handdator

Visa fullständig version : Muskelfibrer


Weird
2005-12-06, 17:42
Jag undrar om de går att omvandla typ1 till typ2b. Våran lärare på id sa att det inte gick men han svamlade endel så man vet aldrig ;)
Sen sa han med att man kunde gör något testa där man hoppar och sen i ett data program räknar ut sin fördelning i muskelerna. Finns det och i så fall hur funkar det?

Hannes
2005-12-06, 19:11
Jag undrar om de går att omvandla typ1 till typ2b. Våran lärare på id sa att det inte gick men han svamlade endel så man vet aldrig ;)
Sen sa han med att man kunde gör något testa där man hoppar och sen i ett data program räknar ut sin fördelning i muskelerna. Finns det och i så fall hur funkar det?

har inte svaret men det låter intressant om det nu finns ett sådant program :thumbup:

the_PL_man
2005-12-06, 21:01
Jag undrar om de går att omvandla typ1 till typ2b. Våran lärare på id sa att det inte gick men han svamlade endel så man vet aldrig ;)
Sen sa han med att man kunde gör något testa där man hoppar och sen i ett data program räknar ut sin fördelning i muskelerna. Finns det och i så fall hur funkar det?

PMa -AG-, han kam hänvisa dig till studier gjorda runt muskelfiberomvandling.
Enl ÖAKgrabbarna funkar det utmärkt.
Din gympalärare är inte uppdaterad på de senaste rönen.

/the_PL_man

Weird
2005-12-06, 21:40
PMa -AG-, han kam hänvisa dig till studier gjorda runt muskelfiberomvandling.
Enl ÖAKgrabbarna funkar det utmärkt.
Din gympalärare är inte uppdaterad på de senaste rönen.

/the_PL_man
Misstänkte nästan att det var så att han inte riktigt va uppdaterad.
Är det ingen som har hör talat om ett test ?

Nova34
2005-12-06, 21:49
No convincing evidence has been found for detectable shifts between type 1 and type 2 fibres.


Källa: Sports Med 2005;35- Designing resistance training programms to enhance muscular fitness

Cerberus
2005-12-07, 00:08
typ 1 är dom som är starkast och typ 2 är dom som blir störst va?

Man får väl ha tur i genlotteriet ;)

Sniggel
2005-12-07, 05:42
typ 2b är starkast om jag inte missminner mig.
vet inte vilken av fibrerna som är störst

Lizard
2005-12-07, 07:41
I grunden finns det två typer av muskelfibrer och tillhör du den pyttelilla gruppen människor som kan kuta etthundra meter rakt fram på, säg, elvaochenhalv sekund otränad så har du 80% typ II-fibrer. Är däremot den som klippte tremilamarchen i lumpen med full stridspackning en halvtimme före alla andra så har du 80% typ I-fibrer.
Alla vi andra sitter inne med mellanmjölksalternativet 50/50 typ I och II.

Båda muskeltyperna är lika starka men typ I har fler mitokondrier och mer myoglobin vilket gör att de är duktiga på att omsätta syre/näring och arbeta under lång tid.

Typ II är som sagt sämre på uthållighet men kan kontrahera med större hastighet och det i sin tur ger betydligt mer kraft.

Om du endast tränar styrketräning så ökar du volymen av typ II-fibrerna och typ I får bara en begränsad mängd träning. Din huvudakliga energikälla under såpass intesivt arbete är KreatinFosfat och en kännbar biprodukt, eftersom syre inte hinner mata musklerna, är Mjölksyra.

Om du i stället satsar på ren konditionsträning ökar typ I-fibrerna sin kapacitet att omvandla syre/näring i stället för att bli större.

Vad händer då med typ II-fibrerna om du konditionstränar? Blir de mindre?
Ja, till en viss del. En del av dina typ II-fibrer är uppbyggda så att de kan anpassa sig efter hur verkligheten ser ut; har du korta intensiva dagar blir de snabba, starka och dåliga på uthållighet. Är det långa, lågintensiva dagar du lever i blir de omvandlade till att kunna återbilda energi genom direkt näringstillförsel via blodet och blir uthålliga och långsamma. Därför har man namngett typ II till a och b där b är enbart snabba och a är hybridfibrer. Vad vi vet idag är att typ I aldrig kan omvandlas utan bara bli mer uthålliga.

