handdator

Visa fullständig version : Har/ska du baka pepparkakor i år?


wintersnowdrift
2005-12-09, 15:39
I mina ihärdiga försök att sprida lite julstämning här på kolozzeum kommer nu en tråd tillägnad julens kanske mest pilliga och tidskrävande bestyr (undantaget knäckkokning och möjligtvis också julklappsinslagning, beroende på hur seriös man är med lack, rim osv i det senare fallet ;)): pepparkakorna!

Bakar du egna pepparkakor? Och gör du i så fall även degen från scratch? Någon favoritpepparkaksform? (Poll kommer med ursprungsfrågan...)

Som insipration bifogar jag lite bilder från dagens pepparkaksbak hemma hos Kristin:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinmindre1.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkakormindre1.jpg

//Pepparkaksgumma

Ryska_raketen
2005-12-09, 15:40
åhh du är en sån mysgumma. Är du ledig ? Ja vill ha pepparkakor på sängen!!



: Nej jag ska inte baka, får köpa skiten *cry*

Baan
2005-12-09, 15:43
nej, jag är hårdrockare

Spannmål
2005-12-09, 15:43
söt dinosaurie =)

tycker inte om pepparkakor så jag bakar inte :/

Ryska_raketen
2005-12-09, 15:44
Bakar du egna pepparkakor? Och gör du i så fall även degen från scratch?


//Pepparkaksgumma


nog för att han är lite bulkig ,men det är ju ändå mr 45.or vi pratar om *screwy*

wintersnowdrift
2005-12-09, 15:44
söt dinosaurie =)

tycker inte om pepparkakor så jag bakar inte :/

Haha, det är en något missbildad giraff faktiskt ;).

//Kristin

LindaK
2005-12-09, 15:45
Pepparkakorna klara! Pepparkakshuset klart! :)

Jense
2005-12-09, 15:45
bakade en pepparkaka men den ska nog inte visas här då jag inte villl bli bannad.


annars är jag hårdrockare

tigerofsweden
2005-12-09, 15:53
nog för att han är lite bulkig ,men det är ju ändå mr 45.or vi pratar om *screwy*

Hahahaha :laugh:

Baan
2005-12-09, 15:53
bakade en pepparkaka men den ska nog inte visas här då jag inte villl bli bannad.


annars är jag hårdrockare

en pepparkaka är en pepparkaka för mycket!

Pingu
2005-12-09, 15:58
Självklart bakas det pepparkakor

hangatyr
2005-12-09, 15:59
bakade pepparkakor med mitt och flickvännens namn på som välkommen hem-grej närhon varit och jobbat utomlands en sväng.

zanzi
2005-12-09, 16:16
"Ja, jag är husligheten själv."
Håller faktis på och bakar chokladcigarrer just nu. :)

Mago
2005-12-09, 16:32
Nej inte jag, men nu är mormor på besök.. Varje gång man öppnar kylskåpet så ligger där en gigantiskt, glansig, mörkt gyllenbrun pepparkaksdeg som viskar "ät mig".

emmzan
2005-12-09, 16:43
Vi har redan bakat en dubbel sats. Degen stod dock svärmor för! Självklart bidde det kakor i form av nallar :)

Funderar på att köpa deg och göra hus av.

Pingu
2005-12-09, 16:44
Vi har redan bakat en dubbel sats. Degen stod dock svärmor för! Självklart bidde det kakor i form av nallar :)

Funderar på att köpa deg och göra hus av.

Blir det inte kallt i ettt sådant hus :booty:

mini_Arnold
2005-12-09, 16:53
Baka pepparkakor är så jefla ghey.
Alla ni som bakar sånt shit är ghey.

Jag ska baka lussebullar istället

puppas
2005-12-09, 16:54
Om jag hinner så blir det, hittils är det jag och råttorna som har ätit upp 70% av degen..men..Det finns ju mera i affären ;)

Oatmeal
2005-12-09, 17:01
Fina pepparkakor :)
Själv ska jag nog ta och baka några snart, tycker att hemmagjorda pepparkakor är dom bästa :D
Bullar och sådant gott är redan färdigbakat så det är nog pepparkakorna som är kvar

mela
2005-12-09, 17:01
Bakade nyss, mest för att få äta degen :D

Pingu
2005-12-09, 17:08
Bakade nyss, mest för att få äta degen :D


:bow: Gott som fn

mela
2005-12-09, 17:10
:bow: Gott som fn

ja, det är ju det enda som är gott *screwy*
har iofs gjort massa grisar och shit..
och 5 hjärtan.. 2 till mig själv och ett till varje familjemedlem :naughty:
tillochmed skrivit med glasyr på *duktig*

mela
2005-12-09, 17:14
Visst blev dom fina?

