handdator

Visa fullständig version : Captains Log - squat's journal


scythe
2002-08-03, 20:58
Hepp!

Jag följer härmed grupptrycket och "skaffar" mig en journal. Den kanske inte kommer att bli lika flitigt och noggrant uppdaterad som vissa andras, men en del ökningar, träningsframsteg och mina tävlingsresultat kommer att komma upp.

Innan jag börjar kommer lite info om mig:
Jag är 18 år, 183 cm lång och väger 70-71 kg (i vanliga fall - förklaring följer). Denna sommaren har jag varit sjuk och legat på sjukhus två gånger för min Ulcerös Colit - en kronisk mag-/tarmsjukdom. Hade dropp och fick inte äta något. Vägde som minst 64,5 kg men jag har nu på ungefär en och en halv vecka gått upp till ca. 68-69 igen.
Jag började träna styrka lite lätt vid 14 års ålder då jag spelade ishockey men jag började träna seriöst när jag var 16. Då blev det mest bänk. Vid 17 års ålder blev det styrkelyft för hela slanten.

Jag tränar och tävlar som sagt i styrkelyft. Innan jag blev sjuk var mina bästa resultat (på tävling) i klass 75:
Knäböj: 140 kg
Bänkpress: 92,5 kg (utan bänktröja)
Marklyft: 160 kg
Totalt: 392.5 kg

Potential för 150-160 i knäböj och 170 i marklyft fanns i våras innan jag blev sjuk. Dessutom kunde jag säkert gjort runt 110 med bänktröja.
Har gjort 100 kg i bänk på träning utan "tävlings-stoppet" - alltså vanlig traditionell bänk som de flesta går efter.

Nu är mina träningsmål först och främst:
* Återfå min förlorade styrka
* Gå upp i vikt, kanske till klass 82,5 - alltså över 75 kg.
* Bli ännu starkare än jag var tidigare :)

Siktar på att lyfta 450 kg totalt i serieomgång 4 i allsvenska serien i styrkelyft. Den tävlingen går av stapeln i oktober.

Tränar ett styrkelyftinriktat program på fyra dagar i veckan:
Dag 1: Bänkpress
Dag 2: Knäböj
Dag 3: Bänkpress
Dag 4: Marklyft och knäböj

(var lugna, jag tränar axlar, armar, mage och allt annat men det är såhär jag ser på mina pass)

Knäböj- och bänkpass kör jag ett lätt och ett tungt vardera i veckan. Marklyftet körs tungt i perioder.

Just nu äter jag 4000-4500 kcal om dagen. Jag bryr mig inte så mycket om vad jag sätter i mig eftersom jag är såpass smal så gör det inget med lite extra fett. Först när jag gått upp några kg till ska jag börja ha mer koll på vad jag sätter i mig.


Träningsstatus:
Just nu ligger jag på väldigt lätta vikter efter sjukdomen. Många reps på 50-60 i bänk, 50-60 i knäböj och 80-100 i marklyft. Måste få igång musklerna!


Det var allt...så länge!
Är tacksam för åsikter, synpunkter och tips med mera!

scythe
2002-08-07, 14:45
Mina ben har blivit hemskt svaga men nu börjar jag känna någon form av styrka i dem igen.

Status 6 aug:
Knäböj - ASdjupa ;) :
3x6 60 kg
5 65 kg
1 80

Lårsträck:
6 30
6 50
6 60
3x6 75

Lårcurlen körde jag bara några lätta set. Den sket sig lite.

Fortfarande en bit kvar till min 3:a på 120 i knäböj som jag gjorde i våras. Med knälindor dock.
Några pass till och jag kan lassa på lite tyngre.

Respons?

Kjellstroem
2002-08-07, 15:02
Hur länge och i vad var du sjuk egentligen? :)

Ser ut som du tappat mycket, framför allt i knäböjen.

Mallan
2002-08-07, 15:06
:eating: :eating: :eating: för allt du är värd.
Ska bli intressant att följa dina framsteg.

:bpump: på så ska du se att du är tillbaka fortare än du anar


:thumbup:

scythe
2002-08-07, 17:47
Kjellstroem: Jag blev sjuk i mitten på juni. Problemet är att jag inte fick/kunde/orkade äta så mycket. Fick dessutom kortison som är muskelnedbrytande och med muskeltrötthet som en vanlig biverkning. Äter forfarande skiten men trappar ner på det allteftersom.
Mina träningsvikter är inte så illa som de ser ut. Första passen efter jag har varit sjuk är alltid hemska och sega som bara den. Ökar ganska mycket från pass till pass.

mallan: Japp, jag :eating: på som f*n! Så nu kommer jag bli grym! :)

Tack för er respons!



Over and out.

scythe
2002-08-08, 20:15
Usch då!
Bänkpass idag! Såhär ser min bänk ut just nu:
(detta är inte dagens pass utan bara lite allmän status)
4:a med hjälp på 70
5:a på 65
7-8:a på 60.
Kör många lätta reps på 50 också för att komma igång.
Har gjort en 3:a (4:a med hjälp) på 90 kg. en bit kvar där med...

Det jobbiga är att, efter sjukdomen, kan jag köra t.ex. 3 reps lätt på en vikt, sen går inte den fjärde och femte för jag får mjölksyra!
därför kör jag en massa lätta på 50 för att bli lite mer uthållig.



aktuell marklyftstatus kommer... =)

go' kväll!

:eating:

scythe
2002-08-09, 18:58
Marklyft och knäböj idag!

Marken gick mycket bättre än första passet (efter sjukdomen), då jag körde 6:or på 80 och knappt orkade en 4:a på 100.
Idag körde jag 4x6 på 100 och klarade nästan en 3:a på 120.

Tidigare har jag gjort en 5:a på 135, en 3:a på 140 och en 2:a på 150.

Jag var jävligt seg i benen efter marken eftersom jag kör sumo och därmed lyfter mer med benen än i vanlig traditionell mark.
Fick köra lätta knäböj, men jag körde 3x6 på 90 i lårsträck! :)

Nu ska jag äta ostbågar och bli fet. :D

scythe
2002-08-15, 13:30
Lite styrka i benen börjar komma tillbaka nu.
Körde en ganska lätt 6:a på 70 i böj och sedan 3x3 på 80.
Avsevärd ökning sedan första passet då jag orkade en 3:a på 60. =)
Nästa vecka blir det ännu mer vikter! :naughty:

För övrigt har jag gått upp drygt 2900 kg så jag väger nu 3000 kg, lite lätt bulkig.

Mallan
2002-08-15, 13:43
För övrigt har jag gått upp drygt 2900 kg så jag väger nu 3000 kg, lite lätt bulkig.

Lite lätt ENORM skulle jag vilja kalla det!!:D

Pudzianovski
2002-08-15, 15:40
jävligt enorm!!!

:D

jwzrd
2002-08-15, 21:28
Fler styrkelyftare och färre discobyggare till forumet!! :)

/Patrik

scythe
2002-08-22, 12:00
Bänkpass i måndags med en 4:a på 75 på topp. Fortfarande kasst men det går bättre å bättre. Känns fortfarande lite sorgligt att man gjort en 6:a på 85 i sina dar! ;)

I marklyftet har jag ökat över 10 kg från förra passet då jag körde en 2:a på 120 missade 3:an. Igår lyckades jag dra två 3or och en 2:a på 130!
Sumotekniken rockar! :D

I knäböjen börjar jag komma till baka lite också, två ganska lätta 1or på 90. 100 hade gått också men eftersom jag var så slut efter marken blev det inte så.

Jag älskar det här! ;)

Om drygt en timme ska jag ge mig iväg och träna ett bänkpass. Förhoppningsvis går det bra. Det kommer ni att få höra i så fall! :)
Återigen påminner jag er om att när jag säger (skriver) att jag ska iväg och träna bänkpress menar jag inte ENBART bänkpress utan en massa olika övningar som gör att jag blir bättre i bänken.
Bara så att jag inte får skäll av någon. ;)


Ha det!

scythe
2002-08-22, 19:37
Tillbaka!
Dagens bänkpass var inget att skryta med, inga ökningar från förra. 4:a på 75 och lite 4-6or på 70 osv blev det.
Ökning dock i bänkpress med smalt grepp då jag körde 3x6 på 60. Förra passet klarade jag bara 3x4.
Jag skyller på att jag drog mark i går och är seg i hela ryggen och axlar efter det - därför gick bänken lite halvkasst.
Marklyftet körs vanligen på fredag/lördag men jag fick förskjuta det lite förra veckan.

Nu ska jag proppa i mig lite mat eller nåt.
baj baj! :eating:

scythe
2002-08-26, 19:57
Benpass i lördags. Stark som bara den var jag! =)
I knäböjen gjorde jag bl.a. en 6:a på 80 och en 3:a på 90.
Testade också att böja med lindor för första gången på flera månader. Testade då bara en 1:a på 90 eftersom jag inte hade pass. Ont som vanligt gjorde det i alla fall och jag fick fina mörkröda sår i knävecken. =)

Idag var det bänk som gällde och jag klarade nästan en 3:a på 80. Fortfarande fööööööör svaaaaaaaaaag.
3x5 på 72.5.
När jag gör en 6:a på 80 vet jag att jag gör 95 i alla fall.

Snedbänk 3x6 55 kg gick lätt. 60 nästa gång!

ETK_TIS
2002-08-28, 14:29
Har samma åkomma som dig , vilka piller stoppar dom i dig ? jag går på Imurel och Salazopyrin + har fått remicade en gång , pga ett skov som inte ville gå över , varade i ett halvår

scythe
2002-08-29, 11:27
ETK_TIS: Jag har ätit Asacol i 1½ år men de misstänkte att det påverkade mina njurar så jag ska nog få testa Salazopyrin jag med. Så just nu äter jag ingen medicin förutom kortison som jag trappar ner.
Vad är Imurel och remicade? Fungerade det då (på skovet som inte ville gå över)?

ETK_TIS
2002-08-29, 16:02
Imurel är cellgifter , man blir trött av det , mår illa nån gång , det jobbar mot immunförsvaret , remicade är ett protein som stoppar vissa saker i vårt immunförsvar , för det är ju det som gör oss sjuka , Och jag kan säga att jag blev besvärsfri på 12 timmar efter den kuren , (tas i dropp) ,
Hur länge har du haft sjukdommen ? jag är inne på mitt 12 år

scythe
2002-08-29, 21:16
ETK_TIS: Låter intressant. Vilket sjukhus gav remicade till dig? När var detta? Det skulle jag behövt i somras för det skovet ville inte ge sig. Är fortfarande inte helt 100% bra.
Jag har haft sjukdomen lite mer än 2 år nu.

Har din sjukdom påverkat din träning mycket?
Äter du proteinpulver eller kreatin?

TheSQUAT
2002-08-30, 07:58
Hej!
Jag är ny här på forumet men sitter o ögnar igenom de olika avdelningarna. Själv är jag 34 och har Ulcerös Colit i hela tjocktarmen sen 17 års ålder. Det har varit tuffa år där sjukdomen (precis som den brukar) kommit o gått i skov. Medicinerat har jag gjort precis hela tiden. Det som funkat bäst är gamla hederliga Salazopyrin (har testat ALLT) Jag började träna vid 17 års ålder just innan sjukdomen bröt ut. Jag vägde när jag började träna 68 kg vid 176 cm längd.
Idag väger jag 91 kg i hyfsad form. Är sugen på att ställa mig på scen 2003 el 2004
Lite om nuvarande status:
Bänkpress 4 rep @ 145 kg
Marklyft 4 rep @ 185 kg
Knäböj 6 rep @ 180 kg (här har jag varit starkare. Bygger fortf upp efter knäskada)
Ville bara berätta lite om att det går göra bra framsteg trots en så jobbig sjukdom som du o jag har. Det har varit jäkligt mycket upp o ner genom åren. Värst är det när man varit rejält dålig och tvingats gå på cortisonkurer för då ryker det alltid en del muskler.
Jag har sent omsider lärt mig att det som funkar bäst o stressar sjukdomen minst är relativt tung lågvolymträning. Sjukdomen (när den är mer aktiv) kräver STORA mängder protein! När jag är inne i sämre perioder äter jag MYCKET mer protein o glutamin än vanligt o lyckas behålla muskelmassan bra tycker jag.
Överhuvudtaget lyssnar jag mycket mer på kroppen nu än tidigare o är inte lika överambitiös på jobbet osv som jag var tidigare. Mår jag bra på alla plan så funkar magen bättre också. Det tycks minska risken att gå in i ett "skov".

Hör gärna av dig om du vill utbyta erfarenheter!
Ska lägga upp en journal själv framöver.
Kör hårt!

ETK_TIS
2002-08-30, 14:05
Remicade fick jag för två år sen , en sån dos räcker mellan 2-4 år , och fick det i Kalix ,
Om jag har nå råd att ge dig är att stressa av , läs vad TheSQUAT har skrivit , det är samma för mig ,
Det enda jag vill tillägga , maten ska du va noga me , jag äter mer fibrer , med andra ord mycke grönt , och frukt

scythe
2002-08-30, 16:58
Tänkte bara berätta denna högst intressanta nyhet för alla som roar sig med att läsa min journal (?):
Imorgon ska jag förmodligen testa vad jag går för i knäböjen med lindor och splitter ny TITAN-dräkt. :D
Har inte böjt med dräkt och sånt sedan serieomgång 2 i mars.
Det känns som om det kan gå precis hur som helst men ett pers vore jäkligt kul!
Återkommer med resultatet... *spännande musik* ;)

För övrigt gör jag nog 90 i bänk nu med lite tur.


Hej då!

scythe
2002-09-01, 16:32
Mitt tidigare nämnda försök att knäböja med lindor och dräkt (för första gången sedan mars) gick så här:

Uppvärmning: reps på 20 kg, 50 kg, 60 kg, 80 kg
Lindor och dräkt på. Dock med axelbanden på dräkten nere fortfarande.

1:a på 100 kg LÄTT!
1:a på 120 kg LÄTT!

Axelband på!

1:a på 142.5 kg BOM! :(
1:a på 142.5 kg BOM! :(

Tråkigt att missa 2 gånger på 142.5 (pers) men det är inte så långt borta. Det var bra att få känna på vikten eftersom jag inte har haft på tyngre än 110 kg på jättelänge.
Några saker i tekniken som ska förbättras - sen tar jag det! Sen ska jag ju bli starkare också! ;)

Sen gjorde jag en fin 5:a på 90 (som jag tidigare bara klarat en 3:a på)!!!! utan lindor och dräkt då förstås!

Mat är det som gäller nu.

ETK_TIS
2002-09-03, 06:59
Dom där vikterna kommer upp ska du se , jag tyckte det var en evighet innan jag lyckades med 200 i böj , att marken kom nästan sammtidigt , skyller jag på att den mentala spärren släppte :D

Forest
2002-09-03, 08:44
Jösses vad fort du kom tillbaka i form från sjukdomen Squat!

Jag är oerhört imponerad av den inställningen som ni alla tre har med den besvärliga sjukdommen. Bara vägra att låta den påverka livet låter det som - respekt!

Själv kan jag bara drömma om de resultat som TheSQUAT presterar. Perfekt förebild och poäng till detta forum igen.

scythe
2002-09-13, 13:10
Hepp!

