handdator

Visa fullständig version : Öka sin smärtgräns?


Stoltz
2005-12-06, 23:34
Är detta möjligt? Jag vill kunna bli sågad mitt itu och inte säga ett ord eller ens pipa av smärtan.

Skämt åsido, någon som vet hur man skulle kunna göra detta?

mangemani
2005-12-06, 23:38
utsätt dej själv för smärtan om och om igen så härdas du.
funkar fint när det gäller förhållanden iaf :thumbup:

XroW
2005-12-06, 23:41
Är detta möjligt? Jag vill kunna bli sågad mitt itu och inte säga ett ord eller ens pipa av smärtan.

Skämt åsido, någon som vet hur man skulle kunna göra detta?

testa snärta dig på armen 100 ggr hårt ;P sen testar du igen nån dag sennare

sen när du gjort det testa på andra armen och känn skillnaden

Honn
2005-12-06, 23:41
20 reps breathing squats supersetat med frontböj lär hjälpa din smärttålighet.

Liten Men Fet
2005-12-07, 00:51
vadå, det är ju bara att låta bli att skrika.. om du har hett vatten i kranen så kan du ju dra upp det tills du börjar bränna dig sen sticker du i handen och håller den där.
Dra inte ut den utan slappna av och hål den där, bara självkontrol.
Oftast när man sprätter till så är det för att man blir överaskad och kroppen hinner reagera innan hjärnan får säga sitt.
Det är BRA för annars skulle man nog ha stora brännblåsor jämt.

Bönne
2005-12-07, 01:08
Är bara att fortsätta att utsätta sig för smärtan.

I böjen gjorde det ont i trapsen, i frontböjen handlederna, händerna och axlarn och i mark kändes det som huden var bortfläkt i händerna. Det försvann med tiden, bara att härda ut :)

Prowler
2005-12-07, 07:43
Oftast när man sprätter till så är det för att man blir överaskad och kroppen hinner reagera innan hjärnan får säga sitt.
Det är BRA för annars skulle man nog ha stora brännblåsor jämt.


Kroppen hinner reagera innan hjärnan?? Det är ju för fan hjärnan som får information om att det bränns på handen och skickar signaler till musklerna att snabbt som fan ta bort handen.

Yes
2005-12-07, 08:05
Kroppen hinner reagera innan hjärnan?? Det är ju för fan hjärnan som får information om att det bränns på handen och skickar signaler till musklerna att snabbt som fan ta bort handen.
Nej, signalen går till ryggmärgen och därifrån till musklerna. Det är inte förrän efteråt som det går till hjärnan och man känner att det bränns.

Baha
2005-12-07, 08:53
Psykiskt vänjer du dig ju att tåla värre och värre saker, men kom ihåg att vara progressiv, slå dig på armen idag..slägga i skallen om en månad etc

Diana
2005-12-07, 09:00
20 reps breathing squats supersetat med frontböj lär hjälpa din smärttålighet.
:thumbup:

*spy* :D

Baan
2005-12-07, 09:15
Nej, signalen går till ryggmärgen och därifrån till musklerna. Det är inte förrän efteråt som det går till hjärnan och man känner att det bränns.

reflexerna sitter ändå nånstanns i hjärnan, kanske lilla hjärnan? var ett tag sen jag läste om det :(

Nitrometan
2005-12-07, 09:22
reflexerna sitter ändå nånstanns i hjärnan, kanske lilla hjärnan? var ett tag sen jag läste om det :(
Nej. Smärtbetingade reflexer "vänder" i ryggmärgen. Andra typer av reflexer sitter i centra i hjärnan.

TrasMannen
2005-12-07, 10:52
jag har en tendens att alltid göra mig illa, vilket har orsakat att jag fått ganska hög smärttröskel. Jag förstår dock inte varför man vill ha det? Man blir fett mycket oförsiktigare rent undermedvetet.

