handdator

Visa fullständig version : Tonfisk i olja eller vatten?


Paperboy
2005-12-08, 23:37
Under träningsdagarna brukar jag stoppa i mig en burk tonfisk i sojaolja (ja, det går ner med ett glas mjölk vid sidan om) om jag anser att den vanliga kosten inte har levt upp till protein-kraven.

Vad jag undrar nu är vilka fördelar respektive nackdelar de olika alternativen, vatten och olja, har. :confused:

Pepz
2005-12-09, 00:06
nackdelen med olja är att det är mycket fett

logiskt nog

Radiohead
2005-12-09, 00:12
nackdelen med olja är att det är mycket fett

logiskt nog

Men jag som VILL ha mer fett, jag väljer ju givetvis med olja.

Paperboy
2005-12-09, 00:43
nackdelen med olja är att det är mycket fett

logiskt nog

Men sojaolja är väl ganska naturligt och inte så negativt för kroppen? Håller inte olja, i det här fallet, vissa fördelar gentemot vatten?

pragmatist
2005-12-09, 01:17
Jag tycker det är för mycket omega-6 i sojaolja, skulle föredra någon annan sort med mer omega-9 (rapsolja till exempel).

larre
2005-12-09, 01:35
Nackdelen med olja är att det är så jävla äckligt och slemmigt.

Johnny
2005-12-09, 20:06
Köp tonfisk i vatten, häll ut den och tillsätt en nyttigare olja?

Juliette
2005-12-09, 20:42
Köp tonfisk i vatten, häll ut den och tillsätt en nyttigare olja?

Så brukar jag göra
:)

Sverker
2005-12-09, 20:53
Jag tycker det är för mycket omega-6 i sojaolja, skulle föredra någon annan sort med mer omega-9 (rapsolja till exempel).

Inget fel på soja angående Omega-6. Förhållandet är 5:1 med Omega-6 till Omega-3. Äter man lite fleromättat fett i den övriga kosten kan soja vara bra alternativ.
Det är aldrig bra att äta för mycket fleromättat fett och då blir rapsolja med den omättade fettsyran oljesyra ( vilken är en Omega-9-fettsyra ) bästa alternativet.

Erkan
2005-12-11, 12:04
De är också en högre proteinhalt i tonfisk i olja, de skiljer bara ca 10 kalc mellan vatten och olja.. :)

King Grub
2005-12-11, 12:06
de skiljer bara ca 10 kalc mellan vatten och olja.. :)

Lägg till en nolla så blir det rätt.

gothen
2005-12-11, 12:17
De är också en högre proteinhalt i tonfisk i olja, de skiljer bara ca 10 kalc mellan vatten och olja.. :)

Dom beräknar väl det på avrunnen vikt?

blekfet2
2005-12-11, 12:48
Nackdelen med olja är att det är så jävla äckligt och slemmigt.


hear hear!

pragmatist
2005-12-11, 12:57
Inget fel på soja angående Omega-6. Förhållandet är 5:1 med Omega-6 till Omega-3. Äter man lite fleromättat fett i den övriga kosten kan soja vara bra alternativ.
Det är aldrig bra att äta för mycket fleromättat fett och då blir rapsolja med den omättade fettsyran oljesyra ( vilken är en Omega-9-fettsyra ) bästa alternativet.

Nästan alla människor får i sig omega-6 så det räcker och blir över, eftersom det finns vegetabiliska oljor i mängder av matprodukter nuförtiden. Då tycker jag att det är bättre att försöka undvika ytterligare omega-6-källor (sojaolja innehåller till övervägande del omega-6) och fokusera på oljor rika på omega-3 och omega-9.

Dessutom undrar jag hur mycket omega-3 som egentligen överlever i sojaolja som raffineras vid hög temperatur... Kallpressad soja innehåller nog en del omega-3, men den som används industriellt är nog den billigaste (och sämsta) sorten.

Sverker
2005-12-11, 13:02
1. Jag hade fel om proportionerna. Soja innehåller 56 % linolsyra, Omega-6 och 8 % linolensyra, Omega-3. Proportionerna blir
7 : 1 vilket fortfarande är en bra balans.

2. All linolensyra överlever raffineringen. Skulle den inte göra det så skulle sojaoljan smaka vidrigt.

3. Att sojaolja kan vara ett bra alternativ är för de som äter en lågfettdiet.

King Grub
2005-12-11, 13:27
Dom beräknar väl det på avrunnen vikt?

Även avrunnen ger 100 kcal mer än tonfisk i vatten per 100 gram.

morte
2005-12-11, 13:53
Köp tonfisk "färsk" från fiskbilen, stek med smör?

pragmatist
2005-12-11, 16:48
1. Jag hade fel om proportionerna. Soja innehåller 56 % linolsyra, Omega-6 och 8 % linolensyra, Omega-3. Proportionerna blir
7 : 1 vilket fortfarande är en bra balans.

Möjligen, om sojaoljan är i princip din enda källa till omega-6. Men om man äter andra saker som också innehåller vegetabiliska oljor (= väldigt mycket) så lär man knappast behöva ännu mer omega-6.

2. All linolensyra överlever raffineringen. Skulle den inte göra det så skulle sojaoljan smaka vidrigt.

Linfröolja innehåller nästan 50% linolensyra och är väldigt känsligt för värme och syre. Gäller inte detta för linolensyra i sojaolja menar du?

3. Att sojaolja kan vara ett bra alternativ är för de som äter en lågfettdiet.

Om man äter en lågfettdiet (vad man du ska göra det för...) så är väl sojaolja bättre än inget alls, antar jag... Men jag vidhåller nog att raps/olivolja och ett renodlat omega-3-tillskott är att föredra.

Sverker
2005-12-11, 17:00
Linfröolja innehåller nästan 50% linolensyra och är väldigt känsligt för värme och syre. Gäller inte detta för linolensyra i sojaolja menar du?





Visst är linolja och sojaolja känsligt. Efter raffineringen, efter det att du öppnat förpackningen.

Under hela raffineringen finns det inget syre närvarande och det finns inget annat heller som kan angripa den känsliga linolensyran.
Är rapsfröna och sojabönorna värmebehandlade innan de pressas så är alla lipaser denaturerade och kan inte börja hydrolysera fettet till känsliga fria fettsyror.

Kallpressad och oraffinerad låter ju fint, och fungerar ifall man vill ha extra jungfrulig olivolja. I alla andra fall är det inte lämpligt eftersom det känsliga fettet tar stryk