Ett tag sedan jag skrev nu men ändå. Såhär ser det ut just nu:

Knäböj: 3 @ 95
Marklyft: 3x6 @ 120 LÄTT! 130 nästa gång!
Bänkpress: 6 @ 75, 4 @ 80
Dessutom testade jag bänktröja igår, 97.5 gjorde jag ganska lätt. Missade 100 dock.
97.5 är inget att skryta med (har ju gjort 100 utan tröja) men det kommer, nu har jag fått känna på lite tunga vikter iaf.
Det är fruktansvärt ovant med bänktröja och lite annan teknik krävs. Dessutom gör den riktigt ont - jag har sår på armarna :D
När jag lärt mig hur tröjan fungerar kan det nog bli 5 kg till.

Nu är det styrkeltyfttävling nästa lördag!
Hur ska det gå? :confused:

Ha det bra gott folk!

scythe
2002-09-16, 12:42
Tävlingen närmar sig och paniken sprider sig i kroppen! ;) I dag blir det ett bänkpass, förmodligen med tröja för jag måste känna lite var jag ligger och vilken vikt jag ska gå in på.

Jag tror ingångsvikterna blir såhär:
Knäböj: 125 kg :rolleyes:
Bänkpress: 90 kg
Marklyft 150 kg

+/- 5 kg

Jag ska nog gå på 140 i anda knäböjen, 95 i bänken och 160 i marken. Om jag nu tar det i första ;)

Det vore kul att passera 400-kgs-gränsen totalt. Men det kan gå precis hur som helst. Vem vet, jag kanske bommar ut mig?! :D

Just nu:
2:a @ 100 i knäböj (en 3:a om jag inte är trött)
120 i knäböj med bara lindor
150 i marklyft ganska lätt (efter tung knäböj)
Bänk 95-100 med tröja???

Kommer att gå i 75:an. Väger ca. 70 kg för tillfället.

Over and out.

scythe
2002-09-20, 21:47
Hej alla intresserade! ;)

Imorgon gäller det - serieomgång 3 i styrkelyft. Allt slit för att komma tillbaka efter sjukdomen sedan slutet av juli ska nu förhoppningsvis löna sig. Dock gråter jag inte om det inte går sådär jättebra, hellre är jag bra till serieomgång 4/DM om ytterligare 3 veckor.

Men viktigare än något annat: DET SKA BLI JÄVLIGT KUL!!!! :D

Invägning kl. 9-10.30 imorgon. USH, det innebär att jag få gå upp kl. 7! :rolleyes:
Återkommer med resultatet.

Wish me good luck! :)

emmzan
2002-09-20, 22:20
GOOD LUCK!!!!

Mallan
2002-09-21, 11:52
Massor av "Lycka till" & "Good Luck"!

:kickass:

Valrossen
2002-09-21, 12:49
Lycka till!! hur laddar du inför en tävling?? mat och sånt tänkte jag på ,,



Jimmy:smokin:

scythe
2002-09-21, 20:05
emmzan och mallan: tack för ert intresse! :)

valrossen: tack du med! det enda jag gör för att ladda upp är väl att slänga in ett extra mål med pasta dagarna innan tävlingen.

Tävlingen gick såhär:

Knäböj:
Gick in på 125 kg. Ganska lätt och jag begärde 140 i andra, men jag var skitorolig för att jag skulle missa det. Jag gick dock väldigt djupt i 125-böjen och gick då lite grundare på 140.
Den gick SPRÄTTLÄTT! ;) Den bästa böj jag gjort på tävling nån gång.
150 i nästa och jag var såååå nära att ta den också! Hade någon pissat underifrån på stången hade jag klarat den! ;)
Men jag är nöjd, var ju osäker om jag skulle få 140. Tangerat pers alltså (och nääästan ett pers med 10 kg).

Bänkpress:
Här var det inte lika roligt. Gick in på 90 kg, vilket var hyfsat lätt. 95 i andra men här var det liiiite för tungt och jag missade. Gick om på 95 men då gick det inte alls.

Marklyft:
Skulle gått in på 150 men på uppvärmingen gick jag upp till 140 och det kändes ovanligt tungt. Jag gick då raskt och meddelade en sänkning med 10 kg - alltså 140.
Drog sedan 140 i första (lite lättare än på uppvärmingen). Begärde 150 i andra och det gick också, rätt tungt. 155 begärdes i 3:e men efter en stund bestämde jag mig för att avstå tredje lyftet.

Efter 150 i marklyft hade jag 380 totalt och 392,5 är mitt pers. Alltså vann jag inget på att dra 155 också, då skulle jag ju bara få 5 kg till på ett resultat som inte spelar så stor roll för mig ändå. Dessutom var jag lite yr i bollen eftersom jag inte ätit alls mycket under själva tävlingen (som tog lång tid eftersom det var två grupper). Kan nog ha varit därför jag tog slut lagom till marklyftet.
En annan kul (?) grej som hände (det började på bänkpressen) var att jag fick någon form av kramp i underarmarna vilket resulterade i att bl.a. min tumme och sedan långfingret åkte in i handen och jag fick bända upp dem m.h.a. andra handen. Så höll jag på resten av tävlingen. Det såg ganska kul ut faktiskt. :laugh:

Allt som allt 140-90-150=380 kg. Inget att skryta med men jag har kapacitet för 410+. Lite av det kommer nog på DM om tre veckor! Då jäklar! Jag är tillbaka nu! :naughty:

Förresten böjde min klubbkompis (född 83), 230 kg med bara lindor, vägandes 89 kg!!!!!!



Ha det gött gott folk!

Mallan
2002-09-22, 09:10
Jag tycker du har gjort en ruggigt imponerande "comeback"!!
Skryta!?....ska du absolut göra!

Det är bara att fortsätta ladda inför DMet, kör sa det ryker!!!

Jag haller alla tummar och är säker pa att du kommer att fortsätta imponera pa bade oss, som läser din journal, och dig själv.

:hbang:

:D

spinkoo
2002-09-22, 11:21
Tycker också att du får skryta. Inte dåligt för en comeback, dessutom kommer det ju gå ännu bättre nästa gång:eek:
Kör hårt nu:kickass:

MVH/spinkoo

Niclaaas
2002-09-22, 15:48
tycker också att det ser riktigt bra ut. skulle vara kul om du kunde skriva upp hur dina träningspass ser ut på ett ungefär. hur stor skillnad blir det när man kör med lindor & dräkt?

kör på!

scythe
2002-09-22, 19:47
Tackar tackar, smickrad av allt beröm! :)

Tillägg: vägde in på 69.95 kg

Niclaaas: Det är väldigt individuellt hur mycket man får ut av lindor och dräkt. Beror på hur duktig man är på att utnyttja dem. Själv får jag nog ca. 25 kg, vilket är helt okej! :)
Mina träningspass? Jag kan ju ta och skriva upp exakt hur jag tränar de kommande passen om du är intresserad.

Nu ska jag ta det lite lungt efter en tuff helg och vila och äta en massa, sedan ska jag börja träna igen på torsdag. Då är det bänk som gäller!


Ha det bra alla! :kickass:

scythe
2002-10-01, 10:33
Godmiddag! (det ska bli gott ja!) :)

Tänkte att jag skulle skriva upp ett av mina träningspass. Tränade bröst igår, passet blev lite halvdant för jag var lite stel i kroppen. Körde ju bröst (bänk) i lördags.

Såhär såg det ut i alla fall:
Bänkpress 5,4 @ 80 kg :D
Snedbänk i smith 6 @ 50 kg, 4 @ 60

Sen körde jag en övning för baksida axlar eller nåt där jag låg på snedbänken i smithen med magen mot bänken och drog stången underifrån. Vet inte vad den heter men i alla fall:
8 @ 30 kg, 8 @ 35 kg, 6 @ 40 kg

Vet inte heller vad nästa övning heter heller, för triceps e den i alla fall. Man kör den i den där cable-grejen.

6 @ 50 kg, 2x6 @ 70 kg

I själva verket är det ju inte 70 kg p.g.a. utväxlingen.

Sen hann jag inte med mera. Vanligtvis kör jag fler set men tog det lite lungt idag. Ett mer seriöst pass blir det på torsdag. Idag är det ben som gäller!

En 5:a på 80 är jag helt nöjd med. Kan nog göra en 6:a om jag inte är så seg. Då vet jag att jag gör 95 kg i 1RM.

Vägde 71,5 kg igår också. Dock på kvällen men inte helt fullproppad av varken mat eller vätska. Är nog på väg upp i vikt nu också. Det har inte varit så lätt att gå upp innan för min kropp har inte tagit upp all näring den fått i sig. Jag är fakstiskt inte helt 100 % frisk än. :em:

Ha det gött!

scythe
2002-10-07, 20:20
Måndagkväll... *gäsp*
Kan börja med passet i lördags som jag förutspådde skulle bli förjävla dåligt men det blev det inte:

Marklyft
3 @ 140 kg

Knäböj
3 @ 100 kg (lätt, en fyra hade gått men jag sparade mig)
med lindor:
1 @ 120
1 @ 130

Detta är pers!! har aldrig gjort 130 med BARA lindor innan, dock har jag ju gjort en 3:a på 120 men det är fortfarande ett pers! :)
Dessutom har jag aldrig gjort mer än 3 på 140 i mark heller.
Lördagen slutade med öl, tack vara mina hemska kompisar! ;) Varfööööör???????

Idag var det bänk och det blev
3x2 @ 85 kg
6 @ 75 kg

Ännu en gång vill jag påminna om att jag endast skriver upp de intressanta resultaten från träningen, alltså jag körde inte t.ex. ett set marklyft på 140 utan lite annat smått och gott också! :)

På lördag är det styrkelyft-DM i Borås... Invägning 08:00 såg jag nyss! fy FAN!!!!!! får gå upp hur tidigt som helst eftersom jag bor ganska långt ifrån!

Ingångsvikter (förmodligen):
Knäböj: 140 kg (pers!)
Bänkpress: 90 kg
Marklyft 150 kg

Detta är de vikter jag slutade på förra tävlingen (380 kg) :D
Vikter jag måste klara för att bli nöjd (minst): 150 i knäböj, 95 i bänk och 160 i mark (samtliga går jag på i andra lyftet).

hej dååååhh!

spinkoo
2002-10-07, 20:45
Kul att följa en styrkelyftare!!! Lycka till på tävligen:cheers: :kickass:

scythe
2002-10-13, 10:02
Då var DM avklarat.
I fredags somnade jag kanske vid två-tiden om inte ännu senare. Gick upp 5:30, astrött och allt kändes förjävligt. Hade ingen lust att tävla alls.
Kom dit, vägde in på 70,57 kg, hade förfarande ingen lust att tävla.
Hursomhelst,

Knäböj:
Gick in på 140 som gick lätt, 150 i andra ganska tungt men jag fick den! 155 i tredje fick jag kämpa med länge, lite för länge för jag missade den precis. Var bombsäker att jag skulle klara den men energin tog slut efter en stunds kamp.
150 fick jag och det var pers med 10 kg. :)

Bänkpress:
Skulle gått in på 90 men kände mig lite osäker så jag sänkte till 85 vilket gick lätt. 92,5 begärdes i andra och det gick bra. Försökte på 95 i tredje, tryckte upp vikten men fick underkänt p.g.a. en liten sänkning. :rolleyes:

Marklyft:
Gick in på 150 som jag drog lätt, gick på 157,5 i andra för att få ihop 400 kg totalt. Det lyckades jag också med! 162,5 i sista skulle ge mig pers i marklyft och dessutom finputsa mitt redan satta sammanlagda pers. Jag drog den! :D

Slutresultatet blev alltså 150 - 92,5 - 162,5 = 405 kg, pers med 12,5 kg! Dessutom fick jag 301,5 poäng, 292 var pers innan.

Som om inte det skulle vara nog, jag vann i klass 75 också! :confused:
Det var iofs bara två med, men ändå, det var jävligt kul att både persa och vinna.
Med tänke på all skit som har varit under sommaren och hösten var detta en väldig lättnad! :thumbup:

Nu tar jag sikte på tyngre vikter!

Ha det gött alla!

spinkoo
2002-10-13, 10:43
Vad säger man. DU rockar:hbang: :hbang:

Grattis till vinsten, ser fram emot mer sånt här nu:kickass: :kickass:

Mallan
2002-10-13, 16:38
...Du rockar FETT!!!

:bow:
:hbang:

Stort GRATTIS!
:cheers: :D :cheers:

scythe
2002-10-14, 20:14
mallan, spinkoo: tackar så mycket! *återigen smickrad* :)

scythe
2002-10-18, 22:20
Bandet KoRn har en låt som heter "Dead" med en text som speglar lite hur jag känner mig just nu:

"All I want in life is to be happy...happy...

It seems funny to me,
how fucked things can be,
everytime I get ahead,
I feel more dead..."


Varje gång jag känner mig glad, att något går bra och att vinden har vänt är det något som går åt helvete ändå.
Varför blir jag inte frisk? Jag blir lite bättre och tror att jag ska bli frisk men så skiter det sig ändå.
Jag vill inte klaga, jag har inte klagat någonting den tid jag varit sjuk för jag vet att det finns så många som har det så jävla mycket värre än jag, men ibland är det svårt ändå...







:sleep:

scythe
2002-11-13, 22:33
Mitt inlägg försvann! :insane: Tror jag, jag skrev ett förut.

Jag lever, fastän jag inte tränar. :)

Tränade en gång förra veckan med då jag körde bänk med bl.a.
6 @ 70 kg
7 @ 75 kg

Positivt, då har jag inte tappat så mycket sista veckorna i alla fall.
Planerar att börja träna riktigt om 1½-2 veckor.


Har satt upp några nya mål:

#Kroppsvikt#
Nu: ca. 70 kg
Mål i feb-mars: 75 +

Vill ligga runt 75 så jag kan gå ner precis under när jag tävlar (annars blir det klass 82,5).

#Knäböj#
Nu: ca. 150 kg
Mål i feb-mars: 165 +

#Bänkpress (utan bänktröja)#
Nu: ca. 90 kg (med muskelminne på 100 kg)
Mål i feb-mars: 100 kg (110+ med tröja?)
Mål i juni: 110+ (120+ med tröja?)

#Marklyft#
Nu: 160 kg
Mål i feb-mars: 175+

När jag når dessa vikter ligger jag runt fina 450 kg totalt. Har en känsla av att jag kommer att lyfta mer i knäböj än i marklyft så småningom. Precis som en riktig styrkelyftare! ;)

Ni som läser detta inlägg, kom nu ihåg att jag har sagt(skrivit) att jag ska gå upp till runt 75 kg i februari-mars. Detta sätter lite press på mig, särskilt om ni ibland frågar "hur går det med vikten?" då säger jag "ööööh, bra....he he he" och springer ifrån datorn och börjar äta en massa! :D

Har allvarliga funderingar på att lägga upp några bilder som alla andra tuffa gör. Om någon tjatar på mig lite.

puss

spinkoo
2002-11-13, 22:37
Tjena kaptenen:)

Hur går det med vikten:notme: :D


Kanske skulle ta och lägga upp lite bilder så du blir lite tuff?:p ;)


Haha, nu ska jag sluta vara dryg, kom igen nu kapten så brööölar vi lite...

scythe
2002-11-14, 19:50
spinkoo din gamla get! ;) :thumbup:
med vikten går det bra! ;) får se hur det blir med bilderna...
jepp, dags att börja bröööla! :kickass:

spinkoo
2002-11-16, 10:15
Gamle get...:laugh:

Tja rätt lik egentligen...:em: :notme:

:cryout:

scythe
2002-11-21, 23:02
Tänkte göra ett tillkännagivande:
Jag håller på att bli GALEN! Jag har tränat en gång på en månad! Jag blir verkligen galen! :smash:

Eftersom jag inte har något och skriva tänkte jag vara lite originell. Alla skriver sina ökningar, jag tänker skriva mina minskningar. :D (Har inget vettigt att skriva ändå)
Skriver bara om bänkpressen för den har jag hållt på längst med.