mela
2005-12-09, 17:15
Det var dock en som inte överlevde..
Låt oss hålla en tyst minut. *cry*

Pingu
2005-12-09, 17:16
Det var dock en som inte överlevde..
Låt oss hålla en tyst minut. *cry*

Får beklaga sorgen :laugh:

Fatalist
2005-12-09, 17:24
Först stanrdsvaret då;

Ska vi baka pepparkakor? :em: :D :laugh:

Sen; nej jag hoppas nån annan gör det åt mig. Jag gör pommes och en massa fet dip istället just nu :eating:

Cilia
2005-12-09, 17:33
Japp årets pepparkaksbak går av stapeln imorgon.
Vi bakar franska, skånska och Hirams pepparkakor i vår familj.
och jag bakar endast för att få äta deg tills jag får ont i magen.
sa åt mamma att göra dubbel sats av hirams i år så jag får ordentligt.
jag älskar dom, dom slår alla andra.

Favoformen är grisen men den är så svår för benen är så smala.
vi använder fortfarande mormors formar så dom är lite sköra men har fina former.
Finare än dom nya.
Men för att det ska vara praktiskt gör vi mest hjärtan med fina kanter

elan
2005-12-09, 18:10
Jag ska göra deg på måndag och baka med några vänner på tisdag. Favoritformen är nog hjärtat, blir enklast snygga kakor av den. :)

Nu till en liten fråga: Jag brukar kavla ut degen på bakplåtspappret för att slippa flytta kakorna innan de ska gräddas. Är det onödigt? Jag noterar att ingen annan som postat bilder här gör så utan kavlar på bord eller bänk...

Destra
2005-12-09, 18:13
Pepparkakor ska köpas.
Jag har aldrig lyckats baka goda pippar kakor.
Dom smakar bara bränt. *cry*

Cilia
2005-12-09, 18:19
Nu till en liten fråga: Jag brukar kavla ut degen på bakplåtspappret för att slippa flytta kakorna innan de ska gräddas. Är det onödigt? Jag noterar att ingen annan som postat bilder här gör så utan kavlar på bord eller bänk...
om du mjölar stekspade eller så innan du skjuter in den under pepparkakan så går dom lätt att flytta. Fördelen med lägga upp dom på plåten efteråt är att det får plats fler på varje tråd.

men ibland blir degen väldigt skör. Det är inte lätt att göra pepparkaksdeg och då förstår jag att man gärna gör som du gör.

elan
2005-12-09, 18:22
om du mjölar stekspade eller så innan du skjuter in den under pepparkakan så går dom lätt att flytta. Fördelen med lägga upp dom på plåten efteråt är att det får plats fler på varje tråd.

men ibland blir degen väldigt skör. Det är inte lätt att göra pepparkaksdeg och då förstår jag att man gärna gör som du gör.

Då ska jag göra ett försök med det på tisdag. :D Det brukar vara svårt att kavla degen tillräckligt tunn om man har den på bakplåtspapper nämligen. Och som sagt så blir det ju lättare att placera ut dem smartare på plåten om man kan lägga dem hur man vill. :)

King Grub
2005-12-09, 18:24
Fet. :(

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/pepparkaksgubbe.jpg

elan
2005-12-09, 18:25
Fet. :(

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/pepparkaksgubbe.jpg

Men han ser glad ut ändå. :D Jag tycker den var söt.

Noodles
2005-12-09, 18:26
Självklart bakas det pepparkakor. Förra helgen var det storbak. Vanliga pepparkakor, mjuk pepparkaka och lussekatter. :thumbup:

Av någon anledning finns det inte lika mycket kvar den här helgen. :eating:

Cilia
2005-12-09, 18:26
Fet. :(
du har många kvaliteter och kunskaper men om du är så konstnärlig vette tusan *skrattar*

mangemani
2005-12-09, 18:29
jupp jupp....brukar ta nån dag några dagar innan julafton och åka iväg till syrran där det bakas för fullt...pepparkaks hus,stjärnor,gubbar,you name it.

