handdator

Visa fullständig version : Utan tillskott


slobban
2005-12-06, 22:11
Är det fler än jag om inte kör med ett endå tillskott och känner att ni inte saknar det?!
Det känns nästan som att det är lite väl överskattat och ha ett litet apotek hemma när man bara hobbybygger.

King Grub
2005-12-06, 22:14
Är det fler än jag om inte kör med ett endå tillskott

Ja. http://bestsmileys.com/waving/4.gif

PDS
2005-12-06, 22:22
jag har provat att äta massor med tillskott en massa protein mm under många år för att inte sedan inte äta nått mer än mat, kanske endast en drink efter träning och jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad, då är jag ändå inte noga med kvalite på maten.

slobban
2005-12-06, 22:48
jag har provat att äta massor med tillskott en massa protein mm under många år för att inte sedan inte äta nått mer än mat, kanske endast en drink efter träning och jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad, då är jag ändå inte noga med kvalite på maten.

Äter du mer mat när du inte tar tillskott i förhållande till när du gör det?

Personligen proppar jag i mig rätt mycke mer mat nu än när jag åt pulver, dessutom känner man sig fräshare i magen och man går upp i vikt stadigare med.

slobban
2005-12-06, 22:49
Ja. http://bestsmileys.com/waving/4.gif

Varför gör inte du det då?

PDS
2005-12-06, 23:10
Äter du mer mat när du inte tar tillskott i förhållande till när du gör det?

Personligen proppar jag i mig rätt mycke mer mat nu än när jag åt pulver, dessutom känner man sig fräshare i magen och man går upp i vikt stadigare med.


försöker äta så mycket som går fastänn det inte är speciellt bra mat, får säker i mig mer mat utan tillskott för dom mättar ju endel dom oxå

mangemani
2005-12-06, 23:16
försöker få i mej så mycket utav närings intaget utav vanlig mat,men ibland så orkar man helt enkelt inte göra iordning mat så då blir det pulver istället.

Davil
2005-12-07, 07:21
Jag ökar mängden protein med 20g protec till kvällsmålen och dricker en gainer i samband med träningspassen. Annars äter jag endast "mat".

Baha
2005-12-07, 08:45
Nästan till regeln än undantaget nu att folk pressar i sig en massa tillskott och många verkar inte ens ha en aning om varför dom gör det.

eller "nej jag använder INGa tillskott, bara multivitamin, gainer efter träningen och protec till natten" :)

MUGEN
2005-12-07, 14:29
har inte pengar nog för att slänga på tillskott längre, har ett oöppnat paket 1kg gainer stående, men det lär inte brytas förräns det krisar sig tidsmässigt eller i kylskåpet hemma.

zanzi
2005-12-07, 14:41
Är det fler än jag om inte kör med ett endå tillskott och känner att ni inte saknar det?!
Det känns nästan som att det är lite väl överskattat och ha ett litet apotek hemma när man bara hobbybygger.

Jepp. Sluta med proteintillskott (bla.) efter att ha läst rapporten om Aspartam bieffekter (http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf).

Fartman
2005-12-07, 14:49
äh, tillskotten kör man ju bara med för att man är snål/lat.. med lite mer kosing och inspiration så skulle jag lätt klara mig utan pulvret. Som det är nu är det både lättast och mest ekonomiskt med pulver för min del.

Jorgen
2005-12-07, 17:39
Varför gör inte du det då?
Varför använda tillskott om man får i sig det som behövs genom maten?

Det heter trots allt kosttillskott av en anledning.

GymTT
2005-12-07, 17:47
Varför använda tillskott om man får i sig det som behövs genom maten?

Det heter trots allt kosttillskott av en anledning.

Så sant.

Äter du något tillskott Jörgen?

Jorgen
2005-12-07, 17:49
Äter du något tillskott Jörgen?
Japp.

