handdator

Visa fullständig version : Trängselavgiften i Stockholm (from: 3 jan)


Piranha
2005-12-07, 09:05
Några saker jag tänker på.

Varför bäcknar man ut tusentals transponders att installera i bilarna när skatten är på PROV ?

Hur gör man när man kört sin tjänstebil privat genom tullarna ?

Hur gör man när man kört sin privata bil i tjänsten genom tullarna ?

Miljöbilarna som är avgiftsfria , hur lång tid kommer det ta innan dem också beskattas , mao är de värt att köpa en miljöbil ?


Kalla mig pessimist om ni vill , men hela trängseleländet känns inte som det är på prov.

Ninjasmurf
2005-12-07, 09:07
Tror inte trängselavgiften/skatten håller längre än till valet, det parti som säger att dom ska ta bort den lär ju vinna...

Fråga: Vad gör man när man bäcknar?

Piranha
2005-12-07, 09:09
Tror inte trängselavgiften/skatten håller längre än till valet, det parti som säger att dom ska ta bort den lär ju vinna...

Fråga: Vad gör man när man bäcknar?


Säljer / skickar .. ( fast dem kanske skickas gratis ) , mao betalas genom avgiften.

Baan
2005-12-07, 09:13
om det blir av, hur mycket kommer ni få betala för att köra till jobbet/gymmet osv?

JJ
2005-12-07, 09:13
Varför bäcknar man ut tusentals transponders att installera i bilarna när skatten är på PROV ?

Sysselsättningsprogram :)



Hur gör man när man kört sin privata bil i tjänsten genom tullarna ?

Redovisar samtidigt som man redovisar milen, parkering etc.

Kalla mig pessimist om ni vill , men hela trängseleländet känns inte som det är på prov.
Nä, det lär vara här för att stanna. Inget parti i sthlm är direkt "bilvänligt". Vinsterna för innerstadsmiljön lär bli svåra att bortse ifrån skulle jag gissa.

Cinna
2005-12-07, 09:19
om det blir av, hur mycket kommer ni få betala för att köra till jobbet/gymmet osv?

Någonstans mellan 10-20 kr per dag (måndag till fredag) beroende på vilken tid jag beger mig ut på vägarna.

Trevlig extrakostnad på minst 200 kr i månaden *rolleyes*

Nitrometan
2005-12-07, 09:26
Pirre: Tror du att det är ett prov?
Alla skatter/avgifter som har införts "på prov" i Sverige har permanentats.

Momsen t.ex. var ett försök...

Piranha
2005-12-07, 09:31
Pirre: Tror du att det är ett prov?
Alla skatter/avgifter som har införts "på prov" i Sverige har permanentats.

Momsen t.ex. var ett försök...


Det är de som stör mig så fruktansvärt att de utger skiten för att vara "på prov" när alla vet att det är permanent.


Ordspråk: Det finns inget mer permanent än en bra temporär lösning.

hangatyr
2005-12-07, 10:21
Någonstans mellan 10-20 kr per dag (måndag till fredag) beroende på vilken tid jag beger mig ut på vägarna.

Trevlig extrakostnad på minst 200 kr i månaden *rolleyes*

äsch, ahr du råd med bil,så har du råd med en tvåhundring extra i månaden!

TrasMannen
2005-12-07, 10:54
Moderaterna har väl sagt att om dom blir kommunvalda så ryker trängselavgiften

Nitrometan
2005-12-07, 11:19
Jo det säger de nu.

Men hur blir det efter valet tror du?

"Det var inte så lätt som vi trodde att ta bort den"

Pellefant
2005-12-07, 11:40
Någonstans mellan 10-20 kr per dag (måndag till fredag) beroende på vilken tid jag beger mig ut på vägarna.

Trevlig extrakostnad på minst 200 kr i månaden *rolleyes*

(10+10)*20 är väl med rimligt som minst, dvs 400 kr, men många som inte kan styra sina arbetstider hamnar på 800 kr/månad bara för att åka till och från arbetet, dvs ca 800*11= ca 9000 kr/år.

Det är ca 13000 kr i lön före skatt.

Nitrometan
2005-12-07, 11:45
Tur att många arbetsgivare betalar för sina anställda då.

Eller som SL/Connex - de betalar för tjänstemännen, men inte för busschaufförerna.

