handdator

Visa fullständig version : Smalbänk och axlar


JJ
2005-12-09, 10:11
Jag kan inte köra smalbänk då jag får ont i vänster axel. Jag har provat att hålla lite olika brett men det funkar inget vidare. Varför stressar smalbänk axlarna och kan man komma runt det? Hur kör man smalbänk mer skonsamt? Kan det vara en ide att sakta flytta in greppet vecka för vecka (ja, det provar jag nog)?

jwzrd
2005-12-09, 10:21
Jag kan tänka mig att det du känner av är två saker. Det ena blir ett tryck riktat snett nedifrån upp genom axeln, lite som dips gör. Det andra, som jag själv nog håller som mer troligt, är att du inte är tillräckligt rörlig för att egentligen kunna sänka stången ända ner till bröstet. (För jag antar att det strålar/ilar till runt/bakom axelknölen precis när du ska hiva dän stången från bröstet?).

EDIT: MEN jag gissar bara. Viktig side note!

Honn
2005-12-09, 10:25
Jag kan få lite känningar i axlarna om jag håller armbågarna för tätt intill kroppen. Vinklar jag ut dem lite så känns det oftast inte alls i axlarna.

JJ
2005-12-09, 10:34
Jag tror att jag har rörlighetsproblem alternativt någon svaghet i min vänstra axel. Det känns på framsidan, lite svårt att förklara hur. Tidigare blev jag ofta lite kraftlös just där även under vanlig bänk, men nu funkar det utan problem.
Kanske borde ta mig till naprapaten.

Edit: jwzrd, din tjockis, jag tror du gissar riktigt bra

jwzrd
2005-12-09, 10:45
Jag bjuder gärna på fler gissningar. Jag gissar att du har knutor/förträngningar som klämmer någon nerv eller orsakar smärta som gör att musklerna "stängs av" lite mitt i övningen för att det gör ont. Men nu har jag nog fyllt kvoten av att dra saker ur arslet. :)

Styrkebyggare
2005-12-09, 10:51
Jag kan inte köra smalbänk då jag får ont i vänster axel. Jag har provat att hålla lite olika brett men det funkar inget vidare. Varför stressar smalbänk axlarna och kan man komma runt det? Hur kör man smalbänk mer skonsamt? Kan det vara en ide att sakta flytta in greppet vecka för vecka (ja, det provar jag nog)?

Vilken vinkel kör du? 30-35 grader räcker gott för att aktivera övre pecsen - mer vinkel ger axlarna mer stryk.

För att minska vridningen i axlarna så bör stången läggas högt upp (strax under nyckelbenet). Greppet bör vara betydligt smalare än i vanlig bänk (typ mittemellan smalbänk och vanlig bänk).

JJ
2005-12-09, 10:54
Vilken vinkel kör du? 30-35 grader räcker gott för att aktivera övre pecsen - mer vinkel ger axlarna mer stryk.

För att minska vridningen i axlarna så bör stången läggas högt upp (strax under nyckelbenet). Greppet bör vara betydligt smalare än i vanlig bänk (typ mittemellan smalbänk och vanlig bänk).


Smalbänk, inte snedbänk.

Styrkebyggare
2005-12-09, 10:58
Smalbänk, inte snedbänk.

Ahh.. god morgon :em:

JJ
2005-12-09, 10:59
Ahh.. god morgon :em:

hehe, tack ändå.

bubbe
2005-12-09, 11:41
Jag har drabbats av samma symtom, detta efter att ha haft ganska lite träning med smalbänk och kört mer med klossar samt minskat på vanlig bänk. Så här misstänker jag rörlighet som största orsak.