Men det är för att jag är lat och ointresserad av matlagning. Hade gärna sett att jag sluppit tillskotten.

tano
2005-12-07, 17:58
Ja. http://bestsmileys.com/waving/4.gif

varför slutade du med kostillskott?
det är väl inte billigare, eller enklare med vanlig mat. Typ vassleprotein mot kyckling.
Är det en princip sak? Fast du skriver ju så mycket här om olika tillskott, så du kan väl inte ha någonting emot dem, eller har jag fel?

Nog vet jag att det fungerar lika bra med mat, började ta kosttillskott för någon månad sedan men lite lättare är det ju, särskilt om man inte bor hemma..

King Grub
2005-12-07, 18:03
Jag har inget emot kosttillskott, men jag gillar att äta mat mer. Och får jag det jag behöver från mat, vilket jag får, behöver jag inte pulver och piller.

slobban
2005-12-07, 19:48
försöker få i mej så mycket utav närings intaget utav vanlig mat,men ibland så orkar man helt enkelt inte göra iordning mat så då blir det pulver istället.

Ersätter du ett mål mat med pulver av lathet? *screwy*

mangemani
2005-12-07, 19:50
Ersätter du ett mål mat med pulver av lathet? *screwy*


ja,protein pulver samt nått grovt bröd.
är man trött vill man ju inte hålla på att dra fram en massa stekpannor och kastruler och sen stå och laga mat. *screwy*

Angus
2005-12-07, 21:10
pulver och piller kan vara jäkligt bekvämt,jag äter runt 5000kcal/dag och min mage fixar inte att käka så mycket mat.sedan är det svårt att uppnå samma effekt med mat som du exempelvis får med kp3 , kcg , lean osv

kosttillskott är som det låter tillskott men det är livskvalitet att slippa laga mat oxå :D

z_bumbi
2005-12-07, 22:51
pulver och piller kan vara jäkligt bekvämt,jag äter runt 5000kcal/dag

Äter man 5000 kcal per dag så brukar man inte ha några större problem med att få i sig de näringsämnen man behöver även om man skulle råka få i sig över 20% av energin från tillskott. I alla fall hade jag inga problem med den saken när jag åt så mycket. :)

slobban
2005-12-07, 23:00
pulver och piller kan vara jäkligt bekvämt,jag äter runt 5000kcal/dag och min mage fixar inte att käka så mycket mat.sedan är det svårt att uppnå samma effekt med mat som du exempelvis får med kp3 , kcg , lean osv

kosttillskott är som det låter tillskott men det är livskvalitet att slippa laga mat oxå :D

Lite OT kanske, men varför äter du 5000kcal?
Blev bara lite nyfiken.

fiLLadakiLLa
2005-12-07, 23:59
en fråga, istället för en gainers direkt efter träningen, går banan och lite mjölk bra då eller?

slobban
2005-12-08, 20:18
en fråga, istället för en gainers direkt efter träningen, går banan och lite mjölk bra då eller?

Ja, men skulle jag behöva betala den där bananen och mjölken själv skulle jag skita i det och äta mat när jag kom hem ist.
Men får du gratis bananer och mjölk från någon form av fodervärd är det ju bara å äta på!

Med skägget kommer musklerna.

mangemani
2005-12-08, 20:20
en fråga, istället för en gainers direkt efter träningen, går banan och lite mjölk bra då eller?


bättre än ingenting..men som slobban sa,det är då nog bättre att du käkar mat när du kommer hem istället.

z_bumbi
2005-12-08, 21:14
en fråga, istället för en gainers direkt efter träningen, går banan och lite mjölk bra då eller?

Ja det går bra, det är ingen större mening med att vänta tills man kommer hem om man kan äta något direkt efter träningen.

Yankeee
2005-12-08, 21:19
Jag har slutat med tillskott, ser ingen anledning längre. Dessutom är det mycket godare med mat.

Osten80
2005-12-08, 21:23
Jag har slutat med tillskott, ser ingen anledning längre. Dessutom är det mycket godare med mat.


