handdator

Visa fullständig version : Hypotetisk fråga om att behålla muskler.


Slartibartfast
2005-12-07, 20:36
Om det tar en månad innan musklerna börjar förtvina med tillräcklig kost och utan träning, borde det då inte räcka med att köra ett intensivt helkroppspass en gång i månaden för att behålla den muskelmassa man har? Eller t.ex. en kroppsdel varje lördag?

z_bumbi
2005-12-07, 21:42
Fall 1
Man tränar 3-4 gånger i veckan och håller upp i en månad. Effekterna av träningen sitter i och man överkompenserar kanske t o m i två av veckorna. Efter en månad har man inte tappat så mycket.

Fall 2
Tränar en gång i månaden. Effekterna av den träningen sitter inte i så länge då volymen totalt inte kan bli så stor, man har ingen kontinutet utan man får bara en jävla träningsvärk varje gång man tränar.

Fall 3
Att träna en kroppsdel/muskelgrupp varje lördag, mycket samma sak som ovan även om synergieffekten (Man tränar lite på andra muskelgrupper varje gång.) kanske ger lite bättre effekt.

Fall 4
Man kör ett helkroppspass en gång i veckan och behåller troligtvis ganska mycket av sina muskler oavsett hur länge man kör på detta vis, ligger man på en hög nivå så kommer man att tappa mer men det funkar för de flesta ganska bra som underhåll.

wintzell
2005-12-07, 23:30
Borde inte ett helkroppspass i veckan göra mer än att bara underhålla? Sådan kontinuitet borde ju bygga?

obesogen
2005-12-07, 23:45
Borde inte ett helkroppspass i veckan göra mer än att bara underhålla? Sådan kontinuitet borde ju bygga?

Nej. Tränar man var femte dag är det endast tillräckligt för att bibehålla det man har. Som bumbi sa så blir det endast underhållsträning med ett pass i veckan.

BigForre
2005-12-07, 23:54
Nej. Tränar man var femte dag är det endast tillräckligt för att bibehålla det man har. Som bumbi sa så blir det endast underhållsträning med ett pass i veckan.

Aha det är exakt 5 dagar, så det spelar ingen roll om Arnold hade gått ner till 5 dagar under sin storhetstid, eller om någon liknande de monster som är med i FC-Z börjar träna ett pass var femte dag...

Själv skulle jag tro att Arnold hade krympt och lillpojken hade fått lite kött på benen..

Kaboffastar
2005-12-07, 23:57
Aha det är exakt 5 dagar, så det spelar ingen roll om Arnold hade gått ner till 5 dagar under sin storhetstid, eller om någon liknande de monster som är med i FC-Z börjar träna ett pass var femte dag...

Själv skulle jag tro att Arnold hade krympt och lillpojken hade fått lite kött på benen..

Fall 4
Man kör ett helkroppspass en gång i veckan och behåller troligtvis ganska mycket av sina muskler oavsett hur länge man kör på detta vis, ligger man på en hög nivå så kommer man att tappa mer men det funkar för de flesta ganska bra som underhåll.

*slap*

Skit i va han bananen säger när du vet vad som är rätt och du vet vad han menar.

BigForre
2005-12-08, 00:14
Fall 4
Man kör ett helkroppspass en gång i veckan och behåller troligtvis ganska mycket av sina muskler oavsett hur länge man kör på detta vis, ligger man på en hög nivå så kommer man att tappa mer men det funkar för de flesta ganska bra som underhåll.

*slap*

Skit i va han bananen säger när du vet vad som är rätt och du vet vad han menar.

Är jag trött nu? Har jag sagt något dumt?

Kaboffastar
2005-12-08, 00:17
Är jag trött nu? Har jag sagt något dumt?

Nejdå :cheers:
Det är nog snarare jag som är trött.

wintzell
2005-12-08, 00:30
Nej. Tränar man var femte dag är det endast tillräckligt för att bibehålla det man har. Som bumbi sa så blir det endast underhållsträning med ett pass i veckan.

Men du tränar ju hela kroppen en gång var 7:e dag, alltså bröst en gång i veckan. Samma sak om du kör en 3-dagars-split. Då tränar du bröst en gång i veckan. Så egentligen är det ju samma träning (okej fler set på 3-dagarspliten, men inte så stor skillnad).