Krokodil
2005-12-07, 12:41
Några saker jag tänker på.

Varför bäcknar man ut tusentals transponders att installera i bilarna när skatten är på PROV ? För att hela betalningsbiten inte var helt löst när man kickade igång "försöket"

Hur gör man när man kört sin tjänstebil privat genom tullarna ? Bilägaren betalar.

Hur gör man när man kört sin privata bil i tjänsten genom tullarna ? Bilägaren betalar.

Miljöbilarna som är avgiftsfria , hur lång tid kommer det ta innan dem också beskattas , mao är de värt att köpa en miljöbil ? Eftersom hela trängselskatten är ett påhitt av Miljöpartiet och anser att bilar är fula (oavsett hur de drivs) så dröjer det inte länge skulle jag tro.


Kalla mig pessimist om ni vill , men hela trängseleländet känns inte som det är på prov. Då är vi två om det. Du som bor i Stockholms kommun kommer (kanske) få folkomrösta om skiten nästa år, vi nackabor har redan gjort det (ca 85 % sade nej) men det struntar Billström & Co i.

Problemet med folkomröstningen är att som det ser ut nu kommer det finnas sju (7) st olika alternativ att välja mellan! Sedan är ju frågan om man kommer följa valutslaget vid ett eventuellt nej. Kom ihåg att Billström lovade dyrt och heligt veckan före förra valet att det inte under några omständigheter skulle bli biltullar i Stockholm...

Krokodil
2005-12-07, 12:42
Moderaterna har väl sagt att om dom blir kommunvalda så ryker trängselavgiften
Det är en statlig skatt, beslutad i riksdagen.

Krokodil
2005-12-07, 12:44
Det är de som stör mig så fruktansvärt att de utger skiten för att vara "på prov" när alla vet att det är permanent.


Ordspråk: Det finns inget mer permanent än en bra temporär lösning.
Sossarna har alltid haft roliga benämningar på sina skatter, kommer du ihåg det "frivilliga" sparandet? :D

Pellefant
2005-12-07, 12:46
Sossarna har alltid haft roliga benämningar på sina skatter, kommer du ihåg det "frivilliga" sparandet? :D

Eller "oms", "tillfällig omsättningsskatt", som sedan blev "moms"

kim
2005-12-07, 12:47
http://www.plankatullen.nu/


Ett alternativ kanske ?

Lizard
2005-12-07, 22:29
Det har redan varit omröstning i kranskommunerna och de röstade nej så det skrek om det. Omröstningen betyder inte ett dyft eftersom den endast kan vara en folkviljebarometer - biltullarna är en lag och kan endast tas bort på samma sätt som de kom till - genom en riksdagsmajoritet. Vad kommuninnevånarna i en region anser är som att lyssna på någon som heliumbabblar för riksdagen.

De kommer troligtvis aldrig att försvinna och med tiden får Gbg, Malmö det med (om inte broavgiften till Kph anses förmildrande).

skaparn
2005-12-07, 22:35
Det har redan varit omröstning i kranskommunerna och de röstade nej så det skrek om det. Omröstningen betyder inte ett dyft eftersom den endast kan vara en folkviljebarometer - biltullarna är en lag och kan endast tas bort på samma sätt som de kom till - genom en riksdagsmajoritet. Vad kommuninnevånarna i en region anser är som att lyssna på någon som heliumbabblar för riksdagen.

Visserligen något förenklat men nog är det väl ändå Stockholm som ska bestämma hur trafiken ska skötas i staden? Det klart att kranskommunerna är mot tullarna, men de får ju å andra sidan inte lida av försämrad innerstadsmiljö som kommer med trafiken.

Jag saknar dock några planer på skatteväxling till kollektivtrafikens fördel. Pengarna från detta ska inte användas till annat än att förbättra alternativen.

christian
2005-12-07, 23:50
Tur att många arbetsgivare betalar för sina anställda då.

Eller som SL/Connex - de betalar för tjänstemännen, men inte för busschaufförerna.

Otur att det är skatt och därmed läggs arbetsgivarens ersättning på inkomsten och blir skattegrundande. Du får m a o ändå pröjsa samtidigt som din arbetsgivare får betala sociala avgifter mm mm. På en skatt. Sjukt så det förslår.

Jet
2005-12-08, 08:45
Jag säger som den kvinnliga miljöpartist som pratade om detta ämne i "Insider".