Samma här. Använde proteinpulver innan men har lagt av med det. Jag gillar att äta och de flesta dagar hade jag inte behövt att komplettera med extra protein.
Dessutom så har min mage en tendens att säcka ihop av pulverskiten.

keffat_liv
2005-12-08, 21:29
Bara proteinpulver tills det tar slut, sen lägger jag ner det, även om det blir lite dyrare. 20EAA från mat ger i regel mer energi (eftersom jag lär få i mig kolhydrater och fett också) än proteinpulver, vilket jag behöver. Sen är det ju godare med mat också.

keffat_liv
2005-12-08, 21:31
Lite OT kanske, men varför äter du 5000kcal?
Blev bara lite nyfiken.

han är väldigt aktiv/han råbulkar?

slobban
2005-12-08, 21:33
han är väldigt aktiv/han råbulkar?

Han måste ju vara rätt stor med. Eller så är det som sagt var en ursinnig råbulk.

keffat_liv
2005-12-08, 21:33
ja,protein pulver samt nått grovt bröd.
är man trött vill man ju inte hålla på att dra fram en massa stekpannor och kastruler och sen stå och laga mat. *screwy*

lösningen är mjölk, mackor och något gott pålägg:) Jag äter bara 2 lagade mål per dag och ibland blir det 5 mål, andra dagar 7-8 mål.

keffat_liv
2005-12-08, 21:34
Han måste ju vara rätt stor med. Eller så är det som sagt var en ursinnig råbulk.

Nja, jag ligger på 4200-4500 kcal nånting på träningsdagar och jag är då inte speciellt aktiv. Går i skolan osv, lever ett normalt liv. Hade jag då haft kanske fotbollsträning med eller något annat hade jag genast fått äta mycket mer.

slobban
2005-12-08, 21:34
Annars kan jag rekomendera den tidlösa klassikern, matlådor.

mangemani
2005-12-08, 21:52
lösningen är mjölk, mackor och något gott pålägg:) Jag äter bara 2 lagade mål per dag och ibland blir det 5 mål, andra dagar 7-8 mål.


då blir det till att hinka i sej mjölk eller he på mycket tjocka lager med skinka eller nått då,för det där är inte tillräckligt med protein;).
äter 7-8 mål om dagen,5 lagade dom dagar jag har energi och dom dagar jag inte orkar,så blir det 5-6 mål i pulverform.

pecson
2005-12-08, 22:24
käk är ju något av livets stora njutningar. Oxfilé med potatisgratäng med nån god sås till tar ja ju hellre än en gainer :thumbup:

Angus
2005-12-08, 22:34
Lite OT kanske, men varför äter du 5000kcal?
Blev bara lite nyfiken.

väger just nu 109kg och är väldigt aktiv och 5000kcal är nästan i underkant på vad jag behöver.ligger på ca 12% underhudsfett

visst kan man käka 5000kcal från föda men jag äter fettsnålt inte köttbullar , korv eller annat halvfabrikat feta mejeriprodukter osv.z-bumbi får gärna visa mig ett relevant kostschema som är lätt att hålla från MAGRA livsmedel utan tillskott ;)

slobban
2005-12-08, 22:40
väger just nu 109kg och är väldigt aktiv och 5000kcal är nästan i underkant på vad jag behöver.ligger på ca 12% underhudsfett

visst kan man käka 5000kcal från föda men jag äter fettsnålt inte köttbullar , korv eller annat halvfabrikat feta mejeriprodukter osv.z-bumbi får gärna visa mig ett relevant kostschema som är lätt att hålla från MAGRA livsmedel utan tillskott ;)

Stabilt, misstänkte nästan att det låg nått vettigt bakom dom där 5000 kalorierna!

PDS
2005-12-08, 23:06
Stabilt, misstänkte nästan att det låg nått vettigt bakom dom där 5000 kalorierna!


