handdator

Visa fullständig version : Har jag rätt att kräva ersättning för reparationen?


Yip_man
2005-12-07, 19:16
Jag köpte för ca 3mån sedan en ice-link till min bmw. Ett interface som gör att man kan koppla in sin i-pod till orginal stereon i bilen. För ca 4veckor sedan slutade blinkers, stereon, vindrutetorkare m.m att fungera på bilen. Jag åkte in till BMW och förklarade problemet för deras bilelektriker. Enligt honom var det osanolikt att ice-linken orsakat problemet. Så jag bokade tillslut en tid på BMW. De ladener 2timmars jobb på att felsöka för att tillslut hitta att det var ice-linken det var fel på. En urkoppling av ice-linken och nollställning av "fel-minnet" gjorde att bilen fungera korrekt igen. Tydligen hade där varit något fel på min ice-link som gjort att den kortslutit en av data boxarna i bilen. Jag kontakta återförsäljaren av min ice-link här i sverige. Som konstaterade att de fått bekräftat från tillverkaren att där var fel på ett parti enheter. De erbjöd sig att skicka en ny med retur på den gammla. eller att ta tillbaka den befintliga enheten. Saker som jag ser som självklart. Grejen är den att jag sitter med en faktura från BMW på ca 2400:- vilken jag tycker de ska ersätta mig för. Frågan är ju om jag har rätt till ersättning av reparationen eller inte.

Bönne
2005-12-07, 19:32
Snacka med chefen på företaget, så ska det nog fixa sig. Snacka INTE med en mekaniker först. Är mitt råd.

Yip_man
2005-12-07, 20:04
Grejen är att det är nog bara ett en persons företag. Ganska litet sådant som sysslar till 100% med att sälja dessa interface till olika bilar.

Fartman
2005-12-07, 20:18
Klart som fan du ska ha ersättning för en reparation som orsakats av att deras vara var felaktig!

Yip_man
2005-12-07, 21:45
Klart som fan du ska ha ersättning för en reparation som orsakats av att deras vara var felaktig!

Jag tycker också det. Men frågan är om det är någon mening att driva det vidare om de bråkar.

tobbeg
2005-12-07, 21:49
Jag tycker att du först ska ta kontakt med företaget i fråga igen och be dom ersätta dig. Om de inte vill de så ta kontakt med konsumentombudsmannnen.

Nu är mitt minne av konsumentköplagen ganska suddigt men jag har för mig att de är skyldiga att ersätta dig för skador om de är deras produkt som har orsakat dom.

Lycka till