* Juni 2000 - 80 kg
Blev sjuk på hösten och tappade ner till 70 kg

* Maj 2001 - 95 kg
Lite olika faktorer drog ner min bänkpress till ca. 80-85.

* Oktober 2001 - 100 kg
Blev sjuk i november eller nåt, efter det tog jag ca. 90

* Maj 2002 - runt 100 kg igen (lite mer kanske)
Blev sjuk på sommaren, alltså nu i somras och tappade ner till ca 80 kg. Ryser när jag tänker på det. :cryout:

*Oktober 2002 - ca. 95 kg
Har varit sjuk lite av och till. Just nu ligger jag nog på ca. 85-90.

Detta var otroligt intressant va? ;) :notme:

Men nu ska det bli ändring, jag ska bli starkare än jag någonsin varit förut! Inga fler minskningar!

Hej då alla glada!

scythe
2002-12-14, 19:30
Puuuh!
det var längesedan jag skrev i journalen nu. Tränar för tillfället ingenting, lite hemmaträning bara men det kommer.

Tänker härmed göra något som jag aldrig trodde jag som styrkelyftare skulle göra. Nämligen att lägga ut en bild. När ni nu granskar bilden och gör bedömningar vill jag att ni ska ha följande i åtanke:

# Bilden är tagen med en webkamera i sketet ljus
# På bilden (som togs idag) väger jag 4 kg mindre än för ett par månader sedan.
# Jag har inte tränat ordentligt på 2 månader.
# Jag är ingen byggare, jag är styrkelyftare!
# Jag är ingen bildexpert, vet inte hur man ska göra osv.
# Ena armen på bilden används för att trycka på "Ta bild" med musen. :)
# Jag ser detta bara som en kul grej.
# Jag är en väs-anka! FSSSSSSSSSSST FSSSSSSSSSSSSSSST!











Håll i er nu, hoppas ni kan hitta några spår av muskler i alla fall. :)


http://powerlifting.digitalrice.com/b/moi.jpg

Mallan
2002-12-15, 13:34
Har haft alla pastaenden i atanke och kan bara säga:

http://www.planetsmilies.com/smilies/love/love15.gif

Hur kommer det sig att du har lagt träningen "pa hyllan"!??!

spinkoo
2002-12-15, 14:51
Du var mig fan en riktig bit...:eek:

scythe
2002-12-15, 16:29
mallan: *smickrad* :em: jag har inte lagt träningen på hyllan, jag är bara inte i skick att åka iväg till gymmet å träna. är kass i magen nämligen så näringsupptaget är ganska dåligt. :( jag hoppas göra gym-comeback i januari.

spinkoo: tycker du verkligen det? :cheers: :D

Måste erkänna att jag har lite pump utav hemmaträningen på bilden... ;) Men den förhåller sig ganska bra till verkligheten.

Tack för responsen, KUL!

ha det!

tillägg: kom nyss på hur man gör om man inkluderat för många smilies i inlägget och det försvinner. man trycker helt enkelt på bakåtknappen några fler gånger. fast det kanske ni visste.

scythe
2003-01-06, 20:12
Tänkte bara skriva lite vad jag håller på med just nu...
Har haft ett helvete med min sjukdom (=kass mage) nu fram och tillbaka i ett halvår. Senaste månaderna har varit dåliga men nu verkar det ge sig...igen... :em:

Tränar inte på gym utan hemma (inte länge till), där jag leker med en skivstång med vikter upp till 50 kg. Det är bra för då kan jag inte frestas att träna för tungt i bänken (kör på en träbänk :)), kör istället låg vikt och många reps för att komma tillbaka igen. Därmed ger jag också axlarna en chans eftersom jag inte orkar köra någon axelövning på mer än 50 kg. Axlarna och latsen har sackat efter lite i höst så de får en chans att komma ifatt nu.
Militärpress 30kg x 18 reps. Det är ganska okej för att vara en slö gås vilket jag känner mig som nu. :)

Jag tänker inte sätta upp något datum för när jag ska börja träna eller när jag ska vara tillbaka och ta 100 i bänk igen. Varje gång jag gjort det har det gått åt helvete... Det får bli när det blir! :)

Kaptenen har talat... :cheers:
Skrivit...

Pudzianovski
2003-01-06, 20:15
Du fixar 100 lätt!

Bara du får vara skadefri så!


good luck!


:kickass:

scythe
2003-01-09, 20:23
Pudzianovski: Tack! :thumbup: När jag gjort det igen ska det höras över hela Kolozzeum!!! :D

Mallan
2003-01-09, 21:50
Väntar med spänning och haller tummarna för att du haller dig frisk.
100kg kommer bli en barnlek!!
http://www.smiliemania.de/smilie/00000341.gif

scythe
2003-01-10, 11:39
mallan du e go'! :) :cheers:

...och när hundringen kommer ska det inte dröja länge förrän hundratian kommer! :bpump:


[EDIT] Förresten har jag börjat smaska i mig en burk med Fairings L-Glutamin! :eating: :hbang:

Ondjultomte
2003-01-10, 13:24
men hallå bilden fungerar ju inte :) bara jag som kanske är lite sent ute?

scythe
2003-01-10, 13:31
det var som... den ska fungera! har ingen aning om varför den inte gör det, men det gör inget för det var inget kul ändå! :) det får komma en ny när jag blir stor och stark igen!

Ondjultomte
2003-01-10, 14:25
ahaja ... den bara "försvann" helt spårlöst ... jag förstår ... ;) :p

scythe
2003-01-13, 18:19
Ondjultomte: :p :notme: Den ligger på servern (enligt ftp i windows) men det går ändå inte att hitta den...



Jag håller på att bli frisk nu äntligen! DET ÄR SÅ GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTT!!!!!!!!!!!! :cheers: :cheers:

Snart blir det flitig uppdatering av journalen igen!
:bpump:

Valrossen
2003-01-13, 20:12
Kul och höra!!

Ska själv skaffa tävlings-licens för styrkelyft snart har jag tänkt. Vet du om man får tävla i ungdomsklassen under tiden man är 17?

/ Jimmy:smokin:

scythe
2003-01-13, 23:06
Det finns två ungdomsklasser: Ungdom 1: 14-17 och Ungdom 2: 18-20. Jag tror man är ungdom till det år man fyller 21.

Vilken viktklass blir det då?
Kör hårt! :thumbup:

Mallan
2003-01-14, 10:31
Originally posted by squat
Ondjultomte: :p :notme: Den ligger på servern (enligt ftp i windows) men det går ändå inte att hitta den...



Jag håller på att bli frisk nu äntligen! DET ÄR SÅ GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTT!!!!!!!!!!!!

Snart blir det flitig uppdatering av journalen igen!
:bpump:

:thumbup:
http://www.smiliemania.de/smilie/00000294.gif

Valrossen
2003-01-14, 18:28
Originally posted by squat
Det finns två ungdomsklasser: Ungdom 1: 14-17 och Ungdom 2: 18-20. Jag tror man är ungdom till det år man fyller 21.

Vilken viktklass blir det då?
Kör hårt! :thumbup:

Ok, blir nog -90 tror jag. Har gjort 135 i böj, 95 i bänk och 180 i marklyft utan någon utrustning än så länge.

mvh
Jimmy:smokin:

scythe
2003-01-14, 21:18
Var på gymmet idag för första gången sedan 11 november eller nåt. Det var gött!
Det blev ett ganska lugnt benpass.

#Knäböj#
6 @ 70 kg
3x12 @ 50 kg

Detta var lätt. Problemet är bara att jag blir så jävla trött så fort! Benen blir som spaghetti efter första setet. Så är det alltid när jag varit sjuk. Benen brukar komma tillbaka rätt fort för mig så om några veckor ligger jag och reppar på 100+ igen! :)


#Benspark#
Får lite ont i knät när jag kör tungt i denna övningen så jag körde många långsamma reps på 25 kg.

Sen blev det tre set crunches också. Är löjligt svag i magen... :em:


Tänkte presentera några mål inför 2003. Jag tänker inte sätta något datum, inte ens "till sommarn" för det blir aldrig som man har tänkt sig. Det är något jag har lärt mig nu, jag får ta det som det kommer istället.

#MÅL#
*trumvirvel*

Kroppsvikt: 75kg+
Bänkpress: 110 kg, reppa på 100 kg :D
Knäböj: 180 på tävling, reppa utan utrustning på 120
Marklyft: 190 på tävling, reppa på 160+
500 kg totalt i styrkelyft vore inte fel! :kickass:
Hålla mig frisk. ;)

Det var allt för ikväll!

scythe
2003-01-16, 18:25
Jaha då var årets andra pass avklarat med bara en portion risgrynsgröt i magen! Bröst/bänk och sånt. Det gick helt okej, fick grym pump vilket var kul. Synd bara att bröstmuskler är det enda jag har + lite triceps. Ett par gående bröst är jag! :D
Såhär blev det idag, tar det lugnt nu i början:

#Bänkpress#
6 @ 70 kg :blah:
8 @ 60 kg
8 @ 50 kg

Kommentar: En 6:a på 70 kg är väl okej för första riktiga bänkpasset men det är inte godkänt. När jag börjar köra 6or på 80-85 igen är jag nöjd.

#Sned hantelpress (väldigt djupa)#
4x6-8 @ 20kg-hantlarna

Kommentar: Det här tog bra! :)

#Vet ej vad den heter "Cablecross?"#
8? @ 25
6 @ 30

#I samma maskin fast man ligger ner på en bänk (baksida axlar)#
Massa långsamma reps @ 10 kg


Det känns i alla fall skönt att ha börjat träna igen, det här året ska bli mitt! :kickass:

Har även inhandlat 2 kg Strength Sportgainer, bara som test för att se om magen klarar av det. Den ska tydligen vara skonsam för magen.

God Kväll!

stybb
2003-01-17, 15:28
squat> Den svenska mästaren i din viktklass. Vad ligger han på?


Bänkpress:
Skulle gått in på 90 men kände mig lite osäker så jag sänkte till 85 vilket gick lätt. 92,5 begärdes i andra och det gick bra. Försökte på 95 i tredje, tryckte upp vikten men fick underkänt p.g.a. en liten sänkning.

Vad menas med en liten sänkning?

Lycka till med tävlandet.

MIGGE
2003-01-17, 15:50
ska bli kul o följa dej.
ps min födelsedag är den 11 november=)
på måndag börjar jag seriöst!


lycka till i fortsättningen!

Mallan
2003-01-17, 22:29
Kul att du é tebaks!!

:kickass:

scythe
2003-01-18, 13:13
stybb> USM 2002 vanns på 585 kg. :em:
"En liten sänkning" - Det kan hända att man råkar sänka vikten nån cm, trots att man klarar det. Detta händer oftast sista decimetern i pressen.

MIGGE> Asså du! :) Tackar!

mallan> Tackar tackar! :cheers:


Kul att folk är intresserade, det betyder mycket för motivationen. Jag ska själv börja läsa folks journaler ännu noggrannare och kommentera oftare!


Over and out.

scythe
2003-01-18, 17:22
Tänkte plita ner några rader om min kost. Det är ju dags att börja äta en massa nu igen! Hoppas bara att magen pallar det så att jag tillgodogör mig den energi jag får i mig. :blah:

Har knåpat ihop ett litet program i PHP/MySQL där jag skriver in allt jag äter och sedan listar allt, räknar den ut totala kcal och skriver lite statistik. Originellt va? :) Inte så avancerat men bra och ha och ganska lättillgängligt.
Just nu ska börja på 3000+ kcal för att sedan öka efter hand, målet är 4000-4500 kcal per dag (det är då jag börjar växa).
Eftersom jag är rätt smal nu gör det inte om jag sätter i mig en massa ostbågar till exempel, jag dör inte av att lägga på mig lite fett eftersom jag inte har något alls.

Kosttillskott jag tänker stoppa i mig:

#Sportgainer från Strength
Förhoppningsvis klarar magen denna. Fick tips om att den är skonsam för magen. T.ex. twinlabs gainer funkar inte vad mig anbelangar.

#Glutamin från Fairing
Ger det ett försök.

#Omega3
Bra för en massa saker! :) Inkl. att motverka min sjukdom!

#Vitamintabletter
Jepp.

Får se i framtiden om jag kör en kreatinkur. Vågar inte det just nu.

God kväll!

stybb
2003-01-20, 23:59
Btw squat. Harru nå resultat från erat DM. Vill se de sämre

När du sa att USM vanns på 585 kom jag på det :D
Jag och han som vann är ju ganska nära vänner. Fan vad jävla blåst jag är ibland.

Lycka till!

scythe
2003-01-21, 11:18
stybb> Gå in på home.swipnet.se/vgsf där finns resultaten under "Tävlingar".

Kan ju passa på att skriva lite om gårdagens pass nu då.
Efter ett läkarbesök hos min roliga läkare (påminner om en karaktär spelad av ) som frågar mig vad det är för biverkningar av min medicin (ska inte han veta det?) var det dags för träning. Det blev bänk och lite sånt.
Min uthållighet är helt hemsk!!! Första setet går okej, sedan måste jag sänka hela tiden. Jag blir segare och segare för varje övning och i slutet av passet är jag en spaghettiman! Såhär såg det ut ungefär:
#Bänkpress#
20 kg / x,x
40 kg / 8
60 kg / 6
75 kg / 4
65 kg / 8
60 kg / 6 Blev lite trött efter 75:an så jag tog det lungt
50 kg / 8,8

#Sned hantelpress#
15 kg / 10
20 kg / 7,6 eller nåt

#Sittande hantelpress (heter det så, axlar iaf)#
12 kg / 10,10

#Dips#
Kroppsvikt / 9 st

Lite triceps blev det också.

Nästa pass blir det låga vikter och en hemskans massa repetitioner, måste få igång uthålligheten, annars blir det pannkaka av passen, som det blev av detta! :)
Det är i allafall gött att vara tillbaka på gymmet igen! :cheers:
Om några timmar blir det ett benpass.

scythe
2003-01-21, 19:38
Dagens benpass avklarat. Det gick förvånansvärt bra med tanke på att det var andra benpasset sedan början av oktober.

#Knäböj#
20kg, 50kg, 60kg / Uppvärmning
80kg / 6,6,6,6
50kg / 8 (Fötterna ca. 20 cm brett och ner på huk :))

#Benspark#
25 kg / Massa reps,
40 kg / 8 långsamma
60 kg / 6, 6 Långsamma

Lite biceps blev det också, måste få fart på de små rackarna igen! :)

#Stångcurl#
30 kg, 7,7,6 Visste är jag svag i biccarna?! :D
Lite olika hantelövningar blev det också, kommer inte ihåg vikt eller antal reps.