Nina L
2005-12-09, 18:32
Jag saknar: "Fan heller! Pepparkakor är äckligt!" Skall man vara tvungen att bli hårdrockare här för att få slippa dem?

King Grub
2005-12-09, 18:33
Jag saknar: "Fan heller! Pepparkakor är äckligt!"

Den åsikten strider mot medlemsreglerna. http://www.hevolve.com/ico/banned.gif

JJ
2005-12-09, 18:33
Jag saknar: "Fan heller! Pepparkakor är äckligt!" Skall man vara tvungen att bli hårdrockare här för att få slippa dem?

Ingen tycker peppisar är äckliga. Det är omänskligt.

wintersnowdrift
2005-12-09, 18:39
Visst blev dom fina?

Jättesnygga Mela! Jag blev så inspirerad att jag ta mig sjutton också ska dekorera ett par av mina pepparkakor med kristyr nu... bilder kommer, men jag är inte säker på att jag kan bräcka varken dig eller King_Grub i konstnärligt utförande ;).

//Kristin

Nina L
2005-12-09, 18:44
Ingen tycker peppisar är äckliga. Det är omänskligt.Ok, this is the story. Lilla Nina var en liten tös på landet. Hon skulle sälja pepparkakor. Det var en lite tjockare variant, med mandelspån på. Lilla Nina tyckte att de var jättegoda. (Jätte, jätte goda.) På landet är det långt mellan gårdarna. De flesta grannarna köpte, men det blev ändå många burkar över. De fick lilla Ninas mamma köpa. Och gissa vem som åt så mycket hon orkade. Och gissa vem som mådde pyton sedan. Jo; lilla Nina.

Snip snap snut. :)

wintersnowdrift
2005-12-09, 18:45
Jag ska göra deg på måndag och baka med några vänner på tisdag. Favoritformen är nog hjärtat, blir enklast snygga kakor av den. :)

Nu till en liten fråga: Jag brukar kavla ut degen på bakplåtspappret för att slippa flytta kakorna innan de ska gräddas. Är det onödigt? Jag noterar att ingen annan som postat bilder här gör så utan kavlar på bord eller bänk...

Ordentligt med mjöl på bordet samt en mjölad stekspade att flytta kakorna med brukar funka. Men det gäller att ha en lagom smidig deg också, vår deg blev kanon i år :thumbup:.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-09, 18:49
Fet. :(

:laugh:




Nej förlåt, det är antagligen emot reglerna att skratta åt moderatorernas pepparkaksgubbar. Seriöst så var den faktiskt jättecharmig ;). Jag funderar dock på om det gamla välkända ordspråket "sådan pepparkaksgubbe, sådan pepparkaksbagare" stämmer i det här fallet *innocent*.

//Kristin

Jax
2005-12-09, 18:56
Mormor bakar grymma pepparkakor och skänker mig mer än gärna flera burkar så jag klarar mig.

...sen lyssnar jag på ganska mycket hårdrock också.

Fina pepparkakor Kristin, du har inte lust att skicka hit en? ;)

emmzan
2005-12-09, 19:03
wintersnowdrift> din plåt med kakor indikerar på att du just varit på Verner och Verner och tokrånat dom på kakformar? :D

Kwon
2005-12-09, 19:38
Gulligt och Pyssligt av Winter att baka egna peppisar.

En riktig lite pysselgumma i köket! :D

Själv så måste jag svara NEJ!

Inge pepparkaksbak!

Lasse Kongo
2005-12-09, 19:41
Gulligt och Pyssligt av Winter att baka egna peppisar.

En riktig lite pysselgumma i köket! :D

Själv så måste jag svara NEJ!

Inge pepparkaksbak!

Inte? Ja tänkte baka ett par boxningshandskar och lägga dem i Pandoras box, sen skicka dem till Bosse Ringholm.

//Pepparkaksgubben från Nicolas Cages bankkonto.

mela
2005-12-09, 19:41
Fet. :(

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/pepparkaksgubbe.jpg


Omg, Göran Persson :MrT:

Kwon
2005-12-09, 19:43
Sen, att göra degen från scratch är väl lite taskigt mot Mela, han e väl melas bror?

