handdator

Visa fullständig version : Shrugs


mr_ping
2002-08-02, 13:13
Tänkte bara fråga om någon här kör shrugs (med skivstång) och vad ni tränar på då ?

Patte
2002-08-02, 13:23
Tjenare! Shrugs e en jäkligt härlig övning och jag brukar variera att köra skivstång och hantlar! Det var ett tag sen jag körde med skivstång men har för mig att jag låg på ca 90kg då eller nåt :D

mr_ping
2002-08-02, 14:36
Okej!
Hur stark är du för övrigt, typ bänkpress, bicepscurl osv ?

Jag gjorde en 8:a på 91kg.....tyckte det lät mycket hehe! (shrugs)

Patte
2002-08-02, 14:45
De flesta vikter jag använder står i min träningsjournal om du vill titta där:
http://home.admax.net/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=5501

:D :bpump:

mr_ping
2002-08-02, 14:52
Okej....... enda övningen jag ser som jag också kör är rodden... där jag ligger på 6x95kg ungefär vilket är lika typ.

Däremot....... knäböjj........ där jag med pinsamt leende tränar med 8 x 51kg.............. sen ser mina ben ut som två salta pinnar med!

Tränar med dubbelt upp i bänkpress hahah

Patte
2002-08-02, 14:54
Hehe du får ta och lägga lite mer kraft på benen så du får lite symmetri! Ser ganska sjukt ut med stor överkropp och pyttesmå ben :D Tränade inte ben det första året jag gymmade (hatar mig själv för det) men nu kommer jag tillbaka och ska öka där!
Så du tränar på 100kg i bänken? Starkt jobbat! Själv brukar jag ligga på ca 90 kg när jag kör 6-8or! Men får dålig kontakt där så jag kör mer hantelpressar!

mr_ping
2002-08-02, 14:57
Dom har sånna gayiga stänger på SATS där jag tränar, dom väger 11kg, så det blir skumma totalvikter!

Jag kör 8x91, 6x96, 4x101 oftast........ibland kör jag bara på 101, ibland stege ......varierar rätt mycket.

Väger 74kg

Patte
2002-08-02, 15:01
OK! Satt och tänkte vafasen de där en-kilos komifrån men det är därför! Gå på ett riktigt gym istället där dem har internationella skivstänger, grymt mycket skönare att köra med. Får ta och deffa ner mig lite till så jag kommer ner till din viktklass så kan vi ta en sväng på gymmet sen! Ligger på ca 81kg.

:D

mr_ping
2002-08-02, 15:05
Tja..... vi bor ju inte så långt ifrån :)

Min ursprungsvikt var 60kg när jag började träna hehe!
Så nånstans måste dom ju ha hamnat, även ifall jag inte ser så biffig ut.

Vart tränar du själv ?

Nu ska ja bort o köra rygg, biceps och mage......
E jätteseg så det kommer nog gå åt helvete!

Patte
2002-08-02, 15:07
Tränar på Träningskompaniet i Kungsbacka! Min ursprungsvikt var nästan dubbla din :D nä men iaf 110kg!

Kör på stenhårt bara och fokusera dig så ska träning gå super oxå :D

mr_ping
2002-08-02, 15:18
Mmm... du måste se helt annorlunda ut nu!

Jag vill gärna hålla min vikt runt 75, men få bort lite onödigt fett runt magen och gå upp i muskler istället.

Du har inga planer på att börja på SATS då ?
Jag skulle behöva en seriös träningspartner.... då mina kompisar ALDRIG åker dit längre........*suckar

Patte
2002-08-02, 15:22
Tyvärr men aldrig mera SATS! Har ett gym vid kungsbacka simhall som jag brukar köra på men som är stängt nu, annars så är det jäkligt gott där! Träningskompaniet är helt OK oxå förutom deras bänkar som inte är sköna.

Problem med seriös träningskompis är ofta problem, har inte haft någon nu på ett bra tag men har nu börjat träna med en snubbe som är relativt seriös! :) Du får hänga på om du känner för det, men kanske lite långt till KBA 5 ggr / vecka :D

mr_ping
2002-08-02, 15:25
Får träna lite till så får vi c sen hehe!
Målet till vintern är 121kg i bänk........vi får la c......

lär aldrig funka!

Munter
2002-08-02, 15:26
7-8 reps på 150kg var det senaste för mig...tycker shrugs är en av de skönaste övningarna för traps och övriga ovansidan.

Patte
2002-08-02, 15:28
Hehe jag ska upp på 120 kg igen! Har maxat på det en gång och ska dit igen men det får bli runt jul då man äter ordentligt och skiter i hur mycket fett man har på kroppen :D

Munter >> 150 kg, det var inte dåligt! Får ta och testa på onsdag seriöst och se hur mycket jag verkligen gör i den. :)

mr_ping
2002-08-02, 15:28
Oj jävlar.....
Hur fan orkar du hålla skiten hehe

Munter
2002-08-02, 15:57
Nu snackade jag om shrugs alltså, kanske framgick...tyvärr inte om bänkpressen. Har ett par pass kvar till 7-8 reps på 150kg i bänken :smokin:

Munter
2002-08-02, 15:59
150kg är svårt utan remmar, då halveras reppen...man ska ju träna trapsen med shrugs, inte greppet. Det kan man göra på ett annat pass. Så att köra shrugs utan remmar är som ja vad säger man...dumt kanske :)

Åse Columbus
2002-08-02, 19:28
Ungefär som att köra marklyft super tungt utan remmar..

Åse:smokin:

Allan
2002-08-02, 19:35
Shrugs är just en sån övning där remmar är kanon - körde 6x180, 6x200, 6x200, 6x210 idag. Skulle vara en omöjlighet utan remmar. Och jag kör övningen rakt upp - inga rullningar utan mer mellandraget i en frivändning, vilket gör att jag knycker till med både höft och lår. Inte direkt ur instruktionsboken kanske, men det bygger rejäla traps.

allan

Munter
2002-08-02, 21:24
Du var bara tvungen att bräcka mig va, Allan ? :(

:D

Petrus
2002-08-02, 21:33
Med remmar 6-8st på 155kg.
Vänligen,,,
Petrus

Allan
2002-08-02, 22:17
Jajamän Munter - men kan trösta dig med att du är avsevärt starkare i biceps. Har svårigheter att göra bra sexor på 50-55 kg - om jag minns rätt kör du på mer än så. Men det är ju förbannelsen med att komma från lyftarsidan - man får börja med att bygga om sin kropp


:loveyou:


allan

Pudzianovski
2002-08-02, 22:19
jag kör 8:or på 220 utan remmar.



:D


skoja bara...

:D

kör inte shrugs..


gillar den inte!

Munter
2002-08-02, 23:28
Något som gav mig nytändning på shrugs var då jag upptäckte skillnaden då man drar ända längst upp. Det är lätt att bara sträva efter tung vikt och inte få full rörelse...det är verkligen i toppläget som riktiga kontakten med trapsen kommer. Mindre vikt och längre bana, Pudz...så kommer du nog älska den :) Vad kör du för andra övningar för trapsen då, om du kör några ?

Grahn
2002-08-03, 07:07
tränar inte traps.....tycker stora traps är mindre vackert. Fast iofs träna traps kanske skulle avhjälpa lite av ens nackproblem hmmmmmm.

Värt att tänka på.

Pudzianovski
2002-08-03, 09:06
Originally posted by Munter
Något som gav mig nytändning på shrugs var då jag upptäckte skillnaden då man drar ända längst upp. Det är lätt att bara sträva efter tung vikt och inte få full rörelse...det är verkligen i toppläget som riktiga kontakten med trapsen kommer. Mindre vikt och längre bana, Pudz...så kommer du nog älska den :) Vad kör du för andra övningar för trapsen då, om du kör några ?


jag kör aldrig traps. det enda jag gör är statisk träning med hantlar. håller dem så länge jag kan med de fyra längsta fingrarna.

Allan
2002-08-03, 09:20
Pröva frivändningar


allan

Pudzianovski
2002-08-03, 09:49
frivändningar kan väl inte vara så bra för trapsen? Det tar väl bra kanske?? men det går ju åt en jävla massa energi till anant..


eller?


shrugs är en överskattad övning! :D

mr_ping
2002-08-04, 03:13
Allan: nu hänger jag inte med...... vad menar du med höften och låren ?

Shrugs är väl ändå när man rycker på axlarna rakt upp utan att röra armarna typ... eller hur man nu ska säga ?

Allan
2002-08-04, 09:51
Frivändningar är en kanonövning för trapsen + för en bra bit av överkroppen. Det jag mest tänker på är alltså den variant av frivändning som kallas pressvändning.
Man gör en vanlig frivändning, men går inte ner i "sittet" (vilket jag har svårt att tro att så där jättemånga här skulle fixa ändå), utan böjer bara benen lite grann.
Och ja, den bygger traps utav bara den. Kolla vilken lyftare ni vill - trappor saknas icke!
Shrugs är ju för övrigt bara ett moment av stötdraget.
Och ja, den är jobbig! Men varför är folk så rädda för jobbiga övningar - det gnälls alltid på knäböj, marklyft, chins etc. Vill ni växa så...no pain. no gain!


allan

http://www.plauder-smilies.de/lach.gif

-AG-
2002-08-06, 10:22
Shrugs kan man väl last hur mycket som helst på, det är väl bara en fråga om utförande. En kompis har kör rätt så höga uppdrag på 320kg. Själv kör jag inte shrugs, men väl lite skivstångsrodd, samma här... beroende på utförande så skijer vikterna en del. Men hyfsat strikt på 130 har jag lyckats med (en fyra), men det är svårt att lasta mycket om man bara väger 85kg. Kan vara bra att köra lite ostrikt ibland i dessa ryggövningar för att vänja sig med lite tyngre vikter, dessutom brukar det ta ganska bra.

Fyran på 130 var i skivstångsrodd, har som sagt aldrig kört shrugs.

mr_ping
2002-08-06, 10:49
Jag provade o kunde köra en sexa på 111kg (SATS esse stång som väger 11kg...)
På 121kg så gjorde jag typ en 2:a... sen fick jag inte upp den mer.

Jag väger 75...