Din lärare har alltså rätt.
....

Hoppade kroppssammansättnings-mätning har jag aldrig hört talas om, men teoretiskt fungerar det. Man får allså reda på vikten och sedan hoppar man ned från en given höjd och energin avläses. Därmed kan man kalkylera massan. Låter krångligt och osäkert, men någon med djupare kunskap än jag kanske kan fylla på?

Lizard

obesogen
2005-12-07, 15:14
I grunden finns det två typer av muskelfibrer och tillhör du den pyttelilla gruppen människor som kan kuta etthundra meter rakt fram på, säg, elvaochenhalv sekund otränad så har du 80% typ II-fibrer. Är däremot den som klippte tremilamarchen i lumpen med full stridspackning en halvtimme före alla andra så har du 80% typ I-fibrer.
Alla vi andra sitter inne med mellanmjölksalternativet 50/50 typ I och II.

Båda muskeltyperna är lika starka men typ I har fler mitokondrier och mer myoglobin vilket gör att de är duktiga på att omsätta syre/näring och arbeta under lång tid.

Typ II är som sagt sämre på uthållighet men kan kontrahera med större hastighet och det i sin tur ger betydligt mer kraft.

Om du endast tränar styrketräning så ökar du volymen av typ II-fibrerna och typ I får bara en begränsad mängd träning. Din huvudakliga energikälla under såpass intesivt arbete är KreatinFosfat och en kännbar biprodukt, eftersom syre inte hinner mata musklerna, är Mjölksyra.

Om du i stället satsar på ren konditionsträning ökar typ I-fibrerna sin kapacitet att omvandla syre/näring i stället för att bli större.

Vad händer då med typ II-fibrerna om du konditionstränar? Blir de mindre?
Ja, till en viss del. En del av dina typ II-fibrer är uppbyggda så att de kan anpassa sig efter hur verkligheten ser ut; har du korta intensiva dagar blir de snabba, starka och dåliga på uthållighet. Är det långa, lågintensiva dagar du lever i blir de omvandlade till att kunna återbilda energi genom direkt näringstillförsel via blodet och blir uthålliga och långsamma. Därför har man namngett typ II till a och b där b är enbart snabba och a är hybridfibrer. Vad vi vet idag är att typ I aldrig kan omvandlas utan bara bli mer uthålliga.

Din lärare har alltså rätt.
....

Hoppade kroppssammansättnings-mätning har jag aldrig hört talas om, men teoretiskt fungerar det. Man får allså reda på vikten och sedan hoppar man ned från en given höjd och energin avläses. Därmed kan man kalkylera massan. Låter krångligt och osäkert, men någon med djupare kunskap än jag kanske kan fylla på?

Lizard

Vad jag läst mig till så finns det tre typer. Typ I. Typ IIA och typ IIX. Ungefärlig snittfördelning över populationen :50%, 30%, 20%, av total muskelmassa. Man pratade tidigare om typ IIB men det har visat sig att den fibertypen endast existerar på djur.

King Grub
2005-12-07, 16:09
Man pratade tidigare om typ IIB men det har visat sig att den fibertypen endast existerar på djur.

Var har det visat sig? :confused:

"This study presents data collected over the past 10 years on the muscle fiber type composition of the vastus lateralis muscle of young men and women.

Six fiber types (I, IC, IIC, IIA, IIAB, and IIB) were classified using mATPase histochemistry, and cross-sectional area was measured for the major fiber types (I, IIA, and IIB).

The vastus lateralis muscle of both the men and women contained approximately 41% I, 1% IC, 1% IIC, 31% IIA, 6% IIAB, and 20% IIB."

J Histochem Cytochem. 2000 May;48(5):623-9. Fiber type composition of the vastus lateralis muscle of young men and women.

"All three major fiber types (types I, IIA, and IIB) hypertrophied for the Low Rep and Int Rep groups, whereas no significant increases were demonstrated for either the High Rep or Con groups. However, the percentage of type IIB fibers decreased, with a concomitant increase in IIAB fibers for all three resistance-trained groups. These fiber-type conversions were supported by a significant decrease in MHCIIb accompanied by a significant increase in MHCIIa. No significant changes in fiber-type composition were found in the control samples. Although all three training regimens resulted in similar fiber-type transformations (IIB to IIA), the low to intermediate repetition resistance-training programs induced a greater hypertrophic effect compared to the high repetition regimen."

Eur J Appl Physiol. 2002 Nov;88(1-2):50-60. Muscular adaptations in response to three different resistance-training regimens: specificity of repetition maximum training zones.

obesogen
2005-12-07, 16:47
Var har det visat sig? :confused:

"This study presents data collected over the past 10 years on the muscle fiber type composition of the vastus lateralis muscle of young men and women.

Six fiber types (I, IC, IIC, IIA, IIAB, and IIB) were classified using mATPase histochemistry, and cross-sectional area was measured for the major fiber types (I, IIA, and IIB).

The vastus lateralis muscle of both the men and women contained approximately 41% I, 1% IC, 1% IIC, 31% IIA, 6% IIAB, and 20% IIB."

J Histochem Cytochem. 2000 May;48(5):623-9. Fiber type composition of the vastus lateralis muscle of young men and women.

"All three major fiber types (types I, IIA, and IIB) hypertrophied for the Low Rep and Int Rep groups, whereas no significant increases were demonstrated for either the High Rep or Con groups. However, the percentage of type IIB fibers decreased, with a concomitant increase in IIAB fibers for all three resistance-trained groups. These fiber-type conversions were supported by a significant decrease in MHCIIb accompanied by a significant increase in MHCIIa. No significant changes in fiber-type composition were found in the control samples. Although all three training regimens resulted in similar fiber-type transformations (IIB to IIA), the low to intermediate repetition resistance-training programs induced a greater hypertrophic effect compared to the high repetition regimen."

Eur J Appl Physiol. 2002 Nov;88(1-2):50-60. Muscular adaptations in response to three different resistance-training regimens: specificity of repetition maximum training zones.

Genen för typ IIB myosin finns hos människa men verkar alldrig vara aktiverad. De snabbaste cellerna innehåller istället en annan myosintyp, typ IIX. IIX har kontraktila och metaboliska egenskaper och ligger mellan I och IIB

Fysiologi, tredje upplagan
Art.nr 6109
ISBN-91-44-03803-8
Författarna och studentlitteratur 1996, 2005.

King Grub
2005-12-07, 17:18
"Originally, fibers were identified as type I, IIA, or IIB. More
recently, types IC, IIC, IIAC, and IIAB,which have intermediate
myosin ATPase staining characteristics, have been identified.
The slowest fiber, typeIC, has staining characteristics more like
those of type I fibers, whereas the fastest fiber, type IIAC, stains more
like type IIA.Type IIAB fibers have intermediate staining
characteristics between type IIA and IIB fibers. Because
these delineations are based on qualitative analysis of
stained fibers, it remains possible that more fiber types
will beidentified in the future.Ins ummary, the human
muscle fiber types, as identified by myosin ATPase
histochemical staining are (from slowest to fastest):types
I, IC, IIC, IIAC, IIA, IIAB, and IIB."

http://tinypic.com/ibjtz4.jpg

Human Skeletal Muscle Fiber Type
Classifications, Physical Therapy . Volume 81 . Number 11 . November 2001

Lizard
2005-12-07, 22:10
Vi har väl haft uppe det här med fibertyperna vid ett flertal tillfällen och jag lärde mig, på den tiden det löpande bandet infördes av Henry Ford, att det heter II a och b. Sedan har jag läst, framförallt härinne, att det heter II x. De flesta som gett utryck för x-begreppet verkar ha fått det från samma källa; GIH/Bosön? Det förefaller mig, som lekman, att x är ett svenskt begrepp och med begränsad användargrupp, måhända av modernare forskning? I all amerikansk/internationell litteratur hänvisas det fortfarande till a och b.

Lizard

z_bumbi
2005-12-07, 22:25
De flesta som gett utryck för x-begreppet verkar ha fått det från samma källa; GIH/Bosön?

Umeå universitet (Peter mfl), SLU (Jag mfl). Det forskas ganska mycket om muskelfibrer hos människor i Umeå, SLU har mer med det som en kul grej i sina föreläsningar om köttförädling.

AFanatic
2005-12-07, 22:33
IIx finns vad jag vet bara i en del ögonmuskler hos människan, men dessa ska tydligen vara identiska med fibrer man hittat hos djur. Detta har jag redan postat i någon tråd för ett bra tag sedan med referens.

30cm
2005-12-07, 22:53
Jag har inga referenser att komma med men biologiskt sett är väl människan ett djur.

obesogen
2005-12-07, 23:43
Vi har väl haft uppe det här med fibertyperna vid ett flertal tillfällen och jag lärde mig, på den tiden det löpande bandet infördes av Henry Ford, att det heter II a och b. Sedan har jag läst, framförallt härinne, att det heter II x. De flesta som gett utryck för x-begreppet verkar ha fått det från samma källa; GIH/Bosön? Det förefaller mig, som lekman, att x är ett svenskt begrepp och med begränsad användargrupp, måhända av modernare forskning? I all amerikansk/internationell litteratur hänvisas det fortfarande till a och b.

Lizard

Håkan Westerblad och Jan Lännergren, muskelfysiologiforskare på KI, har varit med och författat våran fysiologibok och föreläst för oss ett antal ggr och de använder sig av typ IIX. Köpenhams universitet använder sig också av typ IIX vad jag vet. Jag har ingen koll på amerikans litteratur ;)

AFanatic
2005-12-08, 08:25
Jag har inga referenser att komma med men biologiskt sett är väl människan ett djur.

Jag hoppas jag slipper gå in på den diskussionen, då jag hoppas att du förstår vad jag menar trots den "dubbla" innebörden. *slap*

maackan
2005-12-08, 10:49
Jag undrar om de går att omvandla typ1 till typ2b. Våran lärare på id sa att det inte gick men han svamlade endel så man vet aldrig ;)
Sen sa han med att man kunde gör något testa där man hoppar och sen i ett data program räknar ut sin fördelning i muskelerna. Finns det och i så fall hur funkar det?'

Typ1 Typ2a, typ2b pratas det om här, med all rätt, för det är dom muskelfibertyperna som är vanliga, men vi bör också komma ihåg att det egentligen finns ca 15-20 muskelfiber typer. Dock så är dessa muskelfibertyper i ena fallet relativt få och i andra fall kanske representerar fibrer under förändring.

Jo ni läste rätt, förändring. Visst kan muskelfibrer förändras.
Jag kommer nu citera ett utrag ur Claes Annerstedts bok, "Idrottens träningslära"

"Man vet t ex att fördelningen avfibrer är mycket olika från muskel till muskel och att den varierar i olika delar av en och samma muskel. Det intressanta är emellertid att muskelfibern också kan påverkas."

"En fiber som ständigt blir utsatt för en viss sorts arbete, kommer sakta men säkert att förändras och mer och mer anta egenskaper som lämpar sig för de krav som den utsätts för."

Angående uträkningen om antalet muskelfibrer i kroppen finns det ett sätt som kallas för muskelbiopsi som går in pch avgör en persons fiberuppsättning i den enskilda muskeln. Denna typ av undersökning är i stora delar osäker i utföringsmomentet men ska funka till 80-90%

30cm
2005-12-08, 11:31
Jag hoppas jag slipper gå in på den diskussionen, då jag hoppas att du förstår vad jag menar trots den "dubbla" innebörden. *slap*

Om jag ska vara ärlig föstår jag inte alls. Jag letade upp denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34397) där det pratades fibrer för ett tag sen. Men jag hittade inga referenser om att IIb inte finns på människor. Grisar nämndes.

Lizard
2005-12-08, 11:54
Håkan Westerblad och Jan Lännergren, muskelfysiologiforskare på KI, har varit med och författat våran fysiologibok och föreläst för oss ett antal ggr och de använder sig av typ IIX. Köpenhams universitet använder sig också av typ IIX vad jag vet. Jag har ingen koll på amerikans litteratur ;)
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att författarna är mer upplysta än jag, men det verkar vara en begränsad kännedom, och därmed användning och eventuell nytta, av begreppet Ix. AFanatics ref till något som kanske endast är en ögonmuskel gör ju inte saken lättare och belyser inte frågan i dess helhet.

Grundfrågan däremot - om det går att göra typ II fiber av typ I fiber tycker jag däremot mig ha utrett?

Lizard