Kwon
2005-12-09, 19:45
EDIT: Såg att jag hade lika låg humor som Tovarisch! Ruschki Raketti! :thumbup:

Fasiken, seg med edit!

HEJ O GO JUL PÅ SIG ALLA!

mela
2005-12-09, 19:46
Sen, att göra degen från scratch är väl lite taskigt mot Mela, han e väl melas bror?


Vi är inte syskon.. När ska ni fatta det :confused:

Kwon
2005-12-09, 19:47
Vi är inte syskon.. När ska ni fatta det :confused:

Ah, har alltid trott det! Varför trodde jag det?

Bara tompisar från samma område(hood) då alltså?

mela
2005-12-09, 19:48
Ah, har alltid trott det! Varför trodde jag det?

Bara tompisar från samma område(hood) då alltså?

nån trodde det.. sedan kalla vi varandra storasyster/lillebror

nej, han bor i Skövde och jag i Partille. Det är långt, tar 1½h med bil ;)

Kwon
2005-12-09, 19:51
nån trodde det.. sedan kalla vi varandra storasyster/lillebror

nej, han bor i Skövde och jag i Partille. Det är långt, tar 1½h med bil ;)

Ojdå, där ser man! Måste ha berott på att ni kallade varandra storasyster/lillebror då + att ni var lite lika åsse.

JAJA! Baka peppis o GO JUL! :thumbup:

RIKET etc

Spannmål
2005-12-09, 19:52
inte med raketbil

wintersnowdrift
2005-12-09, 20:15
wintersnowdrift> din plåt med kakor indikerar på att du just varit på Verner och Verner och tokrånat dom på kakformar? :D

Haha, typ ;). Fast egentligen är det min mamma som stått för rånandet, hon är helt galen i pepparkaksformar så det börjar bli en ansenlig samling nu.... Årets nyheter var fjäril, giraff och kamel :D.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-09, 20:19
Gulligt och Pyssligt av Winter att baka egna peppisar.

En riktig lite pysselgumma i köket! :D

Oh ja, och just ikväll flödar dessutom kreativiteten ovanpå gulligheten. Här kommer lite exempel på Kristins estetiska förmåga:

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkakor1.jpg

Sådan pepparkaka, sådan bagare var det ja...
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkaka3.jpg

Eller representerar den här pepparkakan sin bagare bättre?
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkaka2.jpg

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-09, 20:21
Min katt är Dr Jekyll/Mr Hydes:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkaka5.jpg

Natascha Peyre i bastkjol:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkaka1.jpg

Så här kände jag mig efter ett tag, VILKEN annan normal människa spritsar pepparkakor med kristyr en fredagkväll, samt fotar dem och lägger upp dem på ett forum? *screwy* :D
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkaka4.jpg

//Kristin

Catstyle
2005-12-09, 20:22
Jag förstår att den nedersta kakan i mitten är tillägnad mig?

Förövrigt var det bättre förr, på min tid gjorde vi feta hjärtan och hängde upp i fönstret till februari, sen åt vi dem. Med god min dessutom.

:D

emmzan
2005-12-09, 20:24
Haha, typ ;). Fast egentligen är det min mamma som stått för rånandet, hon är helt galen i pepparkaksformar så det börjar bli en ansenlig samling nu.... Årets nyheter var fjäril, giraff och kamel :D.

//Kristin

Ah. Vi använde vanliga uppsättningen samt en fisk och en elefant som jag köpt på myrorna :).. För övrigt gjorde vi egna mallar på nallar, katter och traktorer som vi skar ut med kniv, jäkla jobb :D

z_bumbi
2005-12-09, 20:25
Fårformarna får jag se till att anskaffa med det snaraste.

Kwon
2005-12-09, 20:25
Oh ja, och just ikväll flödar dessutom kreativiteten ovanpå gulligheten. Här kommer lite exempel på Kristins estetiska förmåga:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pepparkaka3.jpg
//Kristin

Winter, kan du göra en pepparkaka som liknar mig?

Skulle vara jättegullig julklapp! :)

Gör också en sån här pepparkaka som bevis på dina skills!

http://www.photospin.com/content/illustrations/thumb/PI053028.jpg

Jense
2005-12-09, 20:32
en pepparkaka är en pepparkaka för mycket!



ja jag bakade en, och det va en för mycket. du förstod rätt *KLEPPER MINE HENDUR*