"Trängselavgiften kan ses som en feministisk landvinning eftersom det är mest medelålders män som kör bil. Ensamstående kvinnor brukar åka kommunalt"

case closed..............

Piranha
2005-12-08, 08:54
Jag säger som den kvinnliga miljöpartist som pratade om detta ämne i "Insider".

"Trängselavgiften kan ses som en feministisk landvinning eftersom det är mest medelålders män som kör bil. Ensamstående kvinnor brukar åka kommunalt"

case closed..............


Jag kommer aldrig förstå mig på feminism om man resonerar sådär.

Nitrometan
2005-12-08, 09:39
Jag kommer aldrig förstå mig på feminism om man resonerar sådär.
Du ska inte förstå. Du är man (tror jag). Män ska inte förstå feminism, det är en del av idén.

tusenkonstnar
2005-12-08, 09:52
Jo det säger de nu.

Men hur blir det efter valet tror du?

"Det var inte så lätt som vi trodde att ta bort den"


Finns inte en chans att de låter den vara kvar om de går till val på att den skall bort. Politker är ju ruttna i almänhet men inte gör dom en billström, så ruttna är de inte,

tusenkonstnar
2005-12-08, 09:56
Visserligen något förenklat men nog är det väl ändå Stockholm som ska bestämma hur trafiken ska skötas i staden? Det klart att kranskommunerna är mot tullarna, men de får ju å andra sidan inte lida av försämrad innerstadsmiljö som kommer med trafiken.

Jag saknar dock några planer på skatteväxling till kollektivtrafikens fördel. Pengarna från detta ska inte användas till annat än att förbättra alternativen.


Det rimliga borde vara att FÖRST få ordning på kollektivtrafiken och sedan skatta bilismen om inte det första hjälper.

Värmar man om inerstan kunde ju ett trick vara att bygga en beltway så som man gjort i nästan alla stora städer (om vi ser till I-länder)

skaparn
2005-12-08, 10:00
Det rimliga borde vara att FÖRST få ordning på kollektivtrafiken och sedan skatta bilismen om inte det första hjälper.

Värmar man om inerstan kunde ju ett trick vara att bygga en beltway så som man gjort i nästan alla stora städer (om vi ser till I-länder)

Nja, en skatteväxling kräver ju att man tar pengarna någonstans så jag tror att de två måste införas parallellt. Vad är en beltway förresten?

hangatyr
2005-12-08, 10:08
Män ska inte förstå feminism, det är en del av idén.

det var det dummaste jag har sett dig skriva ngn gång.

Pingu
2005-12-08, 10:10
Är en hel del kvinnor också som inte förstår feminismen heller

hasse36
2005-12-08, 10:17
Vad är en beltway förresten?Att bild-googla (http://images.google.com/images?hl=en&q=beltway&sa=N&tab=wi) is teh shit. Ser ut som ringleder.

Nitrometan
2005-12-08, 10:22
det var det dummaste jag har sett dig skriva ngn gång.
Ursäkta. Jag glömde slänga in smilisar. Jag försökte skoja.

Annars kan jag vara rätt dum också.

hangatyr
2005-12-08, 10:22
Ursäkta. Jag glömde slänga in smilisar. Jag försökte skoja.

Annars kan jag vara rätt dum också.

det gör inget om man är dum, bara man är söt. :D

Nitrometan
2005-12-08, 10:29
Å fan. Det är jag inte heller.

hangatyr
2005-12-08, 10:32
Å fan. Det är jag inte heller.

då är det inte lätt.

gothen
2005-12-08, 10:38
Är det inte ganska så härlig dubbelmoral när vi ska hålla på med massa meningslösa miljöprogram och stänga kärnkraftvärk när vi ändå importerar el från polens kolkraftverk?

skaparn
2005-12-08, 10:42
Att bild-googla (http://images.google.com/images?hl=en&q=beltway&sa=N&tab=wi) is teh shit. Ser ut som ringleder.


Åfan! Det är ju om inte annat snyggt från ovan.

http://www.louisberger.com/berger/services2/19lv%20beltway.jpg

Nitrometan
2005-12-08, 10:45
Jojomen! Dubbelmoral är bra, då har man en kvar när den andra tar slut.

