handdator

Visa fullständig version : löpning vs promenad?


Speedy
2005-12-09, 15:20
Hej jag undrar hur mycket det skiljer sig att löpa en 3 km på morgonen mot att gå ca:45-60 min? man borde ju få bättre kondition av att springa logiskt sett men hur är det i fettförbränningssyfte då ju morgonpromender är helgonförklarade :)

tanken är att jag ska springa på morgonen och vissa dagar även träna boxning på kvällarna funkar detta och får man ut något eller kör man bara slut på kroppen?

ska man äta något innan man ger sig ut för att springa löpningen är ju både i konditionssyfte och för fettreducering.

någon med tips? :bow:

Mvh

Loka
2005-12-09, 15:21
Man hinner väl knappt börja bränna fett på 3 km löpning.

Speedy
2005-12-09, 15:32
tanken är att börja med 3km eftersom jag itne orkar längre nu men senare ska jag springa längre och lägga in intervaller hade jag tänkt..kanske lite flumigt skrivet.

Nemesis
2005-12-09, 15:32
Man hinner väl knappt börja bränna fett på 3 km löpning.

Hinner knappt börja? Förbränningen startar så fort du rör på dig.

Konditionen blir bättre av en löprunda på 3 min gentemot en promenad på 45min. Det har jag bra mycket erfarenhet av, sålänge man inte lunkar som en slashas. Fettförbränningen är ej densamma - till promenadens fördel.

Hade du däremot löpt en halvtimme skulle jag tro att du bränner en hel del mer än vid 45min promenad.

Löpning i 40 min vs promenad i 40 min.. Löpningen vinner överlägset ur konditions och fettfärbränningssyfte.

Speedy
2005-12-09, 16:01
ok så när jag får såpass bra kondition att jag kan löpa såpass länge så är löpningen bra..då kan jag ju komplettera med morgonpromenader på de dagarna jag inet springer under tiden tills kondisen blivit så bra...

men hur ska man göra med maten??

King Grub
2005-12-09, 16:17
Det finns inget positivt med att äta innan.