handdator

Visa fullständig version : Träna med träningsvärk?


Peixe
2005-12-07, 16:43
Träna med träningsvärk?
Blir det samma resultat eller ska jag vänta till det har gått över?
Eller blir det bättre resultat (ej trovärdigt)
Vill gärna träna just nu men är osäker på om det är bra när jag har träningsvärk i den muskel jag ska träna (magen)

viktor88
2005-12-07, 16:46
muskeln ska ju vila, träningsvärken är väll för att den är nedbryten och då är det nog inte så smart och träna den.

Spannmål
2005-12-07, 16:50
Träningsvärken har väl inte så mkt att göra med om muskeln är "nedbruten" (vad det nu betyder) att göra.

Två identiska pass (t.ex. 10 set om 10 reps på 65% av 1RM) kan vid två olika tillfällen ge helt olika gensvar när det gäller träningsvärk. Trots att muskeln bör vara lika mkt "nedbruten".

Att träna mer träningsvärk är för vissa udner vissa perioder ett måste eftersom den inte lägger sig innan det är dags för nästa pass. Det kan handla om 5-6-7 dagar efter ett tungt benpass, till exempel.

keffat_liv
2005-12-07, 16:51
muskeln ska ju vila, träningsvärken är väll för att den är nedbryten och då är det nog inte så smart och träna den.

*bs*

Jorgen
2005-12-07, 16:51
Det är inga problem (mer än att det gör ont) att träna med träningsvärk.

viktor88
2005-12-07, 16:54
aha förlåt för ett puckat svar. lila jag de där --> :smash:
tack för upplysningen me :)

pocoloco
2005-12-07, 17:03
Sen är ju frågan om man vill ha ännu mer träningsverk? Jag ska köra ett helkroppspass nu, har värsta träningsverken :(

randig
2005-12-07, 17:13
jag ångrar som fan att jag var en djevla fjola förut som inte körde för ja hade träningsverk

Fatalist
2005-12-07, 17:57
Sen är ju frågan om man vill ha ännu mer träningsverk? Jag ska köra ett helkroppspass nu, har värsta träningsverken :(

Jag tycker träningsvärken blir lindrigare efter ett riktigt tungt pass faktiskt.

High1ander
2005-12-08, 09:27
Jag känner mig iaf svag i musklerna som jag har träningsvärk i eller är det bara mentalt? Om man nu är svagare, är det inte bättre att vänta en dag och köra något annat som har vilat (förrutsatt att man inte har träningsvärk i hela kroppen och har vilat den muskeln någon dag) eftersom man kan "maxa" med den.

Har nu haft träningsvärk i mina vader i över 6 dagar, ska träna dem imorrn när det antagligen är över...

Jax
2005-12-08, 09:43
Äh, sluta trams, är man sugen på att träna så tränar man.

Sniggel
2005-12-09, 00:14
Att träna under träningsvärk avbryter inte den uppbyggnad som musklerna genomgår.
Dock kanske det gör ont och man kanske även är tröttare i samband med träningsvärken vilket gör att man inte kan träna lika intensivt.

Där var en studie genomförd här i Sverige (uppsala?) nyligen, där man inte kunde hitta ett samband mellan träningsvärk och nedbrutna muskelproteiner, tvärtom hitta man en ökning av muskelproteiner hos de med träningsvärk.
Värt att nämnas kan vara att i studien skapade man träningsvärken genom låta folk springa nerför trappor (excentrisk träning ger tydligen träningsvärk lättare)

Och ja, jag vet att jag borde länka till studien nu, men jag är lat och orkar inte hitta den :-p

Griip
2005-12-09, 01:38
Man skulle väl kunna säga som så att om man är ute efter styrka(styrkelyft 1RM), så är det väl allt annat än optimalt att träna med träningsvärk då man inte kommer upp i samma vikter.


E're makrill?? Aaa, dä äre