handdator

Visa fullständig version : Vad skall jag kompletera barskåpet med?


joa
2005-12-07, 17:11
Har lite dålig fantasi och kunskap på vad för drinkar man kan göra så vad bör jag utöka barskåpet med och till vilken drink skall de föreslagna sorterna användas till?

För att göra det lite smidigare plitar jag ned vad som finns:

Vodka
Vodka Vanilj
Vodka Mandarin
Gin
Lemon Gin
Bacardi
Bacardi Razz (Rom)
Whiskey
Bailey´s
Dooley´s
Cointreau
Brandy
Cognac
Ouzo

Vad kan man få ihop för gott av detta och vad saknar jag? Känns som en kompletering med en del likörer vore på sin plats, men vilka och vad skall jag blanda ihop det med.
När en annan sprang på krogen var väl det mest exotiska Rom och Cola och Piggelin.

//Jocke

B-jay
2005-12-07, 17:19
Du börde definitivt komplettera med en flask Captain Morgan Gold Rum och en flaska Xante päroncognac! :thumbup:

Schture
2005-12-07, 17:29
Jägermeister!

Griip
2005-12-07, 17:39
mmm baileys OCH dooleys men ingen jägermeister??

Jense
2005-12-07, 17:41
jäger, jack daniels, jameson och highland park 12årig.


jäger och jd när det vankas rock'n'rollfylla.

jameson när du blir lite sugen på irish coffie och highland park tolvan när du sitter och filosoferar

Kaboffastar
2005-12-07, 17:42
Du kommer ha hela jävla systembolaget som tipps om 3-4 sidor.

Löjtnant Blank
2005-12-07, 17:42
Xante päroncognac!
Yes, yes.

cosmo
2005-12-07, 17:43
Jack Daniels?
Tequila?
Absinth?
Sambouca?

:thumbup:

Kaboffastar
2005-12-07, 17:47
Ingen white russian utan kahlúa !!!

Mago
2005-12-07, 17:48
Lite fjolligare grejjer med färg? Bolls Blue och Pisang Ambon kanske. :)

Griip
2005-12-07, 17:48
Vinglögg?

joa
2005-12-07, 17:53
Jodå jag har Jägermeister.
För att ge er lite vägledning

Fel svar 1: Jack Daniels. Jag har Whiskey av olika slag och jag kan/vill inte blanda drinkar med det.
Nästan rätt svar: Pisang Ambon. Ni glömde att ange vad resten av drinken skall bestå av. För övrig brukar vi här hemma kalla den för "Pissa på Sambon" :)
Rätt svar skulle vara. "Du bör kompletera med bananlikör för då kan du blanda den med vodka och Ginger Ale för det blir en supergod drink"

Dock trevligt med en tråd som verkar engagera många på så kort tid

//Jocke

OggeP
2005-12-07, 17:55
Sambucca

J.Saarela
2005-12-07, 18:03
Sambucca


Is the shit :hbang:

Fettecke
2005-12-07, 18:18
eftersom det snart är jul, så kan jag säga att du blir poppis kring matbordet om du bjuder på "Gold strike", finns på bolaget för runt 210:- för en halvliter...

smakar julafton kan jag säga... 50% men smakar inte mer än 35%... underbar!!!

det tuffa är att det är små guldkorn i flaskan, så om du skakar den innan du slår upp så blir det mer julkänsla över det hela!

OggeP
2005-12-07, 18:24
Is the shit :hbang:

Omöjligt att få en gedigen mafiafylla utan sambucca. :hbang:

Barkbiten
2005-12-07, 18:33
Laphroig- finns ingen bättre whisky!!
jag vet, du skrev att du har whisky, men d finns ingen som den här!!!

trym
2005-12-07, 18:34
Har lite dålig fantasi och kunskap på vad för drinkar man kan göra så vad bör jag utöka barskåpet med och till vilken drink skall de föreslagna sorterna användas till?

För att göra det lite smidigare plitar jag ned vad som finns:

Vodka
Vodka Vanilj
Vodka Mandarin
Gin
Lemon Gin
Bacardi
Bacardi Razz (Rom)
Whiskey
Bailey´s
Dooley´s
Cointreau
Brandy
Cognac
Ouzo

Vad kan man få ihop för gott av detta och vad saknar jag? Känns som en kompletering med en del likörer vore på sin plats, men vilka och vad skall jag blanda ihop det med.
När en annan sprang på krogen var väl det mest exotiska Rom och Cola och Piggelin.

//Jocke
jägermeister och SAMBUCA...!

Wain
2005-12-07, 18:42
Laphroig- finns ingen bättre whisky!!
jag vet, du skrev att du har whisky, men d finns ingen som den här!!!

Föredrar Ardbeg över Laphroaig.
:thefinger

Schture
2005-12-07, 18:57
Vad är Sambuca?

Mandus
2005-12-07, 19:16
Vad är Sambuca?

En italiensk likör smaksatt med lakris/anis. Sinnesjukt gott att kyla ned den så den blir trögflytande och sedan shotta den!

Frippe_L
2005-12-07, 19:20
jägermeister och SAMBUCA...!

Bättre med Sambuca och baileys, så skiktar sig baileys ovanpå och blir gött.

Mandus
2005-12-07, 19:26
Har lite dålig fantasi och kunskap på vad för drinkar man kan göra så vad bör jag utöka barskåpet med och till vilken drink skall de föreslagna sorterna användas till?

För att göra det lite smidigare plitar jag ned vad som finns:

Vodka
Vodka Vanilj
Vodka Mandarin
Gin
Lemon Gin
Bacardi
Bacardi Razz (Rom)
Whiskey
Bailey´s
Dooley´s
Cointreau
Brandy
Cognac
Ouzo

Vad kan man få ihop för gott av detta och vad saknar jag? Känns som en kompletering med en del likörer vore på sin plats, men vilka och vad skall jag blanda ihop det med.
När en annan sprang på krogen var väl det mest exotiska Rom och Cola och Piggelin.

//Jocke

Som du säger så behövs det lite likörer för att få ut det mesta av dina spritsorter. Du har redan Cointreau som är en bra baslikör, jag hade kompletterat med följande; Blå curacao, Apple Sourz, Amaretto, Kahlua, Midori, Cherry Brandy och Bananlikör. Sedan får du ju förstås utforma barskåpet efter din egen smak, de likörer jag nämnde ger dig en bra bas men det finns ju ett oändligt antal andra. Om du även vill utöka spritförrådet så saknar du Tequila, den kan du använda till mycket.

MaW
2005-12-07, 21:52
Laphroig- finns ingen bättre whisky!!
jag vet, du skrev att du har whisky, men d finns ingen som den här!!!

Den är helt okej.. men lagavulin är stråt vassare..

z_bumbi
2005-12-07, 22:09
Köp en drinkbok till att börja med eller kolla här (http://www.cocktailguiden.com/index.php?M=97).

Det är mycket enklare att bestämma vilka drinkar man vill göra och sen köpa in nya sorter till skåpet anpassat till behovet än att först köpa in massa sorter och sen leta upp drinkrecepten.

Dk1ng
2005-12-07, 22:20
Den är helt okej.. men lagavulin är stråt vassare..

Smaken är som baken..:booty:

Själv föredrar jag Caol Ila om vi nu är inne på single malt från Islay. Deras 12-åring är rätt kraftig medans 18-åringen upplevs som något sötare. Cask Strength (55%) kan rekommenderas för dem som gillar en kraftfull och komplex whisky med mycket rökighet. De ännu äldre årgångarna är RIKTIGT fina men då börjar å andra sidan priset skena också...

gothen
2005-12-07, 22:27
Kan tipsa om http://www.webtender.com/

Där kan du gå in på "in my bar" och fylla i vad du har och du får en satans massa drinkar som innehåller det. Har för mig att man kan ställa in så att den visar drinkar som t.ex. saknar en indrigiens så att du ser vad du bör inhandla för läckerheter

sunkan
2005-12-07, 22:31
En flaska coca cola :D

Liten Men Fet
2005-12-07, 22:52
Du har 3 sorters vodka och sen skriver du bara whisky??
Då måste ha en bra blended och en att bland med typ cola (typ Jack Daniels) sen måste du ha en mild singel malt och en rökig jävel och sen måste du osv...

Mitt whiskydel av barskåpet består av:
Ardbeg 10 år, Jameson 12 år, Glenmorangie 10 år cask strength, Glenlivet 18 år, Glenmorangie madeira cask, Auchentoshan 10 år, bowmore 15 år, highland park 12 år, Balvenie portwood 21 år, och en till auchentoshan.

10 sorter och då har jag ju inte täckt in allt jag borde ha. :(

Jense
2005-12-07, 22:54
Du har 3 sorters vodka och sen skriver du bara whisky??
Då måste ha en bra blended och en att bland med typ cola (typ Jack Daniels) sen måste du ha en mild singel malt och en rökig jävel och sen måste du osv...

Mitt whiskydel av barskåpet består av:
Ardbeg 10 år, Jameson 12 år, Glenmorangie 10 år cask strength, Glenlivet 18 år, Glenmorangie madeira cask, Auchentoshan 10 år, bowmore 15 år, highland park 12 år, Balvenie portwood 21 år, och en till auchentoshan.

10 sorter och då har jag ju inte täckt in allt jag borde ha. :(


highland park 12 år är så jävla smaskens.. betydligt godare än den 18årige enligt mig

nordland
2005-12-07, 22:59
SPERMASHOT/CEMENTBLANDARE
3cl Limekoncentrat, 3cl Bailey´s. (bygges). Svep och blanda i munnen. Lovar att drinken gör skäl för namnet

SNOWBALL
5cl Bols Advocaat, 1cl Vodka, Fyll med Sprite. (det skall egentligen vara bitter lemon men det smakar fanskap).

LONG ISLAND ICED TEA
2cl Vodka, 1cl Befeeter Gin, 1cl Tequila Sauza Gold, 1cl Bacardi Light, 1cl Cointreau, 6cl lime cordial, Toppa med Coca Cola. (bygges). Är man duktig så blir det gott. är man kass, så smakar det apa.

MELON BALL
4cl Vodka, 2cl Midori, Apelsinjuice

PISTAGE
2cl Vodka, 2cl Midori, 2cl Amaretto, Grädde, Fyll med Sprite. (skakas)

PINK PANTHER
4cl Bacardi Light, 1cl Bols Cacao, 1cl Bols Mint, Grenadine, Grädde. (skakas)
Min Favorit. Brukar byta ut bacardin mot vodka

BLUE KAMIKAZE SHOT
Vodka, Curacao Blue, Lime

SLIPPERY NIPPLE
3cl Sambuca, 3cl Baileys (bygges)

Fagen
2005-12-07, 23:01
Du har 3 sorters vodka och sen skriver du bara whisky??
Då måste ha en bra blended och en att bland med typ cola (typ Jack Daniels) sen måste du ha en mild singel malt och en rökig jävel och sen måste du osv...

Mitt whiskydel av barskåpet består av:
Ardbeg 10 år, Jameson 12 år, Glenmorangie 10 år cask strength, Glenlivet 18 år, Glenmorangie madeira cask, Auchentoshan 10 år, bowmore 15 år, highland park 12 år, Balvenie portwood 21 år, och en till auchentoshan.

10 sorter och då har jag ju inte täckt in allt jag borde ha. :(


Blandar du med vanlig cola eller lightvarianten?

Fagen
2005-12-07, 23:03
SPERMASHOT/CEMENTBLANDARE
3cl Limekoncentrat, 3cl Bailey´s. (bygges). Svep och blanda i munnen. Lovar att drinken gör skäl för namnet
SNOWBALL
5cl Bols Advocaat, 1cl Vodka, Fyll med Sprite. (det skall egentligen vara bitter lemon men det smakar fanskap).

LONG ISLAND ICED TEA
2cl Vodka, 1cl Befeeter Gin, 1cl Tequila Sauza Gold, 1cl Bacardi Light, 1cl Cointreau, 6cl lime cordial, Toppa med Coca Cola. (bygges). Är man duktig så blir det gott. är man kass, så smakar det apa.

MELON BALL
4cl Vodka, 2cl Midori, Apelsinjuice

PISTAGE
2cl Vodka, 2cl Midori, 2cl Amaretto, Grädde, Fyll med Sprite. (skakas)

PINK PANTHER
4cl Bacardi Light, 1cl Bols Cacao, 1cl Bols Mint, Grenadine, Grädde. (skakas)
Min Favorit. Brukar byta ut bacardin mot vodka

BLUE KAMIKAZE SHOT
Vodka, Curacao Blue, Lime

SLIPPERY NIPPLE
3cl Sambuca, 3cl Baileys (bygges)


Ehh, lämnade du inte ut lite för mycket info om ditt privatliv där...?

Liten Men Fet
2005-12-08, 00:50
highland park 12 år är så jävla smaskens.. betydligt godare än den 18årige enligt mig
Den är helt klart en favorit :thumbup: Inte så dyr heller, auchentoschen är go åxå.

nordland
2005-12-08, 00:57
Ehh, lämnade du inte ut lite för mycket info om ditt privatliv där...?

Vad tror du händer när grädden/mjölken reagerar med syran i limekoncentratet. Jo, precis samma sak som sker när du drar i dig en kaseindrink. Skillnaden är att det "tjockar" ihop sig redan i munnen, med riktigt skum konsistens som följd... Därav namnet

Bönne
2005-12-08, 06:48
Smirnoff?

Köp hem Smirnoff Green Apple, mycket trevlig snaps.

hangatyr
2005-12-08, 07:40
du måste givetvis köpa in dig på ett par flarror tequila! nääääh, säger ngåon idiot då, tequilashots är så jävla äckligt! ja det är klart det är, men frozen margaritas däremot är så jävla gott!

sen borde du shoppa en flarra pinga, brassebrännvin, för en av de godare drinkarna är caipirinha.

aliquis
2005-12-08, 08:48
vet inte om det har sagts ännu men en bekant hade säkert sagt mintuu.