Läste nånstanns att Gunde Svan äter runt 6-7000kcal och då vet jag inte vad han tränar nuförtiden :confused: (alltså inte när han var aktiv innom skidåkning utan nu) för att få i sig 7000 så är det nog till att dricka hela glas med olja/fett :eating: :D

och vad kan han väga, 75kg?

keffat_liv
2005-12-08, 23:10
då blir det till att hinka i sej mjölk eller he på mycket tjocka lager med skinka eller nått då,för det där är inte tillräckligt med protein;).
äter 7-8 mål om dagen,5 lagade dom dagar jag har energi och dom dagar jag inte orkar,så blir det 5-6 mål i pulverform.

det är sant, men så gör jag:) En typisk sån måltid kan se ut:

3mackor
3dl mjölk (6 eaa)
100g skinka, 10 skivor (ca 8eaa)
50g mamma scans köttbullar, 4 st (ca 3eaa)

Fast sen blir ju inte varje mellanmål såhär, för det skulle bli rent för mycket mjölk.

keffat_liv
2005-12-08, 23:13
Läste nånstanns att Gunde Svan äter runt 6-7000kcal och då vet jag inte vad han tränar nuförtiden :confused: (alltså inte när han var aktiv innom skidåkning utan nu) för att få i sig 7000 så är det nog till att dricka hela glas med olja/fett :eating: :D

och vad kan han väga, 75kg?

så som hans käft glappar så:)

fonzie
2005-12-08, 23:13
det är sant, men så gör jag:) En typisk sån måltid kan se ut:

3mackor
3dl mjölk (6 eaa)
100g skinka, 10 skivor (ca 8eaa)
50g mamma scans köttbullar, 4 st (ca 3eaa)

Fast sen blir ju inte varje mellanmål såhär, för det skulle bli rent för mycket mjölk.

Kan man få för mycket mjölk?

keffat_liv
2005-12-08, 23:15
Kan man få för mycket mjölk?

absolut! kalcium you know.

z_bumbi
2005-12-09, 01:57
visst kan man käka 5000kcal från föda men jag äter fettsnålt inte köttbullar , korv eller annat halvfabrikat feta mejeriprodukter osv.z-bumbi får gärna visa mig ett relevant kostschema som är lätt att hålla från MAGRA livsmedel utan tillskott ;)

Jag åt ca 1000 kcal från tillskott när jag låg i trakterna av 5000 kcal/dag, däremot var det ett påpekande att man har bättre marginaler för att tillskotten kanske inte är heltäckande näringsmässigt om man redan äter mycket mat och sen lägger till tillskotten. :)

Sen vet jag inte varför man bara ska äta så mager mat när man är storförbrukare av energi men det är väl ett ämne för en annan tråd.

Absalom^
2005-12-09, 09:54
Ni som inte använder några tillskott..att byta ut gainers mot fler måltider kan jag förstå, men hur resonerar ni kring kreatin och den typen av tillskott..som man enligt mitt vetande inte får i sig från mat?

elan
2005-12-09, 12:20
Jag har också en fråga till de som inte använder tillskott (och då tänker jag främst på gainer/proteinpulver). Rent teoretiskt vet jag vad jag kan ersätta min återhämtningsdrink med men hur löser ni det rent praktiskt? Bor ni supernära gymmet? Tränar ni hemma? Eller tar ni med en matlåda och sätter i er i omklädningsrummet?

Jag är lite nyfiken eftersom mitt proteinpulver precis håller på att ta slut och jag har dessutom precis fått jobb så jag kommer inte ha lika mycket tid som nu med att laga mat stup i kvarten. ;) Självklart menar jag inte att proteinpulvret ska ersätta någon måltid, bara att det kan vara smidigt att dona i sig det efter gympasset så man kan duscha och sedan åka hem och laga riktig mat i lugn och ro.

King Grub
2005-12-09, 12:26
Jag har också en fråga till de som inte använder tillskott (och då tänker jag främst på gainer/proteinpulver). Rent teoretiskt vet jag vad jag kan ersätta min återhämtningsdrink med men hur löser ni det rent praktiskt? Bor ni supernära gymmet? Tränar ni hemma? Eller tar ni med en matlåda och sätter i er i omklädningsrummet?