Sittande vadpress körde jag fyra set! Måste få fart på dessa också... :)

Som följd av dagens och gårdagens pass är jag helt mör i hela kroppen, det var längesedan jag kände denna känsla. Helt underbart... :love:

God kväll!

spinkoo
2003-01-21, 19:41
Kom ingen Kapten uggla där är bara uppåt härifrån. Jag hejar för glatta livet på min kapten styrkelyftare :thumbup:

scythe
2003-01-21, 20:54
spinkoo> Du är go' du! :cheers: Då får jag jobba ännu hårdare... Uggla!?! :laugh:

2snarthårdakillar
2003-01-21, 21:30
Hur gör du? Vi behöver råd! Du är verkligen stark för din ålder! Vad är dina bästa tricks?

scythe
2003-01-22, 16:09
2snarthårdakillar> Ni måste driva med mig? :confused: För det första är jag inte så stark, för det andra så är jag så ur form jag kan bli. Eller ni kanske har läst igenom hela journalen?!

scythe
2003-01-23, 19:38
Hemma igen efter 50 min bussresa från gymmet. Körde bröst, axlar och lite smått å gott idag. Det gick helt okej med tanke på att jag är en trött hösäck.

#Bänkpress#
70 kg 6,6,3,4
50 kg 10

Kommentar: Hela bänkdelen gick med högt tempo, trodde ALDRIG att jag skulle orka två sexor, med den korta vilan var det inte att tänka på. MEN, den andra sexan var lättare p.g.a. att jag andades bättre.
Dagens tips: UNDERSKATTA ALDRIG ANDNINGEN! Den gör mycket mer än man tror.
Vill verkligen tillbaka på mina gamla vikter nu, och mer än så!!!

#Snedbänk#
50 kg 6,6,6

Kommentar: ÖÖÖRK!

#Axelhantelpress (kan någon lära mig det korrekta namnet? :))#
15 kg 6,4
10 kg (direkt efter 4:an) 6

Kommentar: HOOVIIINNNG MAAAYVIIIIN (örk)!

#Dips#
11,8

Kommentar: Äsh!

Är fortfarande onormalt trött, blir värre ju längre jag håller på. Är trött i snedbänken, ännu tröttare i hantelpressen, dipsen är inte att tala om.

Lite triceps i kabelmofjäääängen (ja den heter så! ;)) slängde jag in också.

Sedan lekte jag men någon latsmaskin som dykt upp på gymmet. Är inte så mycket för maskiner men den tog väldigt bra! Körde många reps på 30 och 40 kg.

Efter träning: Strenght Sportgainer + en skiva knäckebröd (vill gärna ha lite fibrer samtidigt som jag tar gainern, för magens skull).

(Om man skriver många saker inom parentes (såhär (blir det ganska jobbigt (att läsa (många parenteser))))
:notme:

Ha en go' kväll!
Dagens tips 2: Njut av livet...

spinkoo
2003-01-23, 19:55
Bäst du berättar, vad har hänt :D

stybb
2003-01-23, 20:20
squat> har endast tränat 1 år och är i valet och kvalet om jag ska fortsätta träna bara för att träna eller om jag i framtiden ska satsa på nån form av tävling. Har satt ett Personlig mål att nå 350 i styrkelyft innan slutet av Mars. Jag borde klara det lätt om jag väl får igång benen. Det är där det brister. Jag reppar på 80 i böjen nu vilket inte är mycket alltså. Jag undrar hur du tycker jag ska lägga upp benträningen.. skulle vara schyst med lite tips

scythe
2003-01-23, 23:14
stybb> 350 utan utrustning då eller? Hur mycket ligger du på nu då?
Själv har jag tänkt att köra benen såhär framöver:

Tisdag (tungt):
Knäböj: 4-5 set x 2-4 reps (uppvärming också förstås :))
Någon extraövning lårsträck, eller benpress 3-4 set.
Lårcurl: 3 set

Fredag eller lördag (lätt):
Innan knäböjen har jag kört mark så jag är lite trött i benen då, jag kör sumomark också, det tar ju mer på benen.
Knäböj: 4 set x 6-8 reps (kanske upp till 12 reps nån gång)
Någon extraövning även här, benpress eller hacklift.
Eftersom marken tar på baksidorna hoppar jag över lårcurl.

Några set vader slänger jag in när jag får tid också! :)
Ibland kör jag några set boxsquats också, ska köra den övningen ännu oftare, den är grym!

Hoppas du fått lite inspiration! :)

stybb
2003-01-23, 23:32
squat> 350 helt utan utrustning.. Inga remmar, bälten, handskar, bänktröja osv.. Just nu ligger jag på

85 i bänk, 140 i mark, 100 i böj kanske..

ungefär.. har tagit 90 i bänken.. har aldrig testat maxa på böjen.. men kör en massa lätta teknik reps på 80 nu.. så jag uppskattar till 100..

Valrossen
2003-02-18, 22:38
Hur går det här då? Någon tävling planerad eller? :bpump:

scythe
2003-07-23, 19:53
Hi folks! Någon som kommer ihåg mig? :)
Kaptenen återvänder, men bara för en liten stund. Fy va längesedan det var jag var på forumet och skrev i min journal. Verkar ha hänt mycket, ska ta och läsa igenom folks journaler en dag.
Ingen träning för mig nu dock, har inte varit på gymmet sedan februari, p.g.a. min förbannade sjukdom. Det är en förbannelse. Nu sitter jag här smal, klen och med ett brustet hjärta (min flickvän sedan tre år tillbaka lämnade mig i början av sommarn). Mår allmänt piss... Återvänder en vacker dag när jag börjat träna igen och mitt liv ordnat upp sig.

Ha det fint alla! :bpump:

Pinglan
2003-07-23, 20:14
Originally posted by squat
Hi folks! Någon som kommer ihåg mig? :)
Kaptenen återvänder, men bara för en liten stund. Fy va längesedan det var jag var på forumet och skrev i min journal. Verkar ha hänt mycket, ska ta och läsa igenom folks journaler en dag.
Ingen träning för mig nu dock, har inte varit på gymmet sedan februari, p.g.a. min förbannade sjukdom. Det är en förbannelse. Nu sitter jag här smal, klen och med ett brustet hjärta (min flickvän sedan tre år tillbaka lämnade mig i början av sommarn). Mår allmänt piss... Återvänder en vacker dag när jag börjat träna igen och mitt liv ordnat upp sig.

Ha det fint alla! :bpump:
Jag har inte läst din journal förut spuat men nu har jag läst den från första till sista ordet. Jag tycker du är suverän, jag är grymt imponerad av hur du hela tiden kommer tillbaka trots att du har det besvärligt med sjukdomen. Spännande också att läsa om dina tävlingar, hoppas du kommer att tävla igen när du känner dig bättre. Och du, sörj inte över din flickvän, det är hon som har gjort en brakstor förlust, inte du!

Oskis
2003-07-23, 20:40
Jag kommer faktiskt ihåg dig:cheers: brukade läsa här när du skrev för längesen, hoppas du kommer tillbaka.
Jag har också ulcerös kolit iofs så verkar det va någon snäll än då jag inte märkt av det sedan lågstadiet men den finns där och spökar någonstanns.

Aja lyckat till och kör hårt:thumbup:

scythe
2003-10-25, 21:14
Återigen "bumpar" jag min journal utan någon egentlig anledning.

...and here I am...sitter här på en hård stol å får ont i asset, det är kallt ute, har int varit helt frisk på snart 18 månader. Det suger.
Genomgår en behandling nu "Adacolumn". Filtrerar blodet två ggr i veckan för att bli av med elaka vita blodkroppar. Heh.
Förhoppningsvis ska det hjälpa och göra mig frisk. Då ska det bli träna av. Jävlar.
Nu har jag börjat köra lite armhävningar, bicepscurl och lite olika pressövningar hemma för att hålla igång någorlunda. Lite gött är det iaf. Kanske rent av börjar skriva regelbundet i min journal igen. :)

Vikten ligger på ca. 68 kg. Vägde mig i veckan för första gånge sedan jan/feb. Trodde jag skulle väga mindre än vad jag gjorde då (knappa 65 pga sjukdomen). Positiv överraskning.
Vore trevligt att gå upp några kg innan året är slut. Över 70 igen, tack.

På återseende! :)

time hurries on
and the leaves that are green turn to brown
and they wither with the wind
and they crumble in your hand...




Gone.

ETK_TIS
2003-10-26, 07:38
Jag fick mig ett rejält skov i januari jag var minus 20 kg som mest , men har börjat återhämta mig , fattas bara 10 kg nu , du får gärna berätta mer om behandlingen , här eller genom PM

scythe
2003-10-26, 11:56
20 kg!?!?!? :(
stackare! fast jag gissar att du väger bra mycket mer än mig... skulle jag gå ner 20 kg så försvinner jag. :)
Mår du bra nu då?

Behandlingen ja. Det är någon sorts cellulosafilter på vilket vita blodkroppar ska fastna på. Ca. 1800 ml blod filtreras per behandling som pågår ca. 1 timma.

Tanken är att det ska fungera som en rejäl dos kortison. Utan biverkningar då... ;)

Jag har fått 4 behandlingar, ska på den 5:e imorgon. Har nog inte märkt nån skillnad än.

Resultatet av behandlingen varierar väldigt, vissa händer det ingenting med, andra blir bra av den. Hoppas jag tillhör den sistnämnda gruppen. :)

Den är väldigt dyr, varje filter kostar 12500 spänn, och det ger ju 125,000 för tio behandlingar. Som tur är betalar Hallands Landsting det för mig. ;)

Här finns mer:
http://www.adacolumn.com/

Fråga din doktor också, han/hon vet säkert en del om det.

z_bumbi
2003-10-26, 12:59
Mitt personliga rekord på "viktminskning" ligger på 25+ :(

Behandlingar..
För min del försöker läkarna få mig att lämna kortisonträsket genom att ge mig Azathioprin (Medicinen heter Imurel i den billiga formen.), det är en immunosuppressor som ska dra ner immunförsvaret till en lägre nivå.
Jag håller fortfarande på att prova mig fram till en bra dos och ligger för närvarande på 50 mg men eftersom man räknar antalet vita blodkroppar och det är förkylningstider så tar det lång tid att öka dosen för varje gång man är förkyld så ändras ju värdena.
Jag kör även 10 mg av den förhatliga Prednisolon tills jag hittat min idealdos av Imurel så jag kan inte säga hur Imurelen funkar på mig.

Jag har tidigare kört Mesalazin (Asacol) som underhållsmedicin och Budesonid (Entacort) som skovmedicin och det funkar så länge jag ligger kvar på hög dos men sen när jag drar ner så har allt blommat upp igen.

Det här att filtrera låter som en sista utväg om man inte blir bra på något annat sätt?

scythe
2003-10-26, 22:34
25 kg...fyfan.. :(
"Förhatlig" är rätt ord att beskriva Prednisolon med. :(
Går själv på 15 mg nu, trappar neråt.

Går också på Imurel, men har inte märkt någon skillnad över huvud taget.

Hur mår du nu då?

Ja, det är nog lite "sista" utväg skulle man kunna säga. Jag tror inte att den är lika beprövad på Crohns-patienter (för du har väl Crohns om inte jag minns helt fel). Men jag kan ju kolla upp det, ska dit imorgon. :)
Kan fråga lite va de har fått för effekt på patienter med Crohns.

Provat Remicade någon gång? Det ska vara rätt bra har jag hört. Var det inte ETK_TIS som kört det? Eller var det THE_SQUAT eller vad han heter...?

ETK_TIS
2003-10-27, 20:58
Jo , jag väger lite mer än dig ,+100 har jag legat på , inte deffad , utan rund o go med ett fint buktryck för böjjen ,

Även jag har använt imurel , men lyckades få anemi av det , så nu är det bara salacyperin och cortison , men på nertrappning ,

Remicade fungerade bra i 3 år , men , det ges bara på prov åt ulcerös ,

Men nu börjar livet bli ok , har satt upp nya mål, för träning och det där privata livet ..............:love:

Glömde nämna att Glutamin , gör att jag mår bättre , :D

Oskis
2003-10-27, 21:37
Oj vad mycket konstiga medicner ni käkar, har också ulcerös fast har bara käkat zalasoperin(stavning).

scythe
2003-10-27, 22:18
ETK_TIS> Blir du bättre av Glutamin??? Berätta mer :)

Salazopyrin. ;)

Oskis
2003-10-27, 22:20
Visste att det va nån krånglig stavning ;)

ETK_TIS
2003-10-28, 13:19
Jo det var ett litet halmstrå som jag sträckte mig efter , men jag upplever som att det gör nytta , trots att det ska stärka immunförsvaret ;) som är på attack humör , så tycker jag att problemen blir mindre, helt enkelt att tarmen mår bättre , men det borde inte fungera så , dock kan jag säga att kreatin undviker jag , inget bra för mig

ETK_TIS
2003-10-28, 13:20
Originally posted by Oskis
Oj vad mycket konstiga medicner ni käkar, har också ulcerös fast har bara käkat zalasoperin(stavning).

Och va glad för det:D

Oskis
2003-10-28, 19:11
Hur ofta har ni andra med ulcerös skov?
Jag har haft det i 10 år med 3 skov bara lite nyfiken.

scythe
2003-10-28, 22:29
10 år är mycket, med tanke på att du inte är så gammal. Tyckte mig se att du var född '87. Eller är jag ute och cyklar? :)

Är inne på mitt tredje år nu och har haft ca. 4 "allvarligare" skov, varav ett håller fortfarande på (sedan juni 2002). Det suger.
Har gått väldigt upp och ner senaste 1,5 året, ibland har jag nästan varit helt bra och ibland har det varit helt åt helvete.

Oskis
2003-10-28, 23:31
Japp 87a är jag fick det när jag va 6 hade då jobbigt över sommaren. Sedan 3 år senare fast inte så jätte farligt då, och så ett just nu fast hoppas det är bra snart.

ETK_TIS
2003-10-29, 10:12
Varje höst har jag nån form av problem ;) mer eller mindre ;) Men var besvärsfri i tre år , tack vare Remicade

z_bumbi
2003-10-29, 10:42
squat: Jag har mycket riktigt Crohn och jag har inte haft imurel tillräckligt länge för att märka om det funkar. Jag mår halvtaskigt hela tiden men det går ju även det i vågor, vissa veckor kan man må "bra" och sen sjunker man nedåt igen. Just nu när den högre dosen Prednisolon har släpt och jag ligger på 10 mg så börjar magen krångla och jag har inte fått upp Imurelen så högt som läkarna önskar. Just nu har jag plockat upp ett virus också så jag får nog ingen högre dos på ett tag. :/

ETK_TIS: Att glutamin stärker immunförsvaret nämvärt om man äter bra i övrigt och inte är väldigt sjuk är en överdrift däremot har man försökt få genomsläpligheten (permabiliteten) i tarmen att minska genom att tillföra det. Jag har inte kört någon längre tid i sträck så jag kan inte uttala mig om det, bra att det funkar för dig i alla fall. (Finns en del forskning men ingen som är så säker på att det fungerar så som man tänkt, i alla fall inte vad jag har sett.)

