
2005-12-12, 08:48
igår letade ja i min garderob och plockade fram de ena efter de andra av snygga klänningar, små sexiga designerplagg, små söta toppar.

Och igenting passade...


Det va ett "I wanna die" moment...

snickers
2005-12-12, 12:47
att träna får mig att må bättre psykiskt. men även att se resultaten av träningen. det käns som att det är värt att vara nyttig i det långa loppet.