Ex. Första gången man brände sig på plattan var det en hemsk upplevelse. Man går inte ens i närheten av plattjäveln efter det.
Har man riktigt hög smärttröskel sätter man fingret på plattan för att se om den är varm.

Dvs, nu för tiden orkar jag inte ens bry mig när jag gör illa mig så att säga. Vilket automagiskt gör att jag inte kommer akta mig lika mycket?

Kan det stämma tror ni?

Frantic
2005-12-07, 10:58
Alla skejtare jag träffat har grymt hög smärttröskel. De ramlar och slår halvt ihjäl sig men de bara skrattar och gör samma sak igen..

Killarna i Jackass och dirty sanchez är väl skejtare? De tar ju ganska mycket stryk...

Liten Men Fet
2005-12-07, 11:01
Alla skejtare jag träffat har grymt hög smärttröskel. De ramlar och slår halvt ihjäl sig men de bara skrattar och gör samma sak igen..

Killarna i Jackass och dirty sanchez är väl skejtare? De tar ju ganska mycket stryk...

Dom är nog mest dumma i huvet och höga som hus.

Frantic
2005-12-07, 11:07
Sant...

olwe
2005-12-07, 11:07
Nitroman har rätt angående smärtsignalerna.

Man blir automatiskt mer härdad ju mer man utsätter sig för saker. RAS vänjer sig vid olika stimuli efter ett tag och lär sig ignorera dem. Detta gäller inte bara smärta utan alla andra stimuli också, vilket är anledningen till att man t.ex. inte vaknar lika lätt av en gammal väckarklocka som en med ny signal.

Min bror är kock och kan stoppa ner fingret i frityrolja utan att vråla, jag får ont om jag ens står i närheten av skiten.

Nitrometan
2005-12-07, 11:10
Dom är nog mest dumma i huvet och höga som hus.
Ja, han sa ju det - skejtare. :D

Stoltz
2005-12-07, 11:25
Jag är själv en sabla olycksfågel, eller rättare sagt, var det fram till något år sen då det började lugna ner sig. Tänkte inte så mycket på att min smärtgräns kanske ökade på grund av det - Värt ett försök ;)

Anledningen till att jag så gärna vill ha högre smärtgräns är för att jag tycker att jag är ett sabla våp :P Jag gnäller inte över smärtan dock och vad gäller träningen får det gärna göra ont i en vecka, bara jag klarar mina set, men vad gäller utanför det - Slag på armen, åka in i lyckstolpen med cykeln - där är jag ett skämt enligt mig själv ;)


Tack så mycket för tipsen! ...Tror jag! :thumbup:

jwzrd
2005-12-07, 17:37
20 reps breathing squats supersetat med frontböj lär hjälpa din smärttålighet.

Jag spontanspydde nästan av fantomsmärta :)

Jompi
2005-12-07, 17:40
Dom i jackass är nog å andra sidan ganska "druged" när odm gör sina bravader:D

Fatalist
2005-12-07, 17:47
20 reps breathing squats supersetat med frontböj lär hjälpa din smärttålighet.

Det är inte så mycket jämfört med att sparka smalben mot underarmar konstant i tio minuter. Det handlar mer om discplin och vilja än om smärttålighet.

egge
2005-12-07, 18:19
Min bror är kock och kan stoppa ner fingret i frityrolja utan att vråla, jag får ont om jag ens står i närheten av skiten.

WTF....bara för att han har hög smärttröskel betyder väl inte det att han inte får brännskador??

Yip_man
2005-12-07, 19:03
Studerar någon anatomi bok om hjärnan och operera bort smärtcentrum...

Bronkitkorv
2005-12-07, 19:41
Tänd en cigarett och lägg den på ovansidan av handen, intala dej själv att det inte känns, efter ca två sekunder så känner du inget och kan lugnt låta ciggen ligga där.... Jag har gjort det men det blir jävligt fula märken *screwy* men i allafall så märker man att smärta är mycket psykiskt betingat.....