Jag är lite nyfiken eftersom mitt proteinpulver precis håller på att ta slut och jag har dessutom precis fått jobb så jag kommer inte ha lika mycket tid som nu med att laga mat stup i kvarten. ;) Självklart menar jag inte att proteinpulvret ska ersätta någon måltid, bara att det kan vara smidigt att dona i sig det efter gympasset så man kan duscha och sedan åka hem och laga riktig mat i lugn och ro.

Proteinsyntesen är inte stimulerad över vilonivåer dom närmaste 60-90 minuterna efter träning, och därefter främst av proteinintag före träning. Det är alltså inte bråttom med proteinintaget. Protein före träning och en timme efter avslutat pass är det som stimulerar proteinsyntesen.

Kolhydrater direkt efter passet är en fördel, ger maximal glykogeninlagring när musklerna är som känsligast, minskar proteinnedbrytningen, samt ökar aminosyreupptaget i muskulaturen minut 60 efter passet och framåt. Kolhydrat är enkelt att ta med sig till gymmet, om man har långt hem.

elan
2005-12-09, 13:11
Proteinsyntesen är inte stimulerad över vilonivåer dom närmaste 60-90 minuterna efter träning, och därefter främst av proteinintag före träning. Det är alltså inte bråttom med proteinintaget. Protein före träning och en timme efter avslutat pass är det som stimulerar proteinsyntesen.

Kolhydrater direkt efter passet är en fördel, ger maximal glykogeninlagring när musklerna är som känsligast, minskar proteinnedbrytningen, samt ökar aminosyreupptaget i muskulaturen minut 60 efter passet och framåt. Kolhydrat är enkelt att ta med sig till gymmet, om man har långt hem.

Perfekt! Ja det finns ju en hel uppsjö av smidiga kolhydratkällor att ta med sig i förhållande till dito proteinkällor. Då kan jag lägga mina proteinpulverpengar på något annat skoj, kycklingfilé eller så. ;)

toso
2005-12-09, 20:56
Käkar en proteindrink de dagar jag tränar vilket blir 4 ggr per vecka. Jag får se hur länge jag håller på med det. Tror jag ska börja investera de pengarna i riktig mat istället. Jag har tänkt mig så här om man lever på en studentbudget.: Man får 2 st fläskktletter eller fläskkarre för ungefär 25 kr. Detta blir i mitt fall 4 * 25 = 100 kr per vecka och 400 kr per månad. Om man därtill köper lite billig pasta så har man sitt mål mat efter träningspasset till ett ganska bra pris.

MUGEN
2005-12-09, 21:24
Jag har också en fråga till de som inte använder tillskott (och då tänker jag främst på gainer/proteinpulver). Rent teoretiskt vet jag vad jag kan ersätta min återhämtningsdrink med men hur löser ni det rent praktiskt? Bor ni supernära gymmet? Tränar ni hemma? Eller tar ni med en matlåda och sätter i er i omklädningsrummet?

Jag är lite nyfiken eftersom mitt proteinpulver precis håller på att ta slut och jag har dessutom precis fått jobb så jag kommer inte ha lika mycket tid som nu med att laga mat stup i kvarten. ;) Självklart menar jag inte att proteinpulvret ska ersätta någon måltid, bara att det kan vara smidigt att dona i sig det efter gympasset så man kan duscha och sedan åka hem och laga riktig mat i lugn och ro.


det är ju inte någon på liv och död brådska, jag ser till att ha ätit bra innan passet, sedan är det 5-7 min från det att jag gjort sista set:et till att jag hunnit sätta mig i bilen och kommit hem, lägg till 5 minuter och jag har hunnit upp och börjat äta.


skall tillägga att jag inte märkt någon som helst skillnad resultatmässigt från det att jag åt pulver till det att jag slutade(går faktiskt bättre nu), däremot är jag allmänt gladare pga. att jag i regel kan äta 1 stort mål mat till per dag.

keffat_liv
2005-12-09, 22:12
Ni som inte använder några tillskott..att byta ut gainers mot fler måltider kan jag förstå, men hur resonerar ni kring kreatin och den typen av tillskott..som man enligt mitt vetande inte får i sig från mat?