I allmänhet kan man tänka på att proteinbehovet ökar om man använder sig av Prednisolon. (Andra kortisionprodukter är inte lika proteinkrävande.)

ETK_TIS
2003-10-31, 09:26
Kan nämna att starkt färgade grönsaker och bär fungerar lungnande på tarmen , Morots dricka , blåbär och rivna rödbetor , (på mig) vi har ju en individ anpassad sjukdom ,

z_bumbi
2004-02-21, 08:33
Vi kör en kapning av den här tråden igen.

Jag har nu pratat med dietist om olika saker man kan göra med kosten.
I mitt fall
*Sluta helt med laktos
*Undvik gasbildande mat (Ganska logisk och något man gör automatiskt när man har som mest gaser.)
*Börja med proviva eller en mer koncentrerad dryck av samma typ (Fermenterad havreblandning), återställer bakteriefloran och även om det inte påverkar själv sjukdomen så får många tydligen mindre problem med gaser och uppkördhet. Andra liknande bakteriedrycker kan även de hjälpa då bakteriekulturen i magen inte är vad den borde efter en tids sjukdom.
*När man har ett skov så kan Magiform hjälpa till att dämpa diarén, i förlängningen så borde det kunna påskynda läkningen men det senare är min egen teori. (Mindre diaré=mindre slitage i tarmen osv.)
*Sök ersättning från försäkringskassan för extra utgifter om man t ex måste äta laktsofritt eller använda sig av den fermenterade havreblandningen ovan. Prata med läkare och dietist om vad som gäller i varje fall.

Jag håller nu på att testa havredrycken och har tagit bort laktosen så jag får se vad som händer. Rapport om ev förbättringar kommer.

ETK_TIS
2004-02-21, 09:10
Blåbär har naturligt i sig nyttigheter , i form av bakterier , så jag kör med det ,

scythe
2004-07-22, 22:51
The Captain is Back!

God afton!
Jajemen, "breaking news" - jag är tillbaka efter en ett-och-ett-halvt års lektion i livet. Jepp, sjukdom och annan skit. Faktum är att jag fortfarande inte mår bra, dock tillräckligt bra för att kunna träna, vilket jag är tacksam för.
Har kört två bröstpass hittills.
Kommer bara ihåg bänkpressvikterna:

Pass 1:
50 kg / 10
55 kg / 10
60 kg / 10
50 kg / 10

Pass 2:
50 kg / 10
60 kg / 4
70 kg / 6
50 kg / 12, 10

Inte så illa som jag trodde. Inte med tanke på att jag inte satt min fot på ett gym på 1 ½ år. 6:an på 70 var relativt lätt. Problemet är att jag just nu ligger på en rätt hög dos Prednisolon (ett kortisonpreparat) som bl.a. är muskelnedbrytande och muskeluttröttande. Ingen drömmedicin för den som tränar. :rolleyes: Orkar bara några få set, sen är jag slut, vilket sabbar de efterkommande övningarna.
Kroppsvikten ligger på ca. 68 kg (morgon). :(

Vågar inte sätta upp några ambitiösa mål än. Hittills har det ändå alltid skitit sig pga min sjukdom.
Dock, mål som jag anser realistiska till hösten är:
Ta mig upp på 100+ kg i bänkpress igen
Gå upp några kg kroppsvikt. 72 eller något.

Styrkelyftet får ligga på hyllan ett tag till. När jag blivit av med kortisonet (utan att bli sjuk igen) kan det vara dags. Just nu prioreteras musiken. Spelar bas i ett grymt band (ja, vi är grymma :D).
Om ni har tid och lust - ta en titt på theescalades.com (http://www.theescalades.com) och ladda ner några låtar. :)

Over and out. :sleep:

ETK_TIS
2004-07-23, 06:37
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23876 Finns mitt försök efter ett års bryt med sjukdommen

scythe
2004-07-28, 13:00
Jag har tränat igen. Yay me!

Bänkpress:
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv. x2
50 kg / 7
60 kg / 6
70 kg / 8, 8*, 6

* = sista med hjälp
Bänken är på väg åt rätt håll igen, i alla fall. :)

Någon sorts latsövning där man byter grepp som de gamla bänkrävarna i klubben kör:
45 kg / 8+6, 6+6, 6+6

Triceps (vet inte vad övningen heter) Cable-blaah:
50 kg / 6,6,6 eller nåt

Pec deck:
30 kg / 8
50 kg / 6,5

Hantelaxelpress...hmmm:
Tre set på 15 kg.

Tre set crunches fick min pinsamt klena mage smaka på.

Mina trötta kortisonmuskler överraskade mig genom att trycka upp 9 dips i slutet av passet. :)

Ja, jag vet att mina pass är fruktansvärt ostrukturerade. Det ska det bli ändring på om jag väl bestämmer mig för att sätta igång på allvar.

Efter träning:
1 banan
600 ml "Semper - Komplett Näring". Näringsdrycker i festisförpackning som jag dricker för magens skull. Innehåller bl.a. 150 kcal och 7,5g protein per 100 ml.

Lite senare drack jag även tre öl och en Kalimotxo. :em: Ringde en kompis jag inte sett på länge och det slutade med att hon och jag gick och tog några öl. :notme:

Dags att börja träna mark och böj igen.

Haev a niec dya! :D

ETK_TIS
2004-07-28, 15:57
600 ml "Semper - Komplett Näring

Fick dom på recept när jag hadde värsta svängen och vägde 75 kg ,

scythe
2004-07-29, 18:39
Knäböj för första gången på 1 ½ år. Gah!
Körde lite lätt så att mina stackars ben skulle få känna på lite vikter återigen:

50 kg / 10,10,10

Det fick räcka. Blir mer vikter och fler set nästa gång.

Biceps och rygg och underarmar fick sig en omgång också.
Orkar inte skriva upp övningar och sådant, ingen struktur på det hela ändå. Som sagt.

// Daniel

scythe
2004-08-02, 21:39
Bänkpress:
60 kg / 4, 4
80 kg / 3, 2
70 kg / 6
75 kg / 3

Eller nåt.

Sen gjorde jag en massa andra dumma övningar.

Någon som är impad av mitt sinne för detaljer, som börjar gå mot perfektion? :booty: :D

Förhoppningsvis är det sista gången jag är nöjd för "jag har gjort en trea på 80" igen. Med det menar jag att jag är så trött på att komma tillbaka hela tiden och köra på samma vikter för att sedan bli sjuk och halka ner igen. Vill upp på de högre vikterna nu!

God afton.

scythe
2004-08-03, 22:39
Lite biceps och axlar hemma idag.

Skivstångscurl
30 kg / 10, 10, 10, 10

Koncentrerade curls med en viktskiva
10 kg / massor

Press bakom nacke
30 kg / 12, 12, 11

Kommer inte ihåg om jag gjorde 2 eller 3 12or följt av en 11a. :confused:


Blygsamt pass. Dock bättre än inget. :)

God natt.
// Lou with the old baboon

scythe
2004-08-04, 22:42
Jag och min gode vän Magnus begav oss till hans klubbgym i en källarlokal denna dag. Riktig Old School-känsla. :) Andra benpasset i min "comeback".

Knäböj:
20 kg uppv.
50 kg uppv.
80 kg / 6, 6, 6 (eller 7) :confused:
85 kg / 4

Galen mage på en stor boll :D
3 x massor

Sen gick vi och åt pizza. Heh.

Magnus - som just nu är Sveriges bästa kulstötare med många år kvar innan han når toppkapacitet - gjorde fina knäböj på 220-240.

Inte många övningar denna dag, men jag blir fortfarande så slut i benen efter några få reps. Kortisonets fel, som sagt. Nästa gång blir det fler övningar och tyngre vikter.

scythe
2004-08-05, 21:38
Ett litet bröstpass, denna varma dag.

Bänkpress:
20 kg / uppv.
50 kg / uppv.
60 kg / 6
70 kg / 8, 7, 6
Hade ingen som passade, så jag tog det lite lugnt. Börjar kännas skapligt i bänken igen. 10 kg kvar, sen är jag "tillbaka". :)

Sittande hantelpress
20 kg, 7, 7

Bröst i cable-mojen :rolleyes:
20 kg 7, 7

Triceps i cable-mojen :D
50 kg / 10

Dips
11 st

scythe
2004-08-09, 17:32
Bröst idag. Trodde jag skulle vara klen(are) efter helgens bravader, men passet gick över förväntan.

Bänkpress:
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv.
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. :rolleyes:
80 kg / 5 (+2)
85 kg / 2 (+2)

Gjorde två reps med hjälp på båda. Killen som passade sa att han knappt hjälpte till något på rep nr. 3 på 85.

60 kg / 6 (Långsamt med stopp)


Trodde aldrig jag skulle komma tillbaka såhär fort i bänken. Å andra sidan så är det ju en liten bit kvar. Med lite viktvana borde jag fixa 95 nu i alla fall. :)

Sweet. :smokin:

Decline benchpress i smith:
50 kg / 10
60 kg / 8
65 kg / 6, 6

Triceps i blaaah
50 kg / 10, 7 kanske...(ja, jag är en idiot som inte kommer ihåg hur många reps jag gör)

Lite mage körde jag också. Orkar inte skriva övning och antal reps.

Dips:
10 st

Nu kommer snart en polare över. Vi ska sitta i solen och dricka öl för att sedan bege oss in till Göteborg. Kanske inte det bästa att göra efter ett träningspass men jag har åtminstone ätit en hel massa mat. :)

Ha en trevlig kväll, gott folk!

scythe
2004-08-12, 23:11
'ello!
Slänge in ett bröstpass idag.
Blev lite dåligt med uppvärming för jag delade bänk med de stora grabbarna som redan börjat när jag kom.

Bänkpress:
20 kg / uppv.
60 kg / uppv.
80 kg / 2 (uppv.)
90 kg / 1+3, 0+4, 0+4
Körde en etta på 90, var nära på en tvåa. Hjälp på de två sista. De andra två fyrorna var negativa reps. Var helt slut efter första setet. :D
60 kg / 8 eller nåt.

Lutande hantelpress:
15 kg / uppv.
22,5 kg / 6, 6, 6

Dips:
10 st

Blev ett kort pass, skulle repa med bandet (halva bandet) efteråt. :)

God natt!

scythe
2004-08-16, 20:21
God afton!
Körde lite stångrodd och bänkdips hemma idag. Ja, det är sant! :rolleyes:

Ingen träning förrän på torsdag för min del. Ska testa 95 i bänken då...om jag känner mig vass. :smokin:

...och nej - jag har inte "glömt av" benträningen, ska sätta igång med den snart. Skulle vara trevligt om jag kunde trappa ner 5 mg av Prendisolonet (kortison :insane: ) innan jag börjar med böj och mark på allvar.

Har satt upp ett nytt mål:
Den 29:e september 2001 lyfte jag 100 kg i bänkpress för första gången. Sen gick det utför. Har tänkt att fira treårsjubileum nu i september (senast den 29:e) genom att ta 100 igen. Vad tror ni om det? :)

Over and out.

emmzan
2004-08-16, 20:26
Hur hög dos pred ligger du på just nu? Är det de sista 5 mg du ska bli av med eller?

scythe
2004-08-16, 20:40
Hur hög dos pred ligger du på just nu? Är det de sista 5 mg du ska bli av med eller?
Om det ändå vore så väl. Jag ligger just nu på 15 mg och det har jag gjort sedan maj. :( Jag vet att det är skitdumt, men efter att ha varit sjuk så länge föredrar jag att ligga på en medicin som kan vara/är skadlig för kroppen framför att gå runt och inte kunna göra någonting.
Ska börja med Imurel (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=051539&DocTypeID=7&UserTypeID=2) igen i samband med att jag börjar trappa ner Prednisolonet. Vore obeskrivligt skönt att bli av med det.

ETK_TIS
2004-08-17, 08:15
Jo Imurelet är inget att hurra för , blev trött hängig och håglös , och efter ha fått dosen och blodvärdena att funka så åkte jag på anemi , (efter ett år ???) :confused:

Men ta det lungt med vikterna i alla övningar

scythe
2004-08-19, 19:24
ETK_TIS > Minns att jag blev ovanligt trött under min Imurelperiod också. Får se hur det går denna gång. Hellre Imurel än Prednisolon.


Nåväl, bröstpass idag:

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
70 kg / 2
80 kg / 1
95 kg / BOM - Var för övertänd och sänkte stången på tok för snabbt. Jävla pisslyft. :insane:
90 kg / 1 - Gjorde ett riktigt fint lyft och vikten flög upp. Hade lätt gjort en 2:a. Hade jag lyft såhär på 95 hade jag piskat den. :)
95 kg / BOM - Var rätt slut vid det här laget.
82,5 kg / 5 - Med hjälp på sista
80 kg / 4

Smalare grepp med lillfingrarna på ringarna
70 kg / 6

Smalbänk
60 kg / 6, 6

Skyller på viktvanan då en höjning på 5 kg känns så fruktansvärt mycket tyngre. :confused: Dock känns inte 80 som 100 när man lyfter av det längre. :)

Snedbänk
20 kg / uppv.
50 kg / Körde några stycken men lade ner. Kände inte för denna övning idag.

Lats(?)-övningen bänkpressarna i klubben kör där man byter grepp:
30 kg / uppv.
50 kg / 6+6 (Blev för tung att köra 12 reps på 50 så jag sänkte till 40 innan jag bytte grepp)
40 kg / 6+6, 6+6

Triceps
4 Set
Heh.

Pec Deck
30 kg / uppv.
50 kg / 10

Dips
9 st

Ganska nöjd. Funderar på att köra ett pass med bänktröja nästa vecka. Får se.

Imorgon är det ben som gäller. Funderar på att dra lite mark också. Dags att komma igång med det nu.

God kväll.

ETK_TIS
2004-08-20, 07:37
OMEGA-3 använder du det ? om inte prova ! jag tycker det är en förbättring på min sjukdom , jag kör med eiselts , och tar 3-4 kapslar dag , har fått ett recept på (pentasa) som min läkare tyckte att jag skulle testa

scythe
2004-08-20, 20:05
ETK_TIS>Har kört Omega-3 ca. en månad nu, ca. 2-3 kapslar per dag. Kanske ska öka ytterligare? Har provat Pentasa för ett par år sedan, kommer inte ihåg resultatet dock. Kör just nu med Entocort vilket är en av de få grejer som jag känner har någon effekt. Det som är bra med Entocort är också att kortisonet inte går ut i resten av kroppen utan endast verkar lokalt.


Släpade mig till gymmet för passet med marklyft på väääldigt länge. Fick snopet veta att de har stängt för ombyggnad tills den 29:e. Crap! Begav mig istället till Kungsbackas eget discogym (som var bättre än jag ville minnas).

Mjukstart i mark. Kändes riktigt bra.

