handdator

Visa fullständig version : Bälte - hur väljer man?


Pez
2005-12-07, 02:18
Hur väljer man ett bra lyftarbälte?
Vilken prisklass ska man ta kika på för att få ok grejer tex?
Vilka olika typer av bälten finns det? Ska man köra med syntetmaterial, läder etc?

Behöver ett bra allroundbälte pg av att ländryggen börjat ta stryk (läs: fått sig en redig smäll och kinkar som fan), av ok kvalitet då såklart men utan att dra iväg för mycket i pris. Tips, råd - allt är av intresse.

Bönne
2005-12-07, 02:32
Jag kör med Twinlabs, tycker det funkar utmärkt (testat ett par andra). Kostar 400kr där jag köpte det.

mangemani
2005-12-07, 02:47
har också ögonen på ett twinlab bälte,rätt så bra pris,men jag vet inte hur man väljer mått osv.
är det bara att ta ett måttband,och mäta runt midjan eller?

Bönne
2005-12-07, 02:52
Vid tillfället jag köpte mitt, hade jag 78cm runt midjan, fick köpa small och det har passat även när jag var nere på 75cm eller uppe på 85cm (med god marginal upp, skulle lätt kunnat ha 95cm runt midjan).

Fast sedan är det ju också upp till en hur hårt man vill att det ska sitta. I period där jag vill ha det stenhårt redan från början, fick jag borra ett två nya hål, av det kan man också ta slutsatsen att det är bättre att köpa ett för stort än för litet bälte.

mangemani
2005-12-07, 02:58
på stället jag tänkte köpa på så har dom mått uppskrivna,exempel: xxl 100-102,nått i den stilen....men låt oss säga att man har 80 nått runt midjan,ska jag då försöka att sattsa på ett bälte med nån cm mer på bältet eller ska jag sattsa på ett som har dom exakta måtten eller nån cm mindre?
jag är ju på deff nu och jag kommer ju med tiden gå ner allt mer och mer...hur ska jag välja?

mangemani
2005-12-07, 03:21
på stället jag tänkte köpa på så har dom mått uppskrivna,exempel: xxl 100-102,nått i den stilen....men låt oss säga att man har 80 nått runt midjan,ska jag då försöka att sattsa på ett bälte med nån cm mer på bältet eller ska jag sattsa på ett som har dom exakta måtten eller nån cm mindre?
jag är ju på deff nu och jag kommer ju med tiden gå ner allt mer och mer...hur ska jag välja?

oops,läste ditt inlägg,sorry,strunta i mitt inlägg:)

the_PL_man
2005-12-07, 08:18
http://www.wahlanders.se

900 :-, men du har ett bälte för resten av ditt liv.

/the_PL_man

Nitrometan
2005-12-07, 08:59
Bara resten av mitt liv? Jag hoppades att det skulle bli arvegods! ;)

z_bumbi
2005-12-07, 09:11
Pez: Välj ett bälte som sitter bra på kroppen, har man redan en skada så kan man få rucka på livslängden för att det ska kännas bra att använda.

Ett mockabälte är t ex mjukare från start och kan därför kännas bättre på kroppen, nackdelen är att det istället slits ut på några år.

Sen kanske det känns bättre med ett OL- bälte (Smalare fram och bredare bak.) eller kanske ett "bälte" som ger mycket bredare stödområde, tänk spjutkastare på tv som är inlindade från höften upp till bröstkorgen. Prova och känn efter.

Piranha
2005-12-07, 10:15
Hur väljer man ett bra lyftarbälte?
Vilken prisklass ska man ta kika på för att få ok grejer tex?
Vilka olika typer av bälten finns det? Ska man köra med syntetmaterial, läder etc?

Behöver ett bra allroundbälte pg av att ländryggen börjat ta stryk (läs: fått sig en redig smäll och kinkar som fan), av ok kvalitet då såklart men utan att dra iväg för mycket i pris. Tips, råd - allt är av intresse.


Svarta bälten passar väldigt bra ihop med gasp kollektionen , men om du skall köra Better och ljusare så kanske du skall överväga ett valeo bälte med karborreknäppning , sen styrkebälterna är ju rätt breda och fula framtill , så ta hellre ett byggarbälte som är lite smalare så att klädmärket syns.


Sen se till att det är lite bekvämt iaf eftersom du skall ha de på hela passet även under toabesöket.

mangs
2005-12-07, 12:19
Svarta bälten passar väldigt bra ihop med gasp kollektionen , men om du skall köra Better och ljusare så kanske du skall överväga ett valeo bälte med karborreknäppning , sen styrkebälterna är ju rätt breda och fula framtill , så ta hellre ett byggarbälte som är lite smalare så att klädmärket syns.


Sen se till att det är lite bekvämt iaf eftersom du skall ha de på hela passet även under toabesöket.

:laugh:

Nu vet Pez vad han skall leta efter. :thumbup:

OggeP
2005-12-07, 13:42
Jag kör med ett gammalt casall OL-bälte, det funkar faktiskt kanon.

emmzan
2005-12-07, 15:43
Svarta bälten passar väldigt bra ihop med gasp kollektionen , men om du skall köra Better och ljusare så kanske du skall överväga ett valeo bälte med karborreknäppning , sen styrkebälterna är ju rätt breda och fula framtill , så ta hellre ett byggarbälte som är lite smalare så att klädmärket syns.
¨
Ah, skönt att få bekräftelse att jag valt rätt bälte (wahlanders) till rätt kläder (GASP). Tyckte att folk på gymet tittat lite konstigt på mig och har därför oroat mig gruvligt över att jag inte hade matchande utstyrsel :)

Pez> jag har använt brett SL-bälte från Nordic några år (nu utslitet) och har trivts bra med det. Har nu billigt fått tag på Wahlanderbälte men skulle sannolikt inte köpt det om det var fullpris eftersom jag tycker det är lite väl dyrt.

ante
2005-12-07, 18:55
Testade ett betterbodiesbälte som var mocca, som verkade vara stabilt. Har inget att jämföra med men om ett moccabälte är mjukt, hur hårda är alla "hardcorebälten" ? fick ju blåmärken på fläsket av detta.

A.Pahkamaa
2005-12-07, 21:17
Köp ett från wahlanders, rejäla grejer.