Att det är svindyrt och inte hjälper det minsta.

BBr
2005-12-09, 22:36
Att det är svindyrt och inte hjälper det minsta.

Hur kan du säga så? Bara för att du inte vet hur man använder det.. *screwy*

Avesta
2005-12-09, 22:39
Att det är svindyrt och inte hjälper det minsta.
Dyrt kan det vara, men hjälper inte det minsta? Kreatin har bevisade effekter i vissa tränings sammanhang, frågan är dock om man ligger på den nivån att ett sånt kosttillskott kan tänkas behövas.

myling
2005-12-10, 14:54
Läste nånstanns att Gunde Svan äter runt 6-7000kcal och då vet jag inte vad han tränar nuförtiden :confused: (alltså inte när han var aktiv innom skidåkning utan nu) för att få i sig 7000 så är det nog till att dricka hela glas med olja/fett :eating: :D

och vad kan han väga, 75kg?


Elofsson låg på 10 000 kcal/dag när han tränade som mest. :eating: *spy* Inte konstigt att han blev tjock i början när han la av...

mangemani
2005-12-10, 14:58
Att det är svindyrt och inte hjälper det minsta.


nu får du nog förklara dej och lägga upp nån källa på det.
kreatin är väl inte dyrt,samt som någon sa,det är bevisat att det funkar.

slobban
2005-12-11, 11:32
nu får du nog förklara dej och lägga upp nån källa på det.
kreatin är väl inte dyrt,samt som någon sa,det är bevisat att det funkar.

Kreatin har ju iaf olika effekt från person till person.

Om det är nått tillskott som jag tycker det är motiverat att köpa däremot så är det kreatin. Däremot kan man fråga sig om man behöver det...

arnold2k5
2006-01-24, 01:09
kretain får du visst i dig ifrån mat men inte i samma mängder

personligen kör jag alltid en gainer efter träningen (måste få snabb energi om jag ska orka åka hem (30-40 min resa) ibland kör jag även en gainer innan(om jag slutar skolan sent och inte hinner äta mellis innan!

men sen e de sorgligt me människor som baserar sin kost på pulver
dom har förlorat 1 av dom 5 anledningarna till att leva (dom är: äta, träna, festa, ****** och umgås med vänner)

arnold2k5
2006-01-24, 01:14
Kreatin har ju iaf olika effekt från person till person.

Om det är nått tillskott som jag tycker det är motiverat att köpa däremot så är det kreatin. Däremot kan man fråga sig om man behöver det...

ang. kreatin (glömde nämna de innan) visst de e väll inte helt nödvändigt men har testat de ett tag nu(fick me de när jag köpte min gainer) och kan säga att jag ökar markant i styrka (börjar dra ifrån polarna som förut var jämnstarka/starkare i en del övningar)

LdB
2006-01-24, 02:04
Mänger av nyttig och Väl-lagad mat 6 mål om dagen. Protein morgon innan träning, 1 timma efter, och det sista man gör innan man lägger sig. kp3 + ala :thumbup: Exploderar, skriker och skrämmer alla pensionärer på gymmet alla tidiga mornar :D

Sparrisen
2006-01-24, 11:43
Finns det någon direkt nackdel med att inta protein direkt efter träningen då? Om man nu ätit protein både innan träningen och sedan en timme efter?

Jag äter en vanlig måltid en timma innan passet, tar en gainerdrink efter passet och äter mat en timma efter.

King Grub
2006-01-24, 11:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=5

Sparrisen
2006-01-24, 12:09
Ok danke, Det får bli mitt ex-jobb att reda ut det hela :)