Låt oss säga att man trycker in 4 set á muskelgrupp på helkroppspassen, då borde ju det bygga? Eller är det så viktigt att man trycker in 7-10 set per muskelgrupp i veckan?

Verni
2005-12-08, 01:15
Men du tränar ju hela kroppen en gång var 7:e dag, alltså bröst en gång i veckan. Samma sak om du kör en 3-dagars-split. Då tränar du bröst en gång i veckan. Så egentligen är det ju samma träning (okej fler set på 3-dagarspliten, men inte så stor skillnad).

Låt oss säga att man trycker in 4 set á muskelgrupp på helkroppspassen, då borde ju det bygga? Eller är det så viktigt att man trycker in 7-10 set per muskelgrupp i veckan?Nu är jag inte en hejjare på det här, men med ett pass i veckan stimulerar du bara proteinsyntesen en gång, medans du med 3 - 4 gånger i veckan stimulerar den just 3 - 4 gånger?

Fatzo
2005-12-08, 12:39
Detta kan väl inte gälla från dag 1?

Man måste väl först komma upp i en vettig nivå? eller?
Det kan väl inte vara så att man om man aldrig tränar tappar muskler hela hela tiden och om du går från 0 till 1 gång / vecka så skulle du aldrig få öka vikter?

Nej. Tränar man var femte dag är det endast tillräckligt för att bibehålla det man har. Som bumbi sa så blir det endast underhållsträning med ett pass i veckan.

Yes
2005-12-08, 13:11
Nu är jag inte en hejjare på det här, men med ett pass i veckan stimulerar du bara proteinsyntesen en gång, medans du med 3 - 4 gånger i veckan stimulerar den just 3 - 4 gånger?
Ja, men inte för varje muskel(om man inte kör helkroppspass, förstås).

För övrigt går det alldeles utmärkt att bygga muskler på 1 pass i veckan.

wintzell
2005-12-08, 13:31
Ja, men inte för varje muskel(om man inte kör helkroppspass, förstås).

För övrigt går det alldeles utmärkt att bygga muskler på 1 pass i veckan.

Det är ju det som obesogen säger nej till?

Yes
2005-12-08, 13:39
Det är ju det som obesogen säger nej till?
Jupp, men han/hon yrar i nattmössan. :D

Yes
2005-12-08, 14:49
Jupp, men han/hon yrar i nattmössan. :D
Jag kan väl kanske förklara mig lite bättre också. Under dom senaste 2-3 månaderna har jag försökt träna 2-3ggr varannan vecka. Även om det kanske inte blir helt rättvist att räkna såhär, kan det inte gärna motsvara mycket mer än 1-1,5 pass i veckan. På grund av olika anledningar har dock en hel del pass fallit bort, vilket alltså gjort träningsfrekvensen rätt låg. Dessutom försöker jag ligga på ett kaloriunderskott på 1000kcal/dag.
Jag tror dom flesta skulle kalla det här för rätt dåliga förutsättningar att bygga muskler. Nu har jag dessutom gått från 2 set/muskel ned till 1 set - det kan väl inte vara bra? Tja, grejen är liksom att vikterna ökas i ett stadigt tempo, så nog fan går det att "bygga" med den här träningen.
Sen kan man förstås diskutera hur optimalt det här är. Jag tror definitivt det finns förbättringar jag kan göra, och det är ju inte alls säkert att alla reagerar likadant på den här frekvensen och volymen. Vad jag försöker säga är bara att det visst går utmärkt att bygga på ett pass i veckan.

Sniggel
2005-12-09, 00:05
Jag har stor erfarenhet av att göra uppehåll i träningen och vet hur mycket jag brukar tappa.
Vad jag märkt så om jag tränar en period 2-5 ggr i veckan och sen slutar, så tappar jag ingenting på en vecka (snarare vinner pga vilan) på 2 veckor brukar det heller inte bli nån skillnad.
På en månad tappar jag ett steg ner på vikterna, eller 2 om jag har otur.
Skulle jag hålla i ett halvår tappar jag 2-4 steg (t ex från 32.5 till 27.5). Och om jag håller så länge brukar det ta en vecka att gå upp ett av stegen (27.5 till 30) och sen 2-3 veckor att komma tillbaka på vikten innan jag gjorde uppehåll (förmodligen mest förändringar i CNS:et som tappats).