Vi lär få importera mer el om det blir kallt. Är det kallt i resten av europa så är det inte säkert att de har el exportera. De stora ledningarna från norrland till södra Sverige har inte tillräcklig kapacitet att leverera all den el vi kommer att förbruka på kalla vinterdagar.

Angående trängselavgiften - jag tror att politikerna får svårt att säga nej till pengarna som rullar in (och ja, de kommer att strunta i att det har kostat över 3 miljarder att bygga upp).

tusenkonstnar
2005-12-08, 10:52
Nja, en skatteväxling kräver ju att man tar pengarna någonstans så jag tror att de två måste införas parallellt. Vad är en beltway förresten?

Ja en skatteväxling men här är det ju inte skatteväxlingen som sägs vara det centrala utan miljön. Dessutom använder man som ett argument att det är samhällsekonomisk belastande att människor sitter i bilkö istället för att vara produktiva.
Detta är i-å-för-sig rätt men det är ju inte att man sitter i BILKÖ som kostar utan konsekvensen av kön, nämligen att man inte kommer fram.
Om vi nu får ner mängden människor som sitter i bilkö genom att de spenderar ännu mera tid i kollektivtrafiken så blir det ju ännu sämre ur samhällsekonomisk synpunkt, irriterande att inten journalist har ställt den följdfrågan (inte i ngn intervu jag sett iaf).

Eftersom kollektivtrafiken inte fungerar som den skall idag så är ju det ett problem som måste lösas oavsett om man har biltull eller inte och oavsett om mam nbygger ut vägnätet, därför känns diskussinoen om skatteväxling lite främmande och jag tror att man hade haft en större förståelse för biltullarna om folk hade känt att man tog till det som en sista utväg.

skaparn
2005-12-08, 11:08
Ja en skatteväxling men här är det ju inte skatteväxlingen som sägs vara det centrala utan miljön. Dessutom använder man som ett argument att det är samhällsekonomisk belastande att människor sitter i bilkö istället för att vara produktiva.

Men skatteväxlingen jag är ute efter i detta fall är ju för att förbättra miljön.

Vidare så är det inte helt trivialt med kollektivtrafik. Dess servicegrad är i viss mån beroende av hur många som nyttjar den, tätare avgångar kräver fler resenärer för att vara lönsam. Så det är svårt att först förbättra kollektivtrafiken och sedan hoppas att folk ska öka nyttjandet. De två måste följas åt.

tusenkonstnar
2005-12-08, 11:42
Vidare så är det inte helt trivialt med kollektivtrafik. Dess servicegrad är i viss mån beroende av hur många som nyttjar den, tätare avgångar kräver fler resenärer för att vara lönsam. Så det är svårt att först förbättra kollektivtrafiken och sedan hoppas att folk ska öka nyttjandet. De två måste följas åt.

Klart att servicegraden är beroende av nyttjandegraden. Miljöinverkan likaså (jag bor i sthlm men kommer från en stad där man kör runt med tomma bussar).

Problemet här i sthlm nu är INTE att nyttjandegraden är låg utan att man inte har kapacitet att klara de som rean åker så ditt resonemang blir av ganska akadimsk art om det appliceras på sthlm.

Lizard
2005-12-08, 12:08
Visserligen något förenklat men nog är det väl ändå Stockholm som ska bestämma hur trafiken ska skötas i staden? Det klart att kranskommunerna är mot tullarna, men de får ju å andra sidan inte lida av försämrad innerstadsmiljö som kommer med trafiken.

Jag saknar dock några planer på skatteväxling till kollektivtrafikens fördel. Pengarna från detta ska inte användas till annat än att förbättra alternativen.
Lagen om biltullar och dess avgifter för Stockhomsförsöket röstades igenom i riksdagen straxt efter förra valet. Nästa gång lagen (som alltså gäller i enlighet med alla lagar) skall försvinna måste det en majoritet av rikdagens ledamöter rösta bort den i en ny votering - något alternativ till detta erbjuder inte grundlagen. Vad folkomröstningen anbelangar kan den ju ha en rekommendrande karaktär - en röst ur folkviljan - men enligt grundlagen kan den inte ändra lagen i sig.
Att inte Stockholm har infört lagen, och alltså inte "bestämmer hur trafiken ska skötas i staden" är ju allmänt vedrlagt och bakgrunden till klyftan mellan Billström i Stockholm och Persson i Rosenbad. Persson gav bort biltullarna för att få Miljöpartiet med i stadsbudgeten och Billström, som lovat (pga vikande siffror i kommunalvalsgallupen) att inte införa biltullar fick se sig överkörd.

