handdator

Visa fullständig version : värk i axlar..


Daniel
2002-08-03, 16:00
jag har kört ganska tungt sen en vecka tillbaka...legat på i snitt 5 reps. I tisdags körde jag axlar, och känner forfarande av en lätt "malande" värk i utsida vänster axel. Det värker inte mycket men jag har känningar när jag lyfter armen i som för att göra flyes.... nån som har kännt nåt liknande......vet inte om det är muskelfästet, leden, känns som nån överanstängning. hoppas det snart går över...

/Danne

:rolleyes:

Pudzianovski
2002-08-03, 17:38
Många som frågar om skador här.

Jag tycker att de som känner att de har ont någonstans bör kontakta en läkare istället!!!

Visst kanske man kan komma med tips osv här.

Men det är inte bra o försöka ställa en diagnos på en skada här över!


mitt tips: kontakta alltid en läkare!


Givetvis kan man fråga här med men lita inte för mkt på svaren här.





:nono:

robertk
2002-08-03, 18:06
Daniel: Känner liknande.. kör också tungt (max 5 reps). Är nog ett tecken på överträning för min del eftersom det brukar försvinna efter en vilovecka. Delvis pga detta har jag även slopat axelträningen för att belasta dem mindre (de får nog av allt annat). Blivit bättre, men det återkommer ibland.

/r

mr_ping
2002-08-05, 10:25
Vi gick genom detta för någon månad sen med...

Vi kom nog fram till att det handlar om för lite vila - överansträngning.

Jag har själv haft det, har det tom nu men jag vet att det försvinner om jag vilar en extra dag.


Jag får det oftast när jag lyfter en stång rakt upp till bröstet för att träna axlarna - vad det nu heter.

lappenking
2002-08-05, 12:13
ta´t lungt som fan med axlen hadde samma åkomma som du,, men var inte smart nog att ta det lungt :smash: och fick ta ett träningsuppehåll på 6mån pga detta..

:devil:

Daniel
2002-08-05, 12:39
är du bra i axeln nu då...? man är ju lite skraj för att lyfta tungt när man har haft ont.... funderar på om jag kan träna fast hoppa över passet för axlar....andra muskelgrupper involverar ju också axlar...(bröst, mm....)

/Danne

mr_ping
2002-08-05, 12:43
Vila från träningen helt 5 dar eller nåt det hjälper säkert

Daniel
2002-08-05, 12:51
vad är xylocain....?

Frazze
2002-08-05, 16:56
Xylocalin är en salva för anala besvär och/eller småstick, bett, småsår mm.

Dessutom tror jag itne det hörde till svaret direkt...

mr_ping
2002-08-06, 10:51
Xylocain är en lokalbedövningsvätska som du får hos tandläkaren m.m......... men det e ju på skämt så... hehe!

Däremot fick jag ont igår IGEN när jag körde axellyft med stång framför kroppen...... funderar på att bojkotta denna nu alltså.

Nån som tycker den funkar bra den övningen ?

Daniel
2002-08-06, 11:34
jag körde just den övninven....tungt....har inte kört den
förut, mycket möjligt att det var den jag fick ont av..

cjs
2002-08-06, 13:02
Har också lite smärta i vänster axel, utsidan liksom, ner mot armen till. Jag undviker köra tunga omvända flies då de gör att smärtan känns av som mest. Dessutom kör jag lättare i alla typer av axelövningar; laterala lyft framför allt. Minst 8 reps. På det viset märker jag inte av smärtan alls.

Ta det lugnt alltså -- light weights! ;)

lappenking
2002-08-06, 14:32
Originally posted by Daniel
är du bra i axeln nu då...? man är ju lite skraj för att lyfta tungt när man har haft ont.... funderar på om jag kan träna fast hoppa över passet för axlar....andra muskelgrupper involverar ju också axlar...(bröst, mm....)

/Danne

inte helt men jag märker inte av det fören jag börjar pumpa lite högre upp i bänkpressen typ 140kg

men en sak som hjälpte mig var att få ultraljud i den ., ,det tycker jag du ska testa,,

MVH Lappen:muscle:

KniveN
2002-08-06, 16:55
Jag har haft ont i axeln i 5-6 månader nu det blev bättre efter att jag började använda Kamfersalva för hästar. Vet inte om det var salvan som gjorde det men det är värt ett försök kostade bara 70kr för 250ml

Jag smörjer in axeln innan jag går och lägger mig och innan passen

gasoliner
2002-08-15, 11:34
blev rekommenderad av min naprapat att köra rotatorcuffövningar när min vänstra axel goofade.
sagt och gjort,nu gör den högra mer ont än den vänstra gjorde..

värst när jag kört ovan nämnda övningar..grr..

Grahn
2002-08-15, 13:22
om den redan är överansträngd och gör ont så ska man väl ändå vila först och sen träna den inte börja träna när den redan är skadad.....

gasoliner
2002-08-15, 20:39
jodå,jag vilade allt först...:sleep: