handdator

Visa fullständig version : KSI - Krajm sen investegejtion. Saker jag stör mig på.


thomast
2005-12-09, 15:54
För att klargöra handlar denna tråd om CSI och saker jag stör mig på. Jag har länge funderat på att starta en tråd om det här för att se om andra känner likadant.

Detta stör jag mig på:

* Alla är unga och snygga, eller lite äldre och snygga. Hur många 25-åringar jobbar egentligen i sådana labb? Min bild av hur det ser ut i verkligheten är att det är en massa medelålders damer och gubbar som jobbar med sådant.

* Ingen använder hårnät eller någon annan typ av fula labbkläder.

* Maskinerna får fram resultaten från exempelvis dna-analyser brutalt snabbt.

* Ur en bevakningskamera med upplösningen 300x300 pixlar kan de urskilja detaljer på en mils avstånd, helst ska det handla om någon typ av reflexioner ur någons solglasögon.

* Labbråttorna agerar labbråttor, brottsundersökare och superpoliser som arresterar alla.

* De har alltid en sådan jävla tur med sina fall. Den mördade personen kan tex ha sand i lungorna som endast återfinns på en plats i USA. Osv...

Stör ni er på någonting?

Mental
2005-12-09, 15:57
Det kallas underhållning, det är inte en dokumentärserie, kolla på discovery om du inte gillar hittepå-tv. jag gillar både och, så jag ser både crime night på discovery och CSI på 5:an :)

Coldsmith
2005-12-09, 15:57
Det som stör mest är ju när dom förstorar en bild 1000ggr eller lägger på supermegafraktalmatematisktfilter så den blir superskarp och kan urskilja ett fingeravtryck på linsen. jag menar jösses.

Det andra kan jag leva med. Att det är så mörkt där dom jobbar att dom knappt borde kunna se nåt till exempel :D.

Annars kan jag rekommendera crime night på discovery. Då man vet att det är verkligt så blir det så mycket bättre.

Herkulez
2005-12-09, 15:58
Las Vegas är allt det där men 10x värre.

Baan
2005-12-09, 16:00
För att klargöra handlar denna tråd om CSI och saker jag stör mig på. Jag har länge funderat på att starta en tråd om det här för att se om andra känner likadant.

Detta stör jag mig på:

* Alla är unga och snygga, eller lite äldre och snygga. Hur många 25-åringar jobbar egentligen i sådana labb? Min bild av hur det ser ut i verkligheten är att det är en massa medelålders damer och gubbar som jobbar med sådant.

* Ingen använder hårnät eller någon annan typ av fula labbkläder.

* Maskinerna får fram resultaten från exempelvis dna-analyser brutalt snabbt.

* Ur en bevakningskamera med upplösningen 300x300 pixlar kan de urskilja detaljer på en mils avstånd, helst ska det handla om någon typ av reflexioner ur någons solglasögon.

* Labbråttorna agerar labbråttor, brottsundersökare och superpoliser som arresterar alla.

* De har alltid en sådan jävla tur med sina fall. Den mördade personen kan tex ha sand i lungorna som endast återfinns på en plats i USA. Osv...

Stör ni er på någonting?

punkt1 Jag kan förstå att dom vill ha lite bildsköna människor med, sen att det blir svårt att ta dom jätteseriöst är en annan femma, men det är ändå underhållning.

punkt2 Det är väl inte klockrent men jag har för mig att jag sett dom använda labbrockar någon gång, hårnät har jag nog aldrig sett.

punkt3 Orkar du vänta 25 avsnitt innan resultaten kommer :D

punkt4 Visst är det lite bs, man kan väl ursäkta det med att dom har grym öga för detaljer men ne, upplösningen är ju djävligt kass på övervakingskameror egentligen. Det är rätt vanligt i amerikanska filmer att man kan få ut hur mycket som helst ur en lågupplöst bild, som verkar bli tydligare när man zoomar in, schysst teknik!

punkt 5 Om jag förståt dig rätt så stör du dig på att poliserna verkar vara lite allt i allo? Håller med där, men det är väl mest för att göra serien mer spännande.. man vill ju ha koncepter CSI men utan att ett avsnitt handlar om en snubbe som en sitter framför datorn i en timme och undersöker någonting :)

punkt 6 Öga för detaljer ska man väl ha om man har liknande jobb, fast å andra sidan tycker jag det är lite lustigt att dom besitter en grym kunskap om lite allt möjligt

Baan
2005-12-09, 16:01
Annars kan jag rekommendera crime night på discovery. Då man vet att det är verkligt så blir det så mycket bättre.

Jag hade sett en del CSI-avsnitt själv innan jag såg crime night och liknande på discovery; trodde själv CSI var ändå hyffsat realistiskt bortsett från några detaljer. Sen upptäckte men vilka superpoliser dom i CSI egentligen är jämfört med dom riktiga poliserna som inte alls hittar några superledtrådar eller liknande :)

Slartibartfast
2005-12-09, 16:04
Jag stör mig i alla dylika serier på att karaktärerna börjar förklara sådant som borde vara självklarheter för varandra om sitt specialområde, men som tittaren kanske inte vet. De borde hitta på nåt bättre sätt att förklara sånt för tittaren.

Baan
2005-12-09, 16:09
Jag stör mig i alla dylika serier på att karaktärerna börjar förklara sådant som borde vara självklarheter för varandra om sitt specialområde, men som tittaren kanske inte vet. De borde hitta på nåt bättre sätt att förklara sånt för tittaren.

Det är väl det som skiljer bra/sämre filmmakare åt :D Jag tror det är svårt att på ett naturligt sätt få med allt det viktiga utan att någon karaktär börjar perdika osv. Alternativt kan man skita i att berätta allt.

Om vi ska snacka överflödig information så bör man nämna anime, där karaktärerna alltid ska berätta exakt vad dom ska göra och exakt vad dom känner etc

Yankeee
2005-12-09, 16:18
Nu vet jag inte om det fortfarande är så. Men i den första och kanske andra säsongen så var det alltid så att de först hade en misstänkt som självklart var den skyldige som de jobbade med. När det sen var 15 min kvar så hittade de en ledtråd till en annan snubbe som antingen inte hade varit med öht eller varit med i 3min i början eller så som var den skyldige.

jwzrd
2005-12-09, 16:22
Min favoritavdel av alla amerikanska (och till viss del svenska) kriminalprogram av olika slag är datorprogrammen. Alla ser ut som sura A64-demon från 1984.

puppas
2005-12-09, 16:26
Hatar CSI och liknade program, kan se typ 5 minuter sen får jag 'Roid Rage och blir stortokig på att det är så jävla overkligt..Precis allting...huvva...

Baan
2005-12-09, 16:28
Min favoritavdel av alla amerikanska (och till viss del svenska) kriminalprogram av olika slag är datorprogrammen. Alla ser ut som sura A64-demon från 1984.

Tycker att någon gång i mitten av 90-talet, kanske tidigare så vände trenden (i en del produktioner iaf), så man skapade väldigt flashiga program, eller demon då, för filmerna. Program som knappast såg användarvänliga ut, men trevliga färger och lite sånt smått o gått, lite "high tech" disco feeling helt enkelt. Vet dock inte hur dom har det i CSI

skaparn
2005-12-09, 16:29
Detta stör jag mig på:

* Alla är unga och snygga, eller lite äldre och snygga. Hur många 25-åringar jobbar egentligen i sådana labb? Min bild av hur det ser ut i verkligheten är att det är en massa medelålders damer och gubbar som jobbar med sådant.

Det där har jag börjat tänka på allt oftare. Många filmer och serier tappar trovärdighet när alla ska vara så snygga hela tiden, dessutom unga. Kim Basinger som Eminems mor, J-Lo i Lasse Hallströms nya osv. Kommer på färre exempel med manliga skådisar dock, kan ha att göra med att jag ät böjd åt heterohållet.

Det kallas underhållning, det är inte en dokumentärserie, kolla på discovery om du inte gillar hittepå-tv. jag gillar både och, så jag ser både crime night på discovery och CSI på 5:an :)

Nåja, Discovery skulle jag inte gå så långt att jag kallade dokumentär. "Effektsökeri med viss verklighetsanknytning" på sin höjd.

jwzrd
2005-12-09, 16:30
Hatar CSI och liknade program, kan se typ 5 minuter sen får jag 'Roid Rage och blir stortokig på att det är så jävla overkligt..Precis allting...huvva...

Får du roid rage så är det helt klart ett medfött problem, det inget med CSI:et att göra11 :D

puppas
2005-12-09, 16:32
*grr27* *grr27* men vafan ! *grr27* *grr27*

(roid rage)









;)

Baan
2005-12-09, 16:32
Nåja, Discovery skulle jag inte gå så långt att jag kallade dokumentär. "Effektsökeri med viss verklighetsanknytning" på sin höjd.

crime night är inte direkt 80-tals action. tycker det är en av deras bättre produktioner.... och tråkigare.