Marklyft (duh)
50 kg / uppv.
80 kg / uppv.
100 kg / 12, 12

Första setet: 6 vanliga + 6 sumo
Andra setet: 6 sumo + 6 vanliga

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / 7
90 kg / 2
Sket i det. Var för trött i ryggen efter två tolvor i marken med kortisonmuskler i ryggen. :D Benen hade tagit en del stryk de med. :)

Lårsträck
Stod inga vikter så jag anger plattor:
5 plattor / uppv.
11 plattor / 12, 12, 12

Vadpress i nån maskin och några set biceps blev det också. Har inte brytt mig så mycket om mina biceps på senare år. Hur odisco är inte jag då!? :thefinger

God kväll!

scythe
2004-08-23, 20:07
Lyckades göra magen lite upprörd i helgen så jag har tagit det lite lugnt med mat och träning sista dagarna. Mår redan bättre. :)
Har nyss kört några set armhävningar och bänkdips hemma. Nästa gång jag besöker gymmet blir nog på torsdag. Då är det bänk som gäller!

http://www.wingan.net/bilder/dirty_domo.gif

z_bumbi
2004-08-23, 20:15
15 mg pred.. :( :( Hoppas det blir lägre dos när det värsta har lagt sig

Själv är jag nere på 5 mg (Från 10 mg) och jag har blivit så mycket piggare den sista månaden. Entacorten funkade inte bra på mig och imurel sabbade mina levervärden.
Omega-3 verkar intressant och jag ska testa när jag ser att magen nu är så stabil att jag kan testa att tillföra något nytt utan att orsaka något större störning.

scythe
2004-08-23, 21:30
Lycka till, Omega3 kan nog knappast göra saken sämre. :) Kör du Glutamin förresten? Har beställt Exells glutamin som jag ska börja med i veckan. Förhoppningsvis gör det någon nytta (syftar främst på tarmen).

scythe
2004-08-26, 19:35
Jahopp, bänkpass idag. Var jääävligt seg. Förvånade mig dock inte eftersom jag lyckades reta upp magen i helgen och inte kunde äta och träna som jag ville fram till idag.
Det hela slutade nåt i den här stilen:

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 1
90 kg / 2 (fick yyyyytterst lite hjälp på tvåan)
85 kg / 3 (liite hjälp på sista här med)
80 kg / 5 (sista med hjälp), 3
smalare grepp:
60 kg / 7

Uppvärmingsettan på 80 kändes jobbigt tung, men som sagt - förväntade mig inget topp-pass.

Snedbänk i smith
Stången / uppv.
50 kg / 7
60 kg / 7
80 kg / 5, 4
Stången är/känns väldigt lätt i den här smithen så man kunde lassa på lite. Vikterna ovan utgår från att stången väger 20 kg. Förmodligen är den lättare.

Blir tyngre nästa gång. Måste börja köra lite tyngre i de andra bröstövningarna också.

Lutande hantelpress
12 kg / uppv
20 kg / 7, 7 (skulle jag gissa - glömde räkna)

Pec Deck
50 kg / 8
60 kg / 6

Pulldowns i nån maskin
50 kg / tre set på ca. 8-10 reps (glömde räkna även här) :D

Tre set mage och lite triceps blev det med. :rolleyes:
Avslutade med 12 dips som för övrigt är PB för den här come-backen. :)

På lördag blir det mark och knäböj. Ska testa lite tyngre vikter i marken då.

Är så tacksam att jag kan göra allt det här igen. Jag har så kul nu! :)

God afton!

scythe
2004-08-28, 17:41
FUCKING A! :hbang: :D
Gjorde bra ifrån mig idag, trots att jag på vägen till gymmet trodde att det skulle bli ett skitpass.
Börjar komma tillbaka ordentligt nu. Första mark- och böjpasset där jag kör lite tyngre.

Marklyft (sumo om inget annat anges)
20 kg / uppv. x2
70 kg / uppv. x2
100 kg / 4 (3 vanliga +1)
120 / 3
130 / 3
140 / 3
150 / 1

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
80 kg / 3
100 kg / 3
90 kg / 4 (lätt)
60 kg / 8 (tokdjupa)

Två set bencurl och ett set vadpress hann jag med. Sen var jag tvungen att rusa.

Borde utan svårigheter fixa 160 i marken igen. Detta är bra med tanke på att jag gjort 162,5 på tävling. Kändes bra att köra lite "tyngre" i böjen också. Luktar PB i både bänk (med stopp och tröja) och marklyft. Skulle tippa på att jag är över 400 kg totalt igen.
Är lite impad av mig själv hur fort jag kom tillbaka. :confused: Dags att ta sikte på tyngre vikter.

Trevlig kväll på er, gott folk! Nu ska jag bege mig in till Göteborg och ta några öl med bandet. :rolleyes: :cheers:

TheSQUAT
2004-08-29, 19:31
Jag är oxå impad över din "recovery"! :thumbup:
Kul att det börjar lossna. Vet ju själv vad den jä__a tarmsjukdomen innebär då jag levt med den sen -87

scythe
2004-08-29, 20:05
Jag är oxå impad över din "recovery"! :thumbup:
Kul att det börjar lossna. Vet ju själv vad den jä__a tarmsjukdomen innebär då jag levt med den sen -87
Tack :)
Jepp, det suger ganska rejält. :(

"Den friske har många önskningar, den sjuke bara en."

scythe
2004-08-30, 17:28
Ett bänkpass blev det idag. Ett litet sådant. När jag kom till gymet trodde jag att det var stängt, då kassorna var nedsläkta och "igenbommade". Höll på att bli riktigt förbannad, men då fick jag syn på en skylt som sade "IDAG - Gratis inträde till gym och bad", (de håller nämligen på att bygga om). Sweet. :smokin:

Bänkpress
Höll ett ganska högt tempo så jag var inte så utvilad innan varje set som jag kanske hade velat vara.
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv.
50 kg / uppv.
80 kg / 2
90 kg / 3 (hjälp på sista)
80 kg / 6 (hjälp på sista)
50 kg / 5 (långsamma med långt stopp och explosiv press)

Nån bröstövning
20 kg / 8
25 kg / 6, 6 eller nåt :rolleyes:

Pusdowns (har lärt mig namnet nu) :D
50 kg / uppv.
70 kg / 6, 6
Ganska nöjd med 70 kg, dock säger det inte så mycket då utväxlingen är olika på olika gym.

Pec Deck
35 kg / uppv.
60 kg / 5

Dips
15 st PB
Första riktiga PB:t i den här come-backen

Slarvigt och idiotiskt pass, men jag börjar känna mig ganska stark.

Sedan utnyttjade jag att badet var gratis och gick in och simmade några längder för att sedan sätta mig i bubbelpoolen. Med jättepump i tuttarna, såklart! :angel:

Kroppsvikten ligger just nu på ca. 72 kg. 3 kg kvar till Klass 82,5 kg :D

God afton.

scythe
2004-09-04, 00:00
Fick med en av gitarristerna i bandet till gymet igår (torsdag). Stort gym med värdelösa bänkar och stänger.
Hade kånkat runt på en bas och en tung träningsväska hela dagen. Sen fick jag hjärnsläpp och satte mig på fel jävla spårvagn vilket resulterade i att jag fick gå en omväg till gymet och kom fram helt genomsvettig och utmattad.
Pga min försening blev det inte mycket tid kvar åt att träna.

Fjollpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv.
80 kg / 5
80 kg / 4

Lutande hantelbajs
20 kg / 8

Pec-Skit
35 / massor

Så kan det gå om man slarvar med mat, vätska, bagage och spårvagnar. :insane:

pojken85
2004-09-04, 22:43
Inte slarva :nono:! Men det är kul att läsa styrkelyftarprogram! Kör hårt :whipped:

emmzan
2004-09-05, 05:55
Här körs det jäkla massa bröst ser jag? Disco ? :D:D :angel:

scythe
2004-09-05, 12:15
Äh, håll klaffen va'! :booty: :D

scythe
2004-09-07, 21:40
Körde inget bänkpass i måndags. Blev nåt flummigt kombo-pass idag, istället.

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / 8
80 kg / 4
100 kg / 5*
90 kg / 5
60 kg / 7 djupt som fan

*med knälindor

Benspark
65 kg / 8
80 kg / 7
90 kg / 6
100 kg / 6

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv.
50 kg / uppv.
60 kg / 5
80 kg / 6 (sista med hjälp)
60 kg / 5 låååångsam negativ fas, med stopp

Pushdowns
50 kg / uppv.
75 kg / 6
70 kg / 4, 7 (vilade inte mycket innan första)

Snedbänk i smith
50 kg / 12
:rolleyes:

Dips
13 st


Som sagt - flummigt pass. Kul att köra med lindor igen. Vågade mig inte upp på högre vikter, vilket nog är lika bra. Tyngre nästa gång.
Var inte heller så klen i bänken som jag trodde att jag skulle vara. Även om det sög.

Måste rycka upp mig nu och börja köra mer axlar och mage! Kommer inte öka något om jag fortsätter såhär. Asdumt. :smash:


Till sist tänkte jag, då jag redan - mot mina principer som styrkelyftare - sålt mig i Bildforumet lägga upp samma bild här. :nono:
Detta ska föreställa min tricce.
Som jag även skrev i Bildforumet - jag har inte lekt med Photoshop i kanten av armen (förstår inte vad det skulle vara bra för), utan det är min kamera som är skum.



Ett historiskt ögonblick...


Bild borttagen av squat! :thefinger

förbehåller mig rätten att när som helst ta bort bilden. hehe.

God kväll!

Trance
2004-09-07, 23:19
Du ökar på bra efter ditt uppehåll, riktigt bra jobbat. Speciellt när du också går/har gått? på kortison.

Fin triceps också, du kanske går ifrån dina principer helt snart och kör disco träning och små poseringskalsonger :D

scythe
2004-09-07, 23:26
Du ökar på bra efter ditt uppehåll, riktigt bra jobbat. Speciellt när du också går/har gått? på kortison.

Fin triceps också, du kanske går ifrån dina principer helt snart och kör disco träning och små poseringskalsonger :D
Fuck no! :D

mystic[-_-]
2004-09-08, 07:44
bra det squat :D

scythe
2004-09-13, 19:24
Var förkyld i helgen så det blev ett försiktigt pass.

Lätt, explosiv bänkpress (överdrivet strikt)
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / 6, 6, 6, 6

Snedbänk i smith
50 kg / 10, 10 :rolleyes:

Hantelrodd Fråga inte. :rolleyes:
22-25 kg / 6, 6

Sen gick jag därifrån. :D

Det var allt.

Schwing!

scythe
2004-09-14, 16:15
Ett ganska trevligt benpass körde jag denna dag. Lite armar klämde jag också in.

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv.
90 kg / 5, 5
80 kg / 5

Var lite stressad så jag körde en 5:a på 80 istället för att vila lite längre

Sittande bencurl
30 kg / uppv.
50 kg / 8, 8, 8

Vadpress i maskin
50 kg / 8, 8, 8 (tror jag)

Sittande vadpress
La på en 20 kgs-vikt och körde enbens, massa reps

Stångcurl
20 kg / uppv. (värmde även upp med hantlar)
30 kg / 8, 8, 7

Koncentrerad hammercurl
3 set. Vikter? :confused:

Underarmscurl
20 kg / 10, 10, 8 eller nåt

Lite stretching på det, sen gick jag därifrån och var ganska nöjd. :)

mystic[-_-]
2004-09-14, 18:16
:thumbup: fortsätt kämpa!

scythe
2004-09-14, 20:45
']:thumbup: fortsätt kämpa!
Tackar! :)
Jodå, så länge min sjukdom tillåter mig att köra på tänker jag inte lägga av i första taget. :bpump:

Ska snart få lite struktur i träningen och gå mer bestämt efter ett program. En jävla massa flum just nu. :D

scythe
2004-09-16, 20:25
Bänk idag och det kändes bra, trots att det inte var några kanonvikter.

Bänkpress (ja, det är sant!)
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv.
80 kg / 3
82,5 kg / 3
85 kg / 3
90 kg / 2 (sista med hjälp)

Kändes riktigt bra, tryckte upp en etta på 90 ganska lätt efter de där setten.

Decline benchpress i smith
uppv. bla bla
70 kg / 6, 6, 6

Chins
7 st (bättre än väntat)

Latsdrag
Kommer inte ihåg antal set men gjorde sexor på 50 och 60 kg

Tre set lätt stångrodd körde jag också.
Och massa set mage! Nöjd. :D

Har beslutat mig för att ta det lite lugnt med bänken och koncentrera mig mer på "andra sidan" - lats och sånt. Är redan på tok för stark i bröst och triceps jämfört med resten. Kommer inte öka mer i bänken och jag inte kommer ikapp med det. Så är det. :)

En bra dag, både tränings- och matmässigt.

God kväll!

chidde
2004-09-16, 20:37
go'kväll!!

håhå, jag vet ju vem du är
ät och träna hårt, annars letar jag upp dig

och då blir det :smash:

scythe
2004-09-16, 21:12
go'kväll!!

håhå, jag vet ju vem du är
ät och träna hårt, annars letar jag upp dig

och då blir det :smash:
...och jag vet vem du är.
Jodå, jag ska ge gärnet i den mån min mage tillåter. :)

Var är din journal då? :whipped:

chidde
2004-09-16, 22:03
urgh, min journal är inte mycket att läsa just nu
det gick snett för mig nånstans idag,
nästan så att man ville gråta

men men, det kommer fler pass

har du tagit nåt pris i nån tävling?

scythe
2004-09-16, 22:15
urgh, min journal är inte mycket att läsa just nu
det gick snett för mig nånstans idag,
nästan så att man ville gråta

men men, det kommer fler pass

har du tagit nåt pris i nån tävling?
Såg det där i din journal, men dagsform kan variera rejält...i alla fall för mig. Bara å ta nya tag!
Var glad att du inte blir sjuk så fort det börjar gå bra. :(

Pris? Hmmm... Vann DM i Styrkelyft (Västra Götaland) 2002 för ungdom 18-20. Sen blev jag sjuk igen.

chidde
2004-09-16, 22:31
jomen, det é psykiskt påfrestande
jag klarar bara inte av när det går neråt

har du tävlat mer sen dess?

jo, jag har läst lite om din magsjukdom
fattade typ hälften, det påverkar din prestation iallafall... så långt är jag med
det var en kronisk magsjukdom va?

ett tag hade jag också tankar på att börja lyfta lite, men den idén fimpade jag ganska snabbt :(

scythe
2004-09-16, 22:43
Jo visst är det tråkigt, men inget man kan göra nåt åt.


Det var den senaste tävlingen jag gjorde. Målet är att gå upp på tävlingspodiet igen, i början på 2005. Förhoppningsvis lite tyngre och bra mycket starkare.
Jepp den är kronisk. Har hållt uppe i 1½ år pga den, började träna i juli igen. Mår fortfarande inte helt bra.

Kolla rankingen på http://www.styrkelyft.se/, ingen i din viktklass som är hemskt mycket starkare. Tvärtom, du skulle spöa några stycken där. :)

chidde
2004-09-16, 23:03
hrm, det var ju helt klart nåt värt att fundera på
ska tänka lite till på det där,
för tanken med träning från början var inte att bli stark
det var att bli biff :D

det hade nog varit kul att vara med,
då får man ännu mer motivation till att ta i lite extra på passen
(tekniken på momenten är inte i toppklass precis)
vi får väl se hur det ser ut efter nyår

läggdags nu, skyller dagens dåliga resultat på sömnen
keep it up, jag kommer följa dina resultat

scythe
2004-09-18, 16:42
WOHOOO! Första PB:t i SL sedan 2002 (innan jag blev sjuk)! :D
Filmklipp finns att ladda ner nedan.

