handdator

Visa fullständig version : Bästa träningsprogram för 1 månad


phillimon
2005-12-06, 21:21
Hej hej.

Om ca en månad åker jag iväg på en längre resa till solen och då är det ju väldigt trevligt att känna sig lite i form när man drar på sig badbyxorna.

Jag har tränat styrka relativit regelbunder under det senaste tre åren men det senaste halv året har träning tyvärr blivit mycket mer sällsynt.

Därför undrar jag nu vad det bästa sättet jag kan träna på för att komma i form inför resan är?

Jag har tänkt att det kanske inte är så stor ide att börja träna styrka igen eftersom jag bara kan träna i en månad, svårt att se några förändringar i kroppen på en månad. Är det t ex bättre att köra lite intervall träning eller liknande?

Osten80
2005-12-06, 21:27
Hej hej.

Om ca en månad åker jag iväg på en längre resa till solen och då är det ju väldigt trevligt att känna sig lite i form när man drar på sig badbyxorna.

Jag har tränat styrka relativit regelbunder under det senaste tre åren men det senaste halv året har träning tyvärr blivit mycket mer sällsynt.

Därför undrar jag nu vad det bästa sättet jag kan träna på för att komma i form inför resan är?

Jag har tänkt att det kanske inte är så stor ide att börja träna styrka igen eftersom jag bara kan träna i en månad, svårt att se några förändringar i kroppen på en månad. Är det t ex bättre att köra lite intervall träning eller liknande?

Om du ska bygga muskler så kommer det inte att hända mycket på en månad.
Är det fett du vill bli av med så kan du ju kapa några kilon med hjälp av cardio.

slobban
2005-12-06, 21:28
Far ut och löp ohämmat mycket och ät mindre och bättre mat så kanske du bränner några stackars gram på en månad.

phillimon
2005-12-06, 21:32
Okej, så det är ingen ide att försöka tok pumpa på gymmet alltså?

Vad kan då vara det ultimata att göra för att få bort lite fett?
Morgonpromenader kombinerat med intervall träning?

Baha
2005-12-06, 21:34
dom säger ju att man kan pumpa upp sig en del, typ få en lite uppumpad look med att köra en relativt hög volym på kort tid.

inte vet jag om det finns något belägg för det, men typ 10x10 på nön övning för varje kroppdel liksom se till att få en fet pump, bara o testa

mangemani
2005-12-06, 21:37
ja på 1 månad lär det inte hända nått....har du tur så kanske du hinner gå ner 1-2 kilon.

z_bumbi
2005-12-06, 21:38
Kör ett lättare styrkeprogram, två till tre gånger i veckan. På en månad får du in 12 pass och har du tränat tidigare så märks det kanske något men främsta orsaken är att du behåller de muskler du redan har.

Kör konditionsträning.

Ät lagom mängd mat.

På en månad kan du inte vänta dig under men en viss förändring bör du kunna hinna få till.

phillimon
2005-12-06, 21:42
Kör ett lättare styrkeprogram, två till tre gånger i veckan. På en månad får du in 12 pass och har du tränat tidigare så märks det kanske något men främsta orsaken är att du behåller de muskler du redan har.

Kör konditionsträning.

Ät lagom mängd mat.

På en månad kan du inte vänta dig under men en viss förändring bör du kunna hinna få till.

Det där låter väldigt vettigt. Kan även tilläga att senaste gången jag tränade på gym var i sommras. Dock så tar det emot lite att köpa ett gymkort för att bara träna 2-3 gånger i veckan. Min budget inför resan är väldigt tight så om jag ända bara ska träna 2-3 gånger kan jag kanske spara pengar genom att träna hemma på något sätt?

reta
2005-12-06, 21:43
Vad jag hört, samt haft egna erfarenheter av, är att man faktist ser skillnad efter redan någon/några veckors gymmande. För att senare behålla storleken på musklerna måste du fortsätta gymma, annars försvinner de snabbt. Om du senare vill få ännu större muskler måste du däremot gymma ett bra tag till.

z_bumbi
2005-12-06, 21:46
Det där låter väldigt vettigt. Kan även tilläga att senaste gången jag tränade på gym var i sommras. Dock så tar det emot lite att köpa ett gymkort för att bara träna 2-3 gånger i veckan. Min budget inför resan är väldigt tight så om jag ända bara ska träna 2-3 gånger kan jag kanske spara pengar genom att träna hemma på något sätt?

Det går självklart att träna hemma också, det finns ett antal trådar om att träna hemma, med eller utan redskap. Sök på lite olika alternativ så hittar du säkert något.

phillimon
2005-12-06, 21:56
Men om vi nu ska fokusera på lite cardio som jag kan köra under en månad. Vad tycker ni då kan vara det optimala?

phillimon
2005-12-06, 23:23
Vad jag hört, samt haft egna erfarenheter av, är att man faktist ser skillnad efter redan någon/några veckors gymmande. För att senare behålla storleken på musklerna måste du fortsätta gymma, annars försvinner de snabbt. Om du senare vill få ännu större muskler måste du däremot gymma ett bra tag till.

Stämmer detta?

30cm
2005-12-06, 23:54
Kör ett lättare styrkeprogram

Varför lätt? Varför inte köra fullt ut för att få full effekt?

Stämmer detta?

Ja.

phillimon
2005-12-07, 14:36
Okej, nu känns det som om att alla säger olika saker...

Ska man köra tok pump på gym eller tok cardio?

Osten80
2005-12-07, 14:38
Okej, nu känns det som om att alla säger olika saker...

Ska man köra tok pump på gym eller tok cardio?


Om du har tränat hyfsat regelbundet de 3 senaste åren, så borde du väl ändå ha en någorlunda god uppfattning om hur din kropp reagerar på 1 månads träning.

z_bumbi
2005-12-07, 21:48
Varför lätt? Varför inte köra fullt ut för att få full effekt?


Trådstartaren har haft ett uppehåll och målet är att tappa lite fett inför semestern, det är ingen större mening med att dra igång en hårdsatsning på gymet när det gäller styrkedelen under de förhållandena.

30cm
2005-12-07, 22:29
Trådstartaren har haft ett uppehåll och målet är att tappa lite fett inför semestern, det är ingen större mening med att dra igång en hårdsatsning på gymet när det gäller styrkedelen under de förhållandena.

Det tar inte längre tid att träna hårdare, för det är väl itensitet och inte volym vi talar om. Men okej, du har nog rätt i att det inte spelar någon större roll när det bara är en månad.