Om jag jämför med vad folk påstår att de tappar så känner jag mig lyckligt lottad för jag tror detta är väldigt individuellt.

Sniggel
2005-12-09, 00:08
edit:
För att bibehålla min styrka är jag rätt fett säker på att ett helkroppspass varannan vecka lär räcka utmärkt för mig

obesogen
2005-12-09, 11:01
Ja, men inte för varje muskel(om man inte kör helkroppspass, förstås).

För övrigt går det alldeles utmärkt att bygga muskler på 1 pass i veckan.
En fråga, hur har du kommit fram till det. Läst någon studie jag har missat?
Anledningen till att en gång per vecka är den nedre gränsen för att bibehålla styrkla, är att muskelvävnaden börjar artrofiera efter ca 5-6 dygn.
Detta har varit känt sedan länge

Enoka, R.M (1994). neuromachanical basis of kinesology, 2nd ed. Human Kinetics, Champaign, IL.

Däremot en otränad person som börjar träna en gång i veckan kommer troligen märka en viss styrkeökning i början. Denna ökning kommer snart att avta och kräva mer frekvent träning för att ytterligare öka. Anledningen till ökningen är ffa neurologisk anpassning, alltså förmågan att koppla in mer motoriska enheter.

Weir, J.P, Housh, D.J., Housh, T.J., Weir, L.L. (1997). The effects of unilateral concentric weight training and detraning on joing angle specificity, cross traning and the bilateral deficit. JOSPT, vol. 25 (4) pp 264-270.

wintzell
2005-12-09, 11:31
En fråga, hur har du kommit fram till det. Läst någon studie jag har missat?
Anledningen till att en gång per vecka är den nedre gränsen för att bibehålla styrkla, är att muskelvävnaden börjar artrofiera efter ca 5-6 dygn.
Detta har varit känt sedan länge

Enoka, R.M (1994). neuromachanical basis of kinesology, 2nd ed. Human Kinetics, Champaign, IL.

Däremot en otränad person som börjar träna en gång i veckan kommer troligen märka en viss styrkeökning i början. Denna ökning kommer snart att avta och kräva mer frekvent träning för att ytterligare öka. Anledningen till ökningen är ffa neurologisk anpassning, alltså förmågan att koppla in mer motoriska enheter.

Weir, J.P, Housh, D.J., Housh, T.J., Weir, L.L. (1997). The effects of unilateral concentric weight training and detraning on joing angle specificity, cross traning and the bilateral deficit. JOSPT, vol. 25 (4) pp 264-270.

Det svarar inte på mitt tidigare inlägg... Eller förstår jag bara inte?

Slartibartfast
2005-12-09, 11:46
En fråga, hur har du kommit fram till det. Läst någon studie jag har missat?
Anledningen till att en gång per vecka är den nedre gränsen för att bibehålla styrkla, är att muskelvävnaden börjar artrofiera efter ca 5-6 dygn.
Detta har varit känt sedan länge

Enoka, R.M (1994). neuromachanical basis of kinesology, 2nd ed. Human Kinetics, Champaign, IL.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=796281&postcount=5
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1049042&postcount=6

Yes
2005-12-09, 12:14
En fråga, hur har du kommit fram till det. Läst någon studie jag har missat?
Anledningen till att en gång per vecka är den nedre gränsen för att bibehålla styrkla, är att muskelvävnaden börjar artrofiera efter ca 5-6 dygn.
Detta har varit känt sedan länge

Enoka, R.M (1994). neuromachanical basis of kinesology, 2nd ed. Human Kinetics, Champaign, IL.

Däremot en otränad person som börjar träna en gång i veckan kommer troligen märka en viss styrkeökning i början. Denna ökning kommer snart att avta och kräva mer frekvent träning för att ytterligare öka. Anledningen till ökningen är ffa neurologisk anpassning, alltså förmågan att koppla in mer motoriska enheter.

Weir, J.P, Housh, D.J., Housh, T.J., Weir, L.L. (1997). The effects of unilateral concentric weight training and detraning on joing angle specificity, cross traning and the bilateral deficit. JOSPT, vol. 25 (4) pp 264-270.
Jag skrev ju tidigare hur jag kommit fram till det. Utöver det har jag också sett folk påstå att dom fått mycket bra resultat av Mentzer´s "Heavy Duty"-träning. Då snackar vi ett pass var 7-10 dag.