Lizard

hangatyr
2005-12-08, 12:11
Men skatteväxlingen jag är ute efter i detta fall är ju för att förbättra miljön.

Vidare så är det inte helt trivialt med kollektivtrafik. Dess servicegrad är i viss mån beroende av hur många som nyttjar den, tätare avgångar kräver fler resenärer för att vara lönsam. Så det är svårt att först förbättra kollektivtrafiken och sedan hoppas att folk ska öka nyttjandet. De två måste följas åt.

msåte vekrligen kollektivtrafiken vara lönsam? räcker det inte att det går jämt upp?

skaparn
2005-12-08, 12:24
msåte vekrligen kollektivtrafiken vara lönsam? räcker det inte att det går jämt upp?

Om man som idag vill ha den på entrepenad så ska verksamheten åtminstone ge investerarna en återbäring svarande mot riskfri ränta, gärna mer. Så självklart måste den vara lönsam, vem skulle annars investera i den?

skaparn
2005-12-08, 12:27
Lagen om biltullar och dess avgifter för Stockhomsförsöket röstades igenom i riksdagen straxt efter förra valet. Nästa gång lagen (som alltså gäller i enlighet med alla lagar) skall försvinna måste det en majoritet av rikdagens ledamöter rösta bort den i en ny votering - något alternativ till detta erbjuder inte grundlagen. Vad folkomröstningen anbelangar kan den ju ha en rekommendrande karaktär - en röst ur folkviljan - men enligt grundlagen kan den inte ändra lagen i sig.
Att inte Stockholm har infört lagen, och alltså inte "bestämmer hur trafiken ska skötas i staden" är ju allmänt vedrlagt och bakgrunden till klyftan mellan Billström i Stockholm och Persson i Rosenbad. Persson gav bort biltullarna för att få Miljöpartiet med i stadsbudgeten och Billström, som lovat (pga vikande siffror i kommunalvalsgallupen) att inte införa biltullar fick se sig överkörd.

Lizard


Ja, det förstås. Jag fick nog ditt inlägg lite om bakfoten.
Men att man gör det till en riksangelägenhet är lite lustigt med tanke på att det är just vad motståndare till trängselskatt brukar använda; det faktum att Stockholm är huvudstad och således ekonomisk motor vilken inte får hindras av experimentella bilavgifter.

Lizard
2005-12-08, 12:38
Medan jag ändå är igång; tusenkonstnär har i grunden rätt - problemet med Stockholm kollektivtrafik är en radikal felkonstruktion. Metron i Paris, världens första och fortfarande bästa, har uppvärmda plattformar fast det inte blir kallare än 0 grader på vinten, stannar dubbelt så ofta (fler stationer) går varje minut i högtrafik och är, till skillnad från Stockholms, konstruerad som ett spindelnät med förbindande cirklar som anknyter de genomkorsande banorna. I Stockhom är turtätheten runt 10 minuter i rusningen, kallt så det skaver och alla anslutningar sker inne i stadens centrum vilket gör en resa mellan söderförorter t ex dubbelt så lång som den är i verkligheten. Om du bor i Hammarby (en mycket angränsande förort, nästan inne i centrum) och ska till City kostar det tre kuponger á 15 kr = 45 kronor. Ska du tillbaka kostar det lika mycket = 90 kronor. Rimligt? I Paris kostar det 1 Euro inom hela den gigantiska stadskärnan. That's it.

Sen tillkommer västvärldens mest ömfotade busschaufförer i Stockholm som mer eller mindre måste ha tomt runt bussen med ett par meter och aldrig kan vänta eller stanna till efter förhållandena utan styvnackat gör situationerna svårare än vad det behöver vara. Bussen i Paris stannar ute i gatan om det är svårt att klämma sig in i bussrutan, tar en annan väg om det lastas och lossas och har inget problem med att klämma sig fram i gränderna får 1500-talet trots dubbelparkerade bilar och uteserveringar. Skicka stadens bussförare till Europa för körutbildning.

(Dessutom kan det moderna Stockholm inte städa en gata med mindre än att den är biltömd - där jag bodde städade de mellan en till två gånger om dagen utan att flytta en enda bil).

Lizard