Kändes lite halvkasst i morse. Jag var rätt seg och tänkte att det skulle bli ett sketet pass. Men fan va' bra det gick! :D
Testade att köra mark med min böjdräkt bakåfram och det kändes riktigt bra.

Marklyft
20 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
100 kg / uppv.
120 kg / 3 eller nåt
140 kg / 1
150 kg / 1
170 kg / 1 PB! :D
170 kg / 1 Testade lite annan teknik här - "hugga stången".
180 kg / BOM - Drog den en bra bit men orkade inte räta ut i slutfasen. Den sitter nästa gång. :)
120 kg / 8 - Gick lätt. Körde vanlig traditionell mark här

Filmklipp på andra 170-lyftet finns här (http://www.wingan.net/film/daniel-170.avi). Ingen vidare teknik i det lyftet, röven åker upp lite för snabbt. Lite för klen i benen fortfarande. Ser dock helt OK ut.

Knäböj - körde lite lätt efter marken
20 kg / uppv.
60 kg / uppv.
80 kg / 8, 8
Kändes bra, trots att det inte var några vikter.

Benspark
60 kg / lekte lite

Riktigt glad är jag nu! Alltid kul med PB, men det kändes också som lite av en seger då jag varit borta i 1½ år pga sjukdomen.
200 till Serieomgång 1, 2005? :)

Kroppsvikten ligger just nu på 71-72 kg.

God kväll!

mystic[-_-]
2004-09-18, 16:45
Riktigt bra och grattis :bpump: Ja då har du ett mål till serien :thumbup:

scythe
2004-09-18, 17:03
']Riktigt bra och grattis :bpump: Ja då har du ett mål till serien :thumbup:
Tack! :)

Jodå, 200 i mark och 500 totalt (mål #1) vill jag ha. Men då gäller det att ligga i!

Oskis
2004-09-18, 18:45
Grymt :thumbup:

emmzan
2004-09-18, 19:26
bra jobbat!

chidde
2004-09-19, 02:24
jeflar i det, hulken
é det med eller utan remmar?

(antar att det är utan, iomed att du é en tyngdlyftare)

bra jobbat!

ETK_TIS
2004-09-19, 08:42
Tack! :)

Jodå, 200 i mark och 500 totalt (mål #1) vill jag ha. Men då gäller det att ligga i!

500 totalt är en sån där gräns som man gärna vill komma till :bow: och när man väl slagit den så ................. då börjar den berömda platån , stog still ganska länge på 500 totalt

scythe
2004-09-19, 10:34
Tack Oskis och Emmzan. :)

Chidde> - Tack! Utan remmar, såklart. Lyfter aldrig med remmar.

ETK_TIS> Hehe, jao, 500 är inte fel. Ligger väl på runt 440 nu. Platå? Usch. Ska jag akta mig för. :D

ETK_TIS
2004-09-19, 12:04
Fick ta till lite udda övningar för att komma förbi min , lite negativträning , OL lyftning , (prova ryck böj :D ) fronböj , utpressar i bänken , mm mm

scythe
2004-09-20, 18:42
Sketet bänkpass.
Är så jävla kass i bänken nu. Kanske hade lite med dagsformen att göra. Men som jag sagt innan, måste komma ikapp bröst och triccar med resten av överkroppen om jag ska kunna öka mer.

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 2
85 kg / 2
90 kg / 1 + 3 med hjälp :insane:
Tävlingslyft:
70 kg / 6

Tävlingslyften kändes visserligen rätt bra, en hyfsat lätt sexa. Dessutom vilade jag inte så mycket mellan 90-setet.
Bla bla bla, bla bla. Bla bla bla.

Sen körde jag lite axlar.

Vet inte vad det heter
15 kg / 6
16 kg / 5
15 kg / 5

Sittande hantelpress
8 kg / uppv.
10 kg / uppv.
15 kg / 6, 5, 5

Ganska kort vila mellan setten. Är hursomhelst löjligt svag i den här övningen. Bara å jobba på.

Tog ett par sjukiloshantlar och gjorde lite olika axelövningar med dem. 4 set.

Sen fick det vara bra.

Dogshit taco.

chidde
2004-09-20, 23:27
hrm, är det så ni tyngdlyftare kör bänkpress eller?
tunga och få reps rakt igenom?

och varför så många uppvärmningsset?

Trance
2004-09-21, 09:21
Jag tror de kör så mycket uppvärmning just för att de kör så få och tunga reps. ;)

Fina pass hursom helst och grattis till PB i marklyft, du kommer ju tillbaka från till uppehåll hur snabbt som helst. Snart tar du 500 :)

scythe
2004-09-21, 20:41
chidde> Styrkelyftare. Tyngdlyftning - ryck och stöt, styrkelyft - böj, bänk och mark. :) Kör ett lätt (t.ex. set med 6-8 reps) och ett tungt (som förra - 1-3 reps) pass i veckan. Dock körde jag nog två tunga pass på raken nu, när jag tänker efter. Dumt.

Vad gäller uppvärmingssetten så behöver jag dem. Tar aldrig ut mig eller blir trött under dessa set och då är det ingen fara. Faktum är att ibland känner jag mig starkast i andra eller tredje arbetssettet - förmodligen för att jag då blivit ordentligt uppvärmd. Dock inte förra bänkpasset. Fuck.

Trance> Tack! Jodå, 500 sitter till nästa år. :hbang:




Tack för responsen! :)




EDIT: Körde ett minimalt benpass idag. Först cyklade jag snabbt ca. 4 km för att hämta pizza ( :D ), sen körde jag två set frontböj hemma. Hardcore! :thefinger

HookersUnited
2004-09-23, 10:41
Hur kommer det sig att du kör sumostilen när du markar?

scythe
2004-09-23, 21:42
Hur kommer det sig att du kör sumostilen när du markar?
Körde vanlig mark när jag började med styrkelyft men det kändes inte rätt för ryggen. Kan ha berott på dålig teknik, vad vet jag? Tittade lite närmare på sumon och det kändes rätt. Sen blev det bara så. Har inga planer på att byta tillbaka.



Och nu till dagens pass:

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 6, 5, 6 (sista reppen på sista settet fick jag lite hjälp med)
Tävlingslyft
70 kg / 5
Lätt.

Chins
6 st

Latsdrag
Uppvärming på 30 kg. Sen gjorde jag en del reps på 40 och 50 kg.

Hantelrodd
20 kg / 8?, 8?

Dips
18 st PB! :cool:


Helt OK pass. Bänken kändes ganska bra idag, jämfört med de senaste passen. Hoppas det fortsätter så.


Sen åkte jag å repade och "auditionade" trummisar. The Escalades har nu en ny trummis, så nu blir det rock igen! :hbang: Lyckades spela upp tre rejäla blåsor på fingertopparna också, de svider. Så går det när man inte repat ordentligt på ett tag.

God kväll!

chidde
2004-09-24, 16:46
hrm, du skriver inte ner alla övningar du gör va?

scythe
2004-09-24, 17:02
hrm, du skriver inte ner alla övningar du gör va?
Antar att du tycker att övningarna är få. Jo, jag vet, de senaste passen har jag kört rätt få övningar. Experimenterar lite just nu och ser vad som känns bra. Dock var senaste passet i minsta laget. :D

mystic[-_-]
2004-09-24, 17:28
Fint med PB! Har du någon koll på om tävlingsbänkarna i bänkpress är lägre än vanliga bänkar? Jag testade på en tävlingsbänk och den känndes lägre? :MrT:

Mart|n
2004-09-24, 17:43
Bra att det går framåt! Men ni på GKK bänkar utan stopp va?

scythe
2004-09-27, 18:12
mystic > De är nog rätt låga. Men det beror på om du jämför med en hög eller en låg "vanlig" bänk. :D

Mart|n > Under mellanperioderna bänkar de flesta utan stopp. Stopp kör vi med på tröjträningar och när tävlingarna börjar närma sig.



Oooch till dagens pass. Släpade mig till gymmet idag, trots en rätt urflippad helg. Kom i säng runt halv åtta på lördagmorgon och halv nio på söndag. :smash: :D
Passet gick faktiskt över förväntan, trots totalslarv med kost, sömn och vätska dagarna innan.

Bänkpress
20 kg / uppv. x2 Blev trött här. :confused:
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 3
87,5 kg / 3 (lite hjälp på sista)
80 kg / 4
Tävlingslyft:
75 kg / 5

Lutande hantelpress
15 kg / uppv.
22 kg / 7, 6

Körde fem-sex set axlar också. Ska börja skriva upp övningar och vikter när jag fått lite mer struktur på axelpassen.

God kväll!

ETK_TIS
2004-09-27, 18:26
Körde fem-sex set axlar också. Ska börja skriva upp övningar och vikter när jag fått lite mer struktur på axelpassen. :D :D







Så är det när man börjar bli gammal ;)

scythe
2004-09-27, 18:44
Körde fem-sex set axlar också. Ska börja skriva upp övningar och vikter när jag fått lite mer struktur på axelpassen. :D :D







Så är det när man börjar bli gammal ;)
Höhö :thefinger
Skulle förmodligen bli bannad om jag berättade hur dagens axelträning såg ut. :D

scythe
2004-09-28, 19:03
Hyfsat böjpass idag.

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
80 kg / 4
100 kg / 2
Med lindor:
100 kg / 3
120 kg / 2 Lätt!
140 kg / BOM
Utan lindor igen:
100 kg / 6 Lätt! PB, faktiskt! :)

Kände redan när jag ställde mig upp efter lindningen inför 140-lyftet att jag lindat fel. Knäna var inte mittpunkt, på nåt sätt. Orkade dock inte ändra det då folk väntade. Lyftet var nog inte det vackraste heller. På tok "för" djupt, också.
Den sitter snart!

Hacksquats (ner i botten)
släde / uppv.
25 kg / uppv.
50 kg / 6, 6, 6

Hantelcurl
uppv. :rolleyes:
15 kg / 7, 6, 6 eller nåt

Körde koncentrerad hantel- och hammercurl också.
Sen några set underarmar.


Böjen kändes bra, faktiskt. Skönt att känna på lite tyngre vikter igen, trots att det gick lite kasst idag. Kändes gött med lite hacksquats idag med, ska nog satsa lite mer på hacksquats och benpress som komplement.

mystic[-_-]
2004-09-28, 19:35
Gött med PB =) Snart sitter 140 lungt :thumbup: The -_- will be with you ;D

HarD
2004-09-28, 19:54
Fina böj. Hur djupt kör du dina böj. Djupare än 90 grader?

scythe
2004-09-28, 20:05
mystic > Självklart! :D -_-

HarD > Kör styrkelyftböj, så ja, jag går en bit under 90 grader.

scythe
2004-10-05, 21:22
Skumt pass idag. Kul, men skumt. Ytterligare en hård helg, var igång torsdag, fredag och lördag. :smash: Ska bli bättring där nu. Trots det kändes passet helt OK.

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 1
90 kg / 2 (ytterst lite hjälp på sista)
85 kg / 5 (lite hjälp på sista)

Knäböj
20 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
100 kg / 2
110 kg / 3 -PB-
100 kg / 7 -PB-
Körde ett sista set på 60 med tätare fotställning och ner i botten på djupet.

Bänkpress igen :D
Testade en TITAN-tröja för skojs skull. Var pissigt nära på 110 kg med godkänt stopp. Hade förmodligen suttit om jag testat i början av passet. :D

Börjar kännas jävligt bra nu igen. En bra dag kan jag skrapa ihop 450 kg totalt. 500 närmar sig... :cool:

mystic[-_-]
2004-10-05, 21:24
Hell yeah! Tävling på g? -_-

0=|=(^_^)=>

scythe
2004-10-05, 21:30
']Hell yeah! Tävling på g? -_-

0=|=(^_^)=>
Blir inget för mig i år. Väntar till februari och då smäller det! >_<

scythe
2004-10-12, 20:16
Jag har tränat igen, fuck yeah!
Har blivit glest sista tiden då jag haft lite annat att pyssla med, men förhoppningsvis kan jag komma igång snart igen.
Tänkte köra böj med lindor och dräkt idag, men det slutade med att jag körde utan utrustning istället (bara bälte).

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
100 kg / 2
120 kg / 1 - PB!
130 kg / 1 - PB!

Om man bläddrar tillbaka några sidor ser man att innan DM 2002 gjorde jag en 1:a på 130 MED lindor. Då gjorde jag 150 med full utrustning. 130 med bara bälte idag tyder på att jag är starkare än någonsin i böjen. :)

Sedan körde jag lite bänk med tröja. Pressade 100 rätt lätt iaf. Var pissnära på 107,5. Lika nära som jag var på 110 förra veckan. :(
Fick dock lite råd av Kenneth Mattsson och det kändes bättre och bättre för varje lyft.
Var allmänt seg och 80 kändes rätt tungt på uppvärmingen. Vill dock inte påstå att jag skött varken kost eller träning så bra sista veckorna. :D

Dips med vikt
Första gången jag testade
+25 kg / 4
+15 kg / 10 - PB! :rolleyes:

Rundade av med lite chins och latsdrag.

Inget givande pass, direkt. Men snart ska jag sätta igång med 3-4 pass i veckan igen. Med lite mer struktur, givetvis.

Kroppsvikten ligger just nu runt 71-72 kg.

Go'kväll!

z_bumbi
2004-10-12, 20:40
Fick dock lite råd av Kenneth Mattsson och det kändes bättre och bättre för varje lyft.

Bra böjar!

Trevlig coach har du också. :)

Solle
2004-10-12, 21:21
Dips med vikt
Första gången jag testade
+25 kg / 4
+15 kg / 10 - PB! :rolleyes:

Rundade av med lite chins och latsdrag.


Vad är det för byggarfasoner? :angel:

All jokes aside, grymt stark för din vikt :bow:

mystic[-_-]
2004-10-12, 21:50
riktigt fina böjar :thumbup:

scythe
2004-10-18, 17:58
Tack, boys!

Släpade mig till gymmet för första måndagspasset på väldigt länge. Kändes kanon!

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 9 PB!!! :D
85 kg / 6 (sista med hjälp)
70 kg / 3 med stopp - nästan direkt efter settet innan.

Så jävla gött! I tisdags kändes 80 kg pisstungt på uppvärmingen, hade max kunnat göra en 4:a. Riktigt skönt att klämma dit med en 9:a idag. Tror jag har tagit mig förbi platån jag stått på ett litet tag. 100 borde sitta nu. :)
Tror att det hjälpte mig lite att ta det lite lugnt med bänken ett tag. Dock ska jag fortsätta koncentrera mig på lats och axlar för att bli ännu bättre.

Hantelpress
15 kg / uppv.
25 kg / 6, 4

Runt 8 set axlar körde jag med. :rolleyes:

Hell yeah!

mystic[-_-]
2004-10-18, 18:02
Yeah squat! Det blir kanon 100 kg snart! >-|-o....../| <--- AAAH SHARK

scythe
2004-10-18, 18:22
o_O yep! :D

emmzan
2004-10-18, 18:27
PB!!!!! :hbang: :bow:

Jimbo
2004-10-18, 22:20
Jag tror redan 100 sitter där lätt!! Fint pass iaf älskar känslan när vikterna känns som bomull!!! :kickass:

ETK_TIS
2004-10-19, 07:56
Tack, boys!

Släpade mig till gymmet för första måndagspasset på väldigt länge. Kändes kanon!

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 9 PB!!! :D
85 kg / 6 (sista med hjälp)
70 kg / 3 med stopp - nästan direkt efter settet innan.

Så jävla gött! I tisdags kändes 80 kg pisstungt på uppvärmingen, hade max kunnat göra en 4:a. Riktigt skönt att klämma dit med en 9:a idag. Tror jag har tagit mig förbi platån jag stått på ett litet tag. 100 borde sitta nu. :)
Tror att det hjälpte mig lite att ta det lite lugnt med bänken ett tag. Dock ska jag fortsätta koncentrera mig på lats och axlar för att bli ännu bättre.

Hantelpress
15 kg / uppv.
25 kg / 6, 4

Runt 8 set axlar körde jag med. :rolleyes:

Hell yeah!

Hur bra eller dålig är bryggan ? själv är jag en sån där som kan få in en handflata :D under ryggen

scythe
2004-10-19, 10:33
Hur bra eller dålig är bryggan ? själv är jag en sån där som kan få in en handflata :D under ryggen
Två feta styrkelyftare går in under min brygga. :D
Näe, men min brygga är rätt bra, man får nog med lätthet in en arm eller två under den. Ska kolla nästa gång.

scythe
2004-10-19, 22:14
Herro mongorians!

Blev ett litet benpass idag.

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
100 kg / 3
110 kg / 4, 4, 4 - PB var detta. Inte överdrivet tungt heller. :)

Breathing squats
Testade bottendjupa på 70 kg. Gjorde nog lite fel så det blev nog mer 20-reppare än breathingsquats. Tog bra gjorde det i alla fall. :)

Tre set hantelcurl + tre set koncentrerad hammercurl blev det också.


Svej.

mystic[-_-]
2004-10-19, 22:17
PB varje pass härligt :smokin:

scythe
2004-10-19, 22:23
']PB varje pass härligt :smokin:
Jäpp, I'm on a hot streak! -_- :smokin:

scythe
2004-10-25, 18:14
'ello!

Blev ett bänkpass idag. Svek inte min pågående serie av PB som startade den 28:e september. :D

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv.
60 kg / uppv. x2
80 kg / 3
90 kg / 4 PB!!! :D
95 kg / 2 (sista med hjälp) Blev lite uppspelt av PB:t på 90, så jag fick för mig att testa en tvåa på 95. Gick inte jättebra. Brände nog en del krut settet innan. :)
80 kg / 3, 3, 3

Chins
7, 4

Latsdrag
Körde en del reps på 40 och 50 kg.

Dips
Av någon anledning glömde jag att räkna. Skulle tippa på runt 15 st.

Kroppsvikten ligger fortfarande runt 71 kg.

Jag är rejält nöjd med passet. För första gången på över två år tränar jag för att bli starkare än någonsin, istället för att träna för att komma tillbaka till gamla vikter. Jävligt roligt!

God kväll! :smokin:

mystic[-_-]
2004-10-25, 18:47
Kanonpass du är en stark rackare :D

kal_erixon
2004-10-25, 18:56
imponernde bänk. särskilt när man har kroppsvikt i åtanke :bow:

scythe
2004-10-25, 20:09
Tack så mycket, fellas! :cheers:

scythe
2004-10-26, 22:23
Böjpass idag!
Testade lite med dräkt och lindor. Det var kul.

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
100 kg / 2, 2
Dräkt på, axelband nere:
120 kg / 1
Lindor på, axelband nere:
140 kg / 1 - Lätt som fan. 10 kg under mitt PB.
Full utrustning:
160 kg / 1 - Lätt som fan här med. Djupet kan ha varit lite tveksamt, men ändå. PB var det här!
175 kg / BOM

Inget tekniskt fulländat lyft, precis. Fyhelvete vad tungt det var att gå ut med! :D Måste vänja mig vid de där vikterna. Fick även för mig att kolla djupet i spegeln under lyftet. :smash: 175 ska sitta innan jul. Med lite viktvana sitter det. Styrkan finns redan där, det lovar jag. :)

Avslutade med en 9:a (+/- 1) på 100 med axelbanden nere. Utan lindor.

En kille i klubben sa att med en bättre dräkt (min är för stor) och lite viktvana kan jag göra upp mot 200 i nuläget. :smokin: Och när jag gör det, då jävlar ska det höras över hela Kolozzeum! :D

Resten av passet blev allmänt flummigt. Fyra set crunches är väl det enda som är värt att nämna.


Hyfsat nöjd med passet. PB med 10 kg är alltid kul, men jag hade gärna velat klämma dit 175 också. Men som sagt, det kommer. Är alldeles för koncentrerad på vikten jag har på axlarna för att kunna göra ett bra lyft.

God kväll!

ETK_TIS
2004-10-27, 07:24
:thumbup: Bra pass , Men det är disco att kika i spegeln :D

scythe
2004-10-27, 12:14
Höhö! :thefinger Det är korkat, om inte annat. Det gör det lite smått omöjligt att lyfta fint när man har PB-vikter på ryggen. :smash:




Tänkte passa på att presentera några mål jag nyss satt upp. Dessa ska nås innan jul. Alla med full utrustning:

Knäböj 175 kg, som sagt.
Bänkpress 115 kg
Marklyft 180 kg

Totalt 470 kg. 65 kg över PB på tävling. :)

mystic[-_-]
2004-10-27, 12:15
Det klarar du :thumbup:

scythe
2004-10-27, 12:17
Borde jag göra. Fan, du svarade nästan innan jag själv hann posta! :D

Mystic - drar snabbast på forumet. -_-

mystic[-_-]
2004-10-27, 12:19
<--- född till nörd :thumbup:

mr_ping2
2004-10-28, 20:01
Daniel: Läs ditt private mess o ring mig på rot!

Jinjavitus
2004-10-28, 22:02
Höhö! :thefinger Det är korkat, om inte annat. Det gör det lite smått omöjligt att lyfta fint när man har PB-vikter på ryggen. :smash:




Tänkte passa på att presentera några mål jag nyss satt upp. Dessa ska nås innan jul. Alla med full utrustning:

Knäböj 175 kg, som sagt.
Bänkpress 115 kg
Marklyft 180 kg

Totalt 470 kg. 65 kg över PB på tävling. :)

wow vilka lyft! 175 kilo knäböj är extremt. tänk om man själv kunde sätta upp liknande mål :(
Vad klarar du nu i de 3 kungliga?

scythe
2004-10-28, 23:17
wow vilka lyft! 175 kilo knäböj är extremt. tänk om man själv kunde sätta upp liknande mål :(
Vad klarar du nu i de 3 kungliga?
Hehe, tack! Men tänk på att det är med utrustning. ;)
Har klarat 160 kg i knäböj (130 utan utrustning för en månad sedan), 100 kg i bänkpress (runt 110 med tröja nu) och 170 kg i marklyft.

scythe
2004-10-29, 20:07
Halvflummigt pass idag på discogymmet #1 i Kungsbacka. :D

Bänkpress Gillade inte alls bänkarna som fanns där. Allt över 80 kändes onormalt.
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv.
60 kg / uppv.
80 kg / 4 Kändes förjävligt
90 kg / 2 Lätt! :D
95 kg / 1
85 kg / 4
Låååångsamt, med stopp:
70 kg / 5

Knäböj
50 kg / uppv.
70 kg / uppv.
100 kg / 6, 5 Gick en bit djupare än vanligt.

Sen var jag tvungen att skynda till jobbet. Frågan är om det här passet var så givande. Känner mig helt mör i överkroppen. Var uppe på 95 i förra passet också. :smash:
Dock känner jag mig jävligt nöjd med en lätt tvåa på 90 och en etta på 95, med tanke på omständigheterna. Sketna bänkar, några öl igår, allmänt seg i kroppen efter veckans träning. :cheers:

Imorgon bär det av till Slottskogsvallen och bänk-DM (ska klova).

God kväll!

ETK_TIS
2004-10-29, 20:25
Ja du ska man klova så är det ju inte den bästa uppladdningen att köra ännu ett tungt bänkpass :rolleyes: , Men det brukar kännas i kroppen efter en tävling , klovare har en tendens att bli uttröttade ;)

chidde
2004-10-30, 02:39
hoho, längesen man var här och kikade
du har börjat bli ruskigt stark nu ju

sugen på att köra ett pass eller två om vi får chansen?

scythe
2004-10-31, 12:46
hoho, längesen man var här och kikade
du har börjat bli ruskigt stark nu ju

sugen på att köra ett pass eller två om vi får chansen?
Tjenare!
Jo, på sistone har jag haft medvind i träningen, för en gångs skull. :)

Jovisst, det vore najs! Nån gång så...

scythe
2004-11-01, 19:10
Bänkpass idag. Var lite skeptisk innan pga en helg med alkohol, sömnbrist och dålig kosthållning. Meeen, det gick bra ändå!

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
40 kg / uppv.
60 kg / uppv.
80 kg / 2
90 kg / 1 - Löjligt lätt. Pissade upp den!
100 kg / 1 :hbang:
90 kg / 2
85 kg / 4 (eller 5)
80 kg / 7

Tre år och en månad sedan jag lyfte 100 för första gången. Det tog ett tag att komma tillbaka. :rolleyes:
Kul att fixa 100 igen. Dock är det bara början. :smokin:
Setten efter 100 körde jag utan pass, så jag tog det lugnt. Hade klarat minst 2 till i varje set. Har fått tillbaka den där härliga uthålligheten där jag tror att nästa rep blir failure, fast ändå gör jag några till. :D

Chins med brett grepp
5

Nånövningicablecrossenförbaksidaaxlar
10 kg / 10 eller nåt
15 kg / 6, 6, 6

Sen körde jag lite sidolyft å rotator cuff.

Är ganska mör i kroppen nu. Känns förjävla bra!
Ingen bänk förrän på lördag och då åker bänktröjan på. :)

God kväll!

mystic[-_-]
2004-11-01, 19:41
Fint

Jimbo
2004-11-01, 22:58
Härligt :)

scythe
2004-11-03, 13:49
Igår bar det av till gymmet för ett benpass. Men väl på väg dit kom jag på att jag borde köra mark, eftersom det var över en månad sedan senast.

Marklyft
som vanligt sumo, om inget annat anges
70 kg / uppv. x2 - Kombinerade sumo och klassisk stil här
110 kg / uppv. x2
130 kg / 1
140 kg / 1
150 kg / 3 PB!!!
140 kg / 3, 3

Gött som faen! 130 på uppvärmningen kändes jobbigt tungt och jag tänkte att jag gått och blivit klen i mark under uppehållet, men icke. :)

Knäböj
20 kg / uppv. x2
60 kg / uppv. x2
100 kg / 3
120 kg / 1
100 kg / 5

Lade ner ganska snabbt. Marken tog en del, kändes verkligen i bottenläget i böjen.

Avslutade med tre set benspark (enbens) och tre set vadpress. Kändes bra. Skönt pass!




:love:

scythe
2004-11-06, 17:17
Lugnt pass idag. Testade bänktröjan lite. 105 kg flög i alla fall upp. Dock kändes allt lite allmänt segt. Lite skumt med tanke på att jag gjorde 100 kg utan tröja i måndags.

Får väl skylla mig själv som tränar när jag är lite småförkyld, men jag kunde inte hålla mig borta från gymmet idag. :D

Lite benspark blev det också.

God kväll!

scythe
2004-11-09, 23:08
Bänk å böj idag. Fortfarande lite slemmig i halsen, men dum som man är går man å tränar ändå. :rolleyes:

Bänkpress
20 kg / uppv. x2
50 kg / uppv. x2
80 kg / 4
90 kg / 3, 3, 3

Kändes bra! :smokin:

Knäböj
20 kg / uppv. x2
70 kg / uppv.
100 kg / 6, 6, 6

Kändes bra här med. Kändes inte så fasligt tungt. Dags att lassa på lite mer här.

Breda chins
7, 4

Några set biceps och wristcurls blev det också. :)

Helt OK pass! :cheers: Börjar dock känna mig lite sliten överkroppen. Antar att det beror på att jag kört rätt tungt i bänken sista veckorna. Det är nog dags att ta det lite lugnt nu.
Nu blir det vila fram till lördag. Då är det marklyft och lätt knäböj som gäller.


God kväll!

scythe
2004-11-13, 17:17
Mark och böj idag.

Marklyft
60 kg / uppv. x2
100 kg / uppv. x2
120 kg / uppv.
140 kg / 2

Lade ner här. Var förbannat tungt idag. :confused: Jag som hade planerat tvåor till 160+. Sug.

Knäböj
20 kg / uppv.
60 kg / uppv.
100 kg / 3
110 kg / 3
Lindor på.
130 kg / 3 - PB! Inte jättetungt heller. Hade fixat minst en till.
Lindor av.
100 kg / 6

Filmade mitt set på 110 för att se hur det såg ut. Ganska nöjd, kan dock hålla ryggen lite bättre. Ska försöka lägga stången ytterligare lite längre ner på ryggen.
Kolla på filmklippet här här (http://www.wingan.net/film/daniel-110.avi). Inget ljud och dålig kvalitet.

Avslutade passet med tre set lårcurl och tre set stående vadpress.

Yay! :cheers:

emmzan
2004-11-13, 18:22
130.. not bad!

Vad har du planerat ta innan året är slut?

mystic[-_-]
2004-11-13, 18:38
Bra böjar dude :smokin: Du kan hålla ryggen lite bättre men jag såg inga direkta fel ananrs i böjen

scythe
2004-11-13, 18:52
130.. not bad!

Vad har du planerat ta innan året är slut?
Vetefaen. 150 med lindor vore ju kul, fast det kan jag nog rentav göra redan nu. 175 med full utrustning är tänkt iaf. :)


Tack, Mystic! :cool: -_-

ETK_TIS
2004-11-18, 09:19
Mark och böj idag.

Marklyft
60 kg / uppv. x2
100 kg / uppv. x2
120 kg / uppv.
140 kg / 2

Lade ner här. Var förbannat tungt idag. :confused: Jag som hade planerat tvåor till 160+. Sug.

Knäböj
20 kg / uppv.
60 kg / uppv.
100 kg / 3
110 kg / 3
Lindor på.
130 kg / 3 - PB! Inte jättetungt heller. Hade fixat minst en till.
Lindor av.
100 kg / 6

Filmade mitt set på 110 för att se hur det såg ut. Ganska nöjd, kan dock hålla ryggen lite bättre. Ska försöka lägga stången ytterligare lite längre ner på ryggen.
Kolla på filmklippet här här (http://www.wingan.net/film/daniel-110.avi). Inget ljud och dålig kvalitet.

Avslutade passet med tre set lårcurl och tre set stående vadpress.

Yay! :cheers:

Tittade på filmen (1) gå inte så långt från ställningen , (2) fanns det nått kul på golvet ? , titta inte ner , du tappar anspänning . (3) jupp du får träna bröstrygg , annars tycker jag om djupet och övrig teknik :D

ETK_TIS
2004-11-24, 10:45
Hej hopp , då har man fått en släng av blodbrist , hur kul är det ............... :furious:

Inzza
2004-11-24, 11:13
Grymt. I början av journalen så låg du på likvärdiga vikter som mig, tänkte, äh va fan, man är la stark då kankse.. men nu, ruskiga jevla vikter i squats! :hbang: