handdator

Visa fullständig version : Vart kan man hitta grundläggande information om kosttillskott?


hpb
2005-12-07, 13:48
Jag har kollat och kollat men det enda jag hittar är småfrågor om "proteindrinkar" (utan närmare referens till vad som egentligen menas) och diverse andra ord så nu har jag gjort så gott jag kunnat och som resultat fått 2 frågor :)

1. Ni som vet vad ni ska söka efter kanske kan ge mig ett par länkar/tips på böcker (som går att få tag på!) där man kan börja förstå hur det hela går ihop?

2. Hittils har jag iaf fattat det som att [url=http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=38]vassle[/quote] skulle vara bra att ta före träningen för att efter träningen fylla på med snabba kolhydrater (rispuffar? :P)

Wheelchair_Ninja
2005-12-09, 10:46
Finns någon bok skriven av Paulun om de kosttillskott som enligt honom fungerar bäst.

lauria
2005-12-10, 13:32
Finns någon bok skriven av Paulun om de kosttillskott som enligt honom fungerar bäst.
"allt om sporttillskott" heter det. Den är ganska bra.

mangemani
2005-12-10, 14:08
titta på inehålls förteckningen,inehåller en produkt ett visst ämne,då är det bara att söka på det ämnet på google,sen får du reda på vad det är och vad det gör för nytta....det är så jag gör.
och finns inte det ämnet på google eller om det hela verkar lite osäkert/skumt,så frågar man här.

hpb
2005-12-10, 14:46
Ja den varianten fungerar väl men man får ingen riktig grund att stå på :)
Lite som att baka genom att googla på alla ingredienser och sen kombinera och hoppas på det bästa.

mangemani
2005-12-10, 14:52
Ja den varianten fungerar väl men man får ingen riktig grund att stå på :)
Lite som att baka genom att googla på alla ingredienser och sen kombinera och hoppas på det bästa.


tja,funkar för mej iaf,fått reda på det ena och det andra genom google.

Sverker
2005-12-10, 16:10
Jag skulle gå den andra vägen, jag skulle läsa på så mycket som möjligt om näringslära. Alla har läst hemkunskap på högstadiet och vet vad protein, fett och kolhydrat är. Gå vidare och titta på hyllorna på biblioteket, finns massor med bra, lättlästa böcker. Boken Äta bäst, SISU, är en bra bok om mat för tränande. Paulun har säkert skrivit något om näringslära som lätt går in. Med kött på benen är Näringslära för Högskolan bra.


Kan man inte näringslära är det svårt att sätta sig in i snabbt ( vassle ) och långsamt ( kasein ) protein. Kan man inte lite biokemi om citronsyracykeln är det obegripligt vad kreatin gör för nytta. Är kunskapen låg om insulin så är ALA helt mumbo-jumbo.

Ju mer man kan om näringslära desto mindre är risken att man blir lurad till att köpa skräp.

mangemani
2005-12-10, 16:13
Kan man inte näringslära är det svårt att sätta sig in i snabbt ( vassle ) och långsamt ( kasein ) protein. Kan man inte lite biokemi om citronsyracykeln är det obegripligt vad kreatin gör för nytta. Är kunskapen låg om insulin så är ALA helt mumbo-jumbo.

Ju mer man kan om näringslära desto mindre är risken att man blir lurad till att köpa skräp.


så sant

hpb
2005-12-10, 21:45
Jag skulle gå den andra vägen, jag skulle läsa på så mycket som möjligt om näringslära. Alla har läst hemkunskap på högstadiet och vet vad protein, fett och kolhydrat är. Gå vidare och titta på hyllorna på biblioteket, finns massor med bra, lättlästa böcker. Boken Äta bäst, SISU, är en bra bok om mat för tränande. Paulun har säkert skrivit något om näringslära som lätt går in. Med kött på benen är Näringslära för Högskolan bra.


Kan man inte näringslära är det svårt att sätta sig in i snabbt ( vassle ) och långsamt ( kasein ) protein. Kan man inte lite biokemi om citronsyracykeln är det obegripligt vad kreatin gör för nytta. Är kunskapen låg om insulin så är ALA helt mumbo-jumbo.

Ju mer man kan om näringslära desto mindre är risken att man blir lurad till att köpa skräp.

Har "Ät, träna, prestera" av paulun hemma nu och näringslära för högskolan har jag bett biblioteket att ta hem.
Har även bett dem ta hem Advanced nutrition and human metabolism, Gropper, Sareen Annora Stepnick.

Kombinerar jag detta med att dra igenom gymnasiets kemikurser borde jag ha fått mig en rätt stabil grund kan man väl tycka..

King Grub
2005-12-10, 22:04
Har även bett dem ta hem Advanced nutrition and human metabolism, Gropper, Sareen Annora Stepnick.

Det är väääldigt tveksamt om du kan ta till dig allt i den med gymnasiekunskaper. Inte ens med Näringslära För Högskolan i bagaget. Den är tung. Men extremt bra.

hpb
2005-12-10, 22:10
Det är väääldigt tveksamt om du kan ta till dig allt i den med gymnasiekunskaper. Inte ens med Näringslära För Högskolan i bagaget. Den är tung. Men extremt bra.

Jag vet. Men biblioteket är ju gratis. :)

King Grub
2005-12-10, 22:14
Och gratis är gott! :eating:

Sverker
2005-12-11, 07:27
Det finns många som plöjer igenom böcker utan att förstå :(
att bara läsa är inget sätt att verkligen lära sig och förstå.

Läs böckerna, formulera frågor kring texterna i huvudet och sök på forumet. Finns det inget svar som passar så skriv ett inlägg på Kolozzeum. Det är i diskussion med andra som information bearbetas till kunskap.
Socio-kulturellt lärande kallas det och det är Vygotski som står för idéerna kring lärandet.



Jag tror inte att gymnasiekompetens räcker för det mer avancerade böckerna.

hpb
2005-12-11, 09:32
Det finns många som plöjer igenom böcker utan att förstå :(
att bara läsa är inget sätt att verkligen lära sig och förstå.

Läs böckerna, formulera frågor kring texterna i huvudet och sök på forumet. Finns det inget svar som passar så skriv ett inlägg på Kolozzeum. Det är i diskussion med andra som information bearbetas till kunskap.
Socio-kulturellt lärande kallas det och det är Vygotski som står för idéerna kring lärandet.



Jag tror inte att gymnasiekompetens räcker för det mer avancerade böckerna.

Att bara plöja är det enda man har tid med när det handlar om fjärrlån från bibblan, ifall jag hittar några böcker som faller mig i smaken brukar jag köpa dem.
Det räcker säkert inte men att läsa lite extra har väl aldrig skadat :)

Nitrometan
2005-12-11, 11:06
Jag tror att du kan lära dig en del där. Om inte annat kan du ställa mycket bättre frågor här sen.

Go for it.

Cerberus
2005-12-12, 12:18
Jag har lånat hem Näringslära för Högskolan på obestämd tid :D. Skitbra bok fast jag inte förstår kemin direkt så förstår jag resten ganska bra :). Mycket matig bok för dom som tror sig va experter efter Pauluns böcker ;)

hpb
2005-12-14, 16:33
Det är väääldigt tveksamt om du kan ta till dig allt i den med gymnasiekunskaper. Inte ens med Näringslära För Högskolan i bagaget. Den är tung. Men extremt bra.

Fick precis hem den från biblioteket och du skojjade inte när du sa att den var avancerad... Det blir att grunda bättre och ge sig i kast med den om något år eller så istället ;)