handdator

Visa fullständig version : Vinkla handlederna.


erks
2005-12-07, 22:37
Hur ska handlederna vara vinklade när man kör pressövningar?

Arne Persson
2005-12-07, 22:44
Så här, och endast så här! Glöm det livsfarliga PT-tram,set med sk raka handleder!!!

morte
2005-12-07, 22:47
handryggen mot underarmen (dorsalflexerade). Arne var före, sorry. Och jag är PT, sådär snabbt tillagt.

Ant
2005-12-07, 22:49
Så här, och endast så här! Glöm det livsfarliga PT-tram,set med sk raka handleder!!!


Följdfråga; jag hade handleden som på den första bilden, hade lite för mycket vikt. Efteråt känner jag det som an stukning när jag drar bak tummen: är det en stukning, kan det vara båtbenet?

Jag tror att jag fick för mycket vikt på tummen, och att den då trycktes bakåt, men jag kände inget då, först efteråt, nu har jag haft det i tre veckor. Jag kan inte köra vanlig bänk, men med hantlar går bra...


Sorry om för offtopic?


Mvh Kalle

erks
2005-12-07, 22:50
okej, jag hörde senast idag från en instruktör på fitness 24/7 att handlederna skulle vara raka. på grund av namnet på gymmet och hans tajta brallor tvivlade jag... och nu vet jag :thumbup: taggar så möed

wintzell
2005-12-07, 22:52
Om man tidigare (för två år sedan) har haft en radiusfraktur och får skitont av alla pressövningar, hur skall man hålla dårå?

Arne Persson
2005-12-07, 22:53
Följdfråga; jag hade handleden som på den första bilden, hade lite för mycket vikt. Efteråt känner jag det som an stukning när jag drar bak tummen: är det en stukning, kan det vara båtbenet?

Jag tror att jag fick för mycket vikt på tummen, och att den då trycktes bakåt, men jag kände inget då, först efteråt, nu har jag haft det i tre veckor. Jag kan inte köra vanlig bänk, men med hantlar går bra...


Sorry om för offtopic?


Mvh Kalle

Båtbenet ledar mot radius så det sitter längre ner. Det är omöjligt att säga så här utan att ha undersökt dig. du bör nog använda handledsbindor vid pressövningar samt träna dina handleder i långa rörelsebanor för att öka din styrka och smidighet.

Ant
2005-12-07, 22:55
Båtbenet ledar mot radius så det sitter längre ner. Det är omöjligt att säga så här utan att ha undersökt dig. du bör nog använda handledsbindor vid pressövningar samt träna dina handleder i långa rörelsebanor för att öka din styrka och smidighet.


Tack för svaret, du menar alltså at jag ska köra lätt handledsträning och mycket stretch? Sorry för nybörjare som inte fattar :em:

Arne Persson
2005-12-07, 22:55
okej, jag hörde senast idag från en instruktör på fitness 24/7 att handlederna skulle vara raka. på grund av namnet på gymmet och hans tajta brallor tvivlade jag... och nu vet jag :thumbup: taggar så möed


Hälsa den cooooola PT-nissen att det är förenat med livsfara med sk raka handleder om handleden skulle råka böja sig palmart (mot handflatan). Då tappar man obenhörligen greppet om stången. (Aktiv insuffiens).

Arne Persson
2005-12-07, 22:56
Tack för svaret, du menar alltså at jag ska köra lätt handledsträning och mycket stretch? Sorry för nybörjare som inte fattar :em:


Ingen stretch mer än den du får i de långa rörelsebanorna.

Arne Persson
2005-12-07, 22:57
Om man tidigare (för två år sedan) har haft en radiusfraktur och får skitont av alla pressövningar, hur skall man hålla dårå?


Samma men med handledsbindor.

jakke
2005-12-07, 22:59
Om man tidigare (för två år sedan) har haft en radiusfraktur och får skitont av alla pressövningar, hur skall man hålla dårå?
Tycker det låter konstigt.Kolla det med läkare.. Jag blåste både radius och båtbenet(2 totala frakturer i en våldsam innebandy match =)) Jag hade ont i kanske 2månader efter.. Jag säkte repsen och då gjorde det inte ont längre.

Kaboffastar
2005-12-07, 22:59
Samma men med handledsbindor.

off topic
När vi ändå håller på, har du några datum på när din kurs kommer gå igen ?
Passar ju ganska bra in iaf ändå *innocent*

Sonny
2005-12-07, 23:00
Hälsa den cooooola PT-nissen att det är förenat med livsfara med sk raka handleder om handleden skulle råka böja sig palmart (mot handflatan). Då tappar man obenhörligen greppet om stången. (Aktiv insuffiens).Alltså, det där behöver man juh knappast vara utbildad för att lista ut..

Arne Persson
2005-12-07, 23:01
Tycker det låter konstigt.Kolla det med läkare.. Jag blåste både radius och båtbenet(2 totala frakturer i en våldsam innebandy match =)) Jag hade ont i kanske 2månader efter.. Jag säkte repsen och då gjorde det inte ont längre.

Det är mycket olika hur skadan drabbar. Det kan ju tex även handla om skadade nervtrådar etc.

wintzell
2005-12-07, 23:07
Tycker det låter konstigt.Kolla det med läkare.. Jag blåste både radius och båtbenet(2 totala frakturer i en våldsam innebandy match =)) Jag hade ont i kanske 2månader efter.. Jag säkte repsen och då gjorde det inte ont längre.

Då har du haft tur, om det gav sig efter 2 månader. Jag kunde inte göra armhävningar förrän ett år efter...

Var kan man köpa hanledslindor smidigast och hur använder man dem korrekt?

erks
2005-12-07, 23:09
Hälsa den cooooola PT-nissen att det är förenat med livsfara med sk raka handleder om handleden skulle råka böja sig palmart (mot handflatan). Då tappar man obenhörligen greppet om stången. (Aktiv insuffiens).

ska göra det :thumbup: förresten, vad är PT?

Larsson
2005-12-07, 23:12
ska göra det :thumbup: förresten, vad är PT?

PT= personal trainer alt personlig tränare.

Arne Persson
2005-12-07, 23:13
Världens cooolaste och häftigaste yrke! :bow:

erks
2005-12-07, 23:16
PT= personal trainer alt personlig tränare.

aight.

erks
2005-12-07, 23:18
Världens cooolaste och häftigaste yrke! :bow:

Låter inte som du är alltför förtjust i dem :thumbup:

Arne Persson
2005-12-07, 23:23
Låter inte som du är alltför förtjust i dem :thumbup:


Jo vissa är mkt bra! Alltför många är mindre bra! Fick "städa upp" idag efter en totalt misslyckad "välutbildad" PT. Det kunde ha gått mycket mycket illa! Som tur är har han helt nyligen sparkats, trots sina fina papper. Sådana stollar drar skit över dom seriösa!

jakke
2005-12-08, 01:02
Det är mycket olika hur skadan drabbar. Det kan ju tex även handla om skadade nervtrådar etc.
Sant. Sedan hade jag samma läkare som jobbar åt "MoDo Hockey" det enda han sa efter han sågat bort gippset var: nu är det bara att köra hårt!!!
Jag var dock lite stel..

mentzer
2005-12-08, 06:48
Hälsa den cooooola PT-nissen att det är förenat med livsfara med sk raka handleder om handleden skulle råka böja sig palmart (mot handflatan). Då tappar man obenhörligen greppet om stången. (Aktiv insuffiens).

Ingen risk att detta händer på din första bild?

30cm
2005-12-08, 11:06
Ingen risk att detta händer på din första bild?

Det är för att tummen är på fel sida av stången.

Akilles
2005-12-08, 13:15
Det är för att tummen är på fel sida av stången.

Precis, därför gör det inget.

Pez
2005-12-08, 14:04
Ingen risk att detta händer på din första bild?
Om du dorsalflexar - så nej.

Arne Persson
2005-12-08, 16:52
Ingen risk att detta händer på din första bild?


Hur skulle det kunna hända? Tänk även på att här är ju stången dessutom helt obelastad.

Karl_alfred
2005-12-08, 17:10
Så här, och endast så här! Glöm det livsfarliga PT-tram,set med sk raka handleder!!!
Finns det någon anledning att greppa som på bild nr1? Då tänker jag på bänkpress...

Arne Persson
2005-12-08, 17:15
Finns det någon anledning att greppa som på bild nr1? Då tänker jag på bänkpress...


En vanlig fattning på gymet vid bänkpress, press- och tricepstricepsövningar. Kan upplevas som bekväm. Den är dock inte tillåten när man tävlar i bänkpress.

mentzer
2005-12-08, 20:21
Hur skulle det kunna hända? Tänk även på att här är ju stången dessutom helt obelastad.

Om det nu är förenat med livsfara att hålla raka hendleder pga risken att tappa stången, finns det då ingen fara att tappa stången om man inte ens greppar den?

Jorgen
2005-12-08, 20:23
Om det nu är förenat med livsfara att hålla raka hendleder pga risken att tappa stången, finns det då ingen fara att tappa stången om man inte ens greppar den?
Risken lär vara mycket större om man håller raka handleder.

Det skall mycket till för att stången skall rulla ur handen även om man inte låser den med tummen. Håller man helt raka handleder så är det oas bara tummen som håller stången på plats.

Arne Persson
2005-12-08, 22:28
Om det nu är förenat med livsfara att hålla raka hendleder pga risken att tappa stången, finns det då ingen fara att tappa stången om man inte ens greppar den?


Ok, är du det minsta orolig så håll lilla tummen om stången då.

JJ
2005-12-09, 09:58
Om det nu är förenat med livsfara att hålla raka hendleder pga risken att tappa stången, finns det då ingen fara att tappa stången om man inte ens greppar den?

Det har hänt flera ggr att folk tappat den när de greppar utan tumme så jag håller med dig.

Nitrometan
2005-12-09, 11:02
I IPF införde de en regel för några år sen att man måste greppa runt stången.

Men jag tror att olyckorna som var orsaken till regeln var relaterade till kombinationen bänktröja och tumlöst grepp.

Jag har iofs sett ett fall där en lyftare har tappat stången trots tummarna runt stången. Men han hade väl extrem otur och bröt bägge